[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 13:31

11AFotograaf schreef:
Yltje schreef:
Hebben wij bizar snel een super leuk huis gevonden maandag en na woensdag ochtend te zijn wezen kijken is woensdag middag ons bod geaccepteerd! *\o/* gister het voorlopig koopcontract binnen gekregen en ik ben voorlopig wel even bezig om me wijs te maken uit de taal en termen die gebruikt worden :oo

Gefeliciteerd!! Wat tof dat het zo snel gegaan is.
En wat betreft die teksten: je koopcontract is nog niets. Wacht mag tot je de stukken van de notaris ontvangt. Daar snapte ik alleen de uitleg van.

Jaa ik ben nog steeds een beetje flabbergasted, we waren pas net erover uit dat we serieus wilde gaan kijken na het er vaker over te hebben gehad haha.

Gelukkig, heb het nu doorgelezen en niks vreemds onze ontbindende voorwaarden staan erin. Alleen de door ons gekozen notaris stond er niet in maar weet niet of dat voor nu uitmaakt.

Tiggs schreef:
Als het goed is zit er een toelichting bij! Anders is die van de NVM contracten sowieso online te vinden.

Ik ga even op NVM kijken of ik iets heb gemist! Dank je wel!

Bij ons was het trouwens bieden vanaf dus hebben niet onder de prijs gezeten, er was een bod voor de vanaf prijs van iemand anders zonder de woning te hebben gezien en wij zijn daar welgeteld 500 boven gaan zitten :+

Ladyloe

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 13:38

Hoi hoi, ik kom hier ook even binnen vallen. Na 5 jaar huren nu bezig om mijn eerste eigen woning te kopen.

Het huis wat ik op het oog heb is een al wat ouder huis. En daarom hebben we afgelopen Vrijdag een bouwtechinsche keuring laten uitvoeren. We krijgen na het weekend het rapport. Maar....... Nu hebben de verkopers en de hypotheek advieseur gisteren gezegd dat er vandaag nieuwe kijkers komen.

Ik heb al 2x een bod gedaan. 1e keer kreeg ik een tegenbod. Het 2e bod is nu 2 weken geleden en heb daar niks op terug gehoord.

Nu vraag ik mezelf af, mogen/kunnen de verkopers eventueel nu met nieuwe kopers in zee gaan? Ik snap als hun de bv meteen de vraagprijs bieden dat ik aan het kortste eind trek. Maar ik had met de makelaar afgesproken dat we verder onderhandelen als we het rapport hebben ontvangen. Maar nu ben ik “bang” dat het huis dalijk al weg is voor dat ik uberhaupt dat rapport ontvangen heb.

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 14:05

Zoals ik het begreep mag het wel, maar gebeurt het over het algemeen niet omdat dat echt niet netjes is. Twee weken wachten vind ik trouwens wel heel lang. Balen ook van het weekend nu.

Wat betreft bieden en notaris termen etc ben ik blij dat ik een aankoopmakelaar had. Ik dacht ook dat iedereen dit huis wilde en zou direct de vraagprijs bieden, maar de aankoopmakelaar was hier iets rustiger in en daardoor hebben we wel voor €4000 onder de vraagprijs gekocht. Dat weegt wel op tegen zijn kosten.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 14:26

Het is natuurlijk niet gezegd dat andere eventuele kopers net zo verliefd worden als dat ik ben. Hoop natuurlijk dat ze helemaal geen interesse hebben. Dat geeft voor het gevoel wat meer adem ruimte. Ben trouwens al even in onderhandeling over dit huis. En dit is de eerste keer dat ze over andere kijkers spreken. Precies op het moment dat de keuring bezig was.

En als het wel zo is, dan hoop ik maar dat ik in ieder geval nog wel een kans heb.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 15:11

Normaler is om eerst tot een prijs te komen, en een koopcontract op te stellen ovb van de keuring die dan later is. Je laat dan opnemen in het contract opnemen dat als de kosten boven X bedrag komt je de koop kan ontbinden.

Gezien hoe het bij jullie gaat wil de verkoper meer hebben dan je als laatst geboden hebt. Rare gang van zaken, maar als er geen koopcontract is getekend mag het wel. Zou het ook zonde vinden van de keuring, als je wordt overboden is het weggegooid geld.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 16:01

Ja dat is ook zeker zonde. Maar duimen dat ik Maandag het rapport heb en actie kan ondernemen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 17:03

Ja, er mag gewoon onderhandeld worden met iemand anders. Maar je had natuurlijk ook zelf eerder even kunnen vragen hoe het ermee stond, 2 weken is nogal lang.

En een keuring uit laten voeren voordat je de onderhandelingen afgerond hebt, is wat vroeg inderdaad. Idealiter laat je dat doen als je uit de onderhandelingen bent en zicht hebt op wanneer de overeenkomst getekend gaat worden.

Dan kun je kijken of je het rapport binnen de 3 dagen bedenktijd kunt hebben, want dan kun je nog zonder opgaaf van reden annuleren. Uiteraard laat je dan wel de ontbindende voorwaarde voor direct noodzakelijke herstelkosten a ... € in de overeenkomst opnemen, zodat je nog kunt ontbinden als het rapport toch te laat binnen is en je met het bedrag dat eruit komt, hoger uit komt dan de ontbindende voorwaarde.

Oja en vwb het gebruiken van een bouwtechnisch rapport van iemand anders, zou ik daar heel goed naar kijken. Mijn zusje had dus laatst het rapport van de eigenaren gehad, dat VORIG JAAR opgesteld is. Zij hebben (godzijdank) zelf iemand ingeschakeld. Dat rapport waarmee de huidige eigenaren het pand dus gekocht hebben, deugt van geen kant. Zusje kwam ruim € 100.000 euro aan direct noodzakelijke herstelkosten hoger uit als het rapport dat ze al ontvangen hadden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 17:06

Toch heb ik het wel gedaan. Keuren voor bieden ivm eventuele gebreken. Om daar biedprijs op aan te passen

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 18:26

karuna schreef:
Toch heb ik het wel gedaan. Keuren voor bieden ivm eventuele gebreken. Om daar biedprijs op aan te passen

Ja dat was ons idee er ook achter.

Toen ik 2 weken geleden het bod heb gedaan, heb ik daar ook bij vermeld dat we een keuring wilde.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:17

Ik heb ook vrij laag geboden, onder voorbehoud van financiering en we hoeven geen bouwkundige keuring. Was uiteraard een gok, we wisten dat er meer mensen zijn gaan kijken maar er nog geen bod was. Wel dat eerdere onderhandelingen op niks uit zijn gelopen. Toch 10% onder de prijs geboden en uiteindelijk 5% eraf gekregen. Wist wat we wilden betalen en wat onze max was, nu zat hun laatste tegenbod daar €500 boven, nouuuu daar wilden we het dan toch te graag voor hebben :')
Komende week alle stukken voor de financiering uploaden en koopakte tekenen, nog even spannend. En als alles rond komt krijgen we pas in mei de sleutel... Nu lijkt dat nog gigantisch lang te duren, tegen die tijd zeggen we vast, goh, dat ging toch wel snel :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 00:09

NenaC schreef:
als jullie een bod uitbrengen, hoeveel gaan jullie dan onder de vraagprijs zitten? gewoon om een idee te krijgen. makelaar hier zegt nogal snel ja markt dit en dat, niet te laag. maar aan de andere kant is iedere euro meegenomen.

Ligt Er helemaal aan wat de VP is en hoe realistisch die is
Standaard x onder een VP gaan zitten is onzin

Kijk maar het huis , de staat van het huis en ga zo maar door
Vergelijk dit Met vergelijkbare woningen en kijk hoe Snel die verkocht raken etc en voor wat voor prijzen
Daar kun je je veel beter op Baseren

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 11:07

Het huis dat ik gekocht heb stond pas net een week op Funda, er was veel belangstelling voor een de vraagprijs was wat ik maximaal wilde/kon geven, dus ik heb toen bestolen om direct de vraagprijs te bieden. Voor dit bedrag is er in de wijde omtrek niet een huis te vingen die zo ver af is EN vrijstaand is. Het bod was ook direct geaccepteerd zonder tegenbod. Ik weelde het echt heel graag hebben en durfde het risico niet te nemen dat ik onder de vraagprijs zou bieden en daarmee het huis zou verliezen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 11:19

Wij hebben boven de vraagprijs geboden omdat er nog net geen rij voor de deur stond zoveel belangstelling. Het huis stond naar ons idee heel scherp in de markt vandaar dat we dat ook wel aandurfden. Het is ook nog 2000 hoger getaxeerd dan ons bod.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 11:40

Heb niet het idee dat deze regio zo mega snel gaat. En qua prijs is het moeilijk te schatten, in mijn ogen is veel nu gewoon overprijst omdat iedereen roept de huizenmarkt dit en dat. Vandaar mijn vraag. Om eerlijk te zijn heb ik ook nog geen enkel huis gezien waarvan ik denk Wow. Veel huizen zijn vrij groot en weinig tuin. Ik zoek het eerder andersom. ;)

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:31

karuna schreef:

Hebben wij ook een keer gedaan :j Uiteindelijk is het niks geworden met het betreffende huis, maar dat is het verlies dat je in sommige gevallen neemt. Bij ons huidige huis hebben we gekocht o.v.b. bouwkundige keuring, maar die situatie was niet te vergelijken.

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:11

Misschien een heeeeeel specifieke vraag, we zijn er ondertussen ook mee bezig hoor maar ben benieuwd.

Iemand ervaring met een dakkapel plaatsen bij een woning vallend onder beschermd dorpsgezicht? Veel moeite gehad om dit aangevraagd te krijgen of niet zoveel?

Is een vrij aparte situatie, dus het is een long shot, maar wel benieuwd haha

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:23

Prairy schreef:
Ja, er mag gewoon onderhandeld worden met iemand anders. Maar je had natuurlijk ook zelf eerder even kunnen vragen hoe het ermee stond, 2 weken is nogal lang.

En een keuring uit laten voeren voordat je de onderhandelingen afgerond hebt, is wat vroeg inderdaad. Idealiter laat je dat doen als je uit de onderhandelingen bent en zicht hebt op wanneer de overeenkomst getekend gaat worden.

Dan kun je kijken of je het rapport binnen de 3 dagen bedenktijd kunt hebben, want dan kun je nog zonder opgaaf van reden annuleren. Uiteraard laat je dan wel de ontbindende voorwaarde voor direct noodzakelijke herstelkosten a ... € in de overeenkomst opnemen, zodat je nog kunt ontbinden als het rapport toch te laat binnen is en je met het bedrag dat eruit komt, hoger uit komt dan de ontbindende voorwaarde.

Oja en vwb het gebruiken van een bouwtechnisch rapport van iemand anders, zou ik daar heel goed naar kijken. Mijn zusje had dus laatst het rapport van de eigenaren gehad, dat VORIG JAAR opgesteld is. Zij hebben (godzijdank) zelf iemand ingeschakeld. Dat rapport waarmee de huidige eigenaren het pand dus gekocht hebben, deugt van geen kant. Zusje kwam ruim € 100.000 euro aan direct noodzakelijke herstelkosten hoger uit als het rapport dat ze al ontvangen hadden.

Dan ben ik wel heel benieuwd naar wat er aan gedaan moest worden aan noodzakelijke herstel kosten....als je 100.000 moet uit geven..dan moet er wel heeel veel aan gebeuren

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:00

Prairy schreef:

Wij hebben indertijd ook gewoon gekeurd voor we überhaupt een bod deden
Wat jij beschrijft is een Optie
Maar keuren voor bieden uit is gewoon een tweede optie
Niks vreemds aan

Of het toepasbaar is in elke situatie ?
Nee, maar zolang je niet in een overspannen markt zit
Why not ?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:54

studiemiep schreef:
Dan ben ik wel heel benieuwd naar wat er aan gedaan moest worden aan noodzakelijke herstel kosten....als je 100.000 moet uit geven..dan moet er wel heeel veel aan gebeuren

Huiszwam in de kruipruimte waar 10cm water stond waardoor de balken waren gaan rotten, dus de hele vloer eruit plus aanpassingen aan de fundering. Dakgoten niet goed gemaakt. Problemen met het dak. Lood op dakkapellen niet goed gemaakt, die lekkage. Nog een hele waslijst die vooral met water en fundering te maken hadden en alles bij elkaar opgeteld dus een hele hoop geld.

Sonja, idd ligt aan de locatie waar je zit maar als je het echt graag hebben wil en bang bent dat iemand je voor is, zorg dan dat je de overeenkomst tekent of zeker bent van je onderhandelingsruimte. Mocht er dan een bedrag uitkomen zoals bij mijn zus, dan kun je altijd nog terug naar de onderhandelingstafel.

Maar goed, misschien heb ik wat makkelijker praten doordat ik ondertussen redelijk wat ervaring heb met eigen verbouwingen en taxaties van mijn werk waardoor ik bouwkosten, samen met mijn man, tot nog toe best goed in heb kunnen schatten (voor zover je iets kunt zien of gokken obv bijvoorbeeld bouwjaar, ik kan natuurlijk ook niet zien hoe de fundering eruit ziet).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 09:22

Hier gelukkig ook wel een hoop inzicht , scheelt idd een hoop
Maar idd
Als je in een drukkere regio zit pf er gewoon meer kapers op de kust kunnen zijn is die overeenkomst wel handig
Anders is er gewoon de kans dat je zinloos laat keuren

Btw, met die Zwam ben je ook wel leuk klaar als ze uit was gegaan van het bestaande rapport

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 11:36

Wij hebben vanmiddag onze eerste bezichtiging staan. Onwijs veel zin in!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 12:28

spannend! veel succes en plezier!

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 12:47

Leuk Robijntjah! Spannend, laat je weten hoe het was?

Wij hebben gisteren onze handtekening gezet voor het aanvragen van onze hypotheek :D En kregen te horen dat we misschien dit jaar nog de sleutel konden krijgen als alles snel rond is :oo Gaat wel heel snel zo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 13:05

Dat doe ik!

Oeh, gaat zeker snel, ik weet nog als de dag van gisteren dat jullie je eerste date hadden :=
Het leven kan zo leuk zijn <3

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 13:11

Ik heb al een tijdje niet gereageerd, maar ik heb een vraag.
Voor onze overlijdingsrisicoverzekering moet ik een medische keuring ondergaan. Ik heb dit nog nooit gehoord bij iemand, dus ik vroeg me af of jullie dat gehad hebben?

Ik moet hiervoor nuchter zijn en de afspraak duurt drie kwartier waarbij ze zowel bloed als urine gaan controleren. Ik vind het nogal wat..