FUN-da!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 19:20

Pacht kun je toch afkopen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 19:26

Kymalin schreef:

Lang niet altijd :n

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 19:27

Kymalin schreef:

Nee dat is niet zo makkelijk. Daar moet degene waaraan je de pacht betaald wel aan mee willen werken. En het kost vaak ook nog best een hap geld. Zij krijgen normaal elk jaar een bedrag en dat geven ze op, en vaak niet voor niks.

Wij hebben ooit een huis bekeken waar het huis zelf op ook een soort van erfpacht stond en het land niet. Ja heerlijk vaag. Ding heeft ook echt lang te koop gestaan. En daar waren de huidige eigenaren zelfs bezig om die erfpacht eraf te krijgen. Maar vaak heb je te maken met erfgenamen enz enz. die moeten eerst opgespoord en dan dus mee willen werken om die pacht eraf te halen.

Vind het een behoorlijk pachtbedrag Claudia. En eerlijk ik zou daar nog even heeeeeeel goed over nadenken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 19:29

rina schreef:
miccamaaike schreef:
Die in Veeningen daar ken ik een van de eigenaren van. Haar vader is woonde daar en t scheen compleet uitgewoond te zijn. Maar goed de prijs is er ook naar, zit flinke lap grond bij dus t zal een grondprijs zijn.

Nahhh das dan wel een hele dure grondprijs. De gemiddelde prijs voor grasland in die omgeving zit op een 56.000 euro (dat is een krappe 2 ton als je het land alleen zou rekenen).
Met de 3,4 Ha die het is, betaal je dus meer dan een ton per Ha ;) Je betaald dus echt wel voor het huis wat erop staat. En ja eerlijk vind ik hem ook te duur voor wat er nu nog op staat.

Moest alleen wel lachen toen wederhelft zelf met die aan kwam. Maar toen hij mijn berekening hoorde was hij het er mee eens dat die voor wat het is, en wat wij willen gewoon te duur is.

Agrarisch grasland is wel wat anders dan "warme" bouwgrond qua prijs.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 19:32

Ik ben heel veel huizen tegengekomen met erfpacht en het verbaasd me altijd dat ze uiteindelijk toch verkocht worden. Zaten ons teveel nadelen aan bij de meesten of het was belachelijk duur als je het uitrekent. Zelfs als je het hebt. moet je dat willen.

Die in Veeningen vind ik best leuk. Ja, oud en moet veel aan gebeuren, maar verder mooie ruimtes. Ons huis is ongeveer gelijk. Wel nieuw dak en iets betere staat en kleiner, maar we moeten genoeg doen en daar hou je rekening mee. Voor de liefhebber heeft het ook voordelen dat er al een huis staat en het heeft natuurlijk wel karakter. Dat mis ik vaak bij nieuw. Anders hadden we dit echt plat gegooid.

Het gaat niet altijd om de exacte waarde. Soms wil iemand gewoon graag op een plek wonen, iets met karakter eigen maken etc. Iedereen die bij ons langs komt of iets moet doen, zegt; mooi plekje. De rest boeide ons ook niet echt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 19:37

manzano schreef:
rina schreef:

Nahhh das dan wel een hele dure grondprijs. De gemiddelde prijs voor grasland in die omgeving zit op een 56.000 euro (dat is een krappe 2 ton als je het land alleen zou rekenen).
Met de 3,4 Ha die het is, betaal je dus meer dan een ton per Ha ;) Je betaald dus echt wel voor het huis wat erop staat. En ja eerlijk vind ik hem ook te duur voor wat er nu nog op staat.

Moest alleen wel lachen toen wederhelft zelf met die aan kwam. Maar toen hij mijn berekening hoorde was hij het er mee eens dat die voor wat het is, en wat wij willen gewoon te duur is.

Agrarisch grasland is wel wat anders dan "warme" bouwgrond qua prijs.

Ja dat is precies wat ik aangeef. Dit zijn de prijzen voor grasland en niet voor bouwgrond. Zelfs al zou je het bouwblok eruit trekken is de prijs voor het land nog steeds way te hoog. Dat is dan 2 ton voor het land en 190.000 voor het huis (en ja nog steeds scheef gerekend, maar ik ben even te beroerd om de rekenmachine er weer bij te pakken. Je betaald dus eigenlijk nog meer voor dat huis in die staat.

Prijzen voor landbouwgrond liggen iets hoger, maar dit staat aangegeven als grasland in de advertentie, en dus ga ik van die gemiddelde prijs uit.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 19:46

Ik snap de redenering niet.
3 hectare grasland (a 50.000), 4.000m woonkavel.
Hier zijn bouwkavels van nog niet eens 1000m al 5 ton of meer. Dan is 240.000 toch niet veel?
Of is het daar echt zo dramatisch?

superpony

Re: FUN-da!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 19:50

Feitelijk weet je pas na een bouwkundig rapport en offerte van verbouwen wat het huis "af" waard is en dat is feitelijk wat telt.
Je krijgt wat erop staat als het voor de helft bruikbaar is natuurlijk niet gratis.
En nieuw bouwen heeft ook nadelen. Hier staan al muren en kan je zonder regels, eisen, aanvragen al behoorlijk verbouwen. Tenzij je hele gekke dingen wilt.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 20:06

Huis in Emst gevonden via #funda https://www.funda.nl/koop/emst/bouwgron ... lseweg-10/
Ben bij deze bouwkavel geweest. Wordt ook nog als.woning aangeboden trouwens.
Staan echt een mega schuur nog op die grotendeels is ingestort. Met asbest dak, dus moet helemaal gesaneerd (ook bodem).

Over duur gesproken :=

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 20:26

manzano schreef:
Hier zijn bouwkavels van nog niet eens 1000m al 5 ton of meer. Dan is 240.000 toch niet veel?

Voor de plek waar het staat, en dat is dus niet in het Loo (geen appels met peren vergelijken) lokatie is ook een ding, Ja vind ik 240.000 euro voor een huis, in die staat, op een naar jou berekeningen 4000 m2 grond duur ja. Maar zoals het er nu op lijkt gaan de prijzen, helemaal van bouwvallen idioot omhoog. De normale, je hoeft niet gelijk het halve huis te verbouwen, panden lijken allemaal verkocht te zijn. En die lagen echt ook allemaal in diezelfde prijsklasse.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 20:35

Het is gewoon nu de markt. Misschien moeten mensen dan wennen aan de huidige prijzen.

Wij hadden een heel normaal huis. Onze buurman 1 verder had het 2jr terug te koop staan en vonden buren zijn vrpr veel te hoog. Het heeft ook 6 mnd te koop gestaan en is voor ik meen 12000 minder verkocht.
Ons huis lag de vrpr hoger, hoogste ooit in de buurt voor dat type woning en die was binnen enkele dagen weg voor de vrpr.
Wij hebben niet gewacht op overbieden, omdat we zekerheid wilden en dat kon 1 stel bieden.

Iedereen kan stug vasthouden aan de waarde of prijzen die ze iets waard vinden, maar de verkoper bepaald wat hij vraagt. Daar kan je het mee eens zijn of niet, maar voor een ander is dat huis het wel waard.
Dat huis in Veeningen moet je gewoon laten keuren en taxeren. Dat kan na verbouwen nog weleens meer waard zijn. Misschien niet veel, maar voldoende om je verbouwing eruit te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 20:39

Veeningen is een duurdere regio hier binnen Drenthe.. Hele mooie omgeving ook :j

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 20:52

Rina, weet inmiddels dat het 'contract' van de pacht nog tot 2050 loopt. Dus sws de eerste 30 jaar blijft het bedrag gelijk.
Het exacte bedrag is 3800 euro en dat is indd veel geld voor zo'n klein stukje.
Maar het huis is echt wel heel mooi en staat in een straat waar vrienden van ons ook wonen.
En de buren hebben nog een halve hectare grasland waar ze niks mee doen <<)
Maar indd, we moeten daar wel goed over nadenken of we dat wel willen met pacht.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:05

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:08

Klimop tegen de muren, de horror :brr: Wat een ellende om dat weer van de muren af te krijgen.

Verder wel een heel leuk huisje :j

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:10

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:39

rina schreef:
manzano schreef:

Voor de plek waar het staat, en dat is dus niet in het Loo (geen appels met peren vergelijken) lokatie is ook een ding, Ja vind ik 240.000 euro voor een huis, in die staat, op een naar jou berekeningen 4000 m2 grond duur ja. Maar zoals het er nu op lijkt gaan de prijzen, helemaal van bouwvallen idioot omhoog. De normale, je hoeft niet gelijk het halve huis te verbouwen, panden lijken allemaal verkocht te zijn. En die lagen echt ook allemaal in diezelfde prijsklasse.

Ik zeg ook dat ik die omgeving niet ken en me dus afvraag of het zo slecht is dat voor 4000m (er staat in de tekst 3ha grasland, dus de rest is dan neem ik aan "erf"gerelateerd. Ik heb het niet exact bekeken ook verder. Was even op basis van wat ik zo snel las.
Die 240.000 is dan voor het huis én de ondergrond natuurlijk.

Wij splitsen dat ook altijd uit in onze taxatierapporten van dit soort objecten. Juist omdat de opstallen vaak verouderd zijn.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:42

ClaudiaHS schreef:
Rina, weet inmiddels dat het 'contract' van de pacht nog tot 2050 loopt. Dus sws de eerste 30 jaar blijft het bedrag gelijk.
Maar het huis is echt wel heel mooi en staat in een straat waar vrienden van ons ook wonen.
Maar indd, we moeten daar wel goed over nadenken of we dat wel willen met pacht.

Is het pacht of erfpacht? Dat is niet hetzelfde namelijk.
Contract van 30 jaar is op zich vrij standaard, maar weet je zeker dat de canon niet geïndexeerd wordt? (als het om erfpacht gaat dan)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:50

Froukje schreef:
Klimop tegen de muren, de horror :brr: Wat een ellende om dat weer van de muren af te krijgen.

Verder wel een heel leuk huisje :j

Eerlijk is eerlijk, ik vind klimop tegen een huis echt prachtig! Vooral wanneer het knalrood kleurt in de herfst.
Maar het is natuurlijk alles behalve fijn voor je huis :P

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:54

Het contract is niet 30 jaar maar 50 jaar.
In 2000 is hij opnieuw geïndexeerd volgens de makelaar.
Verder heb ik er weinig verstand van en mochten we dit willen dan zorgen we voor goede voorlichting.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 22:31

ClaudiaHS schreef:

Ik vind het een hoop geld. Denk er overigens ook goed over dat als je erfpacht koopt je eigenlijk alleen maar het recht van gebruik van die grond koopt. Die grond is dan nog steeds niet je eigendom. Daarvoor moet die erfpacht eraf. Dat was voor ons echt een reden om dat niet te doen.

En idd even kijken welke erfpacht het is. Er zijn verschillende soorten.
manzano schreef:
Ik zeg ook dat ik die omgeving niet ken en me dus afvraag of het zo slecht is dat voor 4000m (er staat in de tekst 3ha grasland, dus de rest is dan neem ik aan "erf"gerelateerd. Ik heb het niet exact bekeken ook verder. Was even op basis van wat ik zo snel las.
Die 240.000 is dan voor het huis én de ondergrond natuurlijk.

Wij splitsen dat ook altijd uit in onze taxatierapporten van dit soort objecten. Juist omdat de opstallen vaak verouderd zijn.

Erf is eigenlijk kleiner gezien de kaarten. Lees kadastraal is het niet gesplitst in woonhuis en land. Ik heb de kaarten waar het bouwblok opstaat niet erbij gezocht, maar ik gok niet dat je op die 4000 m2 uitkomt. Weiland heb ik nl uitgemeten en die kwam boven de 3 Ha uit. Opstallen zijn er niet. Het is alleen maar die boerderij. Die dus niet echt in een beste staat is.
Maar goed iemand anders zal mss het geld er wel voor over hebben. En dat heeft niks te maken met moeten wennen aan de prijzen, ik ben al meer dan een jaar bezig een huis te zoeken, ik weet dus heel goed hoe de markt is en wat de prijzen doen. En een maand geleden waren er nog wel nette huizen te vinden met land erbij. Het is gewoon mij opgevallen dat nu ineens alle bouwvallen tevoorschijn komen/op de markt gaan. De prijzen zijn zo idioot dat ze het nu gewoon gaan proberen waar ze anders weten dat niemand zal happen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 22:38

Maar dat is dus ook de markt.

Wij hebben ook jaren gekeken. Eerst wat wensen en eisen en veel laten schieten.

Een kijkstop gehad en toen was alles anders. Huizen gingen als broodjes en waren een stuk duurder.

Een jaar is een groot verschil. Vorig jaar zou ons huis goedkoper te koop komen dan het nu te koop is gekomen en gelijk ook voor is verkocht. In totaal 8 kijkers binnen 2 dagen, dus dan wil het wel.

Wat we hebben gekocht, hebben we ook teveel voor betaal. Meer zelfs dan de taxatie waarde en we moeten nog eens zoveel investeren in verbouwen. Misschien dat het dan waard is wat we er in totaal in stoppen. Misschien ook niet. Ligt eraan wanneer we het ooit verkopen.

Wij hebben door de jaren heen echt veel wensen en eisen moeten laten gaan. En je leeft nu. Niet een jaar geleden toen alles anders was. Dan had je toen een huis moeten kopen. Wij ook. Heb best spijt gehad soms, maar dat was toen en nu is nu.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 23:51

Dr is weer iemand die NIET leest. Dus quote ik mezelf nog maar even een keer.

rina schreef:
En een maand geleden waren er nog wel nette huizen te vinden met land erbij.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 23:54

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 00:07

rina schreef:
Dr is weer iemand die NIET leest. Dus quote ik mezelf nog maar even een keer.

rina schreef:
En een maand geleden waren er nog wel nette huizen te vinden met land erbij.

Ik lees wel. Je zoekt al langer en wij hebben ook jaren gezocht. Heb pas 1 week de sleutel en zeker wel rond gekeken.
Het is niet net 1 maand opeens anders.

Het wisselt en er komt gewoon weinig bij. Maar wat erbij komt is ook steeds duurder.

Als je nu wil kopen, moet je water bij de wijn doen of budget ophogen. Het is gewoon niet anders. Je kan moeilijk mensen dwingen hun huis te verkopen.