Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mootje

Re: Tuintips, hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:02

Jam, Tuinen zijn inderdaad een flinke kostenpost :(:) Ik zou het dan ook in twee keer doen, denk ik!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:04

Jamiroquai, het is inderdaad erg duur! Maar je hebt het als het goed is daarna wel gehad en kunt er jaren mee doen! :(:)

Afbeelding
Wij zijn verder gegaan met beitsen. Rechts bij de lichtgrijze plank zie je hoe het eruit ziet als je het erop smeert, de linker planken zijn meer ingetrokken..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:06

De linkerplanken zijn dus al af? Ik vind die ene plank een stuk mooier :')

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:08

De 2 meest linkse planken die zeg maar donkerder zijn dat is waar de beits ingetrokken is :j de andere waren nog nat..
Als je het erop smeert lijkt het alleen net dekkende lichtgrijze verf :+

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:35

jamiroquai schreef:
#zucht# -O-

Wat is dat toch duur, een neiuwe tuin. :$
70 m2 bestraten met een tegel van 30 euro per m2
Die ophoging laten weghalen- is belachelijk duur, maar we gaan het NIET zelf doen.

Desnoods doen we de tuin in 2 fasen: dit jaar de rotzooi eruit en bestraten en dan volgend jaar het houtwerk. Dat is ook nog eens een flinke kostenpost. Ik zal eens een schets proberen te maken van hoe ik het wil hebben.....

Blijkbaar heb ik dure ideeën....

Klinkt heel bekend... -O- Wij hebben een nieuwbouwhuis en moeten de voortuin en achtertuin dus compleet inrichten. Alles is gewoon duur (bestrating, planten enz) Ik ben haast geneigd om in de achtertuin ons bestratingsplan uit te voeren en de rest vol te gooien met gras en als er weer wat budget is, borders te maken.

Destino, ik vind de schutting erg mooi worden!! Wat een werk, maar je hebt er wel resultaat van!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:41

Wij hebben gelukkig veel vrienden die handig zijn en spullen hebben. Vriendlief zelf is timmerman, maar kan ook metselen. Borders maken we van de oude grindtegels, dus gratis. Gedeelte van de stenen hebben we gratis mogen pakken bij een vriend, das de helft van de tuin. Twee andere vrienden komen alles ophogen en dan straten.

En dat alles voor een avondje bbqen := Okee, moet eerlijk zeggen dat het bij ons wisselwerking is, iedereen helpt bij elkaar.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:44

Een vriend van mij heeft ook onze achtertuin bestraat :j
Verder doe we veel zelf en haal ik vaak potten en planten in de uitverkoop of mooie aanbiedingen :j

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:51

Ik kan niet eens 2 grindtegels van 60 x 60 netjes naast elkaar leggen :+ Na een uur heb ik het opgegeven!
Mrieke, Dat is wel een mooie tussenoplossing, toch?
Merel, Ik ben echt benieuwd hoe die borders gaan worden! Het voorbeeldplaatje zag er veelbelovend uit!

Net naar het weer gekeken... Wilde eigenlijk vanavond of morgen planten halen om ze zondag of maandag erin te zetten, maar het wordt echt geen tuinweer -O-

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:01

Merel, dat is wel erg fijn dat jullie zoveel hulp krijgen! :j

Mootje, wordt idd slecht weer, volgende week ook nog! :(

Wij krijgen ook hulp, een vriend van ons is stratenmaker, dus die gaat tegelen.
En de voorbereidingen helpt hij ook mee, en doen we ook veel zelf.
Dat scheelt al behoorlijk!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:03

Volgend weekend staat op een zonnetj mt een wolkje... Ik hoop niet dat ik in de stromende regen de marathon moet lopen O:)
Hulp is inderdaad fijn! Helaas hier geen hulp -O- Bij de oplevering van mijn apartement waren mijn ouders op vakantie en mijn vriend zat in Canada voor 't werk....

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:09

Ohh dan zijn de voorspellingen beter bij jullie Mootje!
Bij ons staat er vandaag en morgen geen regen, zaterdag en zondag wel een kleine kans en vanaf maandag t/m zondag de 15e is het rotweer..
Het irritante is dat wij aankomende week en die week erna een stelling hebben om de kozijnen af te lakken, houtwerk te vervangen voor werzalit, de dakkapel te repareren en opnieuw te isoleren achter werzalit..
En daar moet het dus droog voor zijn :( !

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:59

Bestraten is ook echt duur, wij moeten daarbovenop nog asfalt eruit laten breken, krijg je zelf er niet uit *zucht*
Bij de action hadden ze zaaipotjes aardbei en cherrytomaat, heb ik ook maar meegepakt, kost toch allemaal geen zak bij de action. Ook een aantal zaaikassen meegenomen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:14

Leuk Urielle!
Ze hadden bij de groenrijk ook hele gave kweekkassen in de folder!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:22

Wij hebben inmiddels ook tomaat in een kweekkasje gezaaid. Wel wat aan de late kant, maar het moet nog kunnen lijkt me :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:33

MyWishMax schreef:
Nouja, je hebt tegenwoordig wintervaste tot -15. Alleen heb je kans dat er geen olijven aan komen. Wij krijgen er ook 2 in de tuin.

Olijf komt nu eenmaal uit het middelandse zee klimaat en dat hebben we hier niet. Kwekers zeggen wel dat ze tot - 15 kunnen, maar of ze daarna nog lekker in hun blad staan betwijfel ik. Ik raad ze mensen iig niet aan, heb er genoeg dood zien gaan bij klanten van mijn oud-werkgever, dag 1000 euro... ;(

Daarbij hou ik zelf niet zo van al dat exotische spul. Doe mij maar lekker knotwilgen, bladverliezers en hooguit een kiwi tegen een zonnige muur!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:40

Familie heeft een olijf.... die pakt hem helemaal in in de winter en bij vorst zet hij er emmers warm wat bij (dus in het folie).

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:20

Wij hebben ook een nieuwbouw huis. Vorig jaar moesten we dus alles in 1x... Schuur, schutting, voortuin en achtertuin. Alles wel laten doen maar het basic gehouden. Dit jaar gaan we de echte invulling doen. Plantjes uit de uitverkoop van vorig jaar er weer uit en nu alles netjes inrichten. Dus gisteren ideeen op gaan doen bij groenrijk! Wow echt veel keuze en leuke dingen gezien! Nu ff brainstormen over hoe we het lekker groen kunnen maken! Willen eigenlijk druiven in de tuin maar ik denk dat die veel zon moeten hebben, nadeel als de tuin op het noorden ligt! Vanmiddag gaan we op zoek naar betaalbare grote plantenbakken voor in het grint in de voortuin! Hebben voor grint gekozen omdat het goedkoop was en snel af leek, nu gaan we het dus opleuken!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:52

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:28

Ik kom net terug van de jaarlijkse bloemetjesmarkt in Groningen. Veel planten, maar ook veeeel mensen. En daarvan is het grootste deel Duits. :)) We hebben 2 olijfbomen gekocht, maar die gaan in de winter gewoon naar binnen. Verder nog twee margriet, twee van dezelfde maat als de magriet, maar met paarse bloemen met een wit hart (geen idee hoe ze heten :+ ), 3 orchideeën (voor 5 euro samen! :wow: ) en twee mini-orchidee en nog het een en ander aan bollen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:12

Lilly, leuk dat jullie nu echt verder gaan met de tuin! Ben benieuwd hoe het wordt :)
Imre, jammer dat er zo veel mensen waren. Die orchideeën kostten dus geen drol!

Bij de bloemenwinkel hier in het dorp hadden ze al weer allemaal buitenplaatsen!
Ik heb mij ingehouden en heb alleen het volgende gekocht bij de action:
Aardbeienkweekpotjes, vergeet-mij-niet kweekpotjes, 2 grote antracieten elho potten en twee gietijzeren potten. In de giet ijzeren potjes heb ik wat gaatjes geboord en alles staat al vol hydrokorrels.

Over twee weken de planten erin, of zal ik wachten tot na mijn vkantie? Ik ga half mei namelijk voor 2.5 week de hort op.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:33

Ik heb volgende week een dagje tuincentrum met mn moeder gepland, ook weer even wat vaste planten en leuke eenjarigen inslaan :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 14:48

Ik wilde vanmiddag naar tuincentrum, maar krijg moeder niet te pakken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:00

Wel grappig........ we hebben onze haagplanten bij de kweker gehaald, maar kwamen er paar te kort, dus die nog bij tuincentrum gehaald............ damn, als je dan ziet hoe veel keer die prijzen over kop gaan...... niet normaal :=
Denk dat ik voortaan vaker gewoon naar een kweker ga.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:18

Ja dat geloof ik graag!
moet hier in de buurt ook eens een kweker zoeken die zo verkoopt :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:20

Wij wonen gelukkig in een omgeving waar het stikt van de kwekers :D Orchideeen koop ik ook alleen bij de kassen, net als rozen. Voor planten gaan we binnenkort kijken. Mijn ouders hadden bij kweker hier in de buurt 100 vaste planten voor 200 euro oid.