Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 10:14

McGregor schreef:
Toen wij in dit huis kwamen wonen hing er een 22 jaar oude cv ketel in met buitenvoeler en een megagrote boiler. Die cv ketel ging dus zelf bepalen, op basis van de buitentemperatuur, of -ie aan ging. Om te kunnen zien wat we real time gebruiken heb ik zo’n slimme meter van Home Wizard (P1) ingeplugd. Toen kon ik dus echt op dat moment ziet wat er wordt gebruikt. Het klopt ook met de Vattenfall app en registreert ook het stroomverbruik en de terugleveren. Misschien is dat iets?

Dat is een hele goede tip!
Wij kijken bovendien nog op de meters, en schrijven het verbruik elke week op.
Ik heb dan niet zo'n P1, maar gebruik het overzicht van Greenchoice, elk kwartier de meter uitlezen.
Vertrouwen is goed, controle is beter :D

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 10:19

MyWishMax schreef:
secricible schreef:
sorry, ik bedoelde het niet lelijk. Ik bedoelde meer te zeggen "zij doen ook maar wat en schatten maar wat en veranderen 100x per maand". Als ik zie hoe vaak ik een nieuw voorstel krijg voor een maandbedrag en hoe die bedragen uiteen liggen iedere keer heb ik niet het idee dat zij daar met goede intelligente formules zitten te werken.

Hier ook sorry, ik vatte het compleet verkeerd op :+

Ik bedoelde juist hoe mensen het zelf bijhouden, degene die dat doen, zodat je bij kan houden hoeveel je terug krijgt of moet gaan betalen. Dan kan ik het in de gaten houden en kijken of ik uitkom. Er zijn mensen die dat doen en ik deed het ook, maar blijkbaar verkeerd want het kwam niet overeen. En helemaal met die 100 aanpassingen vanuit de overheid dit jaar zie ik door de bomen het bos echt niet meer.

Het is gewoon frustrerend, ik heb enorm geluk dat ik de energietoeslag heb, maar ik betaalde altijd 100 euro en speelde dan quitte of kreeg terug. Zelfs met 2 personen. Nieuwe contract ging ik vrij snel naar 150 wat zij aanraadde maar er is geen ruimte om omhoog te gaan of nog meer te besparen. Ik wil dus uitrekenen of ik met die toeslag überhaupt uitkom. Ik had verwacht dat makkelijk te redden met normale verbruik, wel nodig maar niet alles, maar het gaat er steeds meer op lijken dat het misschien zelfs te weinig is. En ik gebruik altijd al dekentjes, kachel heel weinig aan en alleen beneden een uurtje en niet elke dag.

Cv ketel lukt niet om lager in te stellen, helaas. Ik krijg het helemaal niet voor elkaar om ook maar iets te veranderen.

Het makkelijkst is als je een slimme meter hebt om via de app van je energiemaatschappij het in de gaten te houden.

Ik zit bij Oxxio en kan (normaal gesproken, nu zijn mijn meters kapot) redelijk real-life mijn gebruik inzien en wat dat gekost heeft.

Dan kan ik in de gaten houden of mijn gebruik die maand, overeen komt met wat ik aan voorschot betaal.

In de zomer betaal je natuurlijk méér voorschot dan wat je verbruikt, in de winter verbruik je méér dan je voorschot.

Maar als je alle maanden de kosten van het verbruik opteld, en alle maanden het voorschot dan moet je gelijk uitkomen.

Om het zelf in de gaten te houden, kan je van de afgelopen maanden je verbruik optellen en uitrekenen hoeveel "teveel" voorschot je deze zomer hebt opgebouwd.

Dan kan je óók uitrekenen hoeveel je meer mag verbruiken in de winter.

Maar bij Oxxio hoef ik dit allemaal niet zelf uit te rekenen, maar is het in één overzicht handig te zien, zij geven een bedrag op wat ik die maand zou mogen verbruiken wil ik uitkomen met de reeds betaalde en komende voorschotten.

Als mijn meters niet gerepareerd worden binnen nu en 1 maand (gisteren ipv met enexis met oxxio getelefoneerd en die hebben achter enexis aan gezeten, zou binnen 14 dagen opgelost moeten zijn nu) dan ga ik maar z'n homewizzard P1 wifidongel kopen, is jammer van de €40 die dat ding kost, maar inzicht hebben in mijn verbruik vind ik belangrijker, die €40 verdiend zichzelf wel weer terug

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 10:19

Spenk schreef:
Met de huidige tarieven gaan prijzen ongeveer 4 keer over de kop. Ik hoor het nu bij veel meer mensen betaalden 100 wordt 400. Hier dus van 200 naar 800.

Omg dan gaan wij 1300 euro betalen, zonder recht op welke toeslag dan ook. :\

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 10:22

Ja, ik controleer nog zelf de meterstanden :') en die vergelijken met de slimme meter. Want ik vond het nogal apart dat sommige standen uitgelezen werden en anderen geschat terwijl ik dus die slimme meter heb. Waarom dan nog schatten? En gewoon kijken of alles goed gaat en het zelf bijhouden.

Mvdende, dat klopte bij mij dus niet. Al een keer gehad dat ik op die manier berekend had dat ik quitre speelde, maar moest gaan betalen en al een keer dat ik veel terug zou krijgen, maar toch niet. Dus ik wil het echt uitrekenen en niet uitgaan van de overzichten die ze geven. Ik weet dat er vorige keer mensen waren die het zelf in excel bijhielden. Helemaal nu met die 100 wijzigingen in tarieven, belastingen en noem maar op.

Ik heb heel asociaal bedrijf gebeld over de cv := maar ze waren enorm aardig en hebben me aan de telefoon geholpen om hem lager in te stellen. Stond op 80 graden, nu 55. Water stond al op 60, dus die kan niet lager.

purny

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 10:28

Ik heb niet eens een slimme meter, ik ben mijn eigen slimme meter. Schrijf elke eerste van de maand mijn standen op.
Staat netjes in een boekje met het verbruik per maand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 10:30

MarlindeRooz schreef:
Spenk schreef:
Met de huidige tarieven gaan prijzen ongeveer 4 keer over de kop. Ik hoor het nu bij veel meer mensen betaalden 100 wordt 400. Hier dus van 200 naar 800.

Omg dan gaan wij 1300 euro betalen, zonder recht op welke toeslag dan ook. :

Hier ook geen recht op toeslagen nee.. kunnen het gelukkig wel betalen. Maargoed het zijn wel idiote bedragen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 10:59

secricible schreef:
dat is meer dan x10. Hoe dan?

Ik zou ook het bizar veel meer gaan betalen. Voordelig afgesloten en nu zijn er echt hoofdprijzen.

Ik zou van 150€ in de maand naar bedragen tussen de 580 en 880€ gaan

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 11:01

Ik wil nu gewoon per maand aankijken wat ik verbruik, en daarop mijn maand bedrag eventueel te verhogen de maand erop. Ik zou nu mijn maandbedrag kunnen veranderen naar -100 ofzo ;) Voorlopig zit ik nog wel even safe, al zal het snel weer anders lopen bij de volgende stijging.

Al is het controleren van je jaarrekening al echt een crime... Niet te doen door al die variabele tarieven. Ik heb nu ook overal een print screen van, zodat ik weet welke datum welk tarief werd berekend. Want dat moeten ze niet stiekem anders gaan doen straks.

1100 is gewoon niet normaal.... :(

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 11:03

Ik ben weer een rondje door huis aan het doen wat er nog veranderd kan worden, met klein budget, om nog te besparen.

Nu roepen ze dat led lampen zuiniger zijn, maar hoeveel scheelt dat? Heeft het nut om lampen te vervangen? Ik heb echt kampen hangen die ouder zijn als 10 jaar.

Buisisolatie zou hier ook goed werken, maar helaas zijn er heel wat buizen weggewerkt zonder isolatie, dus daar kan ik niet meer bij. Op zolder is het evht een wirwar van buizen en slecht geïsoleerd dak, dus daar nog wel winst re behalen

Tancreda4, dat is mijn probleem dus ook idd. Dus ook maar begonnen het uitgebreider zelf bij te houden.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 11:05

Net door dit topic toch maar even gekeken en ik schrik me echt kapot.

Wij gaan van 120 euro voorschot in de maand (waarvan we altijd wat terug kregen) naar 370 euro. En dat terwijl we een kwart minder gas verbruikt hebben... Afgelopen maand 13m2 verbruikt.
Ik vind het te bizar voor woorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 11:07

Muurp schreef:

Wij gaan van 120 euro voorschot in de maand (waarvan we altijd wat terug kregen) naar 370 euro. En dat terwijl we een kwart minder gas verbruikt hebben... Afgelopen maand 13m2 verbruikt.

En ik vrees het dan nog meevalt. Sommige gaan 4x over de kop dan zit je op 480.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 11:09

Ik vraag me sowieso af hoe ze het bij ons per maand willen berekenen gezien onze meter geen communicatiemodule heeft... en ze ook geen meterstanden vragen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 11:16

MyWishMax schreef:
Nu roepen ze dat led lampen zuiniger zijn, maar hoeveel scheelt dat? Heeft het nut om lampen te vervangen? Ik heb echt kampen hangen die ouder zijn als 10 jaar.

LED lampen gebruiken scheelt zeker heel veel stroom :j
Een peertje van 60 Watt vervangen door een van 3 tot 5 Watt, dat is tot 20x minder verbruik.
Het ligt er natuurlijk aan hoeveel lampen je hebt en hoe lang je ze aan hebt. Als je een gloeilamp van 60 Watt zo'n 16 uur laat branden dan heb je 1 kWh verbruikt. Dus stel je doet midden in de winter 's avonds je verlichting om 5 uur aan, tot 10 uur, dan heb je met drie lampjes op één dag al bijna 1 kWh verbruikt.
Een LED lamp kost bij de Action maar een paar euro.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:26

Wij zitten bij oxxio en inmiddels bericht gehad dat de prijzen gaan stijgen. Helaas is onze
meter al heel lang stuk. Inmiddels Liander te pakken gekregen maar ze durven er geen periode aan te koppelen wanneer deze gemaakt word. Dus geen concreet verbruik in de app te zien. En oxxio kan geen nieuw termijnbedrag geven want we hebben zonnepanelen mailen ze…. Maar ze zijn ontzettend slecht bereikbaar, handig in deze tijd. Schroef het nu zelf maar wat omhoog maar vind het beetje kansloos..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:37

8nnemiek schreef:
MyWishMax schreef:

Een peertje van 60 Watt vervangen door een van 3 tot 5 Watt, dat is tot 20x minder verbruik.
Het ligt er natuurlijk aan hoeveel lampen je hebt en hoe lang je ze aan hebt. Als je een gloeilamp van 60 Watt zo'n 16 uur laat branden dan heb je 1 kWh verbruikt. Dus stel je doet midden in de winter 's avonds je verlichting om 5 uur aan, tot 10 uur, dan heb je met drie lampjes op één dag al bijna 1 kWh verbruikt.

Ik moet even controleren wat alles is, maar heb ook zulke oude spotjes. Laat zeggen dat jouw berekening is zoals het hier is dan is dat zo'n 27kwh per maand voor 3 lampjes, bij 30 dagen? En een LED lamp komt voor die 3 bij 5 Watt aan nog geen 3kwh? Of reken ik nu zo dom? :+

Ik heb nooit alle lampen aan, maar badkamer/wc bijvoorbeeld wel bijna hele dag want doe heeft geen natuurlijk licht. Beneden verder idd wel lang in de winter, woonkamer is erg donker van zichzelf.

Ga er even voor zitten, thanks. Vooral die hele oude die ik vaak gebruik zullen veel opleveren dan.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:48

Muurp schreef:

Je moet het niet vergelijken met wat je de afgelopen maanden verbruikt hebt maar met wat je ongeveer van de winter GAAT verbruiken.
Daar kijkt de energiemaatschappij naar wanneer ze maandtarief voor je veranderen. Ze kijken wat je vorig jaar rond die tijd ongeveer verbruikt hebt en hoeveel dit dan icm de nieuwe prijzen zal gaan kosten.
Die maandtarieven zijn het gemiddelde van wat het je in een jaar zou gaan kosten.
Tenminste, bij eneco is dat wel zo.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:50

Tieme schreef:
Muurp schreef:

Je moet het niet vergelijken met wat je de afgelopen maanden verbruikt hebt maar met wat je ongeveer van de winter GAAT verbruiken.
Daar kijkt de energiemaatschappij naar wanneer ze maandtarief voor je veranderen. Ze kijken wat je vorig jaar rond die tijd ongeveer verbruikt hebt en hoeveel dit dan icm de nieuwe prijzen zal gaan kosten.

Dat snap ik, maar tot nu toe verbruiken we 25% minder ten opzichte van vorig jaar, dat is echt een aanzienlijke hoeveelheid minder. Het is van de zotte dat je dat dus eigenlijk nergens terug ziet, want het bedrag schiet alsnog echt mega omhoog.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:52

MyWishMax schreef:
8nnemiek schreef:

Ik moet even controleren wat alles is, maar heb ook zulke oude spotjes. Laat zeggen dat jouw berekening is zoals het hier is dan is dat zo'n 27kwh per maand voor 3 lampjes, bij 30 dagen? En een LED lamp komt voor die 3 bij 5 Watt aan nog geen 3kwh? Of reken ik nu zo dom? :+

Ik heb nooit alle lampen aan, maar badkamer/wc bijvoorbeeld wel bijna hele dag want doe heeft geen natuurlijk licht. Beneden verder idd wel lang in de winter, woonkamer is erg donker van zichzelf.

Ga er even voor zitten, thanks. Vooral die hele oude die ik vaak gebruik zullen veel opleveren dan.

Spotjes hebben vaak halogeen lampjes. Die zijn iets zuiniger dan gloeilampen, maar niet enorm veel.
Als je per maand 27 kWh aan je lampen zou verbruiken, dan is dat voor LED nog maar zo'n 1 tot 2 kWh.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:53

Maar muurp de prijzen zijn nu tot 4x duurder? Dan is het toch logisch je maandbedrag zo omhoog knalt. Wij betaalden 1.10 per kuub gas en nu is dat richting de 4 euro...

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 13:15

Muurp schreef:
Dat snap ik, maar tot nu toe verbruiken we 25% minder ten opzichte van vorig jaar, dat is echt een aanzienlijke hoeveelheid minder. Het is van de zotte dat je dat dus eigenlijk nergens terug ziet, want het bedrag schiet alsnog echt mega omhoog.

Maar de vraag is natuurlijk wat je van de winter gaat verbruiken. Ik heb winter 21/22 weinig verbruikt. Maar wat als we winter 22/23 4 maanden vriesweer hebben? Daarom hou ik m'n voorschot hoog, zodat ik weinig risico loop op een forse bijbetaling.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 14:04

1300 omg dat is bijna mijn hele salaris dan zou ik nog 100-150 overhouden..

Ik snap niet dat de bedragen zo hoog zijn.. ik moet nu bijna 300 betalen en had maar voor 80 verbruikt. Dus kreeg weer 200 terug ivm overstap naar andere maatschappij.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 14:36

Roosje01 schreef:
1300 omg dat is bijna mijn hele salaris dan zou ik nog 100-150 overhouden..

Ik snap niet dat de bedragen zo hoog zijn.. ik moet nu bijna 300 betalen en had maar voor 80 verbruikt. Dus kreeg weer 200 terug ivm overstap naar andere maatschappij.

Het zijn voorschotten. Je kan ook een heel jaar niets betalen, maar dan mag je de totale rekening in één keer dokken.

Véél mensen kunnen dit niet, daarom betaald iedereen een maandelijks voorschot. Aan het einde van het jaar wordt dan bekeken hoeveel je aan voorschotten hebt betaald en wat de kosten zijn van wat je werkelijk verbruikt hebt. Heb je méér voorschot betaald, dan krijg je geld terug. Heb je te weinig aan voorschotten betaald, moet je bijbetalen.

Waarschijnlijk zetten de energiemaatschappijen nu de voorschotten zó hoog, omdat de winter eraan komt, waarin mensen natuurlijk veel meer verbruiken dan in de zomer. En de prijs is gewoon duurder geworden.

Jij hebt dan net mazzel gehad dat je nog een betaalbaar iets hebt gevonden en krijgt nu waarschijnlijk terug omdat je in de afgelopen zomermaanden dus minder hebt verbruikt dan wat je aan voorschotten betaald hebt.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 16:18

Spannend := ik heb zelf nog niets vernomen over veranderingen aan mijn voorschot... ben benieuwd..

De energie maatschappijen willen natuurlijk genoeg geld vangen nu om het bedrijf niet failliet te laten gaan. op zich heel logisch.
Echter met een beetje pech snijden ze zichzelf in de vingers en moeten ze volgend jaar aan iedereen mega veel geld terugbetalen op de jaarafrekening, als iedereen dik aan het besparen gaat en met dekentjes en kaarsjes gaat zitten. Ik ben benieuwd hoe dat gaat eindigen dan.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 17:05

Ja maar je kan toch niet verwachten dat mensen ff allemaal maandelijks 1000 voorschot kunnen betalen. Dan sluit me maar af want hoe moet je anders nog de huur betalen laat staan eten kopen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 17:17

Op Spanje.nl staat dat Spanje de btw op gas verlaagt van 21 naar 5 procent.
Dat is heel netjes +:)+
Laatst bijgewerkt door chanicha op 01-09-22 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt