Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 13:17

Dagmar80 schreef:
@Daabtjuhhh: Wat een verbetering! Ik snap die vijver voor koi's ook niet zo, op die manier is een vijver toch ook gewoon niet mooi? En tuin hou je ook niet over. Ik ben ook voor écht gras :D Wat ook een leuke optie is (en heel goed voor de bijen) laagblijvende bodembedekkers met bloemen als 'gazon'.

https://i.pinimg.com/originals/3b/7b/16/3b7b16584a0da13cecff9840d98d5447.jpg

Ja die vijver was echt te lomp. Hij stond zelfs half voor het raam.
Een gazon met laag blijvende bodembeddekers is zeker erg mooi.
Op dit moment heb ik er in de zomer weleens een zwembad staan. Daarom nu ook nog nep gras.

Mijn tuin is nog niet helemaal af.
Ik wil nog wat bloembakken vullen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 13:50

Dagmar80 schreef:
@Letizia

Wat je clematis betreft, ze houden heel erg van voeding. Ik zou er flink wat compost bij doen, houdt ook mooi vocht vast, want clematissen drinken veel. Daarnaast wat koemestkorrels erbij, dat doet denk ik al een hoop.

Thanks! Wilde de tuin toch al voeden met compost, dus komt goed! Zal er voor nu wel even een gieter met voeding bij kiepen :)

BeFunny

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 06:53

Ons tuintje krijgt steeds meer kleur. Ik heb nog veel meer ideeën maar alles op zijn tijd _O-

Het gras/onkruid staat heel hoog we krijgen een nieuwe maaier van de week en als het goed is gaat vriend er met een bosmaaier over vanavond dan is het weer kort (het is heel snel groeiend)
Afbeelding

Vlonder nog niet helemaal zoals ik het wil maar Iig wel al een gezellig plekje zo.

Afbeelding

Onze tafel in het midden daar komt grind (we gingen gister middag naar praxis om grind te halen en kwamen thuis met van alles) maar grind natuurlijk vergeten.

Afbeelding

Deze kruiwagen was lek en band niet goed meer. Nu heeft hij een ander leven. Er komt nog een beeld in en iets van verlichting

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 09:43

Roodvos schreef:
Janine1990 schreef:
Wat is schrale mest? :o?
En waarom zand?

In ieder geval erg bedankt voor je reactie!!

Ik denk dat schrale mest is: weinig mest en veel strooisel. En dat zand = grond en geen scherpzand oid. Je wil de wortels niet rechtstreeks in de mest.

Google verteld mij dat:
Distels houden van arme kalkrijke (dus basische) grond
Rododendron houdt van humusrijke zure grond

Die 2 zijn tegenstrijdig, dus dat je een distel hebt betekent eigenlijk dat je grond nu niet zo fijn is voor de rododendron. Met mest maak je de grond ter plekke rijker en zuurder.
Dus ik zou advies van Marlies opvolgen, en dan gewoon in voor- en najaar even een hoopje paardenmest onder de rododendron leggen.

Ik was ff van de radar en dit topic ook uit het oog verloren, sorry. Goede uitleg heb je gelukkig gehad!
Is het gelukt met de distel verwijderen?

Mooi BeFunny al die kleurtjes, wordt er helemaal vrolijk van.

Hier ook de boel heerlijk in bloei, had op de kerstmarkt in Valkenburg veel bollen gekocht en nu dus allemaal narcissen en tulpen in bloei. Van de week een struik er uit gegooid en vervangen voor wat nieuws. Gras wordt al weer mooi groen na het verticuteren, kortom voorjaar {:}

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 06:45

Gister avond nog grind gehaald en erin gedaan. 5 zakken van 20kg zit erin :') de bladen zelf zijn 150kg per stuk (graniet) maar hij staat en blijft waar die staatv _O-

Afbeelding

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:17

Leuk opgevrolijkt BeFunny!
Waar zit het grint precies?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:29

Letizia schreef:
Leuk opgevrolijkt BeFunny!
Waar zit het grint precies?

Op de tafel in het midden. De tafel is heel groot. Het blad bestaat uit 3 granieten bladen en onderstel van metaal.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:48

Die tafel weegt evenveel als mijn paard. :') Wel prachtig uitzicht zo met het water en de brug. Daar kun je vast enorm van genieten.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:29

Vanuit een andere hoek een foto gemaakt.
Dan is meer van de tuin in beeld.
Achterin staat het frettenverblijf.
Het gras is gemaaid en de meeste onkruid tussen de tegels zijn weg. Wat een poedersuiker :') maargoed dan is het wel netjes.

Afbeelding

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:38

Voor onkruid heb ik de Kwern Greenbuster pro. Ideaal ding. Het hele terrein is binnen no time onkruidvrij.
Haalt ook mos en groene aanslag prima weg.

https://youtu.be/eytrH-nI82g

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:57

Ik vind het altijd heerlijk om het onkruid tussen de tegels vandaan te plukken :D Daarna helemaal zen haha

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:11

noviceh schreef:
Ik vind het altijd heerlijk om het onkruid tussen de tegels vandaan te plukken :D Daarna helemaal zen haha

Mocht je je vervelen ..... ;-)

Voor een kleine oppervlakte vind ik het nog niet zo erg, maar hier hebben we 6 terrassen van in totaal zo'n 500m2. Als je dan klaar bent met de laatste dan is de 1e alweer dringend toe aan onderhoud.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 15:37

Matheno schreef:
noviceh schreef:

Mocht je je vervelen ..... ;-)

Voor een kleine oppervlakte vind ik het nog niet zo erg, maar hier hebben we 6 terrassen van in totaal zo'n 500m2. Als je dan klaar bent met de laatste dan is de 1e alweer dringend toe aan onderhoud.

Ik vind 1000 meter wat het bij ons totaal is ook erg veel hoor. Ik heb wel zo'n voegen apparaat. Ziet er makkelijk uit naar is echt toch een werk en onkruid brander maar ook dat gaat traaaag. Dat apparaat van hierboven ga ik eens bekijken.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 17:17

BeFunny schreef:
Gister avond nog grind gehaald en erin gedaan. 5 zakken van 20kg zit erin :') de bladen zelf zijn 150kg per stuk (graniet) maar hij staat en blijft waar die staatv _O-

[ [url=m/02eItj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar al die 5 zakken liggen dus midden op je tafel?

Je tuin ziet er mooi ruim uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 18:01

Ik laat onkruid juist staan, leuk die bloemetjes tussen de tegels. En gras t/m mei niet maaien om voldoende bloemen erin te hebben.. de oude garde met biljartlaken grasveld gruwelen ervan. Ik geniet van alle verschillende bloemetjes en insecten die daar vrolijk van worden <3

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 18:20

anca schreef:
BeFunny schreef:

[ [url=m/02eItj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar al die 5 zakken liggen dus midden op je tafel?

Je tuin ziet er mooi ruim uit

Ja het is een hele grote tafel ;)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 18:23

idinn schreef:
Ik laat onkruid juist staan, leuk die bloemetjes tussen de tegels. En gras t/m mei niet maaien om voldoende bloemen erin te hebben.. de oude garde met biljartlaken grasveld gruwelen ervan. Ik geniet van alle verschillende bloemetjes en insecten die daar vrolijk van worden <3

Wij hebben geen gewoon gras. Het is vooral ook onkruid en groeide echt mega snel als we dan niet maaien dan wordt het alleen maar lastiger doorheen te komen. Met een gewone handmaaier kun je het ook niet maaien.
En onze hondjes konden er niet meer doorheen lopen.
Ook in het gras stond veel onkruid.
En tussen de tegels geleid het opeens ook tot op je knieën als je niet oppast. Dat laten wij dus niet staan. In de border en tegen het hek aan de andere kant laten we wel bewust wat onkruid staan. Wat vooral ook bloemen heeft. Leuk voor de bijtjes en vlindertjes. Maar het terras wil ik netjes.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 13:03

Hi! Ik hoop dat er hier bokkers zijn die even met me mee willen denken.
Recent een stacaravan gekocht met staplaats. Volledig omheinde tuin, maar met een laag hek aan de voorkant wat om 2 redenen niet ideaal is;
Ten eerste zitten we net wat minder vrij in de tuin en ten tweede ziet de hond ook iedereen langs lopen en die slaat dan aan (wat supervervelend is). Ik wil de voorkant dus dichter hebben. Er staat al erg veel groen en dat moet eigenlijk wel blijven. Ook de pergola blijft. Mijn idee nu is om van die rieten of bamboe matten tegen het hekwerk aan te plaatsen. Dan zal alleen het klimop weg moeten denk ik.

Bij deze enkele foto's. Hebben jullie ideeën?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 15:16

Hé het is dus gelukt om een stacaravan te kopen. Wij hadden een vergelijkbare situatie en ik heb zelf een dicht hek gemaakt. Mocht niet heel hoog zijn, maar deze hoogte mocht wel. Let niet op de honden :D Afbeelding

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 20:56

Je zou ook lange palen in de schutting kunnen plaatsen en daarop dezelfde planken bevestigen. Je behoudt de schutting, maar maakt hem alleen wat hoger. Dan kunnen de planten blijven staan.

Goof schreef:
Hi! Ik hoop dat er hier bokkers zijn die even met me mee willen denken.
Recent een stacaravan gekocht met staplaats. Volledig omheinde tuin, maar met een laag hek aan de voorkant wat om 2 redenen niet ideaal is;
Ten eerste zitten we net wat minder vrij in de tuin en ten tweede ziet de hond ook iedereen langs lopen en die slaat dan aan (wat supervervelend is). Ik wil de voorkant dus dichter hebben. Er staat al erg veel groen en dat moet eigenlijk wel blijven. Ook de pergola blijft. Mijn idee nu is om van die rieten of bamboe matten tegen het hekwerk aan te plaatsen. Dan zal alleen het klimop weg moeten denk ik.

Bij deze enkele foto's. Hebben jullie ideeën?

[ [url=m/NKI5Ej.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Mdmh7a.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GTbRtV.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/FVbTXb.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/DukkCr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 09:42

Een andere optie is een gaaspaneel tegen/tussen de schutting plaatsen en daar klimplanten tegen aan laten groeien :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 10:30

Huilen dit...
Afbeelding
Afbeelding

Zit er nog leven in???

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 10:32

Is dat dezelfde als die van de distel? Bruine bladeren in ieder geval eruit halen, voeding bijgeven, water bijgeven, op hoop van zegen? Grond is wel heel droog ook (maar we hebben ook al een neerslagtekort, ik ben ook al druk met gieter in de weer...)

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 10:42

Oei, dat ziet er niet fraai uit. Hopelijk is het nog te redden!

Ik heb erg droge grond, meer zand dan wat anders. Dat ga ik eerst maar eens wat verbeteren, met wat kleikorreltjes voor erdoorheen en dan cacaodoppen erop zodat dat kan gaan verteren. Dat schijnt ook nog eens best aardig water vast te houden. En dan aan de slag met jullie eerder gegeven tips voor een stukje tuin zonder zon. Super leerzaam dit topic! :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:57

Winged schreef:
Is dat dezelfde als die van de distel? Bruine bladeren in ieder geval eruit halen, voeding bijgeven, water bijgeven, op hoop van zegen? Grond is wel heel droog ook (maar we hebben ook al een neerslagtekort, ik ben ook al druk met gieter in de weer...)

Klopt... Heeft al veel voeding gehad .. de andere heeft weinig last van de droge grond, maar de bovenkant oogt ook altijd heel droog hoor. Dit was ook na een dag zon er op...

Ik ga een poging doen vanavond... Knip de hele dorre rommel er wel uit . Scheelt energie in de verkeerde takken...