Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 18:33

Ja dat zal wel even wennen zijn zonder dat bedrag. Maar ook minder eten in huis nodig natuurlijk.
Ik werkte eerst met potjes voor alle uitgaven zoals boodschappen kleding benzine, en dan per maand.
Maar dan ga je toch halverwege geld overgooien van een potje wat je minder gebruikt naar een andere. Nu wil ik beginnen met weekgeld. De ene week heb ik meer boodschappen dan de andere ook. Nu deze week hebben kids vakantie, dan gaat er zoveel meer eten doorheen.
Volgende week zijn ze hele week bij hun vader, dus geef ik veel minder uit.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 18:58

Ik gebruik ook potjes, werkt op zich best goed, alleen het potje huis en tuin is elke maand wel te weinig :+ Maar goed, dat wordt steeds beter nu er meer dingen af zijn en we dingen niet meer gaan doen omdat we hier toch niet blijven wonen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 19:01

Citaat:
Maar ook minder eten in huis nodig natuurlijk.

Klopt absoluut hoor! Vind het ook helemaal goed zo.

Ik heb niet te veel potjes, word het bij mij ook een geschuif van hier tot Tokyo :o

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 19:39

Baal enorm dat de benzine prijzen zo gestegen zijn... En je kunt niet (nouja bijna niet) zonder.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 20:44

Ja goddank voor mijn tankkaart. Gisteren 80 euro diesel in de vroem gegooid :oo
En hij was niet eens leeg.

Ik heb ook heel lang met een dagbudget gewerkt!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:07

Hoe doe je dat met een dag budget? Als ik bijv 5 euro per dag heb, en ik doe maandag voor 40 euro boodschappen. Dan mag ik 8 dagen niks uitgeven?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:13

Samantha_ schreef:
Hoe doe je dat met een dag budget? Als ik bijv 5 euro per dag heb, en ik doe maandag voor 40 euro boodschappen. Dan mag ik 8 dagen niks uitgeven?

Dat vraag ik me inderdaad ook af! Zou voor mij echt heel frustrerend werken.

Ik heb wel een maandbedrag. Die bedragen zijn ontstaan door ervaringen uit het verleden. Weet na vele jaren heel goed mijn administratie bijhouden wat ik ongeveer per maand uitgeef binnen bepaalde potjes.

Hoorde vanmorgen op de radio dat de benzine zo duur is geworden!
Vorige maand een elektrische fiets gekocht met het fietsplan van school. Ga nu met de fiets naar stal (10km enkel) en ben vorige week ook al een keer met de fiets naar school gereden (21km enkel) echt heerlijk en ook nog eens goed voor de portemonnee!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:17

O dat is lekker ja! Wij hebben nu ook een soort fietsplan. Al wil ik daar een fiets voor m’n zoon van kopen, ik ga toch meestal met de auto

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:30

Samantha_ schreef:

Yup. Geloof dat ik na sparen en vaste lasten zo’n 15-19 euro per dag had voor eten/hobby/kleren/leuke dingen etc. Was na een dagje shoppen ook zeker slikken. Dan leer je dus om dat soort dingen aan het eind van de maand te doen.

Werkte ook hoor maar ik had er zelf minder overzicht mee dan met de potjes. Met de app kan ik de uitgaves per potje ook achteraf bekijken. Dus als ik een maand veel geschoven heb kijk ik even of de potjes nog kloppen of het eenmalig was.

Nog niets uitgegeven deze maand :D gaat goed :) naja wel gestort op de gezamenlijke.
Ik verwacht deze maand geen gekke kosten maar wel erg goede inkomsten door bonus. Beetje reserve voor de komende tijd dus :)

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:34

Altijd lekker, reserves.
Ik schrijf alle uitgaven op in een planner. En kleur alles met highlighter op categorie. Einde van de maand tel ik ze dan op per categorie en vul ze ook in excel in.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 21:36

Citaat:

Ja zo dus :+

Ik raak anders het overzicht gewoon kwijt het helpt me erg niet te veel geld uit te geven. En het werkt dus andersom, dat je meer kunt besteden als je een paar dagen wat minder hebt uitgegeven.

Bijv deze maand (heb variabel inkomen) heb ik 25 Euro per dag max te besteden aan boodschappen, en alles voor mezelf inclusief bijv extra uit te geven aan benzine als ik ergens heen ga, of bijv plus dierenspul als je een keer iets nieuws wilt. Als ik dan een dag 15 Euro boodschappen heb, heb ik die dag dus 10 Euro bespaard. Doe ik dat 3 dagen achter elkaar betekent dat 45 Euro etc.
Ik doe al mijn vaste lasten/uitgaven direct apart (van hypotheek t/m de standaard zak hondenvoer die ik elke maand koop), wat ik wil sparen doe ik apart, dan nog een potje voor mijn zoon, en algemeen spaargeld/onvoorzien.
Rest is boodschappen, dagelijkse dingen etc. Wat er dus in een maand overblijft, als al die potjes zijn gevuld deel ik door het aantal dagen dat het duurt voordat ik weer geld krijg. En dat is mijn dagbudget.

Slechts 5 Euro per dag komt gelukkig zelden voor :) dan is er ergens iets niet goed gegaan.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 05-05-21 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:36

O ja ik zat verkeerd te rekenen, 5 euro per dag is wel heel weinig ook.
Ik geef mezelf 150 per week dus zou dan uitkomen op zo’n 21 per dag. Is dus voor 3 personen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 21:40

Soms aan het eind van de maand of als ik iets verkeerds heb uitgerekend / berekend kom ik ook wel een laatste paar dagen rond de 10 EUR per dag uit of zoiets dan klopt het niet helemaal :P maar dan heb ik wel voorraad genoeg hoor om een fatsoenlijke maaltijd op bord te zetten etc :+
Maar merk nu wel met zoon de deur uit dat ik elke dag flink overhoud. Tot nu toe dan :+ één of twee personen maakt erg veel uit. Zeker als die 2e persoon een grote hongerige 19 jarige is van ruim 2 meter :+ en helemaal als er ook nog extra mensen blijven eten (wat dat betreft was de lockdown een goedkope tijd :P :Y) ).

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:44

Haha ja dat zal je wel merken.
Die van mij zijn 10 en 12, als die er een weekje niet zijn heb ik ook weinig nodig. En liggen er ook geen verpakkingen koekjes met nog 1 koekje erin in de kast. :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:47

Hij zal het zelf dan ook wel merken, hoe duur eten is. Denk dat hij zo maar ineens een beperkt dieet zou kunnen krijgen van macaroni en pindakaas :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:47

VanHuisUit schreef:
Citaat:

Ja zo dus :+

Ik raak anders het overzicht gewoon kwijt het helpt me erg niet te veel geld uit te geven. En het werkt dus andersom, dat je meer kunt besteden als je een paar dagen wat minder hebt uitgegeven.

Bijv deze maand (heb variabel inkomen) heb ik 25 Euro per dag max te besteden aan boodschappen, en alles voor mezelf inclusief bijv extra uit te geven aan benzine als ik ergens heen ga, of bijv plus dierenspul als je een keer iets nieuws wilt. Als ik dan een dag 15 Euro boodschappen heb, heb ik die dag dus 10 Euro bespaard. Doe ik dat 3 dagen achter elkaar betekent dat 45 Euro etc.
Ik doe al mijn vaste lasten/uitgaven direct apart (van hypotheek t/m de standaard zak hondenvoer die ik elke maand koop), wat ik wil sparen doe ik apart, dan nog een potje voor mijn zoon, en algemeen spaargeld/onvoorzien.
Rest is boodschappen, dagelijkse dingen etc. Wat er dus in een maand overblijft, als al die potjes zijn gevuld deel ik door het aantal dagen dat het duurt voordat ik weer geld krijg. En dat is mijn dagbudget.

Slechts 5 Euro per dag komt gelukkig zelden voor :) dan is er ergens iets niet goed gegaan.

Reken je dan iedere dag uit wat je hebt uitgegeven?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 21:51

Ja ik heb een document waarin ik elke dag, of elke 2 , maar echt hooguit om de 3 dagen een overzichtje maak.
Dat wordt nu ook wat minder ingewikkeld nu zoonlief het zelf moet gaan doen allemaal.

Ik heb 2, soms 3 werkgevers. En werk soms ook nog als ZZP.
Dan al die toeslagen.
Belastingvoordeel, belastingen die je (gespreid) moet betalen.
Kindalimentatie.
Er komt dus van alles op allerlei momenten binnen en er gaat van alles uit, anders hou ik het niet helder :o :)

En ja ik denk dat zoonlief wel regelmatig aan hotel mama zal denken hahaha.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 05-05-21 21:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 21:54

Ik begrijp het wel maar het lijkt mij in de praktijk erg lastig om steeds om te gaan rekenen.
Ik moet zeggen dat ik Rabo-app ook fijn vind werken. Met toekomst en vaste lasten en zo. In moneymanager heb ik wel een budget per maand ingesteld. Maar dat staat eigenlijk te hoog. :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 22:05

Ik zet ook elke cent die ik uitgeef in de app. Vroeger rekende ik het zelf uit ja. Zoveel werk is het echt niet en het maakt je wel heel bewust.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 22:11

Ik heb een excellbestand van simpelhuishoudboekje.nl werkt echt geweldig en zeer overzichtelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 22:12

OleJon schreef:
Zonnebloem92 schreef:
Ik heb mijn eerste maand met minder inkomsten overleefd en het ging opzich prima. Moet wel iets meer opletten en minder kleding kopen maar het is te doen. Ik geniet echt enorm van mijn extra vrijheid.

Ben je minder gaan werken?
Hoeveel uur werkte je eerst? En nu dan. Lekker extra vrije tijd

Ja klopt, ben van 4 naar 3 dagen gegaan en heb het er graag voor over.
Als mijn kinderen wat ouder zijn wil ik weer 4 dagen gaan werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 22:18

Ik vind het vooral altijd zo een fijn gevoel om het bedrag op mijn ene rekening amper te zien zakken en op de spaar wel te zien stijgen.
Zo heb ik deze week de nieuwe clubjassen opgehaald en ook afgerekend. Tijdens het maandelijks overleg kunnen we kosten declareren en kan ik die dus terugvorderen. Nu is dat overleg voor mei einde van de maand, wat maakt dat ik dan een mooi bedrag extra in juni op de rekening ga zien komen. Op een bepaalde manier is dat dus ook sparen :D

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 22:42

Ik vind dat dagbudget wel een te ingewikkeld iets met een gezin. Alleen zou het mij prima lukken. Soms komen luiers ineens met 50% korting maar dat weet ik dan een week van te voren en koop ik voor 4 maanden ofzo weer wat dus begroot ik niet mee.

Overigens sowieso met manlief die corona had zorgde voor duurder eten bestellen online en man die eerder uit quarantaine mag die dan impulsief veel te veel onnodig en duur koopt zonder naar data te kijken. Maargoed het is maar even een maandje :=

Spaardoel is 1000 en had 1400 aan de kant. Inmiddels ook een voorraad benzine in jerrycans 3 stuks en petroleum en gas voor komende zomer gehaald. Flinke investering en dat is meer dan de 150 die ik voor tanken calculeerde maar veel goedkoper dan tanken hier en gas e petroleum.

Daarnaast bood schoonvader aan om de gekregen deuren in de veranda in te bouwen. Daar zat ik nog op te hopen maar dat niet verwacht omdat ze pas net in hun nieuwe huis zitten dus ook dat is alweer 200 lichter aan bouwmateriaal. Maargoed nog 200 speling tot einde van de maand als gezamelijk. We hebben 11 dagen vakantie dus als wij uit quarantaine mogen dan zal er wel geshopt en geterrast worden ook aangezien we tot oktober doorwerken omdat dan onze oplevering is van het huis en we vakantie nemen. Dus wel echt een goed doel om ons echt zoveel mogelijk aan het plan te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 08:01

Ik baal ook wel van de benzine prijzen momenteel, ik ga zaterdag naar de andere kant van het land, 275 km enkele reis... Toch weer een hap uit je budget.
Moest ook weer nieuwe vlooienspul halen voor de dieren, dik 100 euro lichter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 08:58

Ik ben gisteren weer eens kattenvoer en kattenbakvulling gaan halen, alleen de brokken was al 42€/4kg en de totale rekening net geen €100. Hopelijk komen ze er 2 weken mee rond := Maar goed, het zijn 2 oudere katten en ze mogen wel verwend worden.