In mijn eigen lijstje met interessante dingen kwam ik de zogenaamde 'keyhole garden' weer tegen. Bij ons thuis heeft ie de tuin niet gehaald omdat we niet voldoende ruimte hebben, maar voor jullie kan het misschien wel interessant zijn?
Kort samengevat (hopelijk correct, het is al even geleden):
Je maakt een verhoogde (moes)tuin, in principe rond, met 1 'partje' dat je open laat zodat je overal goed bij kan, en een soort rondje in het midden. In het midden kieper je dan al je composterende afval, en geef je geloof ik ook water. Het idee is dat je via dat rondje voedingsstoffen de bodem van de rest van je tuintje in krijgt.
Echt een slechte foto maar je ziet hem zitten in het midden, die oranje strepen over de rug is het paarkleed.
maar iets zoals een Kleine watersalamander is vrij algemeen, dus waarom niet!
)
hij was om 6u opgestaan (de gek) en toen ik opstond was hij helemaal gegraven

We hebben uiteindelijk gekozen voor rubber ipv gewone folie, omdat die duurzamer is, zou 30-40 jaar goed blijven, en niet afbreekt door UV straling zoals de gewone vijverfolie.

Nuja, hop ernaartoe en gevraagd wat hij in onze tuin stond te doen. Kreeg ik eerst nog een frank antwoord terug ook
"dit noem ik een weiland juffrouw, geen tuin". Euhhhh....
doordat de paarden op één plek de grasmat opengebroken hadden (stukgelopen dus 

maar niks onherstelbaar gelukkig. Dan zou ik maaien/hooien en begrazing veel meer gaan afwisselen. De eerste twee jaar konden we hooien, maar het derde jaar nu niet, omdat ze het in de winter echt veel te kort gegraasd hebben en door de droge lente, het voor geen meter groeit..