Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

akishino

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 13:25

@neonlight, ik snap je helemaal!
Wat raar dat sommige het normaal vinden dat mensen moeite moeten doen, geld uit moeten geven en hun tuin dusdanig moeten aanpassen omdat andere mensen hun kat niet op eigen terrein houden. Dat is toch de omgekeerde wereld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 13:28

Je kan beter een emmer water over die kat gooien op moment dat die iets doet wat niet gewenst is. Je tuin inkomen dus. Maar een vangkooi en dan water erover mikken als het beest geen kant op kan, is gewoon dierenmishandeling. En gaat dat beest niks leren, ja om nooit meer zo'n kooitje in te lopen en dat vis uit de vijver een veiligere optie is :+

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 13:38

idinn schreef:
Je kan beter een emmer water over die kat gooien op moment dat die iets doet wat niet gewenst is. Je tuin inkomen dus. Maar een vangkooi en dan water erover mikken als het beest geen kant op kan, is gewoon dierenmishandeling. En gaat dat beest niks leren, ja om nooit meer zo'n kooitje in te lopen en dat vis uit de vijver een veiligere optie is :+

Hier ben ik het me eens. Ik zeg ook altijd tegen de buren: mocht je overlast van de katten hebben, zeg het me en zet de tuinslang er maar vol op, jaag ze maar weg. Maar als ik zou horen dat ze hem vangen en dan onder water gooien, was ik wel woest geweest en misschien zelfs aangifte gedaan

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 13:39

Of mensen moeten hun HUISdieren op eigen terrein houden, dan hoeven andere mensen ze niets aan of af te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 13:42

Maar schijnbaar zijn deze eigenaren te asociaal om zelf actie te ondernemen tegen de overlast van hun kat. Prima dan zelf actie te ondernemen. Maar een dier mishandelen valt niet onder actie nemen. Die kat kan weinig aan zijn instinct en luie baasje doen..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 13:44

O wacht, ik geloof dat jullie de kern nu even niet meegekregen hebben. De vijver leegvissen hebben we tot nu toe altijd maar geaccepteerd. De kat eet nu voer op wat wij voor andere beesten hebben staan. Daarom willen we hem daar weg hebben, het is juist de bedoeling om dat te doen als de kat het voer opvreet. Maar het is wel een optelsom van vele ongemakken geworden waarom wij dit laatste nu niet meer accepteren en dat beest weg willen jagen. Ik heb de tuin voor mijn plezier, heeft genoeg geld gekost om in deze omgeving een huis met redelijke tuin te kopen, de aanleg zodat wij ervan genieten kostte ook genoeg, en dat doe ik niet voor een beest wat er gewoonweg niet hoort te lopen, omdat anderen wel graag katten hebben en die katteneigenaren vinden dat een kat natuurlijk gedrag buiten moet kunnen tonen. Mag mijn hond ook niet, en die kattenhouders willen meeste kans ook mijn paard niet sprintjes trekkend door hun tuin hebben.
Maar iets wat ik nooit zou doen is de kat pijn doen of iets dergelijks. Stroom vind ik vele malen onvriendelijker en veel meer mishandeling als water op heterdaad. Die emmer is namelijk wel op heterdaad als de kat aan het vreten is.

Tuinslang lukt niet, de kat is weg zodra die de klink hoort. Weken geprobeerd. Als we buiten zijn komt de kat niet in de tuin, blijft achter het hek wachten tot we binnen zijn.

Edit: kabaal maken als ie dan wegsprint en hem achterna jagen tot ie uit de tuin is heeft ook al enkele jaren geen effect.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 13:47

idinn schreef:
Maar schijnbaar zijn deze eigenaren te asociaal om zelf actie te ondernemen tegen de overlast van hun kat. Prima dan zelf actie te ondernemen. Maar een dier mishandelen valt niet onder actie nemen. Die kat kan weinig aan zijn instinct en luie baasje doen..

Ik praat mishandeling ook zeker niet goed. Heb ook nergens gelezen dat neonlight van plan is de kat iets ernstigs aan te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 13:50

Misschien leg ik de verkeerde link tussen de post dat ze een vangkooi plaatst en hoopt dat 4 emmers water genoeg is. Laten we hopen dat ik dat gewoon verkeerd lees :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 14:03

Neonlight schreef:
Oké, ik zal niets tegen de kat doen op aanraden van jullie, de lounge set vervangen door tuinmeubilair waar geen haar op blijft hangen (mijn man kan niet tegen kattenhaar), onze hond de toegang tot de tuin verbieden en de kat zijn natuurlijke gang laten gaan. Ten koste van een hoop andere beestjes.

Even los van andere dingen deze tip. Met een rubberen huishoudhandschoen of rubberen borstel (paar euro gamma) veeg je in een mum de haren eraf, veel sneller en makkelijk dan met een hand of borstels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 14:05

Het bonnetje daarvoor gewoon bij het baasje in de brievenbus gooien met vriendelijk verzoek de onkosten te vergoeden :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 14:07

Ik hou er over op, geloof niet dat kattenhoudende mensen begrijpen hoe het voor andere mensen is om alles te proberen om die beestjes vriendelijk duidelijk te maken dat ze niet welkom zijn. Vooral niet als er ook tussen zitten die omdat ze in het buitengebied wonen de katten buiten laten scharrelen, maar in de eigen tuin wel toezicht houden op de kat omdat ze de katten met de rest van de levende haven niet vertrouwen. :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 14:09

Ow ja het ligt natuurlijk aan ons :+

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 14:16

Dit blijft een eindeloze discussie, zullen we weer ontopic gaan in dit mooie topic?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 14:40

Plaatje van de andere vijver dan maar, vorig jaar opnieuw aangelegd, nog niet zo groen. Vooral veel onkruid en varens waar we maar niet vanaf komen.
Afbeelding

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 14:51

Neonlight schreef:
Ik hou er over op, geloof niet dat kattenhoudende mensen begrijpen hoe het voor andere mensen is om alles te proberen om die beestjes vriendelijk duidelijk te maken dat ze niet welkom zijn. Vooral niet als er ook tussen zitten die omdat ze in het buitengebied wonen de katten buiten laten scharrelen, maar in de eigen tuin wel toezicht houden op de kat omdat ze de katten met de rest van de levende haven niet vertrouwen. :evaw:

Ik heb zelf een kat maar ben het zeker eens dat de kattendruk hoog is met alle gevolgen vandien. Ik had eigenlijk mijn tuin aangepast zodat mijn kat alleen in mijn tuin kan, niet eruit en anderen niet erin. Tuin ook helemaal leuk gemaakt met plekjes. Maar helaas klauteren ze alsnog creatief in of uit. Mijn kat s'nachts huisarrest en ik wandel tweemaal daags met een poepzakje bij de hand. Zelfde plichten als bij een honden eigenaar. Na deze denk ik niet nog eens een kat te nemen om dit soort redenen, maar ja dit was een vondst op straat en het is ook wel weer mega gezellig.
[

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 18:01

Neonlight; wat een mooie tuin en vijver heb je!
Ik snap dat je daar zuinig op bent :j

En (als kattenbezitter) begrijp ik je ook goed. Mijn katten hebben een ren dus niemand heeft er last van.
Hier lopen ook wel katten van anderen rond en tja, helaas…wij kunnen dat ook niet verhelpen.

Oh en gezien je 45 gradenbocht: het kan zijn als je er nog zo 1 aandoet (= S vorm) het nog onaantrekkelijker voor kat wordt.
Doordat ze dan niet kunnen zien waar 2e bocht naar toe gaat en het smalle enge ruimte is.
(Iets met “kat in het nauw” , zeg maar). Dan heb je kans dat hij niet meer komt eten iig…

Hier overigens geen egel meer gezien, vermoed dat het iets met maaien ofzo te maken heeft oid -O-

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 18:54

Ik heb vanmiddag aan beide kanten nog een 90 graden bocht eraan gezet. Wordt zo wel een duur bakkie, 1 90 graden bocht kost 6 euro, de 45 graden bocht ook al zoiets.

De vijvers zijn echt wel mijn ding. De 2de is in de voortuin, daar zien we helaas weinig van, maar die was er al toen we het huis kochten. Vorig jaar hebben we hem dieper gemaakt en de randen voor bakken breder en rechter gemaakt. De vijver achter hebben we zelf helemaal gemaakt van 0, en alles ook direct goed aan kunnen leggen. Onze overkapping staat daar ook, en voordat we die plaatsten hadden we al buizen in de grond gegraven. Het filtersysteem staat achter die overkapping en het water gaat er dus onderdoor naar toe. De zijkanten van de vijver hebben we diepe randen met opstaande kanten in gemaakt, waar we vijveraarde in hebben zitten, en daar is alles in aangeplant. En dat groeit allemaal erg goed. Allerleukste is dat de planten in die randen wandelen, niets staat meer op de plek waar het oorspronkelijk is geplant. :)) Is dus altijd weer een verrassing wat waar omhoog komt.

Verder heb ik nog een aantal potten met fruit staan, en in de meloen staat nu in bloem en heel veel knoppen. *\o/* Goede weer heeft goede zaken gedaan, nu hopen dat de temperatuur een beetje hoog blijft.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 11:01

Wat mooi al die vijvers met groen eromheen :) Ik vind het kleine vijvertje van Akishino ook erg leuk! Een klein vijvertje geeft inderdaad al veel extra dierenleven. Ik heb ook een kleine vijver en de kikkers zijn er erg blij mee. Libellen en waterjuffers vliegen regelmatig in de tuin. Heel leuk! Nu wel weer even kroos weghalen (en dan naar de sloot want ik gooi geen waterbeestjes die er tussen zitten bij het compost...). En grasmaaien moet ik ook hoognodig even doen. In ieder geval de kanten en rondom de vijver. De rest van het gras is voor mijn konijnen. Heerlijk als ze weer tig keer per week in de grote ren kunnen grazen :)

Ik ben ook voor wat emmers water over de eigenaar van de kat gooien :D Ik heb zelf ook katten, 5 stuks :+ Maar die blijven binnen, af en toe komt er eens eentje even in de achtertuin. Dus andere mensen hebben geen last van mijn katten én mijn katten lopen zo geen risico om aangereden te worden o.i.d.

Maar even serieus kan je dit niet met de eigenaar van de kat bespreken?

Zal later eens kijken of ik nog wat foto's van de bloemenweelde hier kan toevoegen. Vind het zelf altijd ook erg leuk om foto's van anderen te zien (dus posten maar ;) ).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 11:31

Neonlight, ik wil er toch nog een keer op terugkomen. Ik lees je frustratie in het bericht, en ik kan me heel erg goed voorstellen dat je echt niet gediend bent van de kat op je erf en dat je niet wilt investeren in het probleem dat een ander eigenlijk veroorzaakt en dat begrijp ik heel goed.
Maar handelen uit je frustratie (zoals ik het lees) werkt in geen enkele situatie goed. Een kat is gewoon een belachelijk slim beestje. Als je water over een kat heen gooit terwijl hij daar zit te eten, zal hij de relatie leggen dat hij voor jou uit moet kijken als hij zich dat eten wil laten smaken.
Dat is een beetje de denkwijze die je moet toepassen.

Je moet de plek onaantrekkelijk maken voor katten, koffiedik en citrusschillen worden bijvoorbeeld gebruikt om graven tegen te gaan. Je zou bijvoorbeeld de ingang voor de egel hier overheen kunnen laten gaan als egels er geen probleem mee hebben.
Uiteraard zal een kat gaan zoeken naar een manier om er wel bij te kunnen, en daarin moet je hem eigenlijk te slim af willen zijn.

Overigens, dure PVC bochten hoor... ik heb laatst een zooitje PVC moeten ophalen, diverse bochten en afmetingen maar ik was in totaal net 20 euro kwijt...

Ohja, ik heb zelf een kat, die hier vrij rondloopt, net als alle katten in de buurt. Mijn buren van 85+ geven aan regelmatig stenen naar mijn kat te gooien. Ik ga er maar vanuit dat ze net zo snel zijn als hun leeftijd doet vermoeden :') Verder is mijn kat het schatje van de buurt, want iedereen kent Grover :')
Anyways, ik wilde mijn tuin altijd min of meer afsluiten zodat de kat niet zo makkelijk er uit kan. Echter hebben de 85+ buren de afscheiding compleet gesloopt en ligt er regelmatig rommel aan mijn kant. En met rommel bedoel ik gerust een complete vijver. Ik ga daar dan ook op eigen kosten een nieuwe, stevige afscheiding plaatsen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 13:17

Hoewel ik mij de kattenfrustatie helemaal kan voorstellen, denk ik niet dat de juiste plek is om hier over te discussiëren. Het verleden heeft geleerd dat we er nooit uit gaan komen :)

Prachtige vijver zeg!

Vandaag een bosje bloemen geknipt uit eigen tuin <3
Afbeelding
Lathyrus, wilg en valeriaan :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 13:50

Oh dat zou ik echt niet neer kunnen zetten met 3 katten zeker niet met valeriaan erin. _O-

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 13:53

Ik vind het prachtig Letizia!

Marcella, wat doet Valeriaan dan met katten?

Dit zijn echt helemaal mijn kleuren, ik ga kijken of ik dit ook ergens kan vinden! <3

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 14:14

Sommige katten houden van de geur. Net zoiets als catnip.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 14:26

Ik heb speciaal voor de katten de valeriaan gekocht (en nepeta), maar deze spreidt zich uitbundig uit :+
De katten reageren er trouwens niet op...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 14:54

Is het aan te raden om het dan in een bak te zetten alvorens het in de tuin te plaatsen?

Mijn kat zal er dan ook wel niets mee doen, wordt ook niet echt anders van catnip :\