We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:53

Ik heb geen dertiende maand, en geen kerstpakket. :')

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:54

Ik heb vorige week ook al het een en ander gehaald, vlees voor Kerstavond al een paar weken geleden, en morgen wil ik allemaal hapjes maken met onder andere kippenvleugeltjes. Die had ik maandag op de markt gehaald, meteen verschillende porties klaarmaken en in de diepvries, ook lekker om te snacken met oudjaar.
Verder nog dingen ingeslagen voor de diepvries die nu te koop zijn maar anders niet of lastig. Haricots verts en groene asperges met spek, en gerookte eendenborst filet. Laatste is heerlijk in salade, eten we dan als voorgerecht, eerste is makkelijk en lekker bij wild. En aangezien ik een paar kilo hert in de diepvries heb liggen. :))

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 00:20

Hier onverwachts wel een kerstpakket. Ik was naar de borrel gegaan van mijn afgelopen werkgever (uitzendbureau en ik werkte op kantoor) en er werd me spontaan een kerstpakket aangeboden. Een leuk pakket met voornamelijk etenswaren in de categorie praktische gezellige avond. Dus nachos met kaasdip, popcorn, borrelnootjes, chocolade koekjes, etc. Ik ben er echt blij mee

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 00:47

Ik kon bonnen kiezen en heb 2 fashion cheques gedaan. Daarvan badpakken gekocht en omdat ik een aantal retouren had, kreeg ik zelfs nog wat teruggestort.
Pakketten zijn toch ook wel leuk.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 08:59

Hier ook een erg mooi kerstpakket gekregen. Sinds twee maanden een nieuwe baan waardoor ik geen eindejaarsbonus of 13e maand meer krijg. Dus dat is wel jammer.

Mijn vriend daarentegen is begin dit jaar geswitcht van baan en heeft naast z’n veel betere salaris gisteren ook een 13de maand gestort gekregen :D erg fijn voor hem. En over een paar maanden ook nog winstuitkering. Al is dat echt zijn geld ivm gescheiden rekeningen, maar toch erg leuk!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 09:29

Wij hebben al enkele jaren geen kerstpakket meer. Dat geld wordt gestort in een eigen goede doelen foundation.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 09:35

Birgit__ schreef:
Hier ook een erg mooi kerstpakket gekregen. Sinds twee maanden een nieuwe baan waardoor ik geen eindejaarsbonus of 13e maand meer krijg. Dus dat is wel jammer.

Mijn vriend daarentegen is begin dit jaar geswitcht van baan en heeft naast z’n veel betere salaris gisteren ook een 13de maand gestort gekregen :D erg fijn voor hem. En over een paar maanden ook nog winstuitkering. Al is dat echt zijn geld ivm gescheiden rekeningen, maar toch erg leuk!

Jullie wonen nog niet samen of hebben geen gezamenlijke spaarrekening?

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 13:43

We wonen samen en hebben wel gezamenlijke rekeningen, maar ons salaris wordt apart gestort op eigen rekeningen. Dus dit is gewoon zijn geld waar hij mee kan doen wat ie wilt (nadat de rekeningen betaald zijn ;) )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 18:16

Nog een tip voor mensen met paarden: veevoer zit vanaf 2025 op 21% btw ipv 9%, dus nog even inslaan.
Ik heb vorige maand een pallet grasmix besteld, en na de kerst nog even snel wat zakken slobber en brok inslaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 18:35

Dat is toch pas over (ruim) een jaar?
Ik ga nu niet al inslaan voor 2025 en het is ook nog niet door de 1ste kamer, het is dus nog niet definitief.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 18:47

Brainless schreef:
Dat is toch pas over (ruim) een jaar?
Ik ga nu niet al inslaan voor 2025 en het is ook nog niet door de 1ste kamer, het is dus nog niet definitief.

Dan is het aardig aan de datum voor het 2025 is!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 19:24

8nnemiek schreef:
Nog een tip voor mensen met paarden: veevoer zit vanaf 2025 op 21% btw ipv 9%, dus nog even inslaan.
Ik heb vorige maand een pallet grasmix besteld, en na de kerst nog even snel wat zakken slobber en brok inslaan.

2025 pas en nog nietzeker. Waarom dan nu al inslaan? Dat kan toch ook rond einde 2024?
Nu inkopen dan is het voer tegen die tijd bijna over de datum. Kans dqt je dat paard niet meer hebt of dat het door ziekte whatever ander voer nodig heeft. Zit je met je voorraad...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 19:29

Oh ik zie inderdaad dat ik 2025 heb getypt ipv 2024.. Ik ben al zo veel bezig geweest met 2024 dat het in mijn hoofd over een week al 2025 is :')

Onze voerhandel had het over prijsverhogingen vanaf begin volgend jaar, 2024 dus. Maar online kan ik er zo gauw niks over terug vinden..
Ik dacht dat ze het over de btw verhoging hadden, maar misschien zijn het gewoon de inkoopprijzen die dan omhoog gaan.
Ik heb in ieder geval een leuke korting gekregen op de grasmix omdat ze er voor het eind van het jaar vanaf wilden :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 19:47

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 19:52

Ik had daar iets over gelezen, en dacht daarom inderdaad dat ze het over die btw verhoging hadden, maar het zal toch een andere prijsverhoging zijn geweest die na nieuwjaar wordt doorgevoerd. Ik ga het binnenkort eens vragen, want nu ben ik wel benieuwd waar ze het dan over hadden :))

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 19:52

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-23 20:50

Nou inderdaad ja -O-

En... heeft iedereen de Kerst ook budgettair overleefd?

Wij kunnen in ieder geval nog een paar dagen eten van wat we dachten te eten met deze dagen dus het valt gemiddeld gezien mee :')

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 21:11

Wij waren gisteren bij m’n oom en tante gisteren. En het eten viel tegen qua hoeveelheid en hoe het was, dus we hebben onderweg terug al eten besteld en thuis nog een pokebowl gegeten. Dus meer uitgegeven dan verwacht _O-

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 21:13

VanHuisUit schreef:
Nou inderdaad ja -O-

En... heeft iedereen de Kerst ook budgettair overleefd?

Wij kunnen in ieder geval nog een paar dagen eten van wat we dachten te eten met deze dagen dus het valt gemiddeld gezien mee :')

Nope, maar had daar al wel wat rekening mee gehouden. Toch altijd dagen waar wat extra's gekocht en gedaan wordt, en dan moet nieuwjaar nog komen... en dan zijn er nog 2 paar prijzige schoenen onderweg....

Maar de weken erna wel weer extra de hand op de knip! Dat lukt ieder jaar goed.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 00:48

Hier was de kerst lekker goedkoop.
Eerste dag bij mijn ouders gegeten, tweede dag bij de schoonouders waar wij het voorgerecht hebben gemaakt, en dat heeft me een euro of 4 gekost :Y) Avocado-komkommer gazpacho.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 09:43

Ik heb wel veel geld aan cadeaus uitgegeven. Boodschappen daarentegen niet. Ik was ook 2 dagen uitgenodigd.
Net wel een bestelling gedaan bij Rituals in de sale. En dollars besteld voor de vakantie.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 10:48

Ik heb afgelopen week weer spullen besteld voor de verbouwing, een aanbetaling gedaan voor de meivakantie en de feestdagen. Ik ben blut :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 11:41

Het diner bij schoonfamilie deden wij het vlees, dat was dik 50 euro. Met mijn eigen familie heeft me alleen 2 eieren en een bak slagroomijs gekost. :))
Verder nog wat kadootjes inderdaad, en die Rituals sale moet ik nog bekijken, had gisteren wel gezien dat de handbalsem die ik dagelijks gebruik ook in de sale is.

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 18:27

Budgettair had ik de weken in aanloop naar kerst telkens op de aanbiedingen gelet dus was relatief goedkoper uit voor Kerst!
En hoefde sowieso alleen het toetje te maken voor 6 pers, wat een eenvoudige trifle met seizoens/nederlands fruit appel is geworden. Smaakte goed!

Een vraagje, ik heb een nieuw woning gevonden (hoera!) en moet nu dus een GWL af gaan sluiten. Hebben jullie tips waar ik op moet letten? Het is voor een appartement met 1 slaapkamer en energielabel A. Midden januari trek ik er al in. Voor het eerst dat ik het zelf moet afsluiten, vandaar :).

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 18:31

Mag ik wat vragen? Heeft er iemand weleens overlegd met een financieel adviseur? Ik zie soms echt door de bomen het bos niet meer. We sparen nu zelf, lossen het huis af maar ik heb soms het idee dat er veel slimmere opties zijn qua sparen etc. Beleggen durf ik niet, heb er veel over gelezen maar snap het gewoon niet goed genoeg om het te durven en ik wil geen geld verliezen.

Ik werd opeens ellendig toen ik weer even ging kijken wat mijn verwachte aow leeftijd is :') dan denk ik soms ik kan nu maar beter alles uitgeven, maar ik wil ook niet in armoede zijn mocht ik dan nog leven