Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 10:26

Wij hebben met de bank toen afgesproken dat ze binnen 3 weken de financiering rond konden hebben. Dus wij hadden een voorbehoud van 3 weken ipv 6 dat was ook positief voor de verkopers

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 12:44

mijn buurvrouw heeft haar ex huur (lege) tussenwoning gekocht voor 244.000 bij een vraagprijs van 200.000 begin dit jaar
Inmiddels gaan gelijkwaardige woningen (iets nettere) voor 300k de markt op en worden ook binnen een maand verkocht.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 17:19

karin1985 schreef:
mijn buurvrouw heeft haar ex huur (lege) tussenwoning gekocht voor 244.000 bij een vraagprijs van 200.000 begin dit jaar
Inmiddels gaan gelijkwaardige woningen (iets nettere) voor 300k de markt op en worden ook binnen een maand verkocht.

Ja de prijzen blijven stijgen.. helaas haha

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 22:26

xSwanHeart schreef:
Klopt, taxatiewaarde is absoluut van belang. Maar die weet je in de regel pas als je al hebt aangekocht, dus om daar je bod op te baseren lijkt me een beetje lastig... Of je moet ieder huis laten taxeren, maar dat lijkt me een dure hobby.

Wij hebben wel redelijk wat huizen bekeken maar uiteindelijk op drie een bod gedaan. De taxateur heeft ons daarin gratis advies gegeven en we hoeven alleen te betalen bij een koop.
Zelf je huis nog moeten verkopen is in deze tijd zo gebeurd dus dat levert niet echt vertraging op, een maandje overlapping is altijd wel prettig met verhuizen.
Wij hadden ook zonder voorbehoud geboden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 15:00

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 15:05

Voor mijn rijtjeswoning heb ik 42500 overboden. Scheelt wel dat ik dat bedrag zelf ook ruim in kon leggen. Dus de bank vond het helemaal prima. Ben wel verrast hoe snel het went om hier te wonen. Huisje in juli gekocht, begin oktober verhuisd. Nu dus een maandje verder en het voelt erg fijn :)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 16:21

Winged schreef:
Voor mijn rijtjeswoning heb ik 42500 overboden. Scheelt wel dat ik dat bedrag zelf ook ruim in kon leggen. Dus de bank vond het helemaal prima. Ben wel verrast hoe snel het went om hier te wonen. Huisje in juli gekocht, begin oktober verhuisd. Nu dus een maandje verder en het voelt erg fijn :)

Wel fijn om zo snel lekker gesetteld te zijn

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 16:21

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 16:22

Huis waar we vorige week geweest zijn en zo mega veel kijkers waren is morgen gewoon weer een open kijkdag met tijdsvakken. Bizar..
Hoeveel kijkers en biedingen zullen daar in godsnaam uitkomen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 16:24

Snap ook niet dat mensen daar aan meewerken >;) snap dat extra geld leuk is maar op een gegeven moment denk je toch het is wel goed zo?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 16:26

MarjanB schreef:
Snap ook niet dat mensen daar aan meewerken >;) snap dat extra geld leuk is maar op een gegeven moment denk je toch het is wel goed zo?

Lijkt mij ook..
Moed zakt alweer in m'n schoenen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 16:58

horsii schreef:
Huis waar we vorige week geweest zijn en zo mega veel kijkers waren is morgen gewoon weer een open kijkdag met tijdsvakken. Bizar..

Waarom in hemelsnaam.... -O- Tot wanneer kon er geboden worden?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 19:48

Winged schreef:
horsii schreef:

Waarom in hemelsnaam.... -O- Tot wanneer kon er geboden worden?

Tot de 15e.
En volgens mij was de kijkdag van afgelopen vrijdag niet de eerste ..

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 19:57

Ja waarom niet ? Het is geen pakje boter wat je verkoopt, makelaars pakken al snel 1.5 procent van de verkoopwaarde en als je met die extra open dag er bijvoorbeeld 15000 extra uit kan slepen of betere verkoop voorwaarden krijgt zou ik het ook doen als het mijn huis was.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 19:58

Ik snap dat ook niet. Waarom wil je zoveel mensen laten kijken? Willen ze 2 ton overbod hebben ofzo? Belachelijk :n

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 20:04

Twee volle dagen op die manier betekend al minstens 117 stellen.
Dat vindt ik wel bizar hoor haha.
Hebben wel vaak bezichtigingen gedaan met ongeveer 30 kijkers. Dan zit er ook best een goed bod met goede voorwaarden tussen lijkt mij.

17e ook weer een bezichtiging, maar omgeving daar is echt een stuk minder dan bij het huis van vorige week.
Bouwvlak van die van vorige week is niet bekend dus morgen maar even peilen bij de gemeente en dan een motivatie brief schrijven en aankoopmakelaar het bod uit laten brengen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 20:10

Ook een mooie gelegenheid om een 2e keer gaan kijken of kan dat niet ?

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 20:18

Ik vind het vreselijk voor de kopers maar van de verkopende partij begrijp ik het wel. Voor bijv. €50.000 moeten een hoop mensen toch een flinke tijd werken. Nu betekent dat alleen huis 1 of 2 dagen langer in de verkoop voor er een beslissing gemaakt wordt...

Een vriend van me woont in Leiden en zoekt daar een groter huis. Al meerdere keren misgegrepen met ongeveer dezelfde prijzen. Vorige week €635.000 geboden op een huis met een vraagprijs van €485.000. Ze stonden nog niet in de top 10 := :=

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 20:20

Niet normaal idd. Al zou ik never nooit in Leiden willen wonen :=

Ik snap ook wel dat die mensen veel kijkdagen doen. Des te meer kans op een goed bod met gunstige voorwaarden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 20:27

Earth schreef:
Ik snap dat ook niet. Waarom wil je zoveel mensen laten kijken? Willen ze 2 ton overbod hebben ofzo? Belachelijk :n

Werkt beide kanten op.
Hier hoor je ook potentiële kopers "klagen" dat de kijkdag(en) al vol zit en zij ook graag een kans hadden gemaakt om te komen kijken.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 20:56

Ach meer dan fors overbieden en een motivatie brief schrijven kunnen we niet doen.
Nee wij gaan geen tweede keer kijken, hebben een goed beeld en gun een ander het kijken ook.

Jeetje, ja leiden is ook bizar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:22

Gewoon een poging wagen en ooit is het je gegund.. zo denken wij ook. Momenteel staat er niks meer te koop wat aan onze eisen voldoet.

En we zijn ook wat aan het oriënteren naar prefab houten woningen en bouwkavels. Alleen jammer dat veel gemeentes zo strak in hun regeltjes zitten.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:06

Urona447 schreef:
Ja waarom niet ? Het is geen pakje boter wat je verkoopt, makelaars pakken al snel 1.5 procent van de verkoopwaarde en als je met die extra open dag er bijvoorbeeld 15000 extra uit kan slepen of betere verkoop voorwaarden krijgt zou ik het ook doen als het mijn huis was.

1,5 procent is niet echt van deze tijd… wij hebben van 0,8 + overige kosten tot 1% incl alles als voorstel gehad. Ze verdienen het nu makkelijk zei ook onze makelaar.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:16

MarjanB schreef:
Urona447 schreef:

1,5 procent is niet echt van deze tijd… wij hebben van 0,8 + overige kosten tot 1% incl alles als voorstel gehad. Ze verdienen het nu makkelijk zei ook onze makelaar.

Ja en nee.. ze verdienen makkelijk(er) maar wel minder vaak. De prijzen reizen de pan uit, maar er staat veel minder te koop... Wij zitten op 1,1 procent. Bij een gemiddelde in NL van 1,8 vind ik dat dus netjes genoeg. Wij konden overigens ook gewoon een vaste (lage) prijs afspreken; het huis verkoopt zichzelf toch wel! Maar ik wil graag dat de verkoopmakelaar zijn best gaat doen om er “hoe meer hoe beter” uit te halen ;) en heb daarom voor een percentage gekozen :j

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:34

De makelaar verdient het niet per se altijd zo gemakkelijk nu hoor. Veel meer knokken om woningen binnen te halen. Veel minder aanbod. En onderaan de streep soms meer werk voor minder geld.

Waar de makelaar eerder 1,6% kon vragen en dan hier en daar wat bezichtigingen deed en de woning dan wel verkocht na 2 á 3 maanden.. (met in totaal iets van 10 bezichtigingen op de teller)

Kan de makelaar nu maar 1% vragen voor plat gebeld worden, 3 volle bezichtigingsdagen (dus 3 dagen waarop je niet beschikbaar bent voor andere opdrachten) met in totaal 30, 40 bezichtigingen.