[VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ceetje_bokt

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:55

Oh dat zijn echt ienieminies. Leuk hoor en een rommelige ruimte is een walhalla voor kipjes.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 20:31

Haha tof!

En inderdaad, kippen zijn heel ondernemend en onderzoekend, die vinden die rommel helemaal geen rommel :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 20:45

Onze natuurlijke tuin is inderdaad gewild bij kippen. Die van de buren sprinten naar onze tuin zodra ze uit hun hok gelaten worden (zo'n 60 meter verderop). :')

Niet goed voor kwetsbare planten.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 22:03

Leuk zeg!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 22:46

Hele leuke kipjes, ik heb van de 36 ook 2 seramas erbij lopen. Echte minis. Super schattig.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 22:56

Mer, Hoe houden ze zich in een groep met grote kippen? Of heb je voornamelijk krieltjes?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:57

Nee ik heb alles van Orphintons tot aan cochins, groot & klein en middel alles door elkaar 36 stuks. Gaat prima al 6 jaar. Letterlijk alle pluimage ;) Mijn 2 hanen zijn te groot voor de kleintjes, maar duiken er dus ook totaal niet op.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-25 18:19

Goed om te weten. Ik vind de hele grote rassen namelijk ook erg leuk. Grote kans dat er in de komende jaren dus wel uitbreiding van de groep komt.

Afgelopen maand kwam mijn bestelling aan zaden en pootgoed voor dit jaar weer binnen. Ik heb nu alles behalve aardappelen. Alhoewel er hier zaterdag een zaden ruildag is... Dus er komt vast meer bij. :')

Afbeelding

Alles geïnventariseerd en in categorieën opgeslagen. Ik heb een lijst met wat ik wanneer moet zaaien. Het eerste gaat volgende week onder een groeilamp.
Afbeelding

De kou zorgde voor vele uren met de houtkachel aan. Voor het gemak zette ik er een stoel naast. De katten vinden dat ook een goed plan.

Afbeelding

Er kwam alleen al snel ruzie over wie daar dan mocht liggen. Dan maar een doos erbij. :o
Afbeelding

In de kringloopwinkel vond ik een leuk mandje. Ik nam hem zonder specifiek doel mee. Maar hij bleek perfect voor aanmaakhout.
Afbeelding
Afbeelding

Kachel aan en vorst leverde een mooi beeld op savonds. Je kunt exact zien waar de isolatie nog ontbreekt.

Afbeelding

In diezelfde nachten heb ik genoten van het zicht op alle planeten aan de hemel. Wat ben ik dan dankbaar dat we hier relatief weinig lichtvervuiling hebben. <3

Afbeelding

De mooie zonnige dagen buiten wel gebruikt om te snoeien en alvast het een en ander te poten.
Afbeelding
Dit jaar ook meer in bakken. Want ik hoop daar wat gemakkelijker kweekgras uit te kunnen houden.
Afbeelding

Mooie ochtend over het voedselbos.
Afbeelding

De gesnoeide wilgen worden goed gebruikt door de paarden.
Afbeelding

En vandaag heb ik weer appelbomen geënt. 16 stuks waarvan 6 nieuwe rassen (elk 2). Ik kan het gewoon niet laten... Waar ik ze ga laten zoek ik later wel weer uit.

Afbeelding
Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 20:12

Haha haha haha, ik heb ook echt veel te veel enthout besteld (en nu dus nog een extra lading onderstammen want dat kwam niet met elkaar uit :'))

Grappig om te zien waar de isolatie nog niet goed (afgedicht) is.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-25 23:35

Ik had niet anders van je verwacht. :D :')

Je kunt alvast een lijstje bijhouden van waar ik in de komende jaren hout van heb. _O-

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 05:33

Malenka schreef:
Ik had niet anders van je verwacht. :D :')

Je kunt alvast een lijstje bijhouden van waar ik in de komende jaren hout van heb. _O-

-O-

_O-

Ga proberen het te onthouden, want binnen een paar jaar ga ik nog een voedselbos(je) aanleggen, bij ons nieuwe huis in Frankrijk :D Maar eerst 'even' een nieuw huis en passieve kas bouwen daar. Maar kan natuurlijk wel alvast voorbereiden O:)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 11:58

Wat ontzettend gaaf dat jullie een plek hebben gevonden! *\o/* Ga je ook delen over dat proces Prairy? Of blijft het prive?

Vorig weekend hadden we eindelijk genoeg moed verzameld om de zeecontainer weer in te gaan. Dat ding is zo lek als een mandje dus het is telkens de vraag wat voor ellende we tegenkomen. Maar we wilden echt een koelkast in het huis dus was het tijd om die uit te graven.

Die koelkast (en vriezer) uitgraven is gelukt. Om ze op hun plek te zetten moest de vrieskist ook zijn uiteindelijke hoek in. Mijn partner heeft daar dus snel een stopcontact aangelegd en de gevel voorzien van gipsplaten. Gipsplaten die de buurman over had overigens. En hij moest er diezelfde dag nog af want ze stonden in de weg. Mazzel voor ons want we konden ze dus voor een vrij laag bedrag zo bij hem de deur uit sjouwen en bij ons weer naar binnen.
Het begint er al echt als een voorraadkast uit te zien.

Afbeelding
Afbeelding

Om bij de koelkast te komen moesten al mijn antieke (of in ieder geval erg oude) stoelen ook de container uit. We hebben ze dus gelijk uitgezocht en gekeken wat er nog te redden valt (met veel werk). Deze twee helaas niet. :(

Afbeelding

Wel leuk is dat de knoflook opkomt!

Afbeelding

En de daslook!

Afbeelding

Ik heb de olijfbomen een provisorische plek gegeven.

Afbeelding

En de kipjes zijn inmiddels zo aan me gewend dat ze ook voor de keukendeur zitten 's ochtends. <3

Afbeelding

En vanmorgen ben ik begonnen met spullen verslepen en opruimen. Ik denk dat we geen keukeneiland meer gaan maken. De keuken is groot zat zo in de nis. En dus hebben we opeens zeeën van ruimte voor de eettafel en het ontvangen van meer gasten.

Afbeelding

Afbeelding

Nu alleen nadenken hoe ik deze ruimte precies in wil gaan delen. De huidige eettafel vind ik te klein (0,9m x 2,3m). Ik denk er nu over om 2 of zelfs 3 tafels neer te zetten zodat we flexibel zijn met indelen. Maar ik weet nog niet helemaal hoe... :o mijn eerste gedachte was drie ronde tafels clusteren. Maar ik denk dat ik gisteravond, toen ik dat bedacht, een beetje te moe was om helder te denken want het voelt nu toch wel heel raar en onhandig. :') 3 vierkante tafels van een M2 per stuk lijkt me dan ook weer niet geweldig omdat je niet lekker twee mensen aan een meter kunt zetten. Dus er ook altijd mensen bij de naad van de tafels komen te zitten als je ze aanschuift. Jullie inzicht is welkom. :j

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:20

Paar schragen met losse plank van verschillende maten afhankelijk van aantal mensen en nodige ruimte? Plank neemt weinig ruimte in tegen de muur, zelfs als je er wat latten onder schroeft om de bovenkant van de schraag tussen te schuiven en alles semi 1 geheel te laten zijn.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 14:15

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 14:32

Wat mij betreft hoeft de tafel nooit kleiner te zijn dan degene die er nu staat. Ik wil juist dat hij de ruimte vult. Onze huidige tafel is 230cm lang. Met de groene bakken die er nu achter staan in het een lengte van 330cm ongeveer. 3 meter lengte zou ik echt prima vinden om standaard te hebben staan. Zeker omdat ik er met minimaal 10 personen aan wil kunnen eten. Maar 3 meter aan een stuk maakt dat je niet zo flexibel meer bent.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 14:41

Als je zo tegenover elkaar zit is iets meer ruimte en dus bredere tafel vaak prettiger (benen kwijt kunnen en zo) Dus kijk ook naar 1m tot 1.20m breed ipv de 90cm van nu.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 15:01

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 16:02

Mer, zoiets is qua maat wel een optie inderdaad.

Tamary, absoluut. En er passen dan ook makkelijker bordspellen op. O:) Ik ben ook een beetje aan het kijken naar ovaal of rond. Ik wil het liefst de gebogen vormen van het huis wat terug laten komen her en der. Vandaar ook dat gekke idee van meerdere ronde tafels. Maar als dat ronde niet in de tafel zit komt dat ook ergens anders nog wel.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 16:03

Ik was al even aan het graven naar een grote ronde, maar die heb je niet in een maat die je kan inkosten of verlengen := iig niet betaalbaar zegmaar, ja voor een paar 1000 euro :=

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 16:14

Ik vind die boomstamtafels altijd heel mooi <3
Is dat nog te recht, of zou dat gaan?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 16:53

Voor de perfecte tafel willen we best sparen. Dan leven we gewoon nog 5 jaar met deze oid. In dit project hebben we geen haast.

En zo'n boomstam is zeker prachtig. Ik zou de houtbewerker die met lokaal hout werkt ook wel eens kunnen vragen wat het aanbod is. Want als er zo iets 'permanents' (als in; moeilijk te verplaatsen) als tafel zou komen moet er ook een verhaal aan zitten.

Ik bedacht me net ook dat zo'n hele grote kabelhaspel ook een interessant blad zou kunnen leveren. Dus dat idee zocht ik op en die bestaan natuurlijk ook al. :j Al zijn de meeste 120 tot 135cm.

https://www.houtvision.nl/product/eetta ... spel-rond/

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 17:49

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 18:00

Die laatste is vrij smal. Maar wauw! Dat zou een fantastisch aanrechtblad zijn.

En die hele grillige is inderdaad ook prachtig. <3

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 18:06

Het nadeel van grote, klassieke meubels is dat je ze moeilijk zelf (alleen) kunt verplaatsen. Voor mij is dat een voorwaarde.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 18:15

_O- de running gag hier is dat ik alleen spullen van gietijzer en hardhout koop. Alles is zwaar! En daar zit echt wel een kern van waarheid in vrees ik. O:) Want ja, ik ben ook al aan het rondkijken voor gietijzeren onderstellen.

En zolang we nog op bouw beton zitten sleep ik daar dus ook allemaal gerust mee rond. Met een afgewerkte vloer gaat dat anders zijn. Maar goed, dan kan ik katrollen gebruiken? _O-