[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Georgette

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:58

Vaak is het wel zo dat je een x bedrag per maand kan betalen aan maandlasten, maar hier geen hypotheek voor krijgt. In dat opzicht zie ik zeker voordelen aan Duokoop.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:39

Georgette schreef:
Vaak is het wel zo dat je een x bedrag per maand kan betalen aan maandlasten, maar hier geen hypotheek voor krijgt. In dat opzicht zie ik zeker voordelen aan Duokoop.

Dat zal het dan wel zijn, maar dat is wel raar.
De hypotheekgever mag dus niet meer geld uitlenen, omdat deze persoon het zich volgens de rekenregels anders niet kan veroorloven om dat bedrag terug te betalen binnen 30 jaar, maar als het geen lening, maar huur is, dan mag het wel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:02

sja, het is denk ik een oplossing voor mensen die wel meer kunnen betalen in de maand, maar dat geld niet via een hypotheek kunnen krijgen
het is idd wel zo, max hypo, is voor veel mensen kwa maandlasten niet leuk, als je dat dan nog aan vult met een huur...dan word het helemaal niet grappig...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:47

Ik vind het inderdaad ook een groot risico. Maar ik zie hier bijvoorbeeld erfpachtcanons van nog geen 100 euro per jaar (vaak bij de gemeente). En als je dan nog onder je max van je hypotheek zit (wat bij mij het geval zou zijn) is het wel een goeie optie. Maar goed, voor mij niet van toepassing.

Ik ben fan van Jysk. Wat een leuke spulletjes hebben die! En er blijkt een winkel in de buurt te zitten. Deze week maar eens gaan kijken. Heb een leuke aanbieding gezien :D

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:19

Zo ik meld me ook weer eens.
Ik heb even wat dingen voor mezelf op een rijtje moeten zetten, maar as woensdag heb ik een gesprek met een adviseur.
Ik ben benieuwd wat voor mogelijkheden er voor mij uit komen.

Amanda nog gefeliciteerd :D

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:48

Oh oh Amanda, ben je aan het shoppen geslagen?? :D :D

Vandaag een leuk huis gezien! Alleen moet toch voor zo'n 50.000€ verbouwd worden naar onze zin en onze toekomst in NL is nog niet helemaal zeker de komende twee jaar.. Moeten dus even overleggen of we het ook willen als we niet verbouwen.

Dat van die toekomst kreeg ik trouwens gisteren doodleuk te horen van vriendlief. Mannen! *zucht*

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:19

Oeh zou je dan wel gaan kopen?
Nee nog niet geshopt. Maar ben wel de aanbiedingen in de gaten aan het houden. Ik moet sowieso wat dingen hebben, dus als ik iets zie ga ik het wel aanschaffen :j
Nu wat kastjes. En een gave klok. Moet ook nog verf. En heb ook hele gave verduistering gezien. Luxaflex, maar dan van hout. Past super bij het balken plafond :D
Maar nog niks gekocht, alleen gekeken :D

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:35

Dat is nu dus weer even de vraag.. Alhoewel we wel toe zijn aan iets anders :) en misschien blijven we wel gewoon!

Leuk zeg!! Daar kan ik me ook echt al op verheugen haha :D

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:17

Ik lees al een tijd mee, maar heb nooit zelf gereageerd.

Mijn vriend en ik hebben een appartement gekocht waar we woensdag de sleutel van krijgen. Heel spannend allemaal dus! Dit was een appartement waar we juist niet zoveel 'gevoel' bij hadden, maar volgens mij kwam dat voornamelijk doordat de badkamer niks was, de plafonds lelijk en het geheel gewoon niet naar onze smaak. Bij huizen die wél helemaal naar onze smaak waren hadden we weliswaar meer gevoel, maar moesten we ook een hoop extra neertellen :D . Dus ik heb juist geprobeerd het gevoel een beetje uit te schakelen. De straat, wijk en buren vonden we wel echt belangrijk en dat is ook deels een gevoelsmatige keuze geweest. Nu flink klussen (vooral mijn vriend, die kon vrij nemen van zijn werk) en dan moet het helemaal goedkomen!

Ons huis staat op erfpacht, en dat is idd fiscaal aftrekbaar. Het blijft ook volledig aftrekbaar, terwijl de hypotheekrenteafterk bij nieuwe hypotheken per jaar afneemt (voor een steeds kleiner bedrag gaat gelden). Er kunnen wel behoorlijke addertjes onder het gras zitten:
- In theorie mag de eigenaar van de grond beslissen dat er iets met die grond moet gebeuren (zitten wel allerlei beperkingen aan)
- Als de waarde van de grondprijs niet eeuwigdurend is vastgelegd, kan de pacht behoorlijk stijgen na de periode dat deze heeft vastgestaan. Dit is bij particuliere erfpacht nog wel eens zo. Het is dan ook heel moeilijk om een hypotheek te krijgen.
- Erfpacht van lang geleden (1990 ofzo meen ik) die sindsdien niet herzien is geeft nogal veel rechten aan de eigenaar van de grond, dan krijg je dus bovenstaande.
- Je huis is natuurlijk minder waard dan een vergelijkbaar huis op eigen grond. Sommige kopers zullen alleen een huis op eigen grond willen hebben.

Dit geldt dus niet voor losse grond erbij huren, daar heb ik geen ervaring mee.

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:30

Oh, nog een andere vraag: Zouden jullie iets meenemen voor de verkoper? Champagne of bloemen oid?

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:57

@Kieffertje, welkom in dit topic. Gefeliciteerd met jullie appartement. Als je niet opkijkt tegen klussen, dan is een huis met wat werk eraan vast best te doen, je hebt dan wel een huis dat precies aan je eigen smaak voldoet.
En dank je wel voor de uitleg over erfpacht.
Ik heb nog nooit gehoord dat er een cadeautje aan de verkoper gegeven wordt, wel dat er een bos bloemen of zo voor de koper in het huis staat.
Maar aan de andere kant, als je het een leuk idee vind om iets mee te nemen, waarom niet?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:02

Ik heb geen cadeautje meegenomen voor de verkoper. Leuk idee, dat wel. Maar helemaal niet aan gedacht.
En gefeliciteerd met je appartement!

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:29

Als je het een leuk idee vindt, zou ik het zeker doen :j

Persoonlijk zou ik alleen champagne of bloemen meenemen als je die bij de bezichtiging ook hebt zien staan. Mij zou je bijvoorbeeld geen plezier doen met champagne, dat vind ik echt smerig :') al zou ik het idee wel heel leuk vinden.

Sayangki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:14

Tijdje niet geweest vanwege drukte met alles regelen. We zitten al sinds vrijdag in spanning te wachten op een (hopelijk positief) antwoord van de bank. Om gek van te worden! De laatste tijd dus veel bezig geweest met taxatie, keuring, hypotheek etc. etc. En het belangrijkste! Zaterdag spullen uitgezocht om het huis paardklaar te maken! We hebben er zin in, nu de bank nog.... duimen jullie mee voor ons?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:25

Komt me bekend voor sayangki, vorige week wilden ze ineens nog weer extra documenten en had eigenlijk vandaag wel een definitief akkoord verwacht maargoed nu hopelijk morgen...

Sayangki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:28

WillemYntJee schreef:
Komt me bekend voor sayangki, vorige week wilden ze ineens nog weer extra documenten en had eigenlijk vandaag wel een definitief akkoord verwacht maargoed nu hopelijk morgen...

Inderdaad herkenbaar, bij ons hetzelfde.... Wij hopen morgen ook bericht te krijgen. Toi toi toi voor jou!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:18

Ik zit ook in die fase nu. Ik verwacht over een week of 2 bericht.
Keuring en taxatie zijn geweest, offerte is aangevraagd, verzekeringen zijn geregeld, notaris uitgezocht...
Ondertussen mijn meubels al verkocht, al wat spullen uitgezocht. Ik ga elk weekend proberen wat uit te zoeken en in te pakken.
Overdracht wordt waarschijnlijk vervroegd naar 1 of 2 weken eerder.
Pffffff...... Ik ben blij dat de adviseur nu het meeste werk uit handen neemt :+

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 23:05

Bij ons werd een deel van het inkomen opeens tóch niet meegerekend omdat het als variabel werd gezien. Dat was het ook, maar volgens de adviseurs zou dat zéker, zéker geen probleem zijn. Scheelde zo'n 15.000 aan hypotheek die we konden krijgen, dus dat was even slikken. Uiteindelijk besloten meer eigen (ouders) geld erin te steken.

Maar meestal gaat het goed geloof ik :D

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:41

T stomme was dat t ook om iets heel simpels ging; op m'n loonstrook staat uitbetaling per kas (wat vrij normaal is in t financiële gebeuren t geeft aan dat t bijv niet in natura is) maar vervolgens wilde ze dus 3 bankafschriften hebben waaruit bleek dat t werd over gemaakt.. Dan heb ik echt zo iets van je kan toch zelf ook wel bedenken dat ik zo'n bedrag niet handje contante krijg.

Ook succes voor jou vandaag sayangki!
Adviseur is fijn hè Amanda, ze regelen echt alles voor je!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 09:53

Ja, echt super. Zelfs tot en met de belasting aan toe.
Gelukkig, want financieel gezien ben ik niet echt heel handig. Niet met dit soort dingen in ieder geval :+
Ik zat net te rekenen, maar met een beetje mazzel/pech (ben er nog niet helemaal uit :+) heb ik over 6/7 weken de sleutel :oo

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:26

Gaaf!! Lijkt mij een heeel gaaf gevoel :D

Maar niemand hier die het allemaal zelf regelt? Wij waren namelijk van plan alles zelf te doen.
Enige wat nodig is (lijkt mij) is een handtekening van een notaris en een contract met de bank? Voor de rest kun je alles zelf doen toch?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:39

Ik zou t persoonlijk nooit zelf hebben kunnen doen, gewoon te weinig kennis van zaken. Weet niet of t je eerste koophuis is?
De kosten van de adviseur zijn fiscaal aftrekbaar dus uiteindelijk wegen denk ik de kosten wel op tegen t gemak wat t geeft!

Hier nog geen nieuws helaas..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:43

Dat kan :j
Ik heb het t/m de onderhandelingen zelf gedaan en de rest aan de adviseur overgelaten. Puur omdat ik de financiën gewoon goed geregeld wil hebben en niet het vertrouwen in mezelf heb dat dat allemaal goed komt.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 10:51

Jup het eerste koophuis WillemYntJee. Maar vriend is goed onderlegd en kan 1 verdieping omhoog met de lift op kantoor voor een handtekening van een notaris haha dat scheelt.

Plus als alles klaar is kunnen we altijd nog vragen of een collega wil dubbel checken, die zien een stuk grotere en belangrijkere bedragen dan die van ons en daarom heb ik daar best vertrouwen in :)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 11:04

Mijn moeder is notaris dus daar hebben inderdaad veel aan, maar zij gaan niet de hypotheekofferte voor je opvragen, kunnen geen hypotheekrentes vergelijken etc. En die handtekening gaan ze echt niet gratis zetten hoor.
Nee voor een eerste koophuis zou ik t zeker niet adviseren. Tuurlijk kan je wel zelf onderhandelen dat hebben wij ook gedaan, maar de rompslomp daarna..