Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 21:27

Man o man wat een drukte bij de bezichtiging van vandaag. In het tijdsvak welke wij gekregen hadden waren terwijl wij er waren nog tien andere stellen. en dat al vanaf vanmorgen..
En wie weet hoeveel dagen.

Maar het huis en het plekje waren top.
Nog tien dagen voordat het bod binnen moet zijn.
Gaan zeker een bod doen en een poging wagen, ooit moet het een keer lukken.

De 17e ook een bezichtiging, twintig minuten van waar we vandaag keken.
Maar de omgeving van vandaag trekt ons veel meer, landelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 21:38

Is het Rijksvastgoed? Klinkt beetje als de bezichtiging van een huis daarvan die we hadden. Letterlijk iedereen die wilde kon komen, makelaar liep rond voor vragen en je kon zelf op ontdekking :')

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 21:48

idinn schreef:
Is het Rijksvastgoed? Klinkt beetje als de bezichtiging van een huis daarvan die we hadden. Letterlijk iedereen die wilde kon komen, makelaar liep rond voor vragen en je kon zelf op ontdekking :')

Nee was geen rijksvastgoed en het ging wel op inschrijving per tijdsvak.

Dit cadeautje kregen we toen we naar huis reden .

Afbeelding

Hadden jullie ook dat de moed dan toch wel wat in je schoenen zonk, door zoveel bezichtigingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 22:41

Ja sowieso.. naast iets met studieschuld _O- Maar heeft me wel echt goed inzicht gegeven in wat ik graag zou willen allemaal qua huis/grond. En dat waren huis 1 tm 4 allemaal niet, huis 5 wel. Dus kunnen nu nog gerichter zoeken naar een speld in de hooiberg :')

Wat een cadeautje <3 Blijft mooi om te zien.. hier iets verderop is altijd wel een grote groep te vinden in de weilanden. Maar het blijft speciaal.

horsii

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 23:00

Daar zijn bezichtigingen idd ook fijn voor. Door de bezichtigingen van de afgelopen 14 maanden weten wij ook wel wat we willen en wat absoluut niet.
Gelukkig geen studieschuld ofzo hier. Maar ook geen ruimte om een ton te gaan overbieden.
Hier houdt het bij een halve ton overbieden op en dat ik vaak niet genoeg is gebleken haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 23:09

Najah en al heb je een ton.. is dat het dan waard, wil je mee in die gekte..

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 23:26

Horssi, wauw wat mooi <3
Ik kan me voorstellen dat het benauwend werkt zo al die mensen bij elkaar := ik zou het persoonlijk ook niet prettig vinden dat Jan en alleman vrij door mijn woning mag snuffelen :o maar dat zal dus wel keuze van de makelaar en verkopers zijn geweest...

Een ton overbieden?! _O- dan kom ik voorlopig niet aan een woning haha! Of je moet huizen tot 2 ton gaan bekijken... oh wacht... die bestaan bijna niet meer :P
Even serieus; ik dacht gelezen te hebben dan ongeveer 20K overbieden normaal is in deze tijd. En dat er best eens uitschieters zijn naar 40/50K maar dat dat niet gebruikelijk is... ben ik dan zo verkeerd geïnformeerd? :?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 23:28

Wij hebben al regelmatig 30 a 35 overboden en hadden dan het hoogste bod niet. Op huizen wisselend tussen 425 en 475 vraagprijs.

Mijn manier van verkopen zou het idd ook niet zijn.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 23:33

linda2008 schreef:
Horssi, wauw wat mooi <3
Ik kan me voorstellen dat het benauwend werkt zo al die mensen bij elkaar := ik zou het persoonlijk ook niet prettig vinden dat Jan en alleman vrij door mijn woning mag snuffelen :o maar dat zal dus wel keuze van de makelaar en verkopers zijn geweest...

Een ton overbieden?! _O- dan kom ik voorlopig niet aan een woning haha! Of je moet huizen tot 2 ton gaan bekijken... oh wacht... die bestaan bijna niet meer :P
Even serieus; ik dacht gelezen te hebben dan ongeveer 20K overbieden normaal is in deze tijd. En dat er best eens uitschieters zijn naar 40/50K maar dat dat niet gebruikelijk is... ben ik dan zo verkeerd geïnformeerd? :?

Ik heb in Friesland, Groningen en Drenthe gezocht en 50k was wel normaal overal helaas. 20k is het minimale zowat. Wij boden meestal 25k over maar zaten altijd bij de laagste biedingen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 23:38

Ons huis is 60k overboden…

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 23:43

Het ligt zo erg aan de woning hoeveel er overboden wordt. Op een kant en klaar huis wordt vaak veel meer overboden dan op een huis waar nog wat moet gebeuren. In de regel ging het bij ons toch al gauw richting de 40+k als je een beetje kans wilde maken. (Al hebben we uiteindelijk voor minder dan 10k boven de vraagprijs gekocht, dus het kan wel!)

Hier is de financiering overigens rond, dus nu is alles officieel *\o/* Zo'n fijn gevoel!

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 23:48

Hier in de omgeving moet je bij een beetje knappe huizen 60-80K overbieden wil je een kans maken := Wij hebben zelf 53K overboden en door gunning gekregen, maar de makelaar vertelde laatst dat op een relatief nieuwe woning (5 jaar oud) 89K was overboden… :evaw:

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 23:50

xSwanHeart schreef:
Hier is de financiering overigens rond, dus nu is alles officieel *\o/* Zo'n fijn gevoel!

Gefeliciteerd!!!!

Oh wauw dus je zult echt naar huizen moeten kijken die zeker 50K onder je max liggen puur omdat je zo veel nodig hebt om te kunnen overbieden?! :wow:

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 23:51

xSwanHeart schreef:
Het ligt zo erg aan de woning hoeveel er overboden wordt. Op een kant en klaar huis wordt vaak veel meer overboden dan op een huis waar nog wat moet gebeuren. In de regel ging het bij ons toch al gauw richting de 40+k als je een beetje kans wilde maken. (Al hebben we uiteindelijk voor minder dan 10k boven de vraagprijs gekocht, dus het kan wel!)

Gefeliciteerd super fijn

Hier overigens wel huizen met werk en veelal wat ouder, 1910 etc
Deze toevallig uit 76 dus voor wat wij elke x bezichtigen redelijk jong.
Wel buiten en binnen werk. Gedateerd maar wel netjes. Bruin bad, bakstenen muur, schrootjes..
Paar rotte kozijnen en dakschotten etc
Maar wel echt ruim, opzich netjes onderhouden op bovengenoemde dingen na en potentie.

Bij deze gaan we denk ik richting 50000 boven vraagprijs.
Taxatie waarde gaat daar zeer waarschijnlijk niet op uit komen maar dat geeft niet.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 00:07

Taxatiewaarde ligt tegenwoordig toch sowieso al vaak onder de vraagprijs?
(Sorry ik ben echt een groentje op de 2021-woningmarkt :o )

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 00:14

Nee bij ons lag de taxatie boven de vraagprijs waardoor je ook wat meer kan bieden.
Als je zelf 50.000 over kan bieden en de vraagprijs is bijv. 400.000, als de taxatiewaarde dan bijv. op 430.000 komt kun jij 480.000 bieden ipv 450.000 dus de taxatiewaarde is wel belangrijk.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 00:16

Klopt, taxatiewaarde is absoluut van belang. Maar die weet je in de regel pas als je al hebt aangekocht, dus om daar je bod op te baseren lijkt me een beetje lastig... Of je moet ieder huis laten taxeren, maar dat lijkt me een dure hobby.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 00:21

Als je toch 450 te besteden hebt, maakt het toch weinig uit of de woning op 400 of 430 wordt getaxeerd? Het max wat je kunt bieden blijft toch 450? Of begrijp ik je niet goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 00:23

Als je voor 450 een hypotheek wilt, zal de woning wel op 450 getaxeerd moeten worden. Is dat op 400, moet je 50 aan eigen geld hebben liggen, wil je de woning nog steeds kunnen kopen.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 00:24

idinn schreef:
Als je voor 450 een hypotheek wilt, zal de woning wel op 450 getaxeerd moeten worden. Is dat op 400, moet je 50 aan eigen geld hebben liggen, wil je de woning nog steeds kunnen kopen.

Ah op die manier. Dus dat is alleen van écht belang als je 100% via een hypotheek doet. Duidelijk, dankjewel!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 03:45

linda2008 schreef:
idinn schreef:

Ah op die manier. Dus dat is alleen van écht belang als je 100% via een hypotheek doet. Duidelijk, dankjewel!

Als je geen eigen geld hebt, is dat van belang.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 09:44

Toch hebben wij ook gemerkt dat aantrekkelijke voorwaarden (laag voorbehoud van financiering, snel kunnen verhuizen, geen eigen woning te verkopen) ook veel uit kunnen maken. Beide keren dat ons bod is geaccepteerd speelde dat echt een grote rol. Dus soms kan je beter minder bieden, maar wel met een laag voorbehoud, dan veel bieden onder volledig voorbehoud.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 09:52

Dat is ook zeker waar. Deze willen oplevering in juni/juli. Prima.
Maar laatst bij een ander huis binnen tien weken, ook goed. Wij gaan daarin altijd mee met de verkopende partij.
Helaas vinden wij zonder financiering bieden te riskant. Weten wel precies wat we kunnen. Doen meestal net onder de vraagprijs onder voorbehoud financiering en derest zonder.
Ook geen bouwkundige keuring oid maar het heeft ons nog niet geholpen helaas.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 09:59

linda2008 schreef:
idinn schreef:

Kan ons nieuwe huis wel als voorbeeld nemen. Stond te koop voor €350.000,-. Wij hebben afgerond €370.000,- geboden. Hadden absoluut niet het hoogste bod, maar door gunning gekregen.
Huis laten taxeren, wordt getaxeerd op €350.000,- . Die €20.000,- die wij dus overboden hadden moesten we dus uit eigen zak betalen. Hierin hadden we geluk dat we veel overwaarde van ons oude huis hadden waardoor dit geen probleem was.
Dus ook al kun je met je salaris een hypotheek van zeg 4 ton krijgen, als je een huis koopt voor 3 ton, die wordt getaxeerd op 2 ton, kun je dus enkel een hypotheek van 2 ton krijgen. En zal je dus 1 ton uit eigen zak moeten betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 10:04

Ik zeg altijd letterlijk in onze begeleidende brief: we verwachten niks vreemds, maar het is geen pakje boter, dus tot de vraagprijs ovb.

Het overbieden calculeren we al in op eigen geld. Dan hebben we vaak nog wel speling indien lager getaxeerd als de vraagprijs, maar het is fijn als je geld over hebt op je rekening.. verhuizen is ook altijd weer duur.

Verder zijn we qua oplevering zeer flexibel, want huurhuis. Ook last minute bij vertraging. Bouwkundige keuring hoeft voor ons meestal niet (wel afh van het bouwjaar en staat van onderhoud).

Pas een huis waar gewoon elk bod ovb van financiering was. Vond ik fijn, dat dus meer mensen normaal blijven doen :')