Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:00

Is het een rododendron?
Een lekkere dikke laag compost erop en eventueel houtsnippers zal ook goed vocht vasthouden :j
De houtsnippers zullen de bodem ook wat zuurder maken, vindt de rododendron érg fijn.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:31

Ooh, wat zonde :\

En hoe jammer ook, als je binnen aanzienlijke tijd geen verbetering hebt, zou ik hem er gewoon uithalen. Wordt anders zo frustrerend...

Ik zit op het moment met een kers waarvan ik niet zo goed weet of ie het nog gaat doen. Blad hangt slap, maar niet verdort, hij heeft voeding gehad en veel water, maar trekt nog niet bij.

Wat is jullie succes recept tegen bladluis? Tis drama hier, bij somming planten :roll:

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:44

Brandnetelgier. Nadeel het meurt erg.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:11

Letizia schreef:
Wat is jullie succes recept tegen bladluis? Tis drama hier, bij somming planten :roll:

Zorgen voor genoeg voeding en mineralen in de bodem, want blijkbaar is het een zwakke plant.
Op bewolkte windstille dagen vernevel ik altijd preventief lavameel over de planten. Werkt super tegen slakken, rupsen, bladluis, schimmels en versterkt de plant aanzienlijk.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:35

Letizia schreef:

Vooral zorgen voor goede omstandigheden en planten kiezen die bij de omstandigheden passen. Daardoor eigenlijk nooit echt zo erg last van bladluizen dat natuurlijke vijanden het niet onder controle kregen.

Als de eerder getoonde foto inderdaad een rhododendron betreft, bestaat de kans dat hij te zonnig staat. Niet alle soorten kunnen daar goed tegen. Of de grond is niet zuur genoeg.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 17:08

Ik ben ook aan het huilen, het begon bij 1 plant en inmiddels 3 planten met bladluis. Ze staan erg zonnig maar daar heb ik ze ook op gekocht.

Ik zal de bodem meer voeding geven, kijken of dat helpt. Verder wil ik de mieren weglokken en dan lieveheersbeestlarve uitzetten. Ik baal zo… zulke leuke mooie nieuwe plantjes.

Afbeelding

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 18:50

Vernevel je de lavameel met water in een spuitfles?

Matheno schreef:
Letizia schreef:

Zorgen voor genoeg voeding en mineralen in de bodem, want blijkbaar is het een zwakke plant.
Op bewolkte windstille dagen vernevel ik altijd preventief lavameel over de planten. Werkt super tegen slakken, rupsen, bladluis, schimmels en versterkt de plant aanzienlijk.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 21:48

Bodan schreef:
Vernevel je de lavameel met water in een spuitfles?

Matheno schreef:

Nee gewoon "pure" lavameel. Je hebt er van die handige pomp flacons voor.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 21:49

Gwenvd schreef:
Ik ben ook aan het huilen, het begon bij 1 plant en inmiddels 3 planten met bladluis. Ze staan erg zonnig maar daar heb ik ze ook op gekocht.

Ik zal de bodem meer voeding geven, kijken of dat helpt. Verder wil ik de mieren weglokken en dan lieveheersbeestlarve uitzetten. Ik baal zo… zulke leuke mooie nieuwe plantjes.

[ [url=m/gEdTfN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nieuwe plantjes zijn vaak zwak. Wat ook nog wel kan helpen is gewoon met de tuinslang even in de weer. Plantjes goed vasthouden en met krachtige straal de luizen eraf spuiten.

En met wat geduld komen die lieveheersbeestjes vanzelf hoor :-D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 22:00

Dit weekend hebben we bakken tegen onze heuvel aangemaakt. Ik ben zo benieuwd naar hoe het er straks uitziet als het echt helemaal af en vol gegroeid is. Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 22:00

Gwenvd schreef:

[ [url=m/gEdTfN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Brandnetelgier werd super. Je ren er zelf ook van weg. :+

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 22:32

Hier heel veel bladluis in de kamperfoelie |(

Staat pal naast een druif die nergens last van heeft. Bloemen worden helemaal opgevreten door de luizen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 23:29

Meestal zijn het de zwakkere planten. Of dat nou komt omdat ze net verplaatst zijn, nog erg jong zijn of juist al oud. Meestal zou ik met luis gewoon wachten en eventueel de ergst aangetaste delen verwijderen. Je hebt ze nodig om voldoende rovers aan te trekken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:47

Bladluis: Mengsel van water, azijn en zeepsop. Alle bladeren goed insprayen, vervolgens afnemen met een vochtige doek (met hetzelfde mengsel). een week lang elke dag, daarna moet het minder zijn. Best klusje met grote planten..

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:31

Matheno schreef:
Letizia schreef:

Ik ga eens kijken voor lavameel! :)
Slakken zijn hier ook al weer bezig :roll:
Over bladluis gesproken: mijn groene bak staat in de schuur en ik denk dat er een nest (of zo) in gezeten heb, heel het deksel onder de luis...

Verder vraag ik me af waarom de kers dood aan het gaan is. Het blad is aan het verschrompelen alsof hij droog staat. Heb al een paar keer de tuinslang er een poos bij gelegd met de kraan aan 8-) ) maar hij trekt niet bij. Zit er sterk aan te denken om hem er maar uit te halen. De pruim, die er vlak bij staat, heeft nergens last van.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:31

Malenka schreef:
Dit weekend hebben we bakken tegen onze heuvel aangemaakt. Ik ben zo benieuwd naar hoe het er straks uitziet als het echt helemaal af en vol gegroeid is. [ [url=m/Rk2R5m.jpg]Afbeelding[/url] ]

Super gaaf!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 16:00

Lavameel besteld, ook bezig geweest met compost. Hopelijk gaat dit de beestjes een beetje weren!

De kers is verloren, zo jammer, hij bloeide een paar weken geleden en nu verdort hij helemaal en geen idee waarom. Mss ook beestjes??

Ik heb een witte bes aan de zijkant van mijn huis staan, die ga ik na het oogsten verplaatsen naar de plek van de kers. Misschien ga ik aan de zijkant nog een appelboom proberen. Verder moet er aan de voorkant ook dingen aangeplant worden, nu de heren van het glasvezel bedrijf klaar zijn. Deze zijn niet zo zuinig met mijn tuin omgesprongen :\

De ematis lijkt bij te trekken, flink compost opgedaan en geef hem dagelijks water. Hij is nog klein, maar staat al prachtig te bloeien <3

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 16:56

Gezien morgen de groene bak wordt opgehaald, maar gelijk de kers er uit gehaald en rondom de wortels zaten heel veel larven :x

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 19:06

Witte larven? Want dan heb je last van engerlingen, die eten alle wortels op. Het is hier al jaren dweilen met de kraan open tegen die beesten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 20:14

Letizia schreef:
Lavameel besteld, ook bezig geweest met compost. Hopelijk gaat dit de beestjes een beetje weren!

De kers is verloren, zo jammer, hij bloeide een paar weken geleden en nu verdort hij helemaal en geen idee waarom. Mss ook beestjes??

Ik heb een witte bes aan de zijkant van mijn huis staan, die ga ik na het oogsten verplaatsen naar de plek van de kers. Misschien ga ik aan de zijkant nog een appelboom proberen. Verder moet er aan de voorkant ook dingen aangeplant worden, nu de heren van het glasvezel bedrijf klaar zijn. Deze zijn niet zo zuinig met mijn tuin omgesprongen :

De ematis lijkt bij te trekken, flink compost opgedaan en geef hem dagelijks water. Hij is nog klein, maar staat al prachtig te bloeien <3

Kunnen ook woelratten zijn dat die wortels kapot geknaagd hebben.

Heb ook een plek waar niks wil groeien. Zelfs de bloembollen komen op dat stuk niet meer naar boven.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 21:23

Bismarck schreef:
Witte larven? Want dan heb je last van engerlingen, die eten alle wortels op. Het is hier al jaren dweilen met de kraan open tegen die beesten.

Een goede tip: neem kippen!

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 21:42

Matheno schreef:
Bismarck schreef:

Een goede tip: neem kippen!

Met onze jachthond helaas geen optie. Anders had ik het zeker overwogen.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 12:19

Zó leuk, wij hebben een egel doorgang gevonden Aanvankelijk liep er een paadje door het hoge gras, maar dit hebben we inmiddels gemaaid.
Afbeelding

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 12:47

Net even engerlingen gegoogled, maar die zijn een stuk groter.
Dus hopelijk niet :=

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 16:59

Leuk een egel in de tuin! Hier komt ie inmiddels niet meer door een kat. -:(- We voeren al jaren de egels, maar tegenwoordig vreet een kat al het voer op. Baal er ontzettend van. Zit te denken om een vangkooi neer te zetten, en als de kat erin zit een plens water erover en dan los te laten. Zo een plens erover lukt niet, hoef de klink maar naar beneden te doen en de kat sprint het voerhuis uit en is in 1 sec al uit de tuin.