E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:20

Google is your best friend :) . Als je intypt: "verschil tussen e-ink en LCD (of TFT)" dat krijg je heel veel uitleg.

Marije_jiplover

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:38

En de readers zoals Kobi Glo hebben juist geen achtergrond verlichting, maar verlichting die aan de voorkant van het scherm wordt toegevoegd.
Achtergrondverlichting is een vage vertaling van backlight en dat is nu juist wat je in een ereader niet wil.
E-ink met led-verlichting (zoals de kobo glo) zijn wel rustig voor je ogen.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:17

Ik heb een los leeslampje bij mijn Bebook en ik vind het lastig lezen, het reflecteer, daardoor kantel ik hem steeds .......
Ik zou een volgende keer voor eentje compleet met licht gaan, scheelt dat echt veel in batterij-verbruik?

Kirsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:57

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:01

Het is een Kobo Glo en Glo staat voor met licht. Vreemd dat ze het niet in de specificaties zetten, maar hij moet het wel hebben.
De Kobo's zonder licht heten nl de Kobo Touch en de Kobo mini.

Ik heb nu ruim twee maanden een Kobo Glo en ben er erg tevreden over. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, het is mijn eerste e-reader.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:42

Ik hoef mijn Kobo Glo niet heel veel te laden hoor, ik denk ergens tussen de 1x per 2 weken tot 1x per 4 weken ongeveer.... Ik let er eigenlijk nooit op en hij hangt er ook regelmatig aan omdat ik dan nieuwe boeken erop zet en em gelijk verder op laad omdat ik geen lege reader wil hebben :D
Ik lees iedere dag ongeveer 2 uur denk ik.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:52

Dallista schreef:
Op de wijze die hier niet (en terecht!) besproken mag worden, denk ik zo.

Overigens blijf ik me verbazen over het feit dat mensen daar zo 'trots' en open voor uitkomen. Alsof boeken stelen minder erg zou zijn dan muziek of films...

hihi je hebt wel een punt. Maar de meeste boeken die ik vind zijn boeken die ik normaal nooit zou kopen. Zoals de gehele serie van Baantjer. Echt hele goede boeken van bepaalde auteurs zou ik misschien wel kopen, doe ik ook met bepaalde cd's. De Harry Potter films heb ik ook allemaal origineel. Maar boeken die ik gewoon ook in papier in de kast heb staan.....nee dat vind ik maf. Heb de auteur in mijn beleving dan al gespekt.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:53

Ik laad mijn glo ongeveer 1 keer per maand op. Ik lees ongeveer 1 of 2 uur per dag.

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 22:53

Kirsten schreef:
Ahhh ik snap het verschil nu!
Dus de Kobo Glo is een aanrader?
Kan iemand hieruit wijs worden, of hier nou ook verlichting in zit?
http://www.micro-mail.nl/web/mm200706.n ... TNR=176142

Wat mij betreft zeker een aanrader inderdaad! Je mag er inderdaad vanuit gaan dat de Kobo Glo altijd verlichting heeft.
Die je eerder noemde in een linkje lijkt me inderdaad een tablet, maar een e-ink scherm vind ik wel zo prettig. Het licht komt inderdaad niet van achter het scherm maar van de zijkant geloof ik, het stoort je in elk geval niet bij het lezen, je krijgt er geen vermoeide ogen van enzo.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:30

Ik heb sinds vandaag ook een Kobo glow. :)

Maar ik heb een paar vraagjes.
Als ik een boek ga lezen, en ik heb dat boeb geopend, hoe kom ik dan weer terug naar het hoofdmenu? Doe hem nu maar aan en uit zetten, maar dat zal de bedoeling niet zijn.

En ik heb van 1 schrijver 11 boeken in 1 mapje zitten, deze heb ik naar de kobo gekopieerd. Maar als ik hem daar open krijg ik alleen het eerste boek te zien. Hoe begin ik bij het tweede of derde boek?

Alvast bedankt!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:34

Als je op het midden tikt, kun je daarna de home-knop links bovenin aantikken en dan ben je weer in het hoofdmenu.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:39

Super, dank je wel!

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 23:13

asjemenou schreef:
Ik heb sinds vandaag ook een Kobo glow. :)

En ik heb van 1 schrijver 11 boeken in 1 mapje zitten, deze heb ik naar de kobo gekopieerd. Maar als ik hem daar open krijg ik alleen het eerste boek te zien. Hoe begin ik bij het tweede of derde boek?

Alvast bedankt!

Gefeliciteerd met je Kobo! *\o/*
Bedoel je dat als je het mapje opent, je maar 1 boek ziet, of als je het boek zelf opent?
Kobo is wel irritant met mapjes kopiëren in elk geval, die neemt hij niet over van je computer, dus die moet je dan aanmaken op de Kobo zelf...

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 08:36

Beide.
In calibre is het bestand 6mb, dus dan zijn het nog echt meerdere boeken.
Maar als ik hem naar mijn e-reader zet, dan is ih ineens een klein bestand van 0.5 mb.
Ook in calibre kan ik alleen de eerste lezen.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 08:49

Ik vind het het zo jammer dat het zo lastig is om boeken op je reader te krijgen! Uiteindelijk lukt het, maar je moet wel even weten hoe.
Helemaal als het boeken met DMR zijn... Op deze manier gaan mensen die niet zo handig zijn nooit over op een ereader!

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 09:42

Tilmar schreef:
Ik vind het het zo jammer dat het zo lastig is om boeken op je reader te krijgen! Uiteindelijk lukt het, maar je moet wel even weten hoe.
Helemaal als het boeken met DMR zijn... Op deze manier gaan mensen die niet zo handig zijn nooit over op een ereader!

Oww ik vind dat juist heel makkelijk gewoon kopieren en plakken...

Asjemenou bevalt je e-reader een beetje?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 10:32

Inderdaad, gewoon kopiëren naar de reader. Je hoeft niet eens te kopiëren en plakken, je kan ook de optie kopiëren naar... kiezen en dan kan het met 1 klik.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:48

Hebben jullie ook wel eens boeken gekocht dan? Dat gaat echt niet handig hoor!
En ik spreek niet voor mezelf, met een beetje puzzelen kom ik er wel uit, maar ik vraag me af of dat voor iedereen geldt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:57

Tilmar schreef:
Hebben jullie ook wel eens boeken gekocht dan? Dat gaat echt niet handig hoor!
En ik spreek niet voor mezelf, met een beetje puzzelen kom ik er wel uit, maar ik vraag me af of dat voor iedereen geldt.

Ik had boeken bij Bol.com gekocht met die DRM beveiliging. Wat een gekloot zeg :\ helpdesk van bol was ook niet echt toereikend. Uiteindelijk met behulp van google op mijn ereader gekregen..... wat een ellende.
2 programmas moeten downloaden (ja legaal van adobe en sony) om het dan via die dingen erop te kunnen zetten en de epub bestanden te krijgen....

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:07

Zie het probleem (gelukkig) niet, ik koop boeken rechtstreeks vanaf de Kindle in de ebook store met een paar drukken op de touchscreen, en een paar seconden later is het ebook via de wifi op de Kindle gezet, hoef ik verder niets voor te doen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:13

Dallista schreef:
Zie het probleem (gelukkig) niet, ik koop boeken rechtstreeks vanaf de Kindle in de ebook store met een paar drukken op de touchscreen, en een paar seconden later is het ebook via de wifi op de Kindle gezet, hoef ik verder niets voor te doen.

Fijn dat jij met je Kindle geen problemen hebt.
Als je via Bol.com boeken koopt kan het voorkomen dat je wel meer moeite moet doen dan een paar drukken op je touchscreen en een paar seconde wachten

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:16

Kan je die boeken dan niet via de Kobo store kopen, of is het aanbod daarvan kleiner?

En zou me kunnen voorstellen dat het makkelijk(er) gaat met behulp van Calibre, maar misschien niet met die DRM erbij... :o

edit: oh, ik zie het. Tja, zou dus gewoon kunnen met drag/drop via USB, dat is wel praktisch, en met Calibre ongeacht of er DRM op zit. Beters!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:51

Heb geen Kobo :+ dus geen flauw idee :+

Probleem met de DRM beveiligde boeken van Bol.com is dat je een .acsm (oid) bestandje krijgt. Dat is alleen een soort van licentiebestandje. Dan moet je via Adobe Reader of Sony reader met dat .ascm bestandje je EPUB ophalen zeg maar.
Aan alleen het bestandje van bol heb je dus helemaal niets en kan je kopieren plakken wat je wil, maar een boek krijg je niet.
Als je eenmaal via dat Adobe of sony programma dat .ascm bestandje hebt ingeleverd krijg je een epub.
Dat kan je dan met calibre of knippenplakken op je ereader zetten.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:13

Klopt, Keet. En als ik het legaal gekochte Bol.com-boek dan in toch Calibre wilde zetten haalde ik de DRM eraf via een programmaatje, gevonden op internet. Maar als ik dat nu doe wordt het omgezet in een demo-versie van het boek i.p.v. het hele boek ^) . Nu gebruik ik toch maar weer het Adobe-programma.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:16

Gwen schreef:
Klopt, Keet. En als ik het legaal gekochte Bol.com-boek dan in toch Calibre wilde zetten haalde ik de DRM eraf via een programmaatje, gevonden op internet. Maar als ik dat nu doe wordt het omgezet in een demo-versie van het boek i.p.v. het hele boek ^) . Nu gebruik ik toch maar weer het Adobe-programma.

Ik doe het via het adobe programma ophalen en zet dan de EPUB via calibre op mijn ereader.
Vind het wel bijzonder irrritant om het zo te doen hoor :\