[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:39

Een makelaar kost inderdaad geld.

Maar als je huis niet verkocht wordt omdat jullie zelf niet de juiste foto's en omschrijving maken, en daarna eventuele bezichtigingen niet zakelijk begeleiden omdat het toch jullie huis is (je neemt je emoties mee), en daarna niet goed onderhandeld of de koopovereenkomst niet goed opstelt, kan het je uiteindelijk meer kosten dan dat de makelaar zou hebben gedaan.

En inderdaad, je kunt ook een pakket kopen bij een doe het zelf makelaar. Kost je minder, kan je ook minder opleveren. Maar die keuze kunnen alleen jullie maken.

Sterkte in ieder geval, ik ken het gevoel dat je ergens alleen maar WEG wilt, en dat is echt niet leuk.

Sonja_vR

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:46

Dat gevoel is idd compleet ruk (ken het helaas ook)
Pas ook op dat je dat gevoel niet te veel invloed laat krijgen
Want dat is net als een iets te positief gevoel over je huis bij verkoop , niet handig.

Probeer in beide gevallen een stapje terug te nemen en heel rationeel naar de situatie te kijken en alle plussen en minnen op een rij te zetten

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 09:24

Wij hebben ons nieuwe huis recentelijk gekocht via Facebook! :)) De verkopers wilden verkopen, maar hadden nog niet heel veel haast. Ze hadden een aantal redelijk mooie foto's en een heel korte beschrijving op FB gezet. Deze werd in 1 dag 2300x gedeeld en kwam zodoende ook bij ons terecht.
We verwachtten er niet teveel van, maar zijn toch gaan kijken en het was liefde op het eerste gezicht. Wij hebben het dus vrijwel direct gekocht (uiteraard nog wel een BTK ed laten doen).

Deze mensen hebben hun huis dus echt in no time verkocht, zonder makelaarskosten. Ik wil maar zeggen, het kan! En mocht het niet snel genoeg lukken, kun je natuurlijk altijd nog een makelaar inschakelen.

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 12:17

Ik heb vandaag de verkopers (en tevens onze directe buren) ontmoet. Het lijken mij echt onwijs lieve mensen. Mijn handtekeningen staan onder het voorlopig koopcontract, mijn vriend gaat eind van de middag tekenen want die kon vanochtend niet. Ik ben helemaal blij!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 17:07

Morpheus81 schreef:
Wij hebben ons nieuwe huis recentelijk gekocht via Facebook! :)) De verkopers wilden verkopen, maar hadden nog niet heel veel haast. Ze hadden een aantal redelijk mooie foto's en een heel korte beschrijving op FB gezet. Deze werd in 1 dag 2300x gedeeld en kwam zodoende ook bij ons terecht.
We verwachtten er niet teveel van, maar zijn toch gaan kijken en het was liefde op het eerste gezicht. Wij hebben het dus vrijwel direct gekocht (uiteraard nog wel een BTK ed laten doen).

Deze mensen hebben hun huis dus echt in no time verkocht, zonder makelaarskosten. Ik wil maar zeggen, het kan! En mocht het niet snel genoeg lukken, kun je natuurlijk altijd nog een makelaar inschakelen.

Bij ons precies hetzelfde, ook via Facebook en daar stond zelfs niet echt een beschrijving bij en maar één foto van de voorkant van het huis. Het heeft bij ons in totaal van eerste bezichtiging tot overdracht 7 weken geduurd :+ en bij jullie?

We moeten nog een weekje wachten en dan krijgen we de sleutel :D
Vanmorgen de rekening gekregen van de notaris waar alle kosten koper op staan behalve de taxatie, dat was wel even slikken :')

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 23:45

Woeeeh, 21 december hebben we om 10.30 overdracht van de sleutel bij de notaris :D vandaag mocht ik even de sleutel ophalen om nog wat maten op te nemen en de muren te checken, heel fijn om zelf te kunnen kijken. Zin in de 21e! :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 08:21

Gefeliciteerd Eleadoras!

EllaBellaah, kan ik me voorstellen... even slikken en weer doorgaan! Vergelijk het met een paar maand een huurwoning - je hebt de kk er weer uit.

Zo, hier ging het snel, van kijken naar bieden (beide partijen 2x) en overeenkomen! Vanmiddag naar de hypotheker om alles in gang te zetten.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:26

EllaBellaah schreef:
Bij ons precies hetzelfde, ook via Facebook en daar stond zelfs niet echt een beschrijving bij en maar één foto van de voorkant van het huis. Het heeft bij ons in totaal van eerste bezichtiging tot overdracht 7 weken geduurd :+ en bij jullie?

We moeten nog een weekje wachten en dan krijgen we de sleutel :D
Vanmorgen de rekening gekregen van de notaris waar alle kosten koper op staan behalve de taxatie, dat was wel even slikken :')

Leuk, gefeliciteerd! Bij ons duurt het helaas nog even. Wij krijgen 3 juni de sleutel. Heel misschien eerder, maar dat hangt van een aantal dingen af. Maar goed, dan hebben we ook nog mooi de tijd om plannen te maken en nog even te sparen voor die kk die jij al noemt haha. We zijn er zo happy mee, het is echt een fantastisch mooie en ook wel vrij unieke plek. Geen buren meer en reeen in de tuin. Ik kan niet wachten...

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 09:49

Wellicht echt blonde vragen die ik nu ga stellen hoor haha, maar ik doe het toch.

We hebben een huis gezien dat we beiden echt leuk vinden. Stap 1 is de makelaar bellen voor een afspraak natuurlijk. Maar dan beginnen de vragen te komen nu.

Als je nu gaat kijken, heeft een verkoper dan sowieso een taxatie rapport of ga je dat als geïnteresseerde koper laten maken? Om te weten of de vraagprijs niet hoger is dan de marktwaarde qua lenen.

En is het reëel of totaal niet om vandaag te bellen en dan voor dinsdag een bezichtiging te plannen? Wij hebben dan toevallig beide vrij komende 2 dinsdagen en het liefst ga ik gisteren kijken natuurlijk hihi.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 10:04

Je laat meestal de woning pas taxeren als je bezig gaat met de financiering van de woning. Als je dus overeenstemming hebt bereikt over de prijs. Je kunt het wel voor die tijd laten doen, maar taxeren kost niet alleen tijd (die je in deze markt niet altijd hebt) maar ook vooral geld. Beetje zonde als je wel een rapport maar niet het huis hebt.

Ik zou rustig vandaag bellen voor dinsdag. Waarom zou je dat niet doen? Als dat niet kan of de verkopers willen he anders dan hoor je het snel genoeg.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 10:10

Ik moest het huis laten taxeren om een hypotheek te krijgen.
Ik had een bod van 177.500 gedaan en de woning werd getaxeerd op 177.000.
Ik kon dus uiteindelijk ook een hypotheek krijgen van 177.000, zijn er toevallig vergelijkbare woningen in de buurt verkocht?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 10:21

Altijd de makelaar bellen om een afspraak te plannen. Dinsdag zou geen probleem moeten zijn als de makelaar die dag nog niet vol zit. Helaas komt het ook wel (meer dan) eens voor dat een huis al 'verkocht' is, maar nog niet zo op Funda staat omdat het koopcontract nog niet getekend is.
En inderdaad, taxatierapport laat je maken voor de hypotheek als je al een overeenstemming hebt, dus niet voor het bieden.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 10:23

Dus het risico blijft tot aan de hypotheek aanvraag dat de vraag/bied prijs hoger is dan marktwaarde en dat je dus wellicht zelf geld moet inleggen. Maar dat maakt voor ons in feite ook niet uit. Bedankt voor jullie helderheid!

Ik ga de makelaar bellen en eerst maar kijken dat de woning nog niet verkocht is inderdaad.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 10:24

Taxatie laat je idd doen voor de aanvraag van de hypotheek.
Qua prijs, kijk naar vergelijkbare huiZen in de omgeving (dus ook qua afwerking etc)
Komen die een beetje overeen)
Als je echt denkt “geen flauw idee hoe we dit aan moeten gaan pakken “
Kun je nog een aankoopmakelaar in de hand nemen

Wij hebben het zelf geregeld , bouwkundige keuring laten doen en Met de kennis die we hadden van de markt ter plaatse hebben we een bod en een maximum prijs voor het huis bedacht op basis van de staat van het huis en de kosten die we sowieso nog moest een maken op basis van de staat van het huis

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:05

Er staat een huis ernaast te koop maar dat is echt gedateerd en daar vragen ze 30000 minder voor dus geen vergelijk. Ik ga inderdaad eens kijken naar verkochte huizen in de buurt maar deze springt er wel een beetje uit in de straat zag ik toen ik er gisteren even ging kijken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:09

Dan is het buurhuis te duur of ze moeten nodig van het mooie huis af ;)
Maar idd , kijk naar meer huizen
Op basis van 1 ander kun je geen beeld creëren idd , daar heb je wat meer vergelijkingsmateriaal voor nodig

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:31

Je kan voor €2.4 ook opvragen tegen welke prijzen huizen van de hand zijn gegaan (https://www.kadaster.nl/producten/wonin ... informatie)

Kijk ook even hoe snel de huizen rondom verkocht raken (funda).

Bezichtinging aanvragen deed ik via de button op de site, kun je voorkeursdagen aangeven ook.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 12:24

F_Orumster schreef:
Je kan voor €2.4 ook opvragen tegen welke prijzen huizen van de hand zijn gegaan (https://www.kadaster.nl/producten/wonin ... informatie)

Kijk ook even hoe snel de huizen rondom verkocht raken (funda).

Bezichtinging aanvragen deed ik via de button op de site, kun je voorkeursdagen aangeven ook.

Handige site. Direct aangevraagd. Helaas maar 2 huizen die eruit komen en maar 1 die van 2016 is en de ander stuk ouder. Ook bij Funda gekeken naar huizen te koop en verkocht in de buurt en de prijs is in vergelijking met de omgeving zeker niet gek.

Dank jullie wel voor de helderheid die jullie verschaffen haha.

Hypotheken dat kan ik dromen aangezien ik daar zelf dagelijks mee werk, maar als potentiële koper ben ik nog volledig onbekend.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 12:42

Vergeet ook niet dat je kan kopen ovb van financiering. Dus als het aankoopbedrag hoger blijkt te zijn dan de taxatiewaarde, kan je alleen de taxatiewaarde financieren uit de hypotheek. Als je geen eigen geld kan/wil bijleggen is dat een reden om de koop te ontbinden.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 16:29

We gaan dinsdag bezichtigen. Mijn vader gaat mee als objectief persoon en tevens ook om de staat van de woning op het oog te kunnen bekijken. Mocht het goed voelen nemen we contact op met onze financieel adviseur om verder te bespreken hoe en wat.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:38

Ik heb zojuist te horen gekregen dat de verkopers mijn bod hebben geaccepteerd! *\%/* Half Augustus krijg ik de sleutel +:)+

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:15

Gefeliciteerd Ladyloe!
Nog wel even geduld hebben dus :')

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 22:14

Dank je! Ja klopt, maar heb geen haast.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 22:44

Ladyloe schreef:
Ik heb zojuist te horen gekregen dat de verkopers mijn bod hebben geaccepteerd! *\%/* Half Augustus krijg ik de sleutel +:)+

Ik vond al dat wij lang moeten wachten met 1 mei, maar jij mag nog langer zeg!

Succes Jurdywonan! Wij zullen niks meer wegkapen in de buurt in ieder geval _O- Waar zoek je ongeveer? Mag ook via pb evt, we wonen nu in dezelfde stad en ik ken de prijzen ondertussen wel redelijk goed hier in de buurt.

Hier gister het koopcontract geketend, vandaag al veel documenten voor de financiering doorgezet, taxatie geregeld, notaris geregeld... Begint steeds echter te worden :=

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 23:37

Pfoeh nog lang wachten tot augustus zeg, bewust of kon het niet anders?

En Santigo, huisje waar we nu gaan kijken is in Puth en wonen nu zelf in hoensbroek en zijn rond aan het kijken in de dorpen en omgeving hoensbroek. Landgraaf en Kerkrade bijv trekt ons beide dan weer niet bijv.