Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 14:03

De gewone (paarse) catnip doet idd niet veel met katten. Dan moet je de wilde (met witte bloemen) hebben.
Maar die vind ik alleen in zaadjes en is me nog niet gelukt om te laten groeien helaas.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 14:06

Mijn stenen tuin is lekker in bloei.
Alleen de agapanthus moet nog
Afbeelding

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 14:08

Needje schreef:
De gewone (paarse) catnip doet idd niet veel met katten. Dan moet je de wilde (met witte bloemen) hebben.
Maar die vind ik alleen in zaadjes en is me nog niet gelukt om te laten groeien helaas.

Ik had van die speeltjes met dat spul er in, doen ze daar dan ook de verkeerde in? Ik kom namelijk op tiktok regelmatig filmpjes tegen van iemand die kat-achtigen opvangt, sprayt iets waar catnip in zit en die tijger ging er helemaal lijp op :')

Mijn kat vind het speeltje gewoon eng, geeft er niet eens een kopje aan.

Ik krijg volgende week eindelijk een nieuwe schutting (de oude is omgewaaid door Eunice), nouja, we hopen te beginnen met plaatsen. En dan kan ik weer verder met echt tuin inrichten achter...

Voor ga ik er denk ik maar gewoon hortensia bij in planten. Wat is daar dan een leuke bodemkruiper bij, die in de winter misschien ook nog groen blijft? :)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 14:09

Nee dat zou wilde moeten zijn.
Maar ook daar reageert niet elke kat op.
Al ligt het bij mij aan het speeltje.
Heb er een waar ze wel op reageren.
Op de rest niet echt.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 14:32

Needje schreef:

Ooh, at wist ik niet :+
Mss eens het proberen waard! Hoewel ik sowiesoniet zo super veel succes heb met zaadjes...
Sommige gaan heel makkelijk (oa de lathyrus) en andere lijkt gewoon niet te willen (oa zinnia). Toevallig gisteren nog een variatie aan zaden gestrooid, dus hopelijk slaan ze aan :)

Ik denk niet dat je valeriaan perse eerst in een pot hoeft te doen. Bij mij zijn ze trouwens via de pot uitgaan spreiden. Maar ze zijn best makkelijk onder controle te houden door de jongen plantjes er uit te trekken.
Nepeta zaait trouwens ook altijd uit als een malle. Maar ik hou wel van een beetje een spontane tuin. Niet te strak :D
Ik heb een akelei die tussen de tegels vandaag komt. Wel op een randje, vind hem heel leuk :D

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 14:33

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 14:40

Mijn katten worden dus ook helemaal lijp van catnip. Beetje op de grond en het is oorlog als ik niet meerdere plekken doe. :')

Trouwens dit zijn planten waar katten niet van houden. Dus wil je geen katten in je tuin misschien hiervan wat planten.

Je kunt genoeg planten vinden die katten niet fijn vinden ruiken zoals: ooievaarsbek, vuurwerkplant, citroenverbena, wormkruid, Pyrethrum, citroentijm, geranium, munt, kattenschrik, goudsbloemen en lavendel.

https://roomed.nl/planten-tegen-katten/

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 16:28

Mijn kat slaapt het liefst onder de lavendel. :Y)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 16:43

Ik heb heel erg veel lavendel en ongeveer 8 buurtkatten in mijn tuin.
En dan klagen mijn buren over de kikkers in mijn vijver.
Vorig jaar kwam een buurvrouw vragen of ik de kikkers kon weghalen. Maar zolang ik de katten niet uit mijn tuin kan houden, zou ik niet weten hoe ik de kikkers weg kan laten blijven :D . Mijn buurvrouw droop af.
Ik heb zelfs al een paar keer een kat in huis gehad, gaan gewoon onder de hordeur door.
Ik wist niet wat ik zag. :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 16:45

Electra63 schreef:
Ik heb heel erg veel lavendel en ongeveer 8 buurtkatten in mijn tuin.
En dan klagen mijn buren over de kikkers in mijn vijver.
Vorig jaar kwam een buurvrouw vragen of ik de kikkers kon weghalen. Maar zolang ik de katten niet uit mijn tuin kan houden, zou ik niet weten hoe ik de kikkers weg kan laten blijven :D . Mijn buurvrouw droop af.
Ik heb zelfs al een paar keer een kat in huis gehad, gaan gewoon onder de hordeur door.
Ik wist niet wat ik zag. :D

:')

Wonderlijk dat je überhaupt nog kikkers hebt! Gewillige prooi voor de meeste katten, al worden ze er zo verschrikkelijk dun van!

Hier een buurtkat die het zover op mijn kat heeft voorzien dat die ook gewoon in huis komt om mijn kat op te zoeken. Akelig rotbeest vind ik dat, alle katten zijn vredelievend behalve deze :\

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 16:55

Needje schreef:
Mijn stenen tuin is lekker in bloei.
Alleen de agapanthus moet nog
[ [url=m/ECpTnp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ziet er mooi uit zeg! Voor een 'stenen' tuin toch nog wel lekker zomers.

Hier ook druk bezig met de tuin. We hebben dit huis in december gekocht en de tuin was enorm overwoekerd, dus we zijn vooral eerst aan de gang gegaan met het leegtrekken van het grootste stuk. Dan zie je ineens pas echt wat je nou hebt om mee te werken. Inmiddels zijn we langzaam begonnen met inrichten en zijn vandaag de eerste plantjes in de border gegaan *\o/*
Verder hebben we overigens geen idee wat we aan het doen zijn (het is voor het eerst dat we een tuin hebben), maar we vinden het in ieder geval leuk! :')

Before:
Afbeelding

Nu:
Afbeelding

Het is nog heel erg een work in progress, dus lees hier graag mee voor handige tips & tricks!

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 17:50

>;)
Wat heb je met die Japanse Esdoorn gedaan!?!?

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 17:52

LaPluche schreef:
>;)
Wat heb je met die Japanse Esdoorn gedaan!?!?

Ja dat dacht ik ook :D

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 18:07

Verhuisd naar achter. Is dat verkeerd? :')

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 18:18

Ik zie ook dat je bamboe heb staan.
Dat heeft mijn buurvrouw ook en het woekert echt elk jaar naar mijn tuin.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 18:20

Ja, de bamboe moet er op een gegeven moment nog uit. Die woekert door de hele rechterkant van de tuin. We zijn alleen nog de moed aan het verzamelen, haha.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 18:24

Janine1990 schreef:
Maar euh... waarom zet je dan niet ff een schrikdraad om de vijver en je buren op de volière?
Dat hebben de buren van mijn ouders op aanraden van m'n ouders gedaan... Kwestie van zes weken, nooit weer last gehad van de kat. En voor bij vijvers heb je van die sensoren waar een straal water uit komt.

Ik denk dat water over een kat gooien die al opgesloten zit niet heel erg werkt om de 'dit mag niet' link te leggen... Meer een soort van waterboarding voor katten ofzo :')

Nog diervriendelijker is een hond, of een eigen kat. Nog beter, allebei... Onze hond ging door het vuur voor onze kat en dat betekende alle andere katten uit de tuin verjagen... Of de kat nu binnen zat of buiten, dat deed er weinig toe... Tot op de dag van vandaag (hond leeft al 9 jaar niet meer) geen last van katten in de tuin.

Als je een kat weg wilt hebben, is het waarschijnlijk zinvoller om je te verdiepen in het doen van een kat, dan in de wilde weg met water te gaan gooien, zeker als het dier op dat moment niets verkeerd doet.

Goede reactie janine 1990.Kat snapt niks van de straf die voor hem verzonnen is.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 18:28

xSwanHeart schreef:

Nee dat had ik niet gezien. Hoop dat hij aanslaat. Vind ze altijd zo mooi

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 18:30

Geef hem vooral veel water, iedere dag een emmer. Het is een hele foute tijd om een acer te verzetten.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 19:21

Jep, dat is het idd.
En even een klap voeding of compost erbij.
Zou zonde zijn als die je kapot gaat...

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 19:41

In mijn roos vond ik deze eitjes en beestjes.
Iemand een idee wat dit zijn. Ik heb ook lieveheersbeestlarfjes in de roos, maar deze lijken toch anders. Het lijken mini lieveheersbeestjes, maar zo klein ken ik ze niet.
Dit zijn de beste foto’s die ik kon maken.
Afbeelding
Afbeelding

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 19:52

Ik kom graag met jullie meelezen!
Nooit gedacht dat ik ooit zou zeggen dat ik zó ontzettend blij ben met mijn tuintje :’)

Helemaal druk met de plantjes :))

Mijn tuin ziet er zo uit;

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En links naast de groene deur vond ik het stuk muur zo groot.
Daar heb ik het volgende geplaatst;
Afbeelding
Afbeelding

Nu twijfel ik nog over een grote plant/boom aan de achterkant.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 20:17

xSwanHeart schreef:
Ja, de bamboe moet er op een gegeven moment nog uit. Die woekert door de hele rechterkant van de tuin. We zijn alleen nog de moed aan het verzamelen, haha.

Die mag je flink uit gaan graven als ik mijn tuinhulpje mag geloven.

Helaas doet mijn buurvrouw er niets aan behalve naar beneden snoeien dus ik heb er al wat jaren ellende van.
Het komt zelfs tussen mijn tegels en grind naar boven waar er onder ook nog tegels liggen en een worteldoek.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 20:18

Jij hebt een lief tuintje met een leuke uitstraling, Martine. <3

Had jij hier in het topic vorig jaar naar tips gevraagd? Of verwar ik jouw tuin met een andere?

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 20:34

anca schreef:
xSwanHeart schreef:

Nee dat had ik niet gezien. Hoop dat hij aanslaat. Vind ze altijd zo mooi

Neonlight schreef:
Geef hem vooral veel water, iedere dag een emmer. Het is een hele foute tijd om een acer te verzetten.

Gelukt hebben we die transplantatie in februari al gedaan (toen hij kaal was) en zit er inmiddels weer flink wat blad aan. Lijkt er dus op dat hij aanslaat! :)

paddington schreef:
xSwanHeart schreef:

Die mag je flink uit gaan graven als ik mijn tuinhulpje mag geloven.

Helaas doet mijn buurvrouw er niets aan behalve naar beneden snoeien dus ik heb er al wat jaren ellende van.
Het komt zelfs tussen mijn tegels en grind naar boven waar er onder ook nog tegels liggen en een worteldoek.

Ja, we moeten er echt even goed de tijd voor nemen. Toevallig hebben mijn schoonouders er ook één gehad en die blijven er ook maar over praten wat voor ramp dat was. Dus heb er zin in :')

Wat een leuk tuintje, Martine! Voelt heel knus :j