Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 01:22

Heel verstandig. Iets waar ik niet aan moet beginnen, ik vergeet dat steevast. :')

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 07:44

Of je zet ze op een tafel, dan hebben ze geen last van vorst aan de grond... :')

Ben benieuwd of iemand van jullie ervaring heeft met bomen??
Wij wilden in de tuin gaan voor een dakplataan. (schaduwplek) Nu waren we vorige week bij een tuincentrum en spraken daar een hovenier. Zijn voorkeur zou uitgaan naar een moerbij, aangezien deze minder hard groeit en de plataan een bepaalde tijd behoorlijk veel stuifmeel af zou geven?!? Nog nooit van zo'n boom gehoord, lang leve google :D Maar na het zien van de plaatjes, vraag ik me toch af of dat wel is wat we zoeken. Heeft iemand van jullie toevallig een plataan of een moerbij en zoja wat is jullie ervaring daarmee?

MyWishMax

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 07:52

Ik heb een dak plantaan, maar geen idee wat voor soort het is. Konden er goedkoop aan komen via connecties :D Voor 45 euro een volgroeide boom of volgroeid? Hij is nu 2 meter en anderhalve meter doorsnee.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 07:56

45 :oo Fantastisch zulke connecties :D
Wist ook niet dat je daar nog weer verschillende soorten in had?!
Jullie hebben geen last van stuifstof?? :P

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 07:58

Nee, gelukkig niet. Ik heb het wel ergens staan, maar dan moet ik even zoeken.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 07:59

Onze buren hebben een moerbei.
Die werd ook als leiboom gebruikt met model van een dakplataan.
Ik vind het een mooie boom maar wel met kleiner blad. Er komen kleine vruchtjes aan eetbaar zijn en ook de vogels worden daar erg blij van. Als je de vruchten echt zelf wilt gebruiken moet je eigenlijk weer met een net gaan werken.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:00

Ik ben heel nieuwsgierig :D
Mag ik vragen hoe hij er nu uit ziet?? Wij hebben bij ons in de wijk een plataan staan. M'n vriend vindt hem verschrikkelijk nu :P (hij vindt het nu net een soort van knotwilg }:0 ) Maar dat zou dan ook aan het soort kunnen liggen?!

edit: laurabram, die besjes, heb je het idee dat je daardoor ook veel last van 'ongedierte' hebt??
En heb je er 's zomers veel schaduw van?? (hij leek op de foto's minder dicht dan een plataan?!)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:02

Kentaro schreef:
Of je zet ze op een tafel, dan hebben ze geen last van vorst aan de grond... :')

Ben benieuwd of iemand van jullie ervaring heeft met bomen??
Wij wilden in de tuin gaan voor een dakplataan. (schaduwplek) Nu waren we vorige week bij een tuincentrum en spraken daar een hovenier. Zijn voorkeur zou uitgaan naar een moerbij, aangezien deze minder hard groeit en de plataan een bepaalde tijd behoorlijk veel stuifmeel af zou geven?!? Nog nooit van zo'n boom gehoord, lang leve google :D Maar na het zien van de plaatjes, vraag ik me toch af of dat wel is wat we zoeken. Heeft iemand van jullie toevallig een plataan of een moerbij en zoja wat is jullie ervaring daarmee?

Ik heb plantanen. ;)

Mijn buurman, hovenier, gaf ook aan dat veel mensen slecht tegen het stuifmeel kunnen. Hier kun je met snoeien last van hebben. Maar als je op bewolkte dagen snoeit, heb je er veel minder last van. Ik ben vrij gevoelig, kon ook niet tegen de klimop, maar de plantaan gaat goed bij mij. Waar je wel aan moet denken is dat de eerste jaren de boom zich moet vormen. Dan heb je veel meer werk aan het in vorm krijgen. Daarna snoei je hem ong 1 keer in de 2 jaar. Dat is gewone snoei, dus alle takjes eraf, dat is niet moeilijk.

Hij heeft grote bladeren en geeft veel schaduw. Als hij goed gesnoeid is, is het ook echt een aanwinst op je terras. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:03

Een plataan word groot wanneer je niet goed snoeit. . Zou ik enkel voor kiezen een grote tuin

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:04

Nu? Kaal...... :P

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:06

Ze hebben inmiddels het hele gedoe voor het dakmodel eraf gehaald ivm andere indeling van de tuin. Hij heeft nu meer een treur model met de takken afhangend. Volgens mijnzijn die bomen ook geënt op een andere stam.
De vruchtjes lijken op kleine framboosjes. Over ongedierte heb ik nooit iets gehoord van hen. Weet wel dat de merels er gek op zijn, die heb je dan wel vaker in de tuin als ze ontdekt hebben dat die vruchtjes gaan rijpen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:07

Wij hebben geen grote tuin :P
Die hovenier die we spraken gaf ook aan dat het slim was om een van hun een keer te laten komen om goed te laten zien hoe je de boom goed bij moet houden, en dat vond ik wel een heel goed idee :)

antheman, ben blij dat te horen! Ik ben ook heel gevoelig op de luchtwegen, en dan wil je daar toch wel op letten.

laurabram, we hebben best wat merels, dus dat is al helemaal leuk :D M'n vriend was alleen bang dat er ook veel vliegen e.d. op af zouden komen?!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:13

Kentaro schreef:
Wij hebben geen grote tuin :P
Die hovenier die we spraken gaf ook aan dat het slim was om een van hun een keer te laten komen om goed te laten zien hoe je de boom goed bij moet houden, en dat vond ik wel een heel goed idee :)

antheman, ben blij dat te horen! Ik ben ook heel gevoelig op de luchtwegen, en dan wil je daar toch wel op letten.

laurabram, we hebben best wat merels, dus dat is al helemaal leuk :D M'n vriend was alleen bang dat er ook veel vliegen e.d. op af zouden komen?!

Als je geen grote tuin hebt, zou ik het eerder zoeken in een pergola. Neerzetten waar je schaduw wilt, en een druif/clematis ed hieromheen laten leiden.

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:15

Vraagje.. Mijn Gazon ziet er niet meer uit. Heb vorige week, net voordat het ging regenen al Kalk gestrooit en nu wil Ik hem dit weekend gaan verticuteren. Ik heb ook al bemesting en nieuw graszaad klaar liggen. Kan ik dit het beste meteen na het verticuteren uitstrooien?
(Dacht omdat de grond dan met belucht is, en er nog groeven in mijn gazon zitten, is het het beste om meteen te doen?)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:16

Dat zou ook nog een optie zijn!! We hebben een paar fotos' van de tuin to be (is nu nog een grondvlakte :D ) gemaakt, maar ik ben ze vergeten op de computer te zetten :P Die volgen nog!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:18

Meestal hou je 3 weken aan tussen kalken en mesten. Ik weet niet of je dit ook moet aanhouden als je opnieuw inzaait. De temperatuur en regen is er nu wel ideaal voor! En natuurlijk doe je dat direct na het verticuteren, dan heb je de meeste profijt ervan.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:20

Gelijk handig om te weten, want we hebben straks ook een stukje gras :D
(het regent hier al lekker, ideaal voor het land)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:24

Kentaro schreef:
Gelijk handig om te weten, want we hebben straks ook een stukje gras :D
(het regent hier al lekker, ideaal voor het land)

Echt wel! Gras is nu echt wel op.
En de moestuin had ook water nodig *\o/*

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:25

OK, die 3 weken wist ik niet.. Maar juist vanwege het weer dacht ik dat het wel ideaal zou zijn nu.. Ik moet eerst wachten tot dit weekend of begin volgende week 2 bomen uit de tuin gehaald worden (ivm de zooi die er vanaf komt).. Dan kan ik gaan beginnen..

Zie hier foto's van hoe de tuin was toen ik er kwam, na het omspitten en na het gras leggen (Okt 11), heb nog geen foto van nu, maar dat zal een combinatie zijn van foto 2 en 3.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

Die 2 bomen in het midden, zijn 2 dennen van een meter of 10-15 denk ik.. Deze gaan om, tot een hoogte van een meter ongeveer en daar maak ik een hangtafel van (Omdat we niet de hele boom met wortel eruit krijgen zonder alles te vernielen)...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:26

<3 <3 Vind zo'n tuin géweldig, al dat groen!!

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:28

Tis alleen momenteel niet zo groen -O-

Hoop dat als de bomen eruit zijn, (dus geen voeding meer uit de grond zuigen), en zodra opnieuw gezaaid, geregend en de zon geschenen heeft, het weer stuk beter wordt

En komt ook omdat alle bomen nog kaal zijn hahahah

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:29

Nog een foto vanuit mijn hangmat, en dag nadat ik de matten gelegd had
Afbeelding

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:33

Is de ruimte tussen die twee bomen te krap om jaar je hangmat te hangen?
Het is even werk maar je zou ook een rij gras kunnen omleggen en dan toch de wortels eruit freezen, dan weet je zeker dat de bomen helemaal weg zijn.
Ik mis iets in je tuin, maar daar kan ik nu zo even niet opkomen.
Vanmiddag komt hier de tuinman, eerst achter en dan straks voor.

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:39

Nee die ruimte is te krap, is maar een halve meter tussen de bomen... Nee ik denk dat de wortels alle kanten op gegaan zijn... Dus dat je echt het heel gazon eruit moet gooien en ook nog met een bulldozer(tje) alles moet opgraven.. Ik zou niet weten hoe oud die bomen wel niet zijn....
(De hangmat is al weg, hij was stuk, en de linker den achter de schutting is ook door de buurman eruit gehaald, maar omdat de bomen eruit gaan, moet ik wel een nieuwe boom plaatsen, dat is de afspraak als ik deze eruit laat halen.. Dus die wil ik achter in de hoek plaatsen.. Ik weet alleen nog niet wat voor een boom, daar moet ik nog even naar op zoek wat ik het beste kan plaatsen....

Je mist Sfeer in de tuin, Bloementjes enz.. Als de bomen eruit zijn, en een soort tafel daarop gemaakt wordt, komen daar in iedergeval bloemtjes enz op te staan...

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:41

Kentaro schreef:

Daar heb ik eigenlijk nooit iets van gemerkt of van hen gehoord.

Wat is het druk hier op de vroege ochtend trouwens. Kl kom er bijna niet tussen om te posten. Moet het streeds in 2x doen.