Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 09:57

Ik zou in deze tijd niet eerst mijn eigen huis verkopen voor ik er een kocht. Dat is iets wat ik ook wel geleerd heb in dit topic.

Straks zit je een poos zonder huis. Heb je dan wel onderdak?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 10:17

Plukje, wat fijn dat je daar zo'n afspraak over kon maken met de makelaar. Wel enorm lastig gezien het maar zo kan voorkomen dat ik op 10 woningen een bod moet gaan uitbrengen voordat het een keer raak is... (ik val namelijk met woningen in het toppunt van belachelijkheid; midden-nl, alleenstaand, etc. := )

Anca, wij hebben geen andere optie gezien wij gaan scheiden, maar ik heb een tijdelijk logeeradres :j

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 10:45

Ja dan ligt de zaak wat moeilijker. Sterkte.

In welke omgeving zoek je ? En wat ?
Je weet nooit of iemand hier iets weet

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 11:33

Euhm dat is nog best lastig te omschrijven...
Ik weet nog niet precies hoe veel ik te besteden heb (dat ligt ook aan wat ons huidige huis gaat opleveren) maar in ieder geval zoek ik in regio Utrecht / randje Gelderland (tot een half uur reizen naar Utrecht). Maar sommige plaatsen trekken mij minder zoals Utrecht zelf en Nieuwegein bijvoorbeeld. Dus ik denk ongeveer hier:
Afbeelding
Het zal een instapklare woning moeten zijn tot 3 ton ongeveer. Veel ruimte hoef ik niet, maar wel graag een tuintje, dat zullen mijn hondjes waarderen ;) en in een wijk waar ik savonds alleen over straat durf te lopen :o

Maar wij gaan sowieso eerst voor verkoop van onze huidige woning. Morgen komt de fotograaf, echt enorm spannend; hoe worden de foto's, wanneer komt het online, hoeveel mensen zullen reageren en vooral; wat zal het uiteindelijk opleveren :=

Brainless

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 12:32

Ik zou nu ook niet eerst durven te verkopen voor ik een ander huis heb.
Met de huidige markt kon je er amper tussen om een huis te kopen, helemaal in de gewilde gebieden.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 12:34

Hier heb ik ook eerst mijn appartement verkocht en daarna (achteraf best snel) een huis gekocht.
Omdat ik anders zat met een overbruggingshypotheek. Daarnaast wist ik ook niet wat ik qua geld van mijn appartement mee kon nemen naar een volgend huis.

Had overigens wel een plek waar ik terecht kon.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 13:30

Ik ben er weer. Ik had ergens de hoop een beetje opgegeven.. We waren heel fanatiek aan het reageren, maar allemaal afwijzingen of uitnodiging met daarna afzegging omdat het huis al verkocht was voor alle kijkers konden komen.
Inmiddels staan we op een aantal mailinglists van makelaars in de gebieden waar we zoeken, dat werpt wel vruchten af! Aanstaande donderdag gaan we weer een bezichtiging doen, de eerste weer sinds juli! Ik ben alles inmiddels weer een beetje verleerd, dus ik moet me weer goed in gaan lezen :P

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:16

Martine, dat is voor mij precies zo. Ik heb ook gewoon een plek waar ik terecht kan. Het is ook wel erg lastig overbruggen als je beide op zoek moet naar een andere woning, in aparte gebieden enzovoort. Maar dit werkt prima. Eerst maar eens de verkoop van ons huis. Ik heb nog nooit een huis verkocht dus ik vind het allemaal mega spannend :o :=

Anne, wat een goede tip! succes donderdag :D

Hoe lang zijn jullie gemiddeld al aan het zoeken naar een woning? Hoe veel bezichtigingen hebben jullie gehad en waar lopen jullie vooral tegen aan? Het overbieden, het schaarse aanbod of nog andere zaken?

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 15:55

linda2008 schreef:
Euhm dat is nog best lastig te omschrijven...
Ik weet nog niet precies hoe veel ik te besteden heb (dat ligt ook aan wat ons huidige huis gaat opleveren) maar in ieder geval zoek ik in regio Utrecht / randje Gelderland (tot een half uur reizen naar Utrecht). Maar sommige plaatsen trekken mij minder zoals Utrecht zelf en Nieuwegein bijvoorbeeld. Dus ik denk ongeveer hier:
[ [url=m/22qfKa.png]Afbeelding[/url] ]
Het zal een instapklare woning moeten zijn tot 3 ton ongeveer. Veel ruimte hoef ik niet, maar wel graag een tuintje, dat zullen mijn hondjes waarderen ;) en in een wijk waar ik savonds alleen over straat durf te lopen :o

Maar wij gaan sowieso eerst voor verkoop van onze huidige woning. Morgen komt de fotograaf, echt enorm spannend; hoe worden de foto's, wanneer komt het online, hoeveel mensen zullen reageren en vooral; wat zal het uiteindelijk opleveren :=

Zijn er geen makelaarskantoren in die regio die meerdere vestigingen hebben? Wellicht kunnen die je van goed advies voorzien als je in een wat groter gebied zoekt.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:01

Wat betreft een aankoopmakelaar.. Je hebt ze gewoon ook dat je pas betaalt als ze je daadwerkelijk een huis hebben bezorgd. Dan kun je ook meerdere makelaars in de arm nemen toch in verschillende regio's?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:19

Wij zijn inmiddels een goed jaar opzoek.
Binnenkort weer een bezichtiging. Wel veel animo/veel kijkers.

Onze aankoopmakelaar hoeven we pas te betalen als we daadwerkelijk iets gevonden hebben.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:37

linda2008 schreef:
Martine, dat is voor mij precies zo. Ik heb ook gewoon een plek waar ik terecht kan. Het is ook wel erg lastig overbruggen als je beide op zoek moet naar een andere woning, in aparte gebieden enzovoort. Maar dit werkt prima. Eerst maar eens de verkoop van ons huis. Ik heb nog nooit een huis verkocht dus ik vind het allemaal mega spannend :o :=

Anne, wat een goede tip! succes donderdag :D

Hoe lang zijn jullie gemiddeld al aan het zoeken naar een woning? Hoe veel bezichtigingen hebben jullie gehad en waar lopen jullie vooral tegen aan? Het overbieden, het schaarse aanbod of nog andere zaken?

Wij hebben een half jaar gezocht. Heel veel te maken gehad met overbieden. 50k gemiddeld denk ik op huizen van 250k-300k. Uiteindelijk zelfs opgegeven en uit wanhoop maar gaan zoeken op huizen die al langer op funda beschikbaar waren. Zo alsnog aan een heel goed huis gekomen dat al een keer verkocht was maar waarbij de kopers zich hadden teruggetrokken. Daarna is het niet weer actief aangeboden. Dus dat is nog een tip van flip.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 19:00

Ons huis gaat de 10e op Funda en de 17e hebben we een kijkmiddag. En ik begin het toch wel spannend te vinden.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 20:01

Lughnassadh schreef:
Ons huis gaat de 10e op Funda en de 17e hebben we een kijkmiddag. En ik begin het toch wel spannend te vinden.

Ohh ik voel helemaal met je mee!! Zo spannend! Ons huis word morgen op de foto gezet en vermoedelijk komt het dan de 12e online.. :=

Ik vond vooral aankoopmakelaars die een X-bedrag rekenen en als je na de eerste 2 of 3 bezichtigingen geen woning hebt, ga je nog een X-bedrag betalen per iedere volgende bezichtiging 8)7 dat is lekker cashen in deze markt _O-
Ik ga verder zoeken naar makelaars die je pas hoeft te betalen als je iets koopt :j dat lijkt me realistischer en kennelijk zijn die er dus ook wel.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 21:04

linda2008 schreef:
Lughnassadh schreef:

Ohh ik voel helemaal met je mee!! Zo spannend! Ons huis word morgen op de foto gezet en vermoedelijk komt het dan de 12e online.. :=

Ik vond vooral aankoopmakelaars die een X-bedrag rekenen en als je na de eerste 2 of 3 bezichtigingen geen woning hebt, ga je nog een X-bedrag betalen per iedere volgende bezichtiging 8)7 dat is lekker cashen in deze markt _O-
Ik ga verder zoeken naar makelaars die je pas hoeft te betalen als je iets koopt :j dat lijkt me realistischer en kennelijk zijn die er dus ook wel.

Absoluut. Welke regio zoek je allemaal? Ik heb een hele fijne in het zuiden van Drenthe eventueel.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:25

Hier 1,5 jaar gezocht, wel met tussenposen ivm tijdelijk geen werk (en dan gaat een hypotheek zo lastig).

Ik had een combideal: aankoopmakelaar en financieel adviseur in één pakket. Stond eerst wat skeptisch tegenover de aankoopmakelaar (is dat nou nodig). Maar inmiddels ben ik er blij om, hij heeft heel veel dingen voor mij uit kunnen zoeken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:29

Wij hadden geen aankoopmakelaar maar heb me wel bij veel ingeschreven als zoekende en kreeg dan via move nieuw aanbod binnen. Dag voordat ze op funda kwamen (meestal).
Hierdoor was ik bijvoorbeeld de eerste die belde voor ons huis. Wij hadden ook een groot zoekgebied.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 11:13

ingedebruijn, dat is een beetje uit de buurt ;) voor mij is het provincie Utrecht of net over de "grens" in West-Gelderland ongeveer :P

Winged, dat klinkt mooi. Ik wil niet zonder aankoopmakelaar. Ik heb er geen kaas van gegeten dus ik heb liever een professional die mee kan kijken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 15:09

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 15:16

Hanafubuki schreef:
https://www.funda.nl/koop/houten,odijk, ... /0-300000/ dit zit allemaal op de lijn tussen Utrecht naar het oosten. Onder de 300.000 heb je wel wat maar het zijn vooral flatjes / portiekwoningen. :j

Ik weet hoe funda werkt ;) maar dit is niet wat ik zoek. Ik heb alle tijd en ga sowieso eerst voor de verkoop van onze woning. :)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 15:19

linda2008 schreef:
Lughnassadh schreef:

Onze aankoopmakelaar rekent een vast bedrag en heeft ook vestigingen aan de oostrand van jouw zoekgebied. (Veenendaal, Ede, Amersfoort). Als je wil kan ik je de naam wel per pb sturen?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 15:23

xSwanHeart schreef:
Onze aankoopmakelaar rekent een vast bedrag en heeft ook vestigingen aan de oostrand van jouw zoekgebied. (Veenendaal, Ede, Amersfoort). Als je wil kan ik je de naam wel per pb sturen?

heeeeel graag :j

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 18:40

Wij kregen vandaag onze nieuwe hypotheek berekening van onze hypotheek adviseur.
Was alweer een jaar geleden de berekening en gezien wij nu beide meer verdienen en ik nu ook een vast contract heb, maar een nieuwe berekening laten maken.
Ook het huis gaat meer overwaarde opleveren en er is het afgelopen jaar natuurlijk ook weer wat afgelost.
Kunnen dus een ton meer lenen dan de berekening vorig jaar.
Echter gaan wij hier zeer waarschijnlijk maar max 50000 van gebruiken gezien er ook paarden faciliteiten aangelegd moeten worden als we eindelijk eens wat vinden en willen niet aan de max. (Eigen spaargeld niet laten meerekenen)
Was dus best een positief bericht van de hypotheek adviseur.
Een bezichtiging op de planning staan maar daar is wel heel veel animo voor dus ben benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 19:21

Waaarom staan alle leuke huisjes in Groningen? Zou bijna daar gaan solliciteren :')

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 19:38

Er gaat nou eenmaal niets boven Groningen :D :D :D