Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 08:48

Het enige wat ik hoop is dat de huizenprijzen hoog zijn tegen de tijd dat ik wil verkopen.. :') gezien ik het heb moeten herfinancieren en zo voor mn gevoel (of nou ja, eigenlijk is het gewoon zo) voor de 2e keer mn huis heb gekocht, alleen dan voor nog meer.. :+

Voor WOZ (en bijv anwb) heb ik een spaarpotje ... 'vaste hoge uitgaven' oid heet dat. Daar zit nu ook het ER van ziektekosten bij in.. Als ik het gewoon kan betalen, blijf ik van dat potje af, dus ik heb daar nu iets meer dan nodig, en dat is wel een prettig idee. Op de 1 of andere manier kan ik goed van die potjes afblijven (maar goed, ik ben dan ook iemand met constant geldstress, en bijv om die reden ook nooit ZZP-er geworden :') )

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 09:15

Die WOZ daar verdient de gemeente mooi aan natuurlijk.

Nu alle huizen zo duur waren denken die ook: mooi dat extra geld kunnen we gebruiken voor sociale zorg / asielopvang en noem maar wat er allemaal betaald moet worden in de gemeente. Ik houd ook mijn hart vast.

De rekening voor de afvalstoffenheffing is niet heel erg omhoog gegaan. Die kreeg ik gisteren en daar heb ik geld voor apart gezet.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 11:06

Luxorvalkje schreef:

Nu alle huizen zo duur waren denken die ook: mooi dat extra geld kunnen we gebruiken voor sociale zorg / asielopvang en noem maar wat er allemaal betaald moet worden in de gemeente. Ik houd ook mijn hart vast.

De rekening voor de afvalstoffenheffing is niet heel erg omhoog gegaan. Die kreeg ik gisteren en daar heb ik geld voor apart gezet.

Dat is wel erg kort door de bocht dat het gebruikt wordt voor asielopvang...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 11:28

Zorg lijkt me alleen maar goed, dat daar geld heengaat.. En er zijn vast nog best heel belangrijke dingen die ervan betaald worden inderdaad :j

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 11:35

PSvanLot schreef:
Luxorvalkje schreef:

Dat is wel erg kort door de bocht dat het gebruikt wordt voor asielopvang...

Ik denk dat je hem verkeerd opvat.

Ik bedoelde dat gemeenten voor steeds meer dingen verantwoordelijk zijn gemaakt. Dat kost ook steeds meer geld. Een deel daarvan komt uit Den Haag, maar ze moeten zelf ook nog geld binnen harken. Dat kan door meerdere dingen, maar eentje is het verhogen van de belastingen. Door een hogere WOZ komt er meer geld binnen van huiseigenaren waarmee ze al die dingen kunnen betalen. Dit waren maar twee voorbeelden.

In het kader van besparen: bezwaar aantekenen tegen een hogere woz kan je zo een paar tientjes per jaar besparen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:25

A op die manier.

Hier in het dorp hebben ze een probleem betreffende opvang asielopvang/statushouders.
We hebben een oud afkickcentrum, particulier initiatief, die er een aantal jaar geleden mee gestopt zijn, daar zitten nu asielzoekers in. Helemaal prima natuurlijk. Super de luxe is het daar.

Twee jaar geleden hadden we 7 huizen moeten geven aan statushouders, vorig jaar 10 en dit jaar 15. Daarvan is er geen enkele toegekend omdat er simpelweg geen huurhuizen vrij komen. De gemeenschap natuurlijk op de kop want als er überhaupt wat vrij komt dan kun je als geboren dorpsbewoner nergens terecht want een statushouder gaat voor...
Mijn God wat een gedoe...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 17:37

Ik ben ook van de spaarpotten en daar dan vervolgens van af proberen te blijven :+
Als ik met mijn WOZ kan bijdragen aan een eerlijkere en veiligere wereld doe ik dat graag. Maar wel op basis van normale huizenprijzen. Vind wat de gemeente nu doet in onze wijk compleet doorgeslagen :roll: >;)

Zo lekker gewerkt deze week en alles af wat ik wilde doen. Dus morgen en het weekend écht vrij. Kan daar erg van genieten.

Rotterdam ving officieel in 2022 zo'n 400 vluchtelingen op, zo'n 900 statushouders en zo'n 3500 mensen uit Oekraïne. Plus nog een heleboel ongedocumenteerden, schatting is zo'n 10.000. Op zo'n 100.000 ongedocumenteerden landelijk. Het probleem met ongedocumenteerden is echt heel groot. Zijn mensen die overal buiten vallen en nauwelijks echt in beeld zijn en zeker never nooit niet in aanmerking komen voor een woning.
Ik voel, ook door mijn vroegere werk in Rotterdam, erg met deze doelgroep mee.

Maar goed, daar gaat het niet over in dit topic :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 18:29

Ik heb eerste dag nieuwe opleiding achter de rug en al gelijk interessante weetjes meegekregen voor de boekhouding binnen de sector waarin ik wil starten. Een paar voor interpretatie vatbaar :') en dan ook bijvoorbeeld dat alle opleidingen die tot een jaar voor opstart zijn gevolgd, dat die alsnog als kost mogen ingebracht worden. Ik wist dat je dat kon inbrengen, niet dat je tot een jaar terug mag.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 19:20

Fijn Varekaj :j

Citaat:
Het enige wat ik hoop is dat de huizenprijzen hoog zijn tegen de tijd dat ik wil verkopen.. :') gezien ik het heb moeten herfinancieren en zo voor mn gevoel (of nou ja, eigenlijk is het gewoon zo) voor de 2e keer mn huis heb gekocht, alleen dan voor nog meer.. :+

Hier ook zoiets. Ik hoop toch ook echt dat ik straks voor mijn appartement nog wat terug ga krijgen wat in de buurt komt van wat ik er in heb gestoken... heb het appartement gekocht terwijl ik feitelijk helemaal niet meer daar wilde wonen maar deed het voor mijn zoon ivm co-ouderschap, waarna mijn ex dat co-ouderschap zo invulde door naar het buitenland te vertrekken... zit je daar in een dure wijk in de grote stad waar je eigenlijk niet wilt wonen... ^)
Duszzz...

Eind van dit jaar gaat de anti-speculatie-regel eraf (die hebben ze in dat gedeelte van Rotterdam) en mag ik het verkopen zonder dat de winst weer teruggaat naar de woningbouwvereniging. Ik hou mijn hart vast..

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:59

Dat komt vast goed Vanhuisuit. Het tekort is nog niet opgelost.

Hier de zuiveringsheffing ontvangen. Er zijn twee opties:
- eenpersoonshuishouden: € 68,95
- meer persoons huishouden: € 206,85

Met twee betaal je evenredig meer.
En het maakt dus niet uit of er twee of vijf mensen in mijn huis wonen. Dat is voor de heffing even duur. Ik vind dat raar

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 20:42

Je zou eigenlijk 2 x 68,95 euro moeten overmaken. Dat is veel eerlijker. Als ze dan navraag doen dan zeg je dat je 2 x een eenpersoonshuishouden hebt. Slaat nergens op dat je voor 2 evenveel moeten betalen als voor 5.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 22:13

Bijzonder idd

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 22:14

Hier is het goedkoper, 56,28 voor 1 persoons huishouden en 168,84 voor meerpersoons huishouden, en dan per adres nog eens 50,20 watersysteem heffing.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 03:04

Toch nog een keer een besparing op ons energiecontract, met elektra ben ik overgestapt naar Tibber, die was qua vastrecht en (kleine) vergoeding per kWh nog goedkoper als Next energy. Zij doen wel alleen elektra dus met gas blijf ik bij Next energy. Even snel gerekend scheelt het me in kosten voor elektra al snel weer een paar tientjes per maand, afhankelijk van verbruik.

Meer info:

https://www.energievergelijk.nl/nieuws/ ... ten-liggen

Wil je ook overstappen naar Tibber, gebruik dan de link in mijn onderschrift, dan krijgen we allebei € 50 in de Tibber store, voor bijvoorbeeld een slimme energie meter waarbij je je verbruik goed kunt monitoren of de elektrische auto kunt laten opladen wanneer dat het meest interessant is.

En dit vond ik ook een interessant artikel:
https://www.solar365.nl/nieuws/zonne-en ... 5B0B5.html

Waarschijnlijk gaan wij deze ook bestellen. Ik denk dat ik op deze manier een heel eind richting 0/ paar honderd euro op mijn energie rekening ga komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 08:14

Het is dat onze boiler nog in uitstekende staat verkeerd. We hebben gedacht aan zonnepanelen, alleen hebben wij geen terugdraaiende teller meer (nooit gehad helaas). En is zonne-energie alleen rendabel als je het gebruikt tijdens de zon-uren. In de winter hebben we er vrij weinig aan, de verwarming staat overdag uit.
Voor iemand die de boiler moet vervangen die panelen heeft is dit wel een heel mooi initiatief :j en zeker alvast handig om te weten dat het bestaat.

Vanochtend de nieuwe trend van Tiktok gezien: enveloppe-sparen. Dat is al zo oud als de straat, en is dus het potjes-systeem maar dan met een enveloppe.

En ik durf voorzichtig positief zijn: op 1 maart mag ik starten in een nieuwe job :D Gisteravond telefoon gehad dat ze mij uitgekozen hebben uit de selecties na de test en het gesprek.
Ik ga op brutoloon een stukje achteruit maar wel flink vooruit op extralegale voordelen en aantal vakantiedagen. En het is 80% tewerkstelling, ideaal qua tijdsverdeling voor hobby, partner en bijberoep. Ik heb een dansje gedaan tijdens het telefoongesprek :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 08:16

Enveloppe sparen? Je bedoelt met cash?

En gefeliciteerd met je nieuwe job!!!! De voordelen zijn echt wat waard!! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 08:25

Ja met cash. Je haalt geld af en stopt dat dan in enveloppes. Eentje voor boodschappen, eentje voor sporten, eentje voor avondjes uit etc. En dan pak je enkel uit de envelop wat je nodig hebt. Is hij leeg, dan beslis je of op = op of toch uit een andere overhevelen. Geld fysiek in handen hebben en zien zou remmend werken, bewuster maken van wat je effectief nog hebt. Ze melden wel dat je het ook kan met aparte rekeningen of potjes maken zoals bij sommige banken mogelijk is.

De voordelen zijn zeker mooi meegenomen allemaal en gaan op zich ook fijne besparingen meebrengen. Gratis woon-werkverkeer bijvoorbeeld. En in principe kan ik er zelfs aan verdienen als ik met de fiets zou gaan. Er is een fietsautostrade aangelegd naar onze hoofdstad, een vriend van mijn partner gebruikt die regelmatig. Volgens Google is mijn route met de fiets (zonder die speciale Fietsbaan) 30km enkele rit. Dat zou me per dag dat ik de fiets pak €14,4 opleveren.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 08:28

Dat werkt enorm goed met cash. Vroeger had ik allemaal lege jampotjes met contant geld. Het werkt heel goed omdat je ook met de inhoud een zichtbare verdeling kunt maken en zo echt direct ziet hoeveel je nog vrij te besteden hebt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 08:36

Varekaj schreef:
Ja met cash. Je haalt geld af en stopt dat dan in enveloppes. Eentje voor boodschappen, eentje voor sporten, eentje voor avondjes uit etc. En dan pak je enkel uit de envelop wat je nodig hebt. Is hij leeg, dan beslis je of op = op of toch uit een andere overhevelen. Geld fysiek in handen hebben en zien zou remmend werken, bewuster maken van wat je effectief nog hebt. Ze melden wel dat je het ook kan met aparte rekeningen of potjes maken zoals bij sommige banken mogelijk is.

De voordelen zijn zeker mooi meegenomen allemaal en gaan op zich ook fijne besparingen meebrengen. Gratis woon-werkverkeer bijvoorbeeld. En in principe kan ik er zelfs aan verdienen als ik met de fiets zou gaan. Er is een fietsautostrade aangelegd naar onze hoofdstad, een vriend van mijn partner gebruikt die regelmatig. Volgens Google is mijn route met de fiets (zonder die speciale Fietsbaan) 30km enkele rit. Dat zou me per dag dat ik de fiets pak €14,4 opleveren.

Proficiat! Dat worden flinke dagen als je daarnaast ook al je opleidingen nog moet doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 08:51

Alle opleidingen zijn zodanig gepland dat de ene pas begint als de andere is afgewerkt, en altijd max 1 avond/week. De huidige opleiding die gisteren is gestart wordt afgerond met examen op 23/3 en dat is de enige die overdag en doordeweeks is. Ik zou 1/3 beginnen op de nieuwe plek en 4 dagen werken. Mijn vrije dag zal dan op de lesdag zijn. Ik had dit gemeld bij mijn gesprek, dus ze zijn op de hoogte.
Andere opleidingen in de toekomst die overdag doorgaan zijn altijd in het weekend.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 08:52

JudithO schreef:
Dat werkt enorm goed met cash. Vroeger had ik allemaal lege jampotjes met contant geld. Het werkt heel goed omdat je ook met de inhoud een zichtbare verdeling kunt maken en zo echt direct ziet hoeveel je nog vrij te besteden hebt.

Ik doe dat onder andere met cash van spaarzegels.. Het is leuk, het geeft je een beetje feel met wat je aan t doen bent... je kan een doel eraan hangen..
maar ja, als ze het cashgeld echt gaan wegsaneren.. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 09:05

Ik hou inderdaad ook altijd wat cash opzij. Stalgeld gaat cash, lesgeld gaat cash. Ik gok dat ik in mijn bijberoep ook veel cash betalingen zal hebben. Zit ik wel met het obstakel dat geld storten op je rekening enkel nog op afspraak kan en dat je er nog voor moet betalen ook.

In ons dorp was sprake van alle automaten weg te halen. De dichtstbijzijnde zou dan stadscentrum zijn. Dat is ten eerste 3km verderop en je kan nergens (gratis) parkeren. Heb je cash nodig moet je er eerst al voor om gaan rijden en nog voor betalen ook. Nu gaan ze alsnog 1 automaat in het dorp voorzien. Aan het station. Of all places nemen ze uitgerekend die waar de criminaliteit in het dorp zich verzamelt }:0 en een dief zo alle kanten op kan verdwijnen.
In het ziekenhuis waar ik gewerkt heb is de automaat ook weggehaald. "Niet meer van deze tijd". Ze vergaten alleen dat er nog best wat artsen cash afrekenen of dat ouderen die automaat gebruikten. Of zoals op onze dienst, als de wifi eruit lag en onze betaalbakjes werkten niet, dat mensen daar dan ook konden afhalen om de arts te betalen. De factuur opsturen was verboden :+ alles moest ter plekke. "Want als je factuur stuurt krijg je je geld niet van de armoezaaiers".

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 09:55

Hier hebben ze ook alle automaten weggehaald en eentje aan station overgelaten.
Laten we zeggen dat onze stad net in het nieuws geweest is als een van de grootste drugssteden, dus superveilig voor de ouwe menskes om aan het station geld te moeten afhalen.

en 30 km enkele route met de fiets, chapeau als je dat doet Varekaj!
Wij zijn in onderhandeling voor een woning die op 28 km van mijn werk ligt en ik vind dat met de auto al ver :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 10:46

30km vind ik echt te ver. Ik fiets 22 en daar doe ik met de elektrische fiets al dik 45 minuten over.

Ik begrijp dat cash geld in enveloppen niet zo als je dan gaat overhevelen van de ene naar de andere?
Sowieso vind ik dat de spaarpotjes op je betaalrekening exact hetzelfde en heb je het probleem van 'met veel cash over straat' ook niet.

Beroepen die met cash uitbetaald worden bestaan hier volgens mij eigenlijk niet, mits je zwart aan het werken bent.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 10:52

In mijn oude buurt hebben ze alle automaten weggehaald, behalve die bij de ah. Ah is open van 7/8-19/22. Die automaat staat binnen, dus een extra drempel voor mensen met slechte bedoelingen

Ik dacht bij die enveloppen aan dat wekelijkse spaarsysteem. Dan nummer je de enveloppen 1 tm 52. Die hussel je door elkaar en aan het begin van de week pak je een enveloppe of trek je blind een enveloppe en daar doe je dan het bedrag in dat erop staat. Dan heb je aan het einde van het jaar € 1.378,00 gespaard.