Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 11:03

Neonlight schreef:
Leuk een egel in de tuin! Hier komt ie inmiddels niet meer door een kat. -:(- We voeren al jaren de egels, maar tegenwoordig vreet een kat al het voer op. Baal er ontzettend van. Zit te denken om een vangkooi neer te zetten, en als de kat erin zit een plens water erover en dan los te laten. Zo een plens erover lukt niet, hoef de klink maar naar beneden te doen en de kat sprint het voerhuis uit en is in 1 sec al uit de tuin.

Je hebt ook egelvoer wat niet wordt gegeten door katten volgens mij.

Ik vind egels alleen maar irritant, ze snurken echt loeihard snachts. Maar ja, that's countryside life

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 14:17

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 14:23

Egels snurken 's nachts? Egels zijn net nachtdieren, worden bij schemer pas actief. Egelvoer wat specifiek niet door katten wordt gegeten ken ik niet, heb verschillende soorten maar alle soorten werden tot nu toe opgegeten door de kat (heb alleen de egelpate niet meer uitgeprobeerd). Ze zeggen ook dat je egels eventueel kunt bijvoeren met kattenvoer.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 14:34

Je kunt ook een egel huisje neerzetten en daar het voer in doen. Kunnen de katten er niet bij. Is waarschijnlijk net zo duur als een vangkooi.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 14:52

Breek ff in :o !
Of je maakt ve A ctionopbergbox + G amma 2 45graden buizen (12 mm doorsnee) een egel voerhuis!
Zo voer ik ze kattenbrokjes bij en kunnen er geen katten in!
(En ja, ook zelf gemaakt slaaphuisje gemaakt + camera want tis zo schattig!)
Zijn hele groepen op fb op want blijkbaar zijn egels in nood…

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 15:09

Prairy, staat een egelhuis, kat kan er in. Ook een speciaal voerhuis met voor en achterkant 10 cm pvc buis, gaat de kat ook in. Eigenlijk is dit voerhuis al jaren in gebruik.
12 mm doorsnee, daar past een egel ook niet doorheen. := Ik denk dat je 12 cm bedoelt? Met een bocht kunnen we nog proberen, wij hebben er rechte buizen aan zitten.
En inderdaad, egels zijn hard in nood, daarom voeren we ze ook bij, en balen we ook dat er nu dus een kat dit allemaal op eet.
Vangkooi is verder geen probleem, hebben alle buren wel. := En ik denk eigenlijk dat dat de vriendelijkste optie is als de kat toch in het voerhuis blijft komen (is overigens ook een niet al te grote kat).

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 15:18

Ahum :Y) ja, 12 cm :roll:

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 17:20

Ja dan zou een bocht nog een mogelijkheid kunnen zijn :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 17:40

Prairy schreef:
Ja dan zou een bocht nog een mogelijkheid kunnen zijn :)

Idd de bocht maakt t verschil

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:07

Neonlight schreef:
Egels snurken 's nachts? Egels zijn net nachtdieren, worden bij schemer pas actief. Egelvoer wat specifiek niet door katten wordt gegeten ken ik niet, heb verschillende soorten maar alle soorten werden tot nu toe opgegeten door de kat (heb alleen de egelpate niet meer uitgeprobeerd). Ze zeggen ook dat je egels eventueel kunt bijvoeren met kattenvoer.

Dat is het geluid dat ze maken, aangezien het nachtdieren zijn vrij logisch.

Heb lange tijd gedacht dat er een man in mijn kamer bomen lag om te zagen, maar zover ik weet woon ik hier alleen. Tot Bokt mij hielp en ik het geluid googlede...

Dat voer heb je bij een goede fouragehandelaar wel, ik heb het alleen van horen zeggen, dus ik heb geen merk voor je.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:11

Dan hebben wij stille egels, heb ze nog nooit gehoord. Goed afgericht. :)) Enige wat we 's nachts horen zijn de uilen en de marters. Die laatste kunnen flink herrie maken.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:43

Neonlight: dit is mijn voederhuisje
Ik heb er dus nog van houtjes met plastic gordijntjes voor gemaakt in hoop muizen etc tegen te houden maar dat werkt niet -O-
Katten daarentegen maken helemaal geen aanstalten om erin te neuzen *\o/* .

De buis wel goed vastmaken, zag laatst in egelgroep filmpje voorbij komen dat een kat zich toch door buis (zonder gordijntjes iig) had gewurmd, buis los was geraakt en hij dus in paniek (met buis om zn buik :( ) wegrende. Gelukkig was buis leeg terug gevonden en geen gewonde kat te zien dus je hebt er toch brutale tussen …

Afbeelding

Afbeelding

Voor te voeren wordt er door dierenbescherming nl gewoon kattenbrok met kip smaak aangeraden (dus geen meelwormen).

Dit is het slaaphuisje maar daar heeft afgelopen winter niets in overnacht.

Afbeelding

Afbeelding

Dus dit ff voor de mensen, die egels ook willen helpen :o .

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:12

Ik vind het interessante tips. Slaapplekken voor egels zijn er hier genoeg, maar de ideeën om een kattenveilige voerplek te knutselen zijn welkom.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:27

soesita schreef:
Ik vind het interessante tips. Slaapplekken voor egels zijn er hier genoeg, maar de ideeën om een kattenveilige voerplek te knutselen zijn welkom.

Je kan eventueel dus ipv (wat ik heb: 1 45 graden buis + gordijntjes) dus ook 2 45 graden buizen aan elkaar maken zodat je een S-vorm doorgang krijgt. Voor egels geen probleem voor katten wel!
Deze “ingangen” kun je dus bevestigen aan (zoals ik) plastic box / oud konijnenhok / pallet
of iets wat dus verder wel afgesloten is. Wel zorgen dat je altijd een ingang en uitgang hebt zodat egel kan vluchten.
Verder geen tips meer gezien katveilige egelvoerplek :n

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:59

996981 schreef:
Kaka schreef:
Het zijn toch leilindes?

Daar kun je inderdaad iets heels moois van maken. Vanaf de foto lijkt het gras nog mee te vallen, maar je ziet natuurlijk niet hoe hobbelig het is. Is het na het maaien redelijk egaal, dan kun je overwegen het (in een natte tijd) te verticuteren en door te zaaien. Is het echt slecht, kun je het ook laten plaggen, maar daar verarm je het ook mee.

O dat zou goed kunnen! Het is echt heel hobbelig :o zitten ook flinke gaten in.

Nog voor ik foto’s kon maken heeft mijn vriend de bosmaaier al getest :))

[url=m/ukmD5f.jpg]Afbeelding[/url

[url=m/qM37y6.jpg]Afbeelding[/url]

De leilindes aan de zijkant ook een beetje gefatsoeneerd. Morgen is de voorkant aan de beurt. Is de verbouwing binnen bijna klaar, kun je buiten je lol op :Y)

Vorig jaar plaatste ik hier deze foto’s. We zijn inmiddels een stuk verder qua onderhoud :D

Afbeelding

Afbeelding

De grasmat wordt waarschijnlijk volgend jaar vernieuwd en we willen een klein terras maken

Dit idee:

Afbeelding

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 11:01

Ik zie dat de foto’s het niet meer doen…

Zo was het:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:16

Dit is mijn voederhuis:
Afbeelding

Plank staat ervoor omdat anders de sproeiers hem nat maken, de sproeibuis zie je ook liggen.
Slaapverblijf hebben we weggehaald, heeft wel een egel in overwintert. Maar daar lagen ook 2 grote kruiwagens blad overheen, en we wilden die hoek wel weer wat opgeruimd hebben.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:21

Kan het kloppen dat zaai dahlia's knollen maken. Heb ineens dahlia knollen liggen op een plek waar niks hoor te liggen. Ja narcissen bollen en krokus, maar die zijn wel verdwenen. Heb er vorig jaar wel zaai dahlia gehad.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:39

Dat klopt, ook zaaidahlia's maken gewoon knollen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:42

Kaka schreef:
Dat klopt, ook zaaidahlia's maken gewoon knollen.

:wow:

Maar komen deze dan ook weer zelf omhoog, want dan ga ik toch vaker water geven. Kicken trouwens. <3

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 15:50

Ik voel me echt een noob vergeleken met mensen hier. Ik heb vorige week blauwkussen gezaaid en ben bang dat ik de zaailingen niet van onkruid kan onderscheiden :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 16:01

996981 schreef:
Ik voel me echt een noob vergeleken met mensen hier. Ik heb vorige week blauwkussen gezaaid en ben bang dat ik de zaailingen niet van onkruid kan onderscheiden :')

And then there's me...

*googlet wat Blauwkussen zijn*

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 16:07

@neonlight: mooi voerhuisje!
Zou beginnen om 45 gradenbuizen ipv die je nu hebt eraan te maken tegen de katten. Heb vermoeden dat je probleem dan is opgelost. Ook slim gedaan gezien het sproeien!
Snap dat je slaaphuis en de zooi weg hebt gehaald (ik heb het ookal wat gefatsoeneerd = weg bladeren , hallo wat hooi) maar het schijnt wel zo te zijn dat slaaphuizen in de zomer dus kunnen dienen als kraamkliniek?!
Zelf geen verstand van maar dat lees ik dus in die fb groepen :D !

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 16:18

Interessant die egelhuisjes. Hoezo werkt zo'n 45° buis wel voor een egel en niet voor een kat? Katten zijn hyper lenig, het is niet dat die de bocht niet zou kunnen maken toch?

996981 schreef:

Ach, je kan niet erger zijn dan mijn ex-vriend. Die was redelijk recent verhuisd en had nog een braakliggende strook grond en eigenlijk geen idee wat daar mee te doen. Ik had nog 2 bussen zaaigoed voor 1-jarigen staan en heb daar toen, in samenspraak uiteraard, de klimmers langs de schutting en het perkgoed daarvoor gezaaid. Dan staat er eerst wat fleurigs, leuk voor de bijen en de vlinders en ondertussen kan je er even over nadenken.
En uiteraard gezegd even niet te schoffelen/wieden.

Paar weken later, zeker de helft van alle zaailingen weg. "Ja, zaten allemaal paardenbloemen tussen". Nee, zot, dat waren de goudsbloemen _-:( . Jullie snappen dat er uiteindelijk niet veel van dat perk terecht kwam :+ .

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 16:38

Roodvos schreef:
Interessant die egelhuisjes. Hoezo werkt zo'n 45° buis wel voor een egel en niet voor een kat? Katten zijn hyper lenig, het is niet dat die de bocht niet zou kunnen maken toch?

996981 schreef:

Ach, je kan niet erger zijn dan mijn ex-vriend. Die was redelijk recent verhuisd en had nog een braakliggende strook grond en eigenlijk geen idee wat daar mee te doen. Ik had nog 2 bussen zaaigoed voor 1-jarigen staan en heb daar toen, in samenspraak uiteraard, de klimmers langs de schutting en het perkgoed daarvoor gezaaid. Dan staat er eerst wat fleurigs, leuk voor de bijen en de vlinders en ondertussen kan je er even over nadenken.
En uiteraard gezegd even niet te schoffelen/wieden.

Paar weken later, zeker de helft van alle zaailingen weg. "Ja, zaten allemaal paardenbloemen tussen". Nee, zot, dat waren de goudsbloemen _-:( . Jullie snappen dat er uiteindelijk niet veel van dat perk terecht kwam :+ .

En van de relatie dus ook niet :')
Ik moest hier wel even heel hard om lachen