Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 15:47

OK. Nutsen had ik ook niet geweten hoor. Dus bedankt voor de uitleg.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 16:33

Wat grappig Pien, mijn moeder heeft dezelfde mening over dahlias, maar door de mooie plaatjes op instagram ben ik er dit jaar maar vol voor gegaan. 26 knollen gekocht, 22 zijn goed op gekomen en ik moet nog steeds geduldig zijn want nog niet alle soorten hebben in bloei gestaan.

Afbeelding

en hier een close up van 10 verschillende soorten:

Afbeelding

Zoals je op de foto's kunt zien is het wel een feestje met alle bloemen zo. Ik heb ook nu continue een bosje binnenstaan.

Afbeelding

Dan de rest van de moestuin, dat gaat ook super! Dit voorjaar heb ik bakken aangelegd volgens het "no dig" principe en dat werkt echt super. Na 2 weken op vakantie zijn geweest heb ik een halve emmer aan onkruid uit de tuin gehaald en toen was heel de moestuin weer schoon. Dus heel erg tevreden mee!

Afbeelding
Dan hierboven van links naar rechts;
- De witte dahlias, Ijzerhart met koolwitjes, bloeiende oregano;
- De vleestomaten gaan bijna kleuren; oost indische kers, appeltje met op de achtergrond de moestuin;
- Pepers beginnen te kleuren, spruitjes zijn zichtbaar en de open dahlias(niet om te snijden maar om samen met de bijtjes van te genieten)

Afbeelding
Dan hierboven een van de bonen-stukken (DE favoriete groente hier), de knoflook maakt nieuwe teentjes om zichzelf uit te zaaien, paadje door de moestuin en een van de tomaten trossen.

Verder heb ik braaf op tijd mn boerenkool gezaaid omdat ik die altijd erg lekker vind.. Vervolgens heb ik de boerenkool van afgelopen winter gewoon laten staan aangezien die zo mooi aan het bloeien was, daarna de mais langs de erfgrens geplant en vervolgens heel die boerenkool dus vergeten. Inmiddels heb ik dus 3 planten van een goed 1,20m hoog die allemaal erg mooi nieuw blad aanmaken.De 10 boerenkool planten die ik dit jaar heb gezaaid zijn dus behoorlijk overbodig..

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 16:40

loveslimpie, ik vind het prachtig je tuin en de Dahlias staan echt mooi hoor.
Begrijp ik nu dat je de knoflook of wellicht een bol hebt laten zitten en dat deze dan zelf verder gaat met nieuwe bollen maken, of hoe moet ik dat zien.
Ik heb nl de mijne eruit gehaald een maand geleden en die hangen in de garage en in september ga ik weer nieuwe tenen planten van een knoflook bol. Ik dacht dat het zo hoorde. Maar hoe doe jij het?

De tomaten lopen duidelijk achter bij jullie. Wij zijn ongeveer een maand nu aan het oogsten. Dat geldt ook voor de bonen, die zijn al klaar en op gegeten. Daar en tegen doen jouw boerenkolen die 3 het wel heel erg goed. Kun je die nu gewoon eten? Want die van o ns zijn dit jaar geplant/ gezaaid en doen het goed, maar die moeten nog wel even.
Dat geldt ook voor de spruitjes. Ik geloof niet dat er al wat komt.
De zonnebloemen zijn bij ons bijna uitgebloeid maar de vogels wachten niet tot de zaadjes rijp zijn, dus alle zaadjes gaan naar de vogels toe (haha, tja beetje jammer, maar ik vind het ook goed).

Leuke foto's en een leuke post.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 17:19

Mooi Loveslimpie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 19:00

Wat een mooie updates. Die Dahlias staan er inderdaad mooi bij.

Ik heb mijn uien en knoflook laten zitten, ik zie dan volgend jaar wel of het weer opkomt.
We hebben ook kleine paarse aardappeltjes. De meeste zijn er al uit, maar een paar laat ik zitten. Als het weet komt, dan komt het. Indien niet, ook prima.

Onze tomaten zijn vrij snel, vooral de wilde en de cherry tomaatjes. Inmiddels ook een eerste ananas-tomaat.

Afbeelding

Hebben jullie dit wel eens gezien?
Het is het resultaat van een parasiet (wesp-achtige) op een wilde roos. Ziet er cool uit :D

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 10-08-22 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 19:02

Gaaf ananas tomaat Sizzle. Waarom heb je de uiten en knoflook laten zitten?

Die kleine (en grote) paarse aardappeltjes hebben wij ook. We moeten ze binnenkort eens uit de grond halen, want volgens mij zijn ze klaar. Hoe bewaren jullie de aardappelen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 19:07

Ik heb er te weinig om te bewaren, maar anders koel en donker in de kelder. Om pootaardappels te bewaren moet je ze echt op koelkast temperatuur leggen, daar heb ik geen plek voor/geen behoefte aan.

De knoflook heb ik laten zitten omdat ik hoop dat het een beetje gaat uitwoekeren in de breedte als het ware. Als eetbare bodembedekker zeg maar.
Komt er niets dan hou ik het bij de meer wilde look soorten die gewoon als vaste plant ieder jaar weer terug komt.

Mijn doel is ook niet perse een moestuin, wel een tuin waarin ook veel eetbaar is. Voor een echte moestuin heb ik geen tijd en als ik ergens niet aan toe kom dan laat ik het gewoon uitlopen en bloeien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 19:12

OK, Dan gaan ze in de garage op zolder maar wel in een iets waar de muizen niet bij komen, anders hou ik geen aardappel meer over.
Helder is je uitleg, en ook begrijpelijk. Het is inderdaad heel erg intensief. Mijn man is er echt veel mee bezig en als hobby is dat natuurlijk geweldig als je niet meer hoeft te werken.

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 22:04

Over knoflook gesproken... Ik heb ergens in mei 4 teentjes in een bak geplant. Als experiment omdat ik hier toen berichten las over zelf look kweken. Ik weet dat dat echt niet het goede moment in het jaar was, maar ze zijn alle 4 mooi uitgegroeid en staan en nu nog steeds fris groen op.
Wat doe ik hiermee nu het best? Gewoon laten staan tot de lente van volgend jaar?

Wat leer ik zoveel van jullie! Daar ben ik toch zo dankbaar om...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-22 15:19

Novastar sorry, ik heb je vraag gemist. :o Ik zou eens stiekem kijken of je al echte knoflookbollen hebt, zoniet dan zou ik alles gewoon laten zitten. Wellicht over paar maanden of volgend jaar klaar.

Hier is het heel druk met oogsten, alles in potten cq in vriezer doen cq opeten. Als grapje gisteren tegen manlief gezegd dat ik beter 's nachts door kan gaan en de stretcher in de keuken kan zetten. Mijn man helpt zeer goed mee en samen met de keukenmachine en afwasmachine lukt het goed, zelfs in onze zeer kleine keuken.

2x veel pastasaus gemaakt
Afbeelding

rode bieten in potten gedaan
Afbeelding

Tomatensoep in emmertjes gedaan in de vriezer
Afbeelding

Boerenkool die te vroeg klaar is geblancheerd en in de vriezer gedaan en manlief heeft vandaag gelijk nieuwe gezaaid, in de hoop voor deze winter nog een ronde
Afbeelding

TEvens is de spinazie, winterpeen, sla, paksoi en andere groente gezaaid. Vanavond gaan we onze eerste pompoen eten want we hebben zoveel pompoenen ook, net als de paarse aardappelen die ik echt heerlijk vind.
Tevens ook aubergine salade gemaakt (grieks) en morgen ga ik die nog een keer maken want er komt zo veel vanaf. Dus ja, ik voel me dankbaar en ben zeer tevreden. Mijn lieve man helpt echt heel goed, iets dat ook nodig is anders wordt het teveel voor mijn rug en we genieten er gewoon echt van.
Morgen ga ik waarschijnlijk chutney maken.

Ik ben benieuwd hoe het bij jullie gaat. Wordt er al veel ingemaakt?

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 15:24

Hier al zakjes met kruiden (knoflook-bieslook, basilicum, maggieplant en peterselie)
Tomatensaus, alleen tomaten (voor eventueel soep) tuinbonen en savooiekool in de vriezer.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-22 15:26

Hoe doe je de savoiekool? Want die heb ik ook volop maar wist niet dat ik die ook in de vriezer kan doen.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 15:30

pien_2010 schreef:
Hoe doe je de savoiekool? Want die heb ik ook volop maar wist niet dat ik die ook in de vriezer kan doen.

Alleen even blanceren. Ik weet niet of het er lekkerder op wordt. Was een probeersel :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-22 16:04

haffiefreak schreef:
pien_2010 schreef:

Alleen even blanceren. Ik weet niet of het er lekkerder op wordt. Was een probeersel :o
_O- heerlijk zo eerlijk.

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 18:23

@Pien : geen probleem hoor, ik was het eigenlijk zelf al vergeten :)
Ik ga morgen eens kijken wat er zich onder de grond afspeelt, goed idee.
Gisteren heb ik nog wat spinazie gezaaid, maar nu ik jouw post las komt daar zeker nog Paksoi en groene kool bij. Vandaag lekkere pompoensoep gemaakt met pompoen en gele tomaten uit de tuin.. Een erg herfstige soep met deze warme temperaturen, maar zooo lekker :9

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-22 19:11

Lekker soep van pompoenen. Vandaag nog eens gegoogeld op knoflook. Zelfs als ze klein zou ik ze binnen nu en een maand oogsten, anders gaan ze waarschijnlijk rotten in de winter.

Wij hebben onze 1ste pompoen "geslacht" vandaag en de helft in de oven klaar gemaakt

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 19:21

Lekker!
Wat een werk zeg om dat allemaal in potten te stoppen, respect daarvoor _/-\o_

Ik heb deze week pizza met pompoen (en feta en kruiden) gegeten, was erg lekker.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 20:34

Oei, dat klinkt heel lekker. Had je de pompoen van te voren gegrild of gekookt oid?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 20:45

Savooiekool kun je 2 minuten blancheren maar ook zo in de diepvries doen. :j
Ik hoop komende week mijn eerste 2 watermeloenen te oogsten. Heb ook veel meloenperen aan mijn ene plantje, hangen er 21 aan. De eerste zijn al geel, normaal zeggen ze eind september. Heb hier geen ervaring mee, en we gaan volgende week op vakantie en zijn 3,5 week weg. Ik ga maar uit van eind september.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 20:59

jeetje77 schreef:
Oei, dat klinkt heel lekker. Had je de pompoen van te voren gegrild of gekookt oid?

Nee, in plakjes van ongeveer 0,5cm.
Ik had het via dit recept, maar ik heb het niet helemaal exact aangehouden.

https://www.leukerecepten.nl/recepten/h ... poentaart/

Ik had er geen pitten op maar wel melde zaat en wat snijknoflook. Daarna nog gegarneerd met wat verse oostindische kers (ipv rucola) en goudsbloemblaadjes (sier).
Ipv bladerdeeg heb ik pizzabodem (kant en klaar) gebruikt.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 21:25

Oh jammie, die ziet er echt goed uit. Ga ik thuis ook proberen.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 22:29

Pien ik had gewoon eens zin om in jullie topic te neuzen , op zoek naar leuke weetjes en hoe iedereen het doet. Ik vind het super interessant, en ik hoop dat je het niet erg vind dat ik meelees.

Ik zie echt leuke dingen voorbij komen. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-22 23:32

rocymax schreef:
Pien ik had gewoon eens zin om in jullie topic te neuzen , op zoek naar leuke weetjes en hoe iedereen het doet. Ik vind het super interessant, en ik hoop dat je het niet erg vind dat ik meelees.

Ik zie echt leuke dingen voorbij komen. :)

Waarom Zou ik dit erg vinden? Juist inspiratie op te doen. Lekker meeposten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 17:25

Vandaag weer eens 4 kg courgettes weggewerkt tot heerlijk indiase chutney.
Afbeelding

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 17:44

Lekker bezig Pien! Ik had de tomaten al geoogst, maar kwam tot de conclusie dat ik echt niet meer genoeg potten heb.. Dus ik moest wachten tot vandaag aangezien m'n ouders nog een hoop potten hadden. Mijn ouders zijn net weg en de tomatensaus staat in te koken, dus die gaat zo in de potten :j

Verder ben ik de komende 1,5 week vrij dus eens kijken of ik de moestuin een beetje leeg kan krijgen en de voorraad wat voller. Daarna begin ik aan m'n nieuwe baan dus dan zal ik daar de eerste weken niet zo'n zin in hebben...