Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 15:21

Roodvos schreef:
Gwenvd schreef:
Ik heb een mini perzik boompje wat dus helemaal onder gaat aan de luizen. Ik had 3 plantjes met dit probleem, ik heb toen lieveheersbeestjeslarve gekocht. Ik zie er nog 3, de rest zie ik niet meer. Geen idee of die nog leven.

Lijkt 1 plantje goed te gaan, 1 plantje heeft een larve lopen en ik zie nauwelijks mieren maar mijn perzik boompje is een wandelende mier en bladluis festijn. Wat zal ik doen, boompje er uit halen? Iets anders neerzetten? Of toch nog proberen te bestrijden?

Mieren exploiteren de bladluizen. Dus bladluizen bestrijden en mieren wegjagen.

Mieren hebben een hekel aan goudsbloem, knoflook, munt, afrikaantjes en bieslook. Zet dat in/om/bij je boom.

Maak knoflookspray tegen de bladluizen:
https://nl.wikihow.com/Knoflookspray-ma ... in-de-tuin
Spray daar je boompje(s) mee in.

Kijk dat klinkt goed! Ga ik op zoek naar goudsbloem en afrikaantjes.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 16:40

Gwenvd schreef:
Heb je een voorbeeld? Anders haal ik dat

Ooh, daar ben ik ook wel benieuwd naar :D
Ik heb inmiddels compost en lavameel gebruikt, scheelt wel, maar sommige planten blijven gevoelig :)

Egeltjes zijn zo leuk! Helaas kunnen ze bij mij de tuin niet in. Ik zet wel altijd een ondiep schaaltje met water neem aan de zijkant vh huis als het lang droog is.

Vandaag de eerste Lathyrus <3 ze ruiken zo lekker :D
Afbeelding

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 17:16

We hadden het opgezocht, onder andere afrikaantjes houden lieveheersbeestjes van! En de mieren niet dus goede combinatie.

Ook nog koriander, tijm, duizendblad, middelste teunisbloem, smeerwortel.

Ik heb afrikaantjes en goudsbloem gehaald, meer kreeg ik even niet mee op de fiets. Oja en Lavameel.

Nu duimen dat er wat gaat gebeuren. Mijn perzikboom is echt geëxplodeerd met luizen, elk nieuw groen blaadje zit al weer onder, overal larve van luizen :( ik kijk het nog paar dagen aan anders trek ik hem er uit.

Electra63

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 17:33

Ik werk donderdag op onze locatie in Den Haag. Daar is al een paar jaar een plaag van lieveheersbeestjes.
Tijdens vergaderingen vliegen ze in je haar of lopen over je Tablet of over de tafel. Echt bizar veel. Ik word er altijd door afgeleid. :D
Ik denk dat ik een potje donderdag meeneem en een stel gaat vangen om mee te nemen naar huis.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 18:18

Ja dat is echt slim!

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 19:21

Electra63 schreef:
Ik werk donderdag op onze locatie in Den Haag. Daar is al een paar jaar een plaag van lieveheersbeestjes.
Tijdens vergaderingen vliegen ze in je haar of lopen over je Tablet of over de tafel. Echt bizar veel. Ik word er altijd door afgeleid. :D
Ik denk dat ik een potje donderdag meeneem en een stel gaat vangen om mee te nemen naar huis.

Ik zie een handeltje 8-) tussen wat krullen doen en dan opsturen :j :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 20:04

lieke2 schreef:
Electra63 schreef:

Ik zie een handeltje 8-) tussen wat krullen doen en dan opsturen :j :')

Best een goed idee in deze dure tijden ;)

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 20:55

Ik word zo vrolijk van de tuin nu <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 20:56

Mooi..... daar wordt je zeker vrolijk van, zeker als de zon dan ook nog eens schijnt.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 21:05

@Cabelona, prachtig zeg <3 een cadeautje om naar te kijken!

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 21:57

Mooi! Ik vind die donkerpaars/zwarte tulpen zo mooi <3 Heb van de week viooltjes in dezelfde kleur gekocht.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 06:47

Oh wauw die tulpen !! Prachtig.

En haha een lieveheersbeestjes handel :D

Wat onze tuin betreft.

Vooralsnog gras met aan beide zeide een border en een terrasje. Ook een hekje/heggetje aan de scheiding met het paarden gedeelte.

Onze kersenboom krijgt ook nog ergens een plekje evenals de peer.
Verder zal het voorlopig een boel gras zijn met er speeltoestellen.

Maargoed. Gras is beter dan tegels toch :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 07:49

Wat mooi Cabelona!

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 07:49

Ik wil gras zaaien, maar met de droogte van nu is dat geen optie.
Dus ik heb nu een zandbak die stuift als de pest...
Tegels moeten er ook nog verder in, maar de grond is hard en droog, dus dat werkt ook niet echt.
Gras is idd mooier dan tegels, mijn buurvrouw heeft de tuin laten doen, zwarte tegels en nepgras... Dat wordt een mooie hete bende in haar tuin van de zomer.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 09:53

Gwenvd schreef:
Nu duimen dat er wat gaat gebeuren. Mijn perzikboom is echt geëxplodeerd met luizen, elk nieuw groen blaadje zit al weer onder, overal larve van luizen :( ik kijk het nog paar dagen aan anders trek ik hem er uit.

Niet eruit trekken hoor!

Juist een plaag in je tuin is super interessant en geeft je de mogelijkheid om dingen in je tuin te optimaliseren. Dit jaar ga je dan natuurlijk niet meteen honderden lieveheersbeestjes aantrekken, maar neem je de voeding weg dan komen ze óók niet.
Als je dit jaar gaat optimaliseren, dan heb je volgend jaar resultaat. Dit jaar heb je dus misschien niet zoveel aan je perziken, maar volgend jaar weer wel.

En dan volgend jaar begint de volgende plaag en kun je daarvoor optimaliseren. :-D Gemiddeld genomen duurt het een jaar of 5 voor je een soort biologisch evenwicht in je tuin hebt bereikt. Dat maakt tuinieren juist ook zo boeiend vind ik persoonlijk.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 13:19

Als een plant/boompje sterk genoeg is kan hij ook best wat hebben hoor. Het ziet er natuurlijk wel wat minder fraai uit zo'n plant vol luis. Onze beukenhaag staat nu 2,5 jaar, vrij jong dus en elk voorjaar helemaal vol met witvlieg en luis, maar hij kan het prima hebben blijkbaar. Ik heb vorig jaar en dit jaar niet meer gespoten (deed ik met groene zeep en spiritus), maar wel in het voorjaar wormencompost en lavameel erbij en in de late zomer/vroeg najaar ook nog lavameel gegeven en hij is echt sterk. Ik merk ook dat het dit jaar al minder is met de witvlieg en luizen én dat er veel andere insecten zitten die wel van een lekker luisje houden.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 13:53

Toen ik hier een jaar geleden kwam wonen kreeg ik een kale nieuwbouwtuin opgeleverd. Eigg wilde ik alles betegelen en lekker makkelijk, maargoed dat leek me ook zo saai. Maar stiekem vind ik de tuin echt superleuk en alles wat erbij hoort. Alles wat weer begint te bloeien en groeien :') mijn vrienden verklaren me voor gek, maar ik vind het echt leuk om te zien.

De tuin is best diep, 17 meter. Ik heb wel bewust kunstgras gekozen omdat het zwembad daar komt te staan, en vorig jaar was ook me hele grasmat verdwenen..

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb op het kale stuk links naast het gras een canna, die begint nu op de komen, en de rest met wildbloemen
Ingezaaid. Het andere stuk moet ook nog een canna groeien, de banaan komt op en de kale stukken ertussen zijn ook bloemen ingezaaid

De margrieten komen nog uit de tuin van mijn opa en zijn misschien al ouder dan 40 jaar :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:05

Véél gezelliger dan een tegeltuin!
Als je je border niet zo vaak wilt sproeien en onkruid wilt weren dan zou je je border even helemaal nat kunnen maken en dan bijvoorbeeld houtsnippers of kokosvezels erop. Houdt vocht vast, weert onkruid en maakt het bodemleven blij wat weer zorgt voor sterkere planten :-D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:43

Wat een leuke tuin! Heel gezellig
Vandaag kwam bij ons de Uilenvereniging de kast controleren. Een moeder steenuil met twee baby’s zit erin <3
Afbeelding

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:44

Oh, wat mooi die tulpen. Bij mij is net de laatste door de wind ontdaan van de bloemblaadjes. Nu dus koppen eraf en dan hopen dat ze volgend jaar weer zo mooi gaan stralen. Op het moment bij mij in de tuin vooral bloeiende viooltjes, en veel jong groen. En de klimroos bloeit zijn eerste bloemen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 16:23

Uilskuikens <3

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 16:26

Wat leuk die uil zeg <3

En thanks voor de tip matheno, daar kan ik wel eens naar opzoek gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 16:29

Iemand kijkt heel chagerijnig _O-

Jester, goede keuze zo! Veel gezelliger en minder bloedheet als een parkeerplaats als tuin :+

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 16:48

Steenuilen zijn zo enorm schattig om te zien. Super leuk!

De oude margrieten zijn ook erg leuk. Ik houd wel van planten met een verhaal. Misschien dat ik daarom ook allemaal oude fruitrassen uit kies.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 18:42

idinn schreef:
Iemand kijkt heel chagerijnig _O-

Jester, goede keuze zo! Veel gezelliger en minder bloedheet als een parkeerplaats als tuin :+

Zou ik ook zijn als ik van bed gelicht werd door een paar fanatieke uilen gekkies :')