Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 10:13

Haha! Ik denk dat je mij bedoelt :D ze zijn gezaaid in vaste aarde. Ze eruit halen met veel aarde moet dus geen probleem zijn. Zoals het nu lijkt komen ze ook niet heel gelijkmatig uit. Wat dat betreft zou het dus ook mooi zijn om ze te kunnen verplaatsen. Ze zitten in deze put;

Afbeelding

Op de foto staat er nog onkruid in :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 16:31

Goed nieuws vanuit egelland, vanaf dat we de bochten eraan hebben is de egel weer in het huisje aan het eten. Tenminste, ik heb hem nog niet gezien, maar iets eet er en het is niet de kat (anders was de bak leeg en uitgelikt :)) ).

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 17:03

Neonlight schreef:
Goed nieuws vanuit egelland, vanaf dat we de bochten eraan hebben is de egel weer in het huisje aan het eten. Tenminste, ik heb hem nog niet gezien, maar iets eet er en het is niet de kat (anders was de bak leeg en uitgelikt :)) ).

*\o/* *\o/*
Super! Nu nog buitencamera vd A erbij en je hebt een nieuwe verslaving ;) !

Hier helaas al 1,5 week Jimmy loos dus vrees er bietje voor -O-
Maar de Mickey (muisjes) vinden het ook lekker :roll:

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:11

Hmmm, vanmorgen was het bakje bijzonder leeg, hopelijk niet te vroeg gejuicht. :=

En vorig jaar had ik in de voortuin nieuwe irissen gezet, ze staan zo mooi in bloei nu. <3
Afbeelding

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 10:39

oo gaaf, waar heb je die irissen vandaan?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:33

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 13:37

Neonlight schreef:
Hmmm, vanmorgen was het bakje bijzonder leeg, hopelijk niet te vroeg gejuicht. :=

En vorig jaar had ik in de voortuin nieuwe irissen gezet, ze staan zo mooi in bloei nu. <3
[ [url=m/VtWm14.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi en ze ruiken zo lekker hè!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 14:03

Prachtig zeg, die Irissen!
Ik heb een paar jaar geleden ook irisbollen geplant, maar zijn het nooot gaan doen, misschien toch nog eens een poging wagen :)

Hier staat de Lathyrus al te bloeien, ruikt ook zo lekker <3
Afbeelding
Ik had vorig jaar als experiment aan het einde van de zomer wat zaadjes in de grond gedaan. Met het idee dat ze hoogst waarschijnlijk de winter niet gingen overleven. Echter kwam er voor de winter al groen op en heeft het de zachte winter overleeft, dus staan nu al lekker vroeg te bloeien :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 14:34

Beide erg mooie bloemen. En wat een leuk experiment met de lathyrus.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 17:21

Mijn rhodondendron is vet dood gegaan jongens... Dus ik ga 'm er uit halen...

Nu heb ik echter nog een gezonde rhodondendron, kan iemand mij vertellen of ik deze als potplant kan houden?

En heeft iemand suggesties ter vervanging van twee rhodondendrons in een perk met hortensias? Ik wilde de rhodondendrons vanwege het wintergroen, maar dat werkte dus niet...
Grond is zeer arm. Ik neig naar hortensias, lekker makkelijk, maar wellicht hebben jullie betere opties?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 20:59

Janine1990 schreef:

Nu heb ik echter nog een gezonde rhodondendron, kan iemand mij vertellen of ik deze als potplant kan houden?

En heeft iemand suggesties ter vervanging van twee rhodondendrons in een perk met hortensias? Ik wilde de rhodondendrons vanwege het wintergroen, maar dat werkte dus niet...
Grond is zeer arm. Ik neig naar hortensias, lekker makkelijk, maar wellicht hebben jullie betere opties?

Ik vind zelf maagdenpalm een mooie combi met hortensia. Is ook nog eens wintergroen en bloeit eerder dan de hortensia

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 00:22

Janine1990 schreef:

Mss sowieso even goed compost door de grond mengen om de grond rijker te maken?
Rododendrons hebben het bij mij ook nooit goed gedaan. Ws iets met zuurminnende planten en geen goede grond? Voor mijn verjaardag 2 stuks pieris japonica's gekregen ook zuurminnend, dus toen deze de grond in gingen maar een speciale zak potgrond gekocht en nu duimen!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 17:11

Ik denk dat ik alle grond er uit moet halen en nieuwe grond er in moet gooien als ik het goed wil doen. Maar daar heb ik weinig zin in, dus ga ik voor gemakkelijke planten :')

Matheno, zou je die dan combineren met 4 hortensias?
Afbeelding
Want het lijken me anders wat kleine plantjes... En het zijn bodemkruipers toch? Ik heb ze al wel in een pot staan, vind het toffe plantjes...

En is heide ook een optie in zo'n tuintje? Weet iet of dat nu zo mooi lijkt met hortensias :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:40

In plaats van potgrond kan je dan beter bemeste tuinaarde nemen en/of compost.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:48

Na de regen een slakken festijn. Flink wat geraapt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 22:50

Ik word zo vrolijk van onze vijver en de planten, zo mooi groen en de irissen staan mooi te bloeien.

Afbeelding

De tuinorchidee die ik dit voorjaar heb gekocht staat ook in bloei. <3

Afbeelding

Wat minder nieuws op egel gebied. De laatste dagen was het voerbakje weer compleet leeg, en de kat weer betrapt. Deze kat kent de theorie dat 45 graden bochten ze buiten houdt duidelijk niet.
Zojuist dus een vangkooi geplaatst. Nu maar hopen dat we niet de egel vangen.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 08:25

Wat een mooie vijver!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 08:38

Dank je, wij genieten er ook enorm van. Vissen zijn tam, er zitten kikkers, padden en salamanders in, vogeltjes gebruiken hem, altijd wat te bekijken. Ligt ook pal aan het terras.

Wat betreft de kat, ik hoop dat 4 emmers water genoeg is. O:)

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 09:01

Mooi wat water in de tuin veel leven brengt

Wij hebben maar een klein vijvertje, maar zelfs dat is al genieten. De vogeltjes komen badderen in het plantbakje vooraan met de twee keien erin, de (paar) visjes zijn idd ook tam. Echt genieten.

Afbeelding

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 10:55

Neonlight schreef:
Dank je, wij genieten er ook enorm van. Vissen zijn tam, er zitten kikkers, padden en salamanders in, vogeltjes gebruiken hem, altijd wat te bekijken. Ligt ook pal aan het terras.

Wat betreft de kat, ik hoop dat 4 emmers water genoeg is. O:)

Eerlijk gezegd vind ik dat je het die kat niet kwalijk kunt nemen dat hij eten opeet wat buiten klaarstaat. Dat het voor een ander beest bedoeld is weet hij niet, hij ziet mogelijkheden om wat lekkers te eten.

Dat je hem vangt vind ik tot daar aan toe, maar om er dan meerdere emmers water overheen te gooien terwijl hij vast zit en geen kant op kan vind k echt belachelijk.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 11:16

Diezelfde kat vindt ook onze vissen in de vijver een maaltijd die klaar staat, zit op onze tuinset, jaagt op de vogels, de kippen van de buren en de vogels in de volière van de buren, zodat ze zich kapot vliegen, en maakt onze hond horendol. En dan nog niets gezegd over de ontlasting die we dagelijks op kunnen ruimen. En nee, die kat kan er niets aan doen, we nemen het meer de eigenaar kwalijk die dat beest buiten laat struinen en op plekken laat komen waar hij ongewenst is. Als die er niets aan doet, bij mij is de maat wel een keer vol. Dan kan ik niets anders doen dan dat beest de stuipen op het lijf te jagen in de hoop dat ie weg blijft. In mijn ogen de meest diervriendelijke oplossing die hier voor handen is zonder dat alle andere beesten die in de tuin lopen en wel gewenst zijn er last van hebben. Van die emmers water heeft de kat verder geen schade.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 12:07

Maar euh... waarom zet je dan niet ff een schrikdraad om de vijver en je buren op de volière?
Dat hebben de buren van mijn ouders op aanraden van m'n ouders gedaan... Kwestie van zes weken, nooit weer last gehad van de kat. En voor bij vijvers heb je van die sensoren waar een straal water uit komt.

Ik denk dat water over een kat gooien die al opgesloten zit niet heel erg werkt om de 'dit mag niet' link te leggen... Meer een soort van waterboarding voor katten ofzo :')

Nog diervriendelijker is een hond, of een eigen kat. Nog beter, allebei... Onze hond ging door het vuur voor onze kat en dat betekende alle andere katten uit de tuin verjagen... Of de kat nu binnen zat of buiten, dat deed er weinig toe... Tot op de dag van vandaag (hond leeft al 9 jaar niet meer) geen last van katten in de tuin.

Als je een kat weg wilt hebben, is het waarschijnlijk zinvoller om je te verdiepen in het doen van een kat, dan in de wilde weg met water te gaan gooien, zeker als het dier op dat moment niets verkeerd doet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 12:54

Schrikdraad betekent dat de andere beesten die wel welkom zijn een optater krijgen. En als je gelezen had staat er ook dat de kat de hond hoorndol maakt. Die hond is er dus al, en die mag niet achter de kat aanjagen. De reden, dat heeft hij een periode gedaan en de buren hebben geklaagd over geluidsoverlast. Die kat komt pas als het donker is, en de hond ging er met veel kabaal achteraan en bleef ook als de kat weg was grommend en blaffend tegen het hek opspringen. Niet zo fijn voor de buren als dat om 2 uur 's nachts gebeurd, terecht dat ze klaagden. Heeft ons 6 maanden gekost om hem dat goed af te leren, kat bleef toch komen en ik ga die hond niet leren om achter beesten aan te gaan.
Eigenaar van de kat zou ook schrikdraad kunnen spannen om dat beest op zijn erf te houden. 2000 m2 moet ruimte genoeg zijn voor die kat.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 12:59

Janine1990 schreef:
Ik denk dat water over een kat gooien die al opgesloten zit niet heel erg werkt om de 'dit mag niet' link te leggen... Meer een soort van waterboarding voor katten ofzo :')

Als je een kat weg wilt hebben, is het waarschijnlijk zinvoller om je te verdiepen in het doen van een kat, dan in de wilde weg met water te gaan gooien, zeker als het dier op dat moment niets verkeerd doet.

Precies dit :j . Die kat gaat echt de link niet leggen tussen een vis uit jouw vijver pakken, en meerdere emmers water over zich heen krijgen terwijl hij geen kant op kan.

Die kat kan wel schade overhouden aan die emmers water, die kunnen doodgaan of allerhande kwalen overhouden aan de stress. Dat beest doet niets wat niet totaal natuurlijk is. Ze zoeken eten, hebben een jachtinstinct, luieren op comfortabele plekken. Gooi dan een paar emmers water over de eigenaar, de kans dat je daar meer mee bereikt is groot.

Wat je nu van plan bent is gewoon mishandeling om wraak te nemen, want je lost er precies niets mee op.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 13:18

Oké, ik zal niets tegen de kat doen op aanraden van jullie, de lounge set vervangen door tuinmeubilair waar geen haar op blijft hangen (mijn man kan niet tegen kattenhaar), onze hond de toegang tot de tuin verbieden en de kat zijn natuurlijke gang laten gaan. Ten koste van een hoop andere beestjes.

Overigens is schrikdraad ook niet bepaald diervriendelijk voor diegenen die dat opperen. Zeker niet bij een vijver, met een beetje pech versterkt het water de kracht van de stroom. Een van de redenen waarom wij juist heel bewust niet voor schrikdraad kiezen, buiten dat nog veel meer beesten er last van hebben. En het voorstel van de sensoren met een straal water vind ik bijzonder als alternatief voor....water.