[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:00

Die heb ik ook inderdaad haha.

Ik heb ooit gezegd, ik wil 100m rondom geen buren. Dat is niet helemaal gelukt maar toch grotendeels wel! En de buren waar we wel aan vast zitten tot we nieuw gaan bouwen op het perceel, zijn een huis met mantelzorgwoning waarin beide een oudere vrouw met allebei een grote hond wonen. Echt helemaal prima. En ze hebben allebei geen kinderen, heerlijk rustig!

Enige waar ik wel eens koters hoor zijn bij de vakantiehuisjes van een gemeentepersoneelsvereniging aan de overkant van de weg, maar daar hebben we verder eigenlijk nooit last van.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:05

kinderen zijn niet eens het grootste probleem.... daar hebben we nog het minste last van
de ouders en grootouders daarentegen ....
en een alleenstaande buurman met bezigheden op vreemde tijden en wat issues

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 19:50

Ook ik kom me melden. Mijn vriend en ik zijn "zoekende" (zoekende tussen aanhalingstekens omdat we niet actief zoeken) naar een woning.
We lijken nu iets gevonden te hebben wat binnen ons budget valt en waar wij enthousiast van worden. Vandaag een bezichtiging gehad en nou zien we wel direct een aantal puntjes waar kosten aan komen. Direct bij ons de vraag kunnen we dit en zo ja hoe kunnen we dit financieren zouden we het willen kopen.

Zouden jullie mij een handje kunnen helpen in deze wirwar die op het moment in mijn hoofd zit. Wij kunnen het huis aan, kosten koper kunnen we betalen maar op dat moment is het spaargeld wel als sneeuw voor de zon grotendeels verdwenen. Dit zou betekenen dat je niks meer kunt klussen aan het huis (verven, andere vloer bijv). Zouden de kosten koper eventueel op een andere manier te financieren zijn? Bijv uit overwaarde en/of afgeloste deel van mijn vriend zijn huidige huis?
Ik weet dat de kosten koper niet meer in de nieuwe hypotheek mee kan.

Uiteraard willen wij alvorens we het echt gaan kopen met een bouwkundige het huis rond. En uiteraard betrekken wij ook een financiele adviseur hierbij, maar die is op dit moment niet bereikbaar voor mijn wirwar in mijn hoofd te ordenen (wirwar komt door enthousiasme).

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 19:59

Sowieso iets om met een adviseur te bespreken natuurlijk, maar waarom kijk je niet of je (een deel van) de verbouwing mee kunt nemen in je hypotheek in een bouwdepot?

Als je hypotheek verstrekker op marktwaarde financiert, kun je ook kijken of je marktwaarde (na verbouwing als je een bouwdepot neemt) hoger is als je koopsom. Dan kun je een deel van de kosten koper misschien wel meenemen in de hypotheek.

En anders stuur me even een pb met je vragen en het huis waar het om gaat, kijk ik even met je mee (nee ben geen adviseur maar ondertussen wel wat ervaring en werk bij een taxateur).

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 20:23

Joolien, ik zou even een afspraak maken met je hypotheekadviseur. Dan kan je bijvoorbeeld kijken wat je boetevrij kunt aflossen, want je betaalt best een hoge rente.

Ik ga ook kleiner wonen, van 129m2 naar 75m2 en ik vind het zo'n rustgevende gedacht :D Ik woon alleen (met kat!) en dan is 75m2 echt meer dan genoeg. Ik wil flink gaan opruimen voordat ik ga verhuizen (nieuwbouw, dus ik heb nog even).

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 21:12

Prairy schreef:
Sowieso iets om met een adviseur te bespreken natuurlijk, maar waarom kijk je niet of je (een deel van) de verbouwing mee kunt nemen in je hypotheek in een bouwdepot?

Als je hypotheek verstrekker op marktwaarde financiert, kun je ook kijken of je marktwaarde (na verbouwing als je een bouwdepot neemt) hoger is als je koopsom. Dan kun je een deel van de kosten koper misschien wel meenemen in de hypotheek.

En anders stuur me even een pb met je vragen en het huis waar het om gaat, kijk ik even met je mee (nee ben geen adviseur maar ondertussen wel wat ervaring en werk bij een taxateur).

Ik heb ondertussen met onze adviseur contact kunnen krijgen en die gaf ook een bouwdepot aan als optie. Ik als leek op dit gebied had daar natuurlijk niet aan gedacht.
Bedankt voor je snelle antwoord en mee willen denken.

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 12:17

Pff wat is het toch frustrerend die woningmarkt. Je moet tegenwoordig snel zijn om een huis te kunnen kopen anders zijn er al 3 andere kopers. Nu hebben we een huis waar we interesse in hebben, vanavond tweede bezichtiging gepland met bouwkundige, word ik zojuist afgebeld door de makelaar. Of we morgen zouden kunnen en anders maandag, uuuuuh nee?! Morgen kan ik maar de bouwkundige niet dus daar hebben we niks aan, en maandag en dinsdag kunnen zowel mijn vriend als ik niet dus dan word het woensdag :\
En nee, beiden kunnen we onze afspraken op maandag en dinsdag niet afzeggen of verplaatsen. Die mogelijkheden hebben we al bekeken. En nu ben ik in afwachting of de bouwkundige dan überhaupt kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 12:19

Hmm kans is dan wel groot dat ze anderen ook voorrang geven of niet? Hier kom je echt al niet meer aan een tweede bezichtiging toe... Gelijk bieden en dan onder voorwaarde van een bouwtechnische keuring bijvoorbeeld doen.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 12:31

Yvank_ schreef:
Hmm kans is dan wel groot dat ze anderen ook voorrang geven of niet? Hier kom je echt al niet meer aan een tweede bezichtiging toe... Gelijk bieden en dan onder voorwaarde van een bouwtechnische keuring bijvoorbeeld doen.

Hier lukt dat ook bijna niet meer. Huis waar wij bezichtiging hadden is ook net onder onze neus verkocht, biedingsstrijd wilden wij niet voor idiote prijzen aangaan. Zo schuilt er wel het gevaar dat je dus overhaast een huis gaat kopen omdat het anders weg is, en dat is wat wij dus eigenlijk echt niet willen doen... maakt het wel enorm lastig hoor, die ‘markt’ nu.

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 12:37

Jep, daarom is het ook zo enorm frustrerend. Deze week heb ik nog vakantie dus kan ik veel schuiven enzo, maarja vanaf volgende week werk ik gewoon weer wat in houd dat mijn vrije tijd erg beperkt is, zeker gezien onze bouwkundige een vriend is die ons graag helpt maar dat dus ook buiten zijn eigen werktijden moet doen en ik veel al late diensten werk (=middag en avond) en we elkaar dan dus mislopen, hetzelfde verhaal met mijn vriend.
We willen het huis echt niet zomaar kopen zonder te weten wat de puntjes die wij zagen inhouden, het gaat om een ouder huis en het zou zomaar het verschil kunnen zijn tussen een compleet nieuw dak erop moeten laten maken en iets wat simpel op te lossen kan zijn.

Wij willen inderdaad ook niet overhaast kopen en zijn wel zo realistisch dat er nog genoeeeeeg huizen kopen, we hebben geen haast. Maar dit huis zijn we echt best wel verliefd op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 12:40

Maar je kan dat toch ook na een bod doen? Dat kan gewoon onder die voorwaarden... Hier zijn er mensen die op die manier nu echt al heel lang steeds er naast grijpen. Desnoods ga je morgen zonder de bouwkundige om te kijken of het huis nog steeds bevalt.

Wij deden ook bezichtiging , bod en dat bod onder voorwaarde dat uit een bouwtechnische keuring geen kosten van meer dan X bedrag zouden komen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 12:43

Mijn zusje heeft idd laatst ook een koopovereenkomst getekend voor een oud huis waarvan ik o.b.v. de vorige bouwkundige keuring (die slecht uitgevoerd was, maar dat terzijde) al zei, daar gaat nog minimaal 50-60k aan kosten aan komen want de vloer op de begane grond moet er waarschijnlijk uit.

Zij hadden 30.000 opgenomen als ontbindende voorwaarde.

Uiteindelijk kwam er € 111.000 direct noodzakelijke herstelkosten uit, de vloer eruit was er 1 deel van (en dan was er nog niet eens een bedrag opgenomen voor een nieuwe vloerbedekking).

De koopovereenkomst is dus mooi ontbonden.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 12:48

Dan zou ik inderdaad een bod doen onder voorbehoud van bouwkundige keuring. Voor ons had dat geen verschil gemaakt, als wij dat hadden gezegd was ie evengoed onder onze neus uit verkocht want de andere partij hoefde ook geen bouwkundige keuring te doen. Nou was dit ook wel een zeer goed afgewerkt huis, echt zelden zo’n net huis gezien.

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:42

We hebben (met dank aan een hele goede vriend die zich in alle bochten wringt) nog een optie kunnen vinden gelukkig. Vandaag :D
Benieuwd of mijn vriend en ik nog beide hetzelfde gevoel hebben bij het huis en dat we vandaag geen gekke dingen ontdekken.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 14:23

Spannend, succes !

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 14:33

Wij wonen in friesland maar daar is het gelukkig niet zo erg als de verhalen die ik hier lees. Wij hebben gister koopovereenkomst getekend van ons nieuwe huis, 1 febr de sleutel! Dinsdag is de makelaar hier geweest en vanavond al een bezichtiging. Zijn nu hard bezig alle klusjes te doen die al tijd zouden haha, en opruimen etc. Hoop dat we dit wat vlot kwijtraken

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 15:00

Ik had het hier in zuid Limburg ook niet verwacht moet ik zeggen. Maar toch rijzen de prijzen langzamerhand de pan uit en gaat alles wat leuk is toch aardig snel.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 18:03

Hier ook Friesland en bepaalde huizen gaan hier inmiddels ook héél hard. Wij hebben ook maar 1 bezichtiging gehad, vond ik ook echt niet fijn, maar het is echt een keurig huis met veel extra's voor dit type woning. Blij dat we de gok gewaagd hebben. We zijn nu aan het klussen en nog steeds heel blij ermee <3

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 10:07

Hier in zuid gelderland is het ook drama. Zeker in de prijsklasse waar wij in zoeken is veel vraag.
De taxatie van ons nieuwe huis is geweest, rapper binnen en aangeleverd bij de bank. Voorlopig kunnen we dus even niks behalve wachten totdat de hypotheek rond is. Ze mogen allemaal wel opschieten, 12 december is de overdracht, volgens onze adviseur komt dat allemaal helemaal goed :=

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 14:49

Ik woon in de randstad (wel een dorp), dus hier is het helemaal drama. Alles onder de ongeveer 350.000 is in no time weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 10:45

Ik meld me ook! Gisteren een goed gesprek met vriend gehad en de eerste stappen zijn gezet om op jacht te gaan naar een mooi nieuw plekje!

Zijn al druk aan de slag met hypotheek adviseur en dan maar eens kijken of onze droom haalbaar is.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 11:20

Ik kom mij ook melden! Wij hebben een gesprek aangevraagd bij een hypotheek adviseur en dat gaat 4 december worden.

Vriend en ik wonen nu zo goed als samen in mijn appartement en zijn altijd wel een beetje aan het rondkijken maar niets concreets. Mede omdat we de mogelijkheden nog niet echt in kaart hebben.

Ik heb een uitzendcontract fase A dus dacht eigenlijk dat we voorlopig pech zouden hebben, maar toen bedacht ik mij dat de laatste 3 jaar cijfers ook meegeteld kunnen worden dus we gaan zien of dat voldoende oplevert.

Wij wonen overigens in zuid Limburg en onze verwachte prijsklasse is ook wel populair hier.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 11:36

Leuk robijntjah en xJurdyWonanx!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:22

xJurdyWonanx: leuk!

Ik heb (nog) geen vast contract maar dat maakt niet zoveel uit.
Het lijkt erop dat onze droom (vrijstaand, eventueel paard(en) aan huis er wel in zit, enige waar wij rekening mee moeten gaan houden is moeder van zijn kind als we verder weg komen dan nu.

Zoeken dan ook rondom onze huidige woonplaats (Maarheeze).

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:43

Wij hebben geboden op een huis. Nu dus afwachten wat de verkopers gaan doen ermee . Fingers crossed. Huis zit in onze prijsklasse maar moet wel wat aan gedaan worden dus de vraagprijs kunnen we nu niet betalen, of beter gezegd, willen we niet. Daarvoor moeten we er nog teveel aan uitgeven om het af te krijgen.

Jurdywonan in dezelfde regio als wij zoeken dus! :Y) Het gaat snel hier moet ik zeggen, al vaak gebeld maar dan zijn ze toch al net verkocht, of ze zijn al in onderhandeling