Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 13:17

Wat leuk die uilen! :D Wij hebben helaas onze steenuil per ongeluk weggejaagd. Gelukkig is de kerkuil er nog wel, nu hopen op jongen

Vjestagirl

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 13:38

Ik heb net een gedeelte van mijn beukenhaagje vervangen. Die had ik in november 2020 geplaatst, maar helaas was ongeveer 1/3 niet aangeslagen, dus ik heb net flink zitten graven. Nu staat de sproeier erop, hopen dat deze het wel overleven!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 15:00

Miriam91 schreef:
Wat leuk die uilen! :D Wij hebben helaas onze steenuil per ongeluk weggejaagd. Gelukkig is de kerkuil er nog wel, nu hopen op jongen

Wat leuk! Weggejaagd? Hoe? Wij hebben ook een keer een kerkuil gespot op de beveiligingscamera. De uilenvereniging is nu in overleg of we daarvoor ook een kast kunnen krijgen :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 15:29

Ohh die uilen! :+:

LaPluche schreef:
Ik wil gras zaaien, maar met de droogte van nu is dat geen optie.
Dus ik heb nu een zandbak die stuift als de pest...
Tegels moeten er ook nog verder in, maar de grond is hard en droog, dus dat werkt ook niet echt.
Gras is idd mooier dan tegels, mijn buurvrouw heeft de tuin laten doen, zwarte tegels en nepgras... Dat wordt een mooie hete bende in haar tuin van de zomer.

Ik heb eind maart de boel hier ingezaaid. Eerst een hoop voeding de grond in, toen goed vochtig, zaad erop, inharken... Het is nu voor 80% gevuld. Maar wel elke dag water moeten geven omdat het toen al zo droog was. Mag van mij best even een weekje regenen voor de tuin inmiddels -O-

(Ik heb hier 8m2 aan steen uit de tuin gevist... hopelijk helpt het wat mee tegen de hitte én het is fijn omdat ik straks een goed veld heb om mijn kites op te kunnen drogen :+ )

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 22:15

996981 schreef:
Miriam91 schreef:

Wat leuk! Weggejaagd? Hoe? Wij hebben ook een keer een kerkuil gespot op de beveiligingscamera. De uilenvereniging is nu in overleg of we daarvoor ook een kast kunnen krijgen :D

Mijn man wilde wat stro in de nestkast leggen en dacht dat het uiltje niet thuis was. Hij is geschrokken weggevlogen en niet meer terug gekomen helaas...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 22:26

Wat jammer zeg.

Vandaag bochten gehaald voor het egel voerhuis. Ik hoop als ik vannacht thuis kom van het werk dat de bochten eraan zitten en ik weer kan voeren.

En wat een troep de afgelopen dagen met die wind zeg. We hebben een aantal kruiwagens van die slierten die uit de eikenbomen kwamen op kunnen ruimen. :=

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:29

Ik heb op het terras nog iets geplant. Twee weken terug een appelboom. Aan de andere kant ook. Nu heb ik er magnolia (Die is nog heel klein dus zie je bijna niet) lavendel en wat andere plantjes bij staan. Er komt nog een borderrand zodat het netjes afgewerkt wordt.

Bij die andere appelboom gaan we ook meer planten maar die is nog niet af dus geen foto daarvan. De appelboompjes groeien erg snel die waren ook heel klein.

Afbeelding

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 12:09

Leuk Neonlight dat je de buizen hebt!
Bij mij is Jimmy al een week niet meer geweest |(

@saul: wat een mooie ruimte zo!
Achterin hoekje voor egels maken en genieten maar :j
Ik ga (als ik ergens wat oude houten planken heb weten te scoren) mijn plastic voerhuis anders maken. In vorm van soort konijnenrennetje met de buizen. Is wat natuurlijk, vind ik.

En ja, hier ook zelfde met bloesem -O- .
Vorig jr bijna geen bloesem (en eikels) gehad dus of dit voorbode is van veeeel eikels?

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 12:23

Kan iemand mij tips geven? :) Wij willen een Japanse Sierkers plaatsen en willen in datzelfde vlak aarde (vlak van ongeveer 1 x 1 m) nog wat mooi perkgoed oid. erbij plaatsen om wat meer sfeer te creëren. Is dat verstandig vlak naast de boom en wat zijn dan bijvoorbeeld mooie bloemen/bollen etc. om erbij te plaatsen?

Ben zelf wel weg van de Armeria, maar kan ze momenteel niet echt vinden in de tuincentra.
Afbeelding

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 12:26

Armeria, als in Engels Gras? Ik heb n week geleden nog bij de intratuin 3 gigantische potten Engels gras gekocht voor €1,- per stuk uit de uitverkoopbak. Ik heb juist altijd het idee dat je ermee doodgegooid wordt.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 12:28

Ik weet niet wat de andere namen zijn voor de Armeria - ik ben niet zo'n plantenkenner :))

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 12:36

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:03

Engels gras, leuk! Ik heb een paar jaar geleden een tray met Engels gras gekocht en in de vijverrand tussen de stenen geplant. Doet het heel goed en bloeit meerdere keren.

BeFunny, altijd leuk, appelboompjes. Wel flink snoeien in februari om ze laag te houden. Ben je niet bang dat de magnolia te groot wordt voor zo'n plekje? Magnolia die wij hebben is behoorlijk groot (3 meter hoog en 3 meter doorsnede) en die snoeien we ieder jaar flink om hem in de perken te houden. Zijn echt flinke bomen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:15

heerlijk foto's weer
dat uiltje heerlijk die blik

Jongens welke planten kunnen in de potten blijven groeien en bloeien
Ik koop elk jaar 2 dure potten van zelfde collectie maar als ik dan ook ieder jaar weer planten moet kopen is het duur

Mijn leeuwenbekjes zijn voor de helft mooi en andere helft niks meer alleen de hortensia's doen het elk jaar heel goed

Dus welke planten met bloemen kunnen jaren in de zelfde pot blijven?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:20

Campanula, lavendel, Bougainvillea (wel vorstvrij houden), oleander (ook vorstvrij houden), hortensia.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:20

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:27

Neonlight schreef:
Engels gras, leuk! Ik heb een paar jaar geleden een tray met Engels gras gekocht en in de vijverrand tussen de stenen geplant. Doet het heel goed en bloeit meerdere keren.

BeFunny, altijd leuk, appelboompjes. Wel flink snoeien in februari om ze laag te houden. Ben je niet bang dat de magnolia te groot wordt voor zo'n plekje? Magnolia die wij hebben is behoorlijk groot (3 meter hoog en 3 meter doorsnede) en die snoeien we ieder jaar flink om hem in de perken te houden. Zijn echt flinke bomen.

Ja. Ik ga hem misschien wel verplaatsen. De appelboom mag ook groot worden. Terras is groot en de boompjes staan bijna 2 meter uit elkaar dat zie je er niet aan af.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 13:48

Heb hier om de 1,5 meter boom - struik - boom - struik staan. Voor nu ga ik toch een partij fruit krijgen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:18

Ik heb zelf een grote hosta in een pot zitten. Daar worden ze niet opgevreten door slakken en komen ook mooi elk jaar weer terug. :)

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 21:37

tita schreef:
heerlijk foto's weer
dat uiltje heerlijk die blik

Jongens welke planten kunnen in de potten blijven groeien en bloeien
Ik koop elk jaar 2 dure potten van zelfde collectie maar als ik dan ook ieder jaar weer planten moet kopen is het duur

Mijn leeuwenbekjes zijn voor de helft mooi en andere helft niks meer alleen de hortensia's doen het elk jaar heel goed

Dus welke planten met bloemen kunnen jaren in de zelfde pot blijven?

Afrikaanse lelie, heb je wel een grote pot nodig.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 21:47

Vanavond. <3 Afbeelding

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 22:40

Ik heb een forsythia en een buxus in grote potten.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 23:10

@tita, ik heb best wat planten in potten, ze vragen wat extra aandacht (voeding en water) maar het meeste gaat goed. Ik heb een patio appelboompje, framboos, olijfwilg, carex, wilde marjolein, engels gras, lupine, lathyrus, leeuwenbekkjes citroenmelisse, munt, kamille, zonnebloem en behoorlijk wat zaaigoed dat in een grote pot zijn gang mag gaan. Elk jaar weer een verrassing wat daar opkomt. Voor het eerst ook stokroos in een pot, maar ben benieuwd of die genoeg ruimte naar beneden heeft in de pot.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 09:06

Hier Oleander en Mandeville in potten. Beide voor het eerste jaar, dus geen idee hoe ze het blijven doen.

M’n Aubrieta begint te ontkiemen <3 helaas na het inklinken van de aarde staan ze te laag. Ze worden +- 10-15 cm hoog en komen dan niet over de rand van de put. Kan ik ze in een later stadium eruit halen, meer grond erbij doen en opnieuw planten?

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 09:38

@Malenka: Sfeervolle foto's! Heerlijk hè het voorjaar? <3 :)
@CairnTerrier: Al gelukt met het Engels gras? Ik heb die donkerroze/paarsige van de foto bij de vijver. Keer een stek gehad van mijn pa. Ik heb ook een witte, die staat ook bij mijn vijvertje (en heeft net als de roze op meerdere plekken gestaan). Ik wil graag nog die lichtroze variant hebben, maar die kom ik nergens tegen... Die andere twee kleuren zie je erg veel. Witte laatst bij AH.
@Tita: Ik heb erg veel planten in pot. O.a. Salvia's, de nemorosa soorten, in de tuin verlies ik die sneller heb ik gemerkt... (slakkenvraat o.a.). Verder heb ik kattenkruid in een grote pot, een kleine hortensia, zandblauwtje, gecombineerd met een ooievaarsbek en een salvia (die laatste lijkt niks meer te doen...). Nog meer ooievaarsbekken, de langbloeiende soorten zijn hier heel geschikt voor! Campanula's, Munt Dubbele helleborussen van elke kleur 1 in pot, 1 in de tuin... En nog veel meer. Bij voorkeur kies ik voor langbloeiende planten of planten die in elk geval mooi groen blijven. In een grote pot combineer ik graag drie langbloeiers die mooi bijelkaar staan qua kleur. En ik heb ook clematissen in pot.

Zorg vooral voor niet te kleine potten, dan moet je erg vaak water geven. Ook makkelijk in pot, vetplanten, die hoeven niet zoveel water.

@weetzohetgetalnietmeerzagjevraagevenoverhethoofd: Ja, als ze een beetje minder kwetsbaar zijn geworden zou ik voorzichtig ze uit de pot halen (met zoveel mogelijk aarde!) Dan kan je onderin de pot wat extra aarde gooien zodat ze wat hoger in de pot zitten. Met planten die ik al een tijd in pot heb (en die gezakt zijn) doe ik dat ook vaak. Zijn ze weer heel blij met de nieuwe aarde.