Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 20:18

Vandaag met poes naar dierenarts, aan 1 kant kiezen eruit, foto van gebit, foto van longen, antibiotica, Prednison. En nog een extra reismand gekocht. 850 euro lichter en volgende week nog wat lichter want ze moet aan de astma inhalator (dan gaat uiteindelijk de prednisol er wel af. Zal ook niet goedkoop zijn.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-23 20:37

OMG dat is ook een fikse rekening... hoop dat kattenkind weer snel opknapt :(:)

@Faelynn begrijp het goed hoor. Ik vind het ontzettend knap als mensen een paard kunnen houden zou echt niet weten waar ik het geld vandaan zou moeten krabben eerlijk gezegd. Ik zou dan echt weer meer moeten gaan werken (iets met keuzes maken...) en dan kan ik weer minder vaak naar mijn paard. Heb zo lang in die spagaat gezeten. Of dan als je een maand minder uren maakte dat het weer van de spaar af moest... en die raakte langzamerhand soort van uitgeput :o :\
Dus toen uiteindelijk keuze paard verkopen. Maar dat was een jong dier, 4.5 jaar, ik had haar wel vanaf 2 jaar en kende haar vanaf jaarling maar ze was ook toe aan een volgende stap en ze is super terecht gekomen. Was eigenlijk al niet de bedoeling geweest dat ik haar had gekocht maar ik verzorgde haar en toen moest ze naar de markt... tja...
Het scheelde wel heel veel geldstress dat ik haar niet meer had maar pfff dat was wel een hele moeilijke hoor.

Hoop voor je Faelynn dat als het met Ventipulmin weer wat is gekalmeerd je met goed stalmanagement en wellicht ondersteuning met kruiden en schepje(s) Sputolysin of zoiets wat hanteerbaarder gaat worden voor paardlief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 22:00

Is er geen goedkopere optie dan Ventipulmin te vinden? Iets van etherische olie die werkzaam is voor de luchtwegen, ik denk aan eucalyptus en dergelijke. Ik zou een emmer heet water om het hoofd hangen (denk idee voerzak van vroeger) met dan rondom de neusriem van een halster een handdoek die over die emmer valt en daar dan wat van die olie in. Inhalator type stenen tijdperk.

Paard en pony's kosten geld. Deze week ook weer > €400 overgemaakt naar de DA voor de controlescan van de pees van paard en castratie pony. Gisteren €140 voor de smid (2x kappen en 1x vierkant beslag).

Ik zou ze eerlijk gezegd ook absoluut niet kunnen missen. Daar ben ik (nog) niet klaar voor. Het geeft iets om mee bezig te zijn, om na te denken en ik geniet immens om de vorderingen te zien. Ik merk, nu ik 1,5 maand thuis ben tussen 2 jobs, dat ik véél makkelijk geld zou kunnen uitgeven dan goed is. Als ik de dieren niet had, dan bestond mijn leven uit werken en thuis zitten. En uit verveling ga ik shoppen. Omdat het kan. Omdat ik het budget heb. En ach, die pakjes ontvangen is wel leuk, ook al stuur ik 99% nadien terug.
Dus hoewel de paarden absoluut een smak geld kosten zijn ze ergens ook een reden dat er nog veel meer geld in de spaarzak verdwijnt.

Slmt9

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 22:40

Wij gaven Broomhexine ipv ventipulmin. Is een slijmoplosser. Daarnaast eventueel balsamic air.
De broomhexine is iets van 30,- en te koop voor koeien.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 22:49

Dais_ schreef:
Faelynn, wat betaal je nu aan stalling als ik vragen mag? En hoe groot is je stal? Ik snap dat je wel besodemieterd voelt als je nu meer moet betalen dan de mensen met een kleinere stal :(.

Ik doe je even een pb.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 23:04

Slmt9 schreef:
Wij gaven Broomhexine ipv ventipulmin. Is een slijmoplosser. Daarnaast eventueel balsamic air.
De broomhexine is iets van 30,- en te koop voor koeien.

Zou broomhexine niet vergelijkbaar zijn met sputolysin? Ventipulmin is niet echt een slijmoplosser toch, maar zorgt dat de blaasjes zeg maar wat wijder gaan staan en incombinatie met een slijmoplosser zo helpt alles beter weg te krijgen. Dat is wat ik altijd had begrepen. Een goede vervanger voor ventipulmin ken ik dan ook nog niet. Wel diverse slijmoplossers, naast broomhexine en sputolysin, ook equimucine bijvoorbeeld. Ik denk dat broomhexine het goedkoopste is.

Het kan overigens nog schelen bij welke da je het koopt. Ik heb de laatste maand bij 2 verschillende klinieken ventipulmin gekocht en het scheelde 13 euro.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 23:14

Ja, je hebt gelijk over de ventilpulmin. Volgens mij is het ook een ontstekingsremmer en antihistamine.
Ik weet alleen nog dat dat destijds niet hielp hier, net als de prednison. Dus zo gauw hier weer een terugval is, is een paar dagen broomhexine en/of balsamic air wel hetgeen dat werkt.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 23:40

VanHuisUit schreef:
OMG dat is ook een fikse rekening... hoop dat kattenkind weer snel opknapt :(:)

@Faelynn begrijp het goed hoor. Ik vind het ontzettend knap als mensen een paard kunnen houden zou echt niet weten waar ik het geld vandaan zou moeten krabben eerlijk gezegd. Ik zou dan echt weer meer moeten gaan werken (iets met keuzes maken...) en dan kan ik weer minder vaak naar mijn paard. Heb zo lang in die spagaat gezeten. Of dan als je een maand minder uren maakte dat het weer van de spaar af moest... en die raakte langzamerhand soort van uitgeput :o :
Dus toen uiteindelijk keuze paard verkopen. Maar dat was een jong dier, 4.5 jaar, ik had haar wel vanaf 2 jaar en kende haar vanaf jaarling maar ze was ook toe aan een volgende stap en ze is super terecht gekomen. Was eigenlijk al niet de bedoeling geweest dat ik haar had gekocht maar ik verzorgde haar en toen moest ze naar de markt... tja...
Het scheelde wel heel veel geldstress dat ik haar niet meer had maar pfff dat was wel een hele moeilijke hoor.

Hoop voor je Faelynn dat als het met Ventipulmin weer wat is gekalmeerd je met goed stalmanagement en wellicht ondersteuning met kruiden en schepje(s) Sputolysin of zoiets wat hanteerbaarder gaat worden voor paardlief.

Echt precies zoals je het omschrijft ..
Ik begrijp je keus voor verkoop heel goed. Ik kan t niet, maar die van mij is dan ook al 15, 11 jaar in mijn bezit, nu dus ook nog astma patiënt en heeft geen specifieke kwaliteiten behalve dan dat ik haar natuurlijk het aller liefste paard vind :Y) <3 Niet goed verkoopbaar dus, maar wel een hoge emotionele waarde voor mij, zou te bang zijn dat ze niet goed terecht komt.

Het is echt keuzes maken, ik had dan een klein jaar geleden mn auto verkocht zodat ik mijn paard kon houden, maar nu staat mn paard zo ver weg dat ik een auto nodig heb om überhaupt bij haar t komen _O- Stalgeld word ondertussen duurder, alles word duurder, dus nog meer uren werken en nog minder tijd om naar stal te gaan, heerlijk vicieuze cirkel :') En dan nog niet gesproken over de stress en zorgen die t geeft. Nouja, als ik er dan ben kan ik wel van haar genieten gelukkig, t staat alleen niet helemaal meer in verhouding.

Ik ga de middelen die jullie noemen eens opzoeken, bedankt voor het meedenken!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-23 00:30

Had toen ik haar kocht (mijn laatste paardje) eigenlijk besloten geen paarden meer te nemen (heb vrijwel mijn hele leven paarden en pony's gehad, mijn eigen vanaf mijn 17e...), en ik dacht toen, ik neem een verzorgpaardje. Naja, dat liep toen dus weer mis.
Sluit dus ook niet helemaal uit dat er niets meer komt, maar niet zolang ik in deze regio woon.

Ventipulmin is ook ontstekingsremmend klopt.

Die sputolysin wordt regelmatig ook door DA's voorgeschreven. Verkrijgbaar bij de Paardendrogist. Ik had altijd een voorraadje staan voor het geval dat, bij een bepaald paard. Die was ook nogal gevoelig op de luchtwegen en zo hield ik het zodanig in de hand dat ze niet hoestend en proestend door het leven ging. Echt wonderbaarlijk toen ik haar heb verkocht, na haar sportcarriere, kwam ze in het oosten des lands terecht heeft ze nooit meer gehoest of gekucht.
Hier (Rotterdam) stond ze op vlas, nat hooi, regelmatig dus aan de sput en ook foenegriek dagelijks erbij plus nog af en toe een ventipulmin behandeling. Heb haar zelfs een keer een paar dagen op de kliniek gehad, kreeg ze daar zo'n masker op 2x per dag of zoiets.
Goud geld gekost dat paard :7
Toch is ze uiteindelijk bijna 30 geworden <3

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 08:24

Paarden zijn gewoon echt duur. Gelukkig past het in mijn uitgave patroon.

We storten ieder een x bedrag op onze gezamenlijke rekening en wat we over houden besteden we naar eigen inzicht. Ik wil niet dat mijn vriend de paarden bekostigd.

Beide een goed salaris, dus naast de kosten van t paard kan ik nog in verschillende potjes sparen voor vakantie met vriendinnen, onvoorzien paard, onderhoud elektrische fiets etc.

Maar kan gemiddeld €500 extra per maand sparen als er geen paard zou zijn! Eigenlijk echt te gek…

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 08:31

Ja daar denk ik soms ook over na hoor, te gek voor woorden eigenlijk. Ik zou inderdaad ook zo’n €500 kunnen sparen als ik geen paard had… maar ja :+

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 08:50

Ik twijfel ook wel eens aan mijn keuzes. Had 2 jaar terug mijn paard te koop en kon haar voor heel goed geld weg doen. Uiteindelijk vanaf gezien, wilde toch nog 1x graag naar t Z rijden. Wel met mezelf afgesproken dan echt te investeren dus wekelijks les etc etc. Heb er heel veel plezier van maar denk toch elke maand dat die 100en en 1000en euro’s ook heel mooi op een beleggingsrekening hadden gestaan.

Mijn paard kost me denk ik rond de 750 in de maand. Walgelijk dure hobby.

Maar goed, dat denk ik ook elke maand als ik 1000 euro netto naar de kdv schep en m’n kinderen mogen ook blijven :D

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 09:49

PSvanLot schreef:
Paarden zijn gewoon echt duur. Gelukkig past het in mijn uitgave patroon.

We storten ieder een x bedrag op onze gezamenlijke rekening en wat we over houden besteden we naar eigen inzicht. Ik wil niet dat mijn vriend de paarden bekostigd.

Beide een goed salaris, dus naast de kosten van t paard kan ik nog in verschillende potjes sparen voor vakantie met vriendinnen, onvoorzien paard, onderhoud elektrische fiets etc.

Maar kan gemiddeld €500 extra per maand sparen als er geen paard zou zijn! Eigenlijk echt te gek…

Hier precies van hetzelfde. Mijn hobby, mijn kosten. Ik vind niet dat mijn man daar voor op moet draaien.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 09:54

Wij hebben wel altijd de kosten gedeeld qua onderhoud, maar mijn man heeft inmiddels zelf een prijzige hobby (motor) en we hebben een apart hobby potje voor hem waar hij zelf leuke dingen voor kan doen.
Dus onze hobbykosten zijn zo ook enigszins evenredig verdeeld.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 09:56

Ik betaal het ook zelf :j

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 11:14

Hier alles uit 1 pot, maar mijn man heeft gelukkig net zo veel plezier in de paarden ook al was het in eerste instantie iets wat ie bij mij erbij moest nemen. :)) Huidige pony is ook van ons beiden.
Maar, als ik zo moeilijk moest doen om alles te betalen was het paard ook 1 van de eerste dingen die eruit ging. Ik ben daar ook wel makkelijker in, ik geloof niet dat ik het enige goede huisje ben en ze op veel plekken net zo goed af is.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 11:22

Ik denk dat die keuze wel moeilijker is met een ouder paard met astma. Een jong dier verkoop ik ook zonder problemen maar een oudje met issues.. Dat is wel een risico, die komen niet zo maar goed terecht.

Hier een klein succesje, we komen al maanden niet uit met wat we als vast bedrag op de gezamenlijke rekening storten. Ik hou sinds dit jaar wekelijks de uitgaven bij, en deze maand hadden we 900 euro aan onverwachte kosten. Daarvoor hoefden we maar 200 van de spaarrekening te pakken. *\o/*

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-23 11:34

Goed gedaan @Pantykous :j

Paard met issues verkopen is inderdaad hele andere zaak.

In mijn fananatieke jaren (lees wedstrijden endurance / dresssuur / mennen) kostte mijn paard me ook zeker 700-800 Euro per maand :o altijd alles zelf betaald dat wel maar hoe dan ook neemt het natuurlijk een hap uit je inkomen, wat je ook anders kunt besteden. Maar dat zijn persoonlijke keuzes :j
Nu denk ik wel dat elke hobby die richting wedstrijden/ deelnemen in competities gaat op een leuk niveau behoorlijk wat investering kost hoor.
Vriendlief en ik hebben nu een boot, dat is ook niet dat je zegt goedkoop :+ leuke is wel dat je er beiden erg van kunt genieten. Vond ik met mennen trouwens ook erg leuk, dat je toch meer iemand anders erbij kunt betrekken dan wanneer je in je eentje op je paard zit (met z'n tweeen op een paard is ook zoiets he :') ).
Boot is trouwens soort 2e huis eigenlijk. In de zomer zijn we er zo vaak. Misschien komt er zelfs een nog wat grotere boot zodat we in er in de winter ook goed kunnen vertoeven.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 12:42

Ik kan gelukkig mijn wedstrijden en lessen betalen van het geld wat ik krijg bij lesgeven en jureren.
Daarvan vaak ook de osteopaat etc etc.

Dat scheelt een hoop geld. Maar als ik er idd het geld niet voor zou hebben dan was het het eerste wat er verkocht ging worden. Kom liggen voor een dier ga ik echt niet doen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 13:00

Nu heb ik ook een niet zo verkoopbare merrie, 12 jaar oud, onbeleerd en zeker geen makkelijk karakter. :+

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 13:12

Wat zou nou een pensionhouder aan zijn klanten overhouden per maand. Is dat een goede boterham of valt dat vies tegen,ben daar wel benieuwd naar!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 13:17

Ik denk dat dat op jaarbasis heel erg vies tegenvalt als je het echt van pensionklanten moet hebben.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 13:31

ik denk ook dat het heel erg tegenvalt

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 13:51

Die sputolysin kende ik nog niet, op zich wel het proberen waard denk ik. geef nu wel fenegriek bij, ze komt elke dag de hele dag buiten, heeft een grote stal met buitenluik en inmiddels vlas als bodembedekking. Hooi is wel heel droog, super mooi hooi verder normaalgesproken, alleen in dit geval niet het meest gunstig. maar nu ze de diagnose astma heeft is de staleigenaar bereid het hooi altijd te weken voor ons, echt super fijn. Alleen 's winters overdag op de wei krijgt ze nu ongeweekt hooi, maar dat kan ook niet anders, want dan staat ze in een groep.

Ik heb een volledig doe het zelf plek gehad. het hangt natuurlijk wel een beetje van je plek af, maar de onkosten vielen bij ons heel erg mee, rond de €75-100 per maand per paard. Alleen de werkuren zijn gewoon veel bij zo'n doe het zelf plek. ik vond dat juist heel leuk, lekker rommelen rondom de paarden, dus zag het niet als werk, maar voor een pensioneigenaar zijn het natuurlijk "werk" uren als je er op moet verdienen of van moet leven, en dat maakt het dan als snel ineens heel duur als paardeneigenaar, terwijl het omgerekend voor de pensioneigenaar echt geen vetpot is.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 13:59

En dan hebben we het nog niet over het gezeik wat je ervan hebt, als je daar een toeslag voor zou rekenen, zou het misschien rendabel worden :+