Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 14:35

Ga ik nog een keer...
De regels zijn verschillend per verkoop, sommige laten maar twintig kijkers, sommige veel meer of open huis.
Altijd vragen als je belt/mailt wat de procedure is, ook voor het bieden.
Sowieso veel vragen stellen, ook bij de bezichtigingen, dat is je kans ook om uit te vissen hoe het ervoor staat en wat de verkopers willen. Kan ook zijn dat ze veel spullen hebben die opgeruimd moeten, dan kun je aanbieden dat te regelen. En sommige vinden het belangrijk dat de tuin goed verzorgd gaat worden ofzo, dat kun je ook benadrukken bij je bieding.
De makelaar kan meestal wel wat laten doorschemeren hoe de kansen liggen.
Altijd vriendelijk blijven, je kan ze later nog nodig hebben, ook al gaat het er vreemd aan toe.
Gewoon een beetje handelen is het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 14:39

Linda.. met 3 kijkdagen zijn er nog zat die niet kunnen gaan kijken. Meeste huizen waar wij al geweest zijn hadden 2 of 3 kijkdagen en dan zaten ze aan max 50 kijkers als ze flink doorstoomde. Als er dan 200+ reageren, zijn er veel niet geweest.

Wij hebben geen aankoopmakelaar. Voor een bezichtiging vind ik die niet interessant. Ik ben zo iemand waar het huis gewoon goed moet voelen en kan zelf ook wel op de afwerking, vochtplekken en rot houtwerk letten. Wat je moet bieden is in deze markt ook koffiedik kijken, dus we bieden wat wij het waard vinden. We vissen wel altijd bij de verkopende makelaar naar de animo, hoe snel bewoners eruit willen, reden van verkoop, wat voor buren en of er qua spullen nog wat te bespreken valt.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:53

Wij hebben maar 1 kijkmiddag. Dus dat zijn 8-10 bezichtigingen. Je hebt ook niks aan heel veel bezichtigen aldus onze makelaar. Er komen er dan vaak heel veel die uiteindelijk toch niet mee kunnen in de prijs.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 16:07

Tja, maar met het dubbele aantal heb je wel meer kansen op een hoger bod lijkt me. Want tussen die 8 of 10 kunnen ook gewoon mensen zitten die niet mee kunnen in de prijs. Of moeten ze van tevoren bieden?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 16:11

Ik zou ook geen max aantal bezichtigingen willen van 10... Natuurlijk is 200 ook niet mogelijk. Maar ik ga wel mee met Fitzroy; hoe meer bezichtigingen, hoe meer kans op een goed bod lijkt mij :j
(sowieso moeten wij eerst nog maar eens afwachten hoeveel geïnteresseerde er zijn voor onze woning).

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 16:31

Tien man laten kijken vind ik ook érg weinig inderdaad. Dan moet je maar net geluk hebben dat de beste koper er toevallig tussen zit. Dan zou ik al haast gaan denken dat de makelaar alvast een koper heeft en de concurrentie voor diegene zo klein mogelijk wil...

Wat betreft aankoopmakelaars voor de extra informatie qua biedingen:
Met deze pagina kom je ook al wel een eindje in het bepalen van wat je moet/wil gaan bieden waarschijnlijk. https://www.nvm.nl/wonen/marktinformatie/

Vandaag weer een bezichtiging gehad bij een erg mooi plekje! Ze hadden een open dag dus was flink druk, maar de makelaar gaf aan dat hij tot morgen de biedingen sluiten zelf ook niet kan/gaat kijken wat er geboden en dat hij ook niet met collega's gaat onderhandelen.

Hij gaf ook aan zelf geen idee te hebben wat er met de uiteindelijk verkoopprijs ging gebeuren omdat de markt zo gestoord is en er in dat dorp weinig te koop is/komt en dat een aankoopmakelaar dan ook een beetje aan het koffiedik kijken is.
Ik hoop zelf dat het feit dat de COA locatie die er vlak bij zit zo veel in het nieuws is geweest de laatste tijd de prijs een beetje drukt. :P

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 16:34

Lughnassadh schreef:
Wij hebben maar 1 kijkmiddag. Dus dat zijn 8-10 bezichtigingen. Je hebt ook niks aan heel veel bezichtigen aldus onze makelaar. Er komen er dan vaak heel veel die uiteindelijk toch niet mee kunnen in de prijs.

Dat geloof je toch zelf niet? Die makelaar heeft gewoon geen zin om zoveel mensen rond te leiden.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 17:34

Wij hebben zelf vaak gekeken waar ze bij 20 stopten, maar bij ons huis komen er 40 bezichtigen.
De makelaar zegt ook, er kan net iemand bij zitten.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 17:45

Achterom schreef:
Lughnassadh schreef:

Dat geloof je toch zelf niet? Die makelaar heeft gewoon geen zin om zoveel mensen rond te leiden.

Inderdaad. Of hij moet dat van te voren al gaan uitvragen maar anders kun je dat nooit zo stellig beweren. Zonde hoor in deze tijd.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 19:22

Spannend Julius.

Wij morgen een bezichtiging waar de biedingen pas 15 november binnen hoeven te zijn.
En net weer een bezichtiging aangevraagd via copaan. Morgen zodra ze open zijn nog er achteraan bellen
Maar twintig km bij die van morgen vandaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 19:43

Ik weet ook al van een huis waar je eerst een bod moest neerleggen voor je mocht bezichtigen.
De 10 met het hoogste bod mochten komen kijken en dan alsnog een eindbod doen.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 20:02

Hier zie je dat vaker. Huis wat wij gekocht hebben, andere makelaar, had ook maar 9 bezichtigen. Ander huis wat wij bekeken hebben ook (weer andere makelaar). En wij werden ook al wat uitgevraagd.
Hij vraagt inderdaad ook al wat uit zodat je alleen serieuze kanshebbers overhoud. Ik vind het juist wel prettig. Overzichtelijk aantal bezichtigingen en biedingen en zit er niks tussen dan plan ik een nieuwe middag. Want er wordt wel een reservelijst opgesteld.

Achterom, knap dat jij weet wat mijn makelaar denkt en doet. Ik ben niet bepaald naïef en kan de strategie in dezen prima volgen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 20:07

En waar baseert hij dan op dat diegenen kanshebbers zijn? Moeten ze hun hele financiën overhandigen om in aanmerking te kunnen komen voor een bezichtiging?
Het lijkt mij een vals gevoel van veiligheid, heel eerlijk gezegd. Want ook al is het volgens jullie makelaar een kanshebber, dan nog kan een hypotheek gewoon keihard geweigerd worden. Of nog leuker: de kanshebber heeft gewoon gelogen over zijn financiën (en dat lok je met dit soort strategieën ook gewoon uit).
Wat een makelaar denkt en doet is over het algemeen niet zo heel lastig in te schatten hoor, ik ben op basis van ervaringen nogal cynisch over makelaars. Dat wel. Ze hebben in eerste instantie vooral het eigenbelang voorop staan, pas daarna het belang van de klant.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 20:19

Wij hebben gelukkig een makelaar die we persoonlijk kennen.
Maar een makelaar is zelf ook gebaat bij een goede deal dus lijkt mii het meest voor de hand liggen dat hij toch wel het beste eruit wil halen. Over strategie valt te twisten maar daar heb je als verkoper wel het laatste woord in, als je het anders wil kan dat natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 20:44

MirandaMalik schreef:
Gelukkig wil niet iedereen in Groningen wonen, blijf maar lekker weg! :P :D
Wij zijn 17 jaar geleden naar Groningen verhuisd vanuit Zaandam en willen nooit meer terug.
We hebben nu een huis gekocht, weer in Groningen! :))
Binnen 3 maanden, zonder aankoopmakelaar, gewoon heel veel op funda kijken, we waren vaak de eerste.

Ik ben er geboren en heb er 30 jaar gewoond, in welk gebied zit je? Ik zat regio Appingedam/ Delfzijl

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 20:45

Ik heb ook mijn eigenbelang voorop maar wil het ook overzichtelijk houden. De afgelopen maanden zijn er in dit blok/deel best wat huizen verkocht en wij weten dus ook wat ze ongeveer opbrengen en voor welke prijs ze de markt opgaan. Krijgen wij hele afwijkende biedingen dan plan ik rustig nog een middag. En natuurlijk kan een hypotheek geweigerd worden. Maar dat kan ook als jij iemand kiest uit 20 bezichtigen.

MirandaMalik, dat dus. En ik ga er vanuit dat hij de strategie kiest die het beste bij dit type huis en prijsklasse past en waarmee hij het meest zal verdienen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 20:46

Mijn ouders gaan hun huis verkopen en zijn op zoek naar een huurwoning. Stom genoeg gaan ze gewoon eerst verkopen en ondertussen op zoek naar wat anders. Heb ze al 20x gewaarschuwd dat je in deze tijd echt niet makkelijk iets kunt huren maar ze zijn vreselijk eigenwijs. Hoop maar dat het goed komt.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 20:57

Ligt natuurlijk ook aan het budget en de regio waar ze zoeken, Inge. Mijn schoonouders hadden in Drenthe zo een huurhuis gevonden (vrije sector). Het hoeft dus geen ramp te zijn, zeker niet als ze de overdracht wat later doen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 21:11

xSwanHeart schreef:
Ligt natuurlijk ook aan het budget en de regio waar ze zoeken, Inge. Mijn schoonouders hadden in Drenthe zo een huurhuis gevonden (vrije sector). Het hoeft dus geen ramp te zijn, zeker niet als ze de overdracht wat later doen.

Regio Rotterdam :') budget 1300pm max. Niet ouder dan 40 jaar.. Minimaal 80m2. Snap je m'n zorgen al haha?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 21:56

ingedebruijn schreef:
xSwanHeart schreef:

Regio Rotterdam :') budget 1300pm max. Niet ouder dan 40 jaar.. Minimaal 80m2. Snap je m'n zorgen al haha?

Dat word tijdelijk overbruggen op een camping denk ik :=

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 22:07

ingedebruijn schreef:
xSwanHeart schreef:

Oei dat is hier amper te doen..

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 22:16

Mindim schreef:
Ik ben er geboren en heb er 30 jaar gewoond, in welk gebied zit je? Ik zat regio Appingedam/ Delfzijl

Wij hebben het precies andersom gedaan dan, ik ben geboren in Zaandam en heb daar 35 jaar gewoond, toen vertrokken naar Kropswolde.
En binnenkort naar Onstwedde.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 22:30

ingedebruijn schreef:
xSwanHeart schreef:

Oei, ja, dat kan inderdaad wel eens lastig worden. Was er vanuit gegaan dat ze in dezelfde regio als jij zochten, daar zou het volgens mij wel moeten lukken.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 01:42

Mindim schreef:
MirandaMalik schreef:
Gelukkig wil niet iedereen in Groningen wonen, blijf maar lekker weg! :P :D
Wij zijn 17 jaar geleden naar Groningen verhuisd vanuit Zaandam en willen nooit meer terug.
We hebben nu een huis gekocht, weer in Groningen! :))
Binnen 3 maanden, zonder aankoopmakelaar, gewoon heel veel op funda kijken, we waren vaak de eerste.

Uit die regio kom ik ook vandaan! :D
Ben in Utrecht gaan studeren en woon nu in Westerlee :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 11:55

MirandaMalik schreef:
Mindim schreef:

Wij hebben het precies andersom gedaan dan, ik ben geboren in Zaandam en heb daar 35 jaar gewoond, toen vertrokken naar Kropswolde.
En binnenkort naar Onstwedde.

Mag ik nieuwschierig vragen wat je in Onstwedde gekocht hebt?? Je komt nl in de buurt wonen, en een vriendin van mij woont daar en heeft net haar huis verkocht.