Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:36

Ja dat zijn idd dingen om rekening mee te houden, echter. Ons huis kochten we voor 350 en ging voor boven de 625 weg. Dus over bijna 3 ton extra provisie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 08:22

De minister wil verplicht voorbehoud van financiering en bouwkundig rapport in een koopcontract. En de biedingen (wanneer en hoeveel) inzichtelijk maken achteraf. Benieuwd of en wanneer dit dan moet gaan gebeuren.. kan niet het hele artikel lezen :')

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 08:24

Waar las je dat, idinn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 08:31

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 09:06

idinn schreef:
De minister wil verplicht voorbehoud van financiering en bouwkundig rapport in een koopcontract. En de biedingen (wanneer en hoeveel) inzichtelijk maken achteraf. Benieuwd of en wanneer dit dan moet gaan gebeuren.. kan niet het hele artikel lezen :')

Beide voorbehouden verplicht maken kan ik me wel in vinden, denk dat er nu veel mensen zijn die een huis kopen waar veel meer mee mis is dan zij denken. Ik neem onszelf maar even als voorbeeld: de bouwkundige keuring heeft ons heel veel gedoe bespaard.
En zonder voorbehoud van financiering bieden vind ik, tenzij je echt heel veel eigen geld hebt, gewoon niet verstandig. Een collega van mij heeft zich op die manier ook bijna flink in de problemen gewerkt. Gelukkig was de verkopend makelaar zo vriendelijk aan te geven dat hij het nooit voor het geboden bedrag getaxeerd zou krijgen, en kon hij er in de bedenktijd nog vanaf zien. Anders was het wel een hele zure (en dure) les geweest...
Als die voorbehouden voor iedereen verplicht zijn, dan wordt het speelveld ook weer gelijker, dus dat lijkt me wel een mooie oplossing.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 09:20

xSwanHeart, wow dat zou je maar gebeuren := maar het lijkt mij toch dat een verkopende partij daar ook wel open in wil zijn. Hij krijgt toch ook de financiering niet rond als de taxatiewaarde lager uitvalt en er geen (of niet genoeg) eigen geld in het spel is... ?

Hoe werkt het bieden "onder voorbehoud van financiering" eigenlijk als je een gedeelte eigen geld meeneemt? Geef je dan bij je bod aan dat bedrag X onder voorbehoud is van financiering (dus je totale bod minus eigen geld)? Of zeg je bij je bod altijd onder voorbehoud van financiering en geeft aan dat een X bedrag eigen inleg betreft?
(Sorry ik ben nog geen kopende partij dus geeeen idee hoe dat soort dingen werken :o )

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 09:20

Maar als je dan geen hypotheek nodig hebt? Lijkt me dat je dat wel ergens aan moet kunnen geven.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 09:30

Fitzroy schreef:
Maar als je dan geen hypotheek nodig hebt? Lijkt me dat je dat wel ergens aan moet kunnen geven.

Zou je dan niet aan kunnen geven dat het voorbehoud 0 euro is? Of een verwaarloosbaar bedrag? Is natuurlijk bijna hetzelfde als zonder voorbehoud, maar denk dat de groep die niets nodig heeft helemaal niet zo groot is als het nu soms lijkt. Ik heb meerdere collega's die in regio Utrecht zoeken/gekocht hebben, en daar betekent voorbehoud van financiering vaak dat je er meteen uit ligt. Dat is natuurlijk idioot, dus als zo'n wetswijziging het hebben van een voorbehoud weer wat normaliseert, dan lijkt me dat zeker geen slecht idee.

linda2008 schreef:
xSwanHeart, wow dat zou je maar gebeuren := maar het lijkt mij toch dat een verkopende partij daar ook wel open in wil zijn. Hij krijgt toch ook de financiering niet rond als de taxatiewaarde lager uitvalt en er geen (of niet genoeg) eigen geld in het spel is... ?

Hoe werkt het bieden "onder voorbehoud van financiering" eigenlijk als je een gedeelte eigen geld meeneemt? Geef je dan bij je bod aan dat bedrag X onder voorbehoud is van financiering (dus je totale bod minus eigen geld)? Of zeg je bij je bod altijd onder voorbehoud van financiering en geeft aan dat een X bedrag eigen inleg betreft?
(Sorry ik ben nog geen kopende partij dus geeeen idee hoe dat soort dingen werken :o )

Wat wij telkens deden was het voorbehoud zeggen op het bedrag dat je minimaal aan hypotheek nodig hebt om de woning te kunnen betalen. Dus inderdaad je bod (+ kosten koper) - je eigen geld. (Houd dan ook rekening met eventuele verbouwingskosten die je verwacht te maken. In dat geval wil je meer eigen geld over houden, dus zal je je voorbehoud wat hoger moeten zetten.)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 10:02

Als je een woning van €500.000 koopt en je hebt €400.000 op de bank staan en uit de verkoop van je eigen woning komt ook nog €100.000, dan geef je aan dat je geen voorbehoud van financiering nodig hebt. Dat geld is er namelijk al. Je loopt dan feitelijk ook geen risico.

Maar als je €100.000 eigen geld hebt en de rest moet je via een hypotheek zien te regelen, dan is het verstandig om een voorbehoud financiering te nemen voor een bedrag van €400.000.

Ik werk bij een makelaar een wij streven er eigenlijk wel naar om de vraagprijs reëel te houden, dus dat de woning ook op dat bedrag getaxeerd kan worden. Wordt er vervolgens overboden, dan kan de eventuele koper een financieringsvoorbehoud nemen van maximaal de vraagprijs. De rest zal hij zelf bij moeten leggen.

Want als je op een woning met vraagprijs van €500.000 een bod doet van €600.000, kun je niet verwachten dat hij ook getaxeerd wordt op €600.000.

edit; dat ik bij een makelaar werk heeft voor mij in deze markt overigens vrij weinig voordelen... helaas.. :')
Laatst bijgewerkt door Monchou op 09-11-21 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 10:04

Zou wel fijn zijn in deze oververhitte markt.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 11:40

Zou inderdaad mooi zijn als er wat veranderingen kwamen. Zeker een veilingsysteem zou ik zeer waarderen, nu heb je toch vaak een wat zure nasmaak na een bod waar je geen idee hebt hoe eerlijk het allemaal gegaan is.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 11:43

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 11:44

Maar ik vind het zo weinig zeggen... verkoper kan toch ook gekozen hebben voor een minder hoog bod omdat de voorwaarden misschien aantrekkelijker waren. Dan weet je dus alsnog niet waarom jouw bod het niet geworden zou zijn. En waarom zou dat niet mogen?

Laatst een mooi artikel over mensen die niet voor het hoogste bod kozen, maar voor dorpsgenoten. Niet mijn voorkeur, maar wel erg loyaal... tja goed recht van de verkoper.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 11:50

Fitzroy schreef:

Het is er al maar het is nog niet de standaard. Dat is momenteel (in de prijsklasse waar ik in zoek in elk geval) het inschrijven voor een bepaalde tijd/datum. Afgelopen week hadden we zo'n 30 uur tussen bezichtiging en sluiting inschrijving. :+

linda2008 schreef:
Maar ik vind het zo weinig zeggen... verkoper kan toch ook gekozen hebben voor een minder hoog bod omdat de voorwaarden misschien aantrekkelijker waren. Dan weet je dus alsnog niet waarom jouw bod het niet geworden zou zijn. En waarom zou dat niet mogen?

Laatst een mooi artikel over mensen die niet voor het hoogste bod kozen, maar voor dorpsgenoten. Niet mijn voorkeur, maar wel erg loyaal... tja goed recht van de verkoper.

Dat kan er dan toch ook gewoon bij staan?
Dan heb je in elk geval niet meer de 'er was een koper met betere voorwaarden' terwijl je zelf geen enkele voorwaarde had gesteld. En met veiling kunnen mensen ook zelf in de gaten houden wat woningen ongeveer waard zijn op de markt. Als je kijkt wat de NVM aan gemiddelde overbiedingen registreert komt dat echt niet overeen met wat je zoal leest. Het is nu natte-vinger werk, zelfs voor makelaars, wat het extreem idiote bieden alleen maar erger lijkt te maken.

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 21:04

Wij zijn ook bezig met een bod te doen op een nieuw huis.

Heeft iemand ook een opzetje als begeleidend brief?

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:19

Wij zijn helaas (tijdelijk) gestopt met onze zoektocht. Hoewel er eerst positief gedacht werd door een bank en hypotheek adviseurs krijgen we het toch niet rond om als familie iets te kopen. We zullen even geduld moeten hebben tot ik een vast contract heb en het liefst ook mijn studieschuld af betaald heb dus wel hebben het op de lange baan geschoven. We blijven wel de markt een beetje volgen, hopend dat het een keer wat stabieler en normaler gaat worden qua prijzen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:26

ikheetesmee schreef:
Wij zijn helaas (tijdelijk) gestopt met onze zoektocht. Hoewel er eerst positief gedacht werd door een bank en hypotheek adviseurs krijgen we het toch niet rond om als familie iets te kopen. We zullen even geduld moeten hebben tot ik een vast contract heb en het liefst ook mijn studieschuld af betaald heb dus wel hebben het op de lange baan geschoven. We blijven wel de markt een beetje volgen, hopend dat het een keer wat stabieler en normaler gaat worden qua prijzen.

Wat een tegenvaller zeg. Hopelijk kunnen jullie de zoektocht snel weer vervolgen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 18:13

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 18:58

Het huis van mijn ouders staat ook in de verkoop. Na 1 dag al 15 bezichtigingen gepland. Ben benieuwd wat dat op gaat leveren. Maandag dinsdag en donderdag kijkdagen. Ze hebben ook al een nieuwbouw appartement gekocht met oplevering in 2023. Nu moeten ze alleen nog wat zien te huren in de tussentijd dus ik houd m'n hart vast of dat lukt.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 19:00

Cayenne schreef:
In Roosendaal zijn ze blijkbaar helemaal klaar met "huizenschooiers":
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/398 ... houtkachel

Bizar ook wel hoor.. Die lui drijven zowel de koop als huurmarkt enorm op met dit gedrag. Mooi voordeel ook.. Je bepaalt wanneer je wilt verkopen. Ja dat doen ze anders toch ook :+

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 19:14

'Indien gewenst kunt u zelf huurder van uw woning worden.'

Die is lekker. Alsof iemand een hypotheekbedrag gaat ruilen voor een particuliere huurprijs _O-

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 19:33

Foaly schreef:
'Indien gewenst kunt u zelf huurder van uw woning worden.'

Die is lekker. Alsof iemand een hypotheekbedrag gaat ruilen voor een particuliere huurprijs _O-

Echt hé. Betaal je maar 6x zoveel *\o/*

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 19:33

Vind briefjes in de bus doen ook wel gekkenwerk hoor.

Inge, Wie weet is er wel een koper die late oplevering prima vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 19:39

Cayenne schreef:
In Roosendaal zijn ze blijkbaar helemaal klaar met "huizenschooiers":
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/398 ... houtkachel

Oh, hier krijgen we ook folders van de makelaars dat dit de tijd is om te verkopen, dat er veel vraag is vanuit de rest van het land, maar dat hadden we afgelopen zomer al.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 20:00

horsii schreef:
Vind briefjes in de bus doen ook wel gekkenwerk hoor.

Inge, Wie weet is er wel een koper die late oplevering prima vindt.

Nee ze willen er zelf in april al vanaf zijn :+