[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:06

Mjetterd schreef:
Net te horen gekregen: Ons bod is geaccepteerd :D!

Hahaha, dat dacht ik wel al, als verkoper ga je ook niet stom zitten doen om 2500 euro, super!

Berdien

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:06

Notaris staat zo goed als los van het hypotheekproces :) Die heb je alleen nodig voor de overdracht van de woning. Er zijn tot aan nieuwjaar nog 7 werkdagen. Wil je in die tijd een hypotheek definitief rond krijgen.. :n Is normaal al een uitdaging maar nu helemaal.

Kiovili

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:39

Onze hypotheekadviseur vertelde dat het nu ongeveer 4 tot 6 weken duurt je hypotheek rond te krijgen.
Ik weet niet of het jou gaat om nog met die gedeeltelijk aflossingsvrije regeling mee te gaan (die er na 1 januari niet meer is)? Want als je voor 31 december het koopcontract tekent is er niks aan de hand en kun je gewoon nog mee gaan met die regeling. Het is niet erg dat de hypotheek later pas rond is.
Zo gaan wij het iig ook doen.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:40

Kiovili schreef:
Onze hypotheekadviseur vertelde dat het nu ongeveer 4 tot 6 weken duurt je hypotheek rond te krijgen.
Ik weet niet of het jou gaat om nog met die gedeeltelijk aflossingsvrije regeling mee te gaan (die er na 1 januari niet meer is)? Want als je voor 31 december het koopcontract tekent is er niks aan de hand en kun je gewoon nog mee gaan met die regeling. Het is niet erg dat de hypotheek later pas rond is.
Zo gaan wij het iig ook doen.

Aha, dan zal de makelaar dat vast bedoeld hebben!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:43

Berdien schreef:
Notaris staat zo goed als los van het hypotheekproces :) Die heb je alleen nodig voor de overdracht van de woning. Er zijn tot aan nieuwjaar nog 7 werkdagen. Wil je in die tijd een hypotheek definitief rond krijgen.. :n Is normaal al een uitdaging maar nu helemaal.

de notaris houdt wel de 10% aanbetaling (bankgarantie) onder zich.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 19:47

ik meld mij hier ook even aan ben woest :P haha

hallo,
allemaal wij zijn vanaf 14 juni bezig met een huis hier wonen wij al vanaf 1 augustus in.
-eerst kregen wij te horen er zit een agrarische bestemming op je kunt hier geen hypotheek op krijgen.
oke van alles regelen met de gemeente om er een woonbestemming op te krijgen.
het was ons beloofd dat het 1 augustus rond was.
toen kwam er weer wat tussen en werd het 1 september.
er werd on helaas van alles beloofd maar er was geen woord van waar.
toen heb ik maar eens met de gemeente gebeld van hoe het ervoor staat bel ik op krijg ik te horen dat er helemaal niks is gebeurd.

weer gespreken gehad met de gemeente makelaar, enz kregen wij in eens te horen dat de gemeente een stuk grond van ons afpakte terwijl wij dit erbij gekocht hadden.
wij waren het toen helemaal zat wel kregen wij een stuk tuin achter ons huis erbij en dit was natuurlijk weer helemaal mooi.
weer 3 koop contracten verder
toen is officieel de woonbestemming aangevraagd en eindelijk op 7 november waren er geen bezwaren gemaakt en was het rond dachten wij.
kregen wij weer te horen dat het weer 6 weken moest wachten want mensen konden nu nog bezwaar maken bij hogerrand.
20 december zal het dus rond wezen (dit ziet er ook naar uit dat dit zo is).
maar wij hebben 7 november gezegd van vraag maar gewoon de hypotheek aan heb geen zin om nog langer te wachten.
het geld lenen alles was goed (krijgen wij vandaag 18 december pas te horen dat wij niet een hypotheek krijgen omdat er een andere bestemming op heeft gezeten.
en hun zeggen het huis is het dus niet waard wij hebben het huis juist voor een heel mooi bedrag gekocht.
de taxerende makelaar heeft zelf asr nog gebeld en die zij het huis is dit meer dan waard en het huis word alleen maar meer waard en zal nooit onder dit bedrag komen wat wij voor het huis betaald hebben. nog een makelaar gebeld en mijn hypotheek adviseur ook niemand snapt er wat van mijn hypotheek adviseur doet dit al heel lang en hij is woedend want hij heeft dit nog nooit mee gemaakt zelf mijn eigen makelaar niet en de makerlaar van het huis niet.

maar nu wij zijn dus al bijna een half jaar bezig om een huis te kopen wij zijn het nu zo zat er gaat elke keer wat mis.
wij hebben ons eigen huis zelf verkocht zonder makelaar binnen 1 week tijd en nu nu zitten wij in een huis wat misschien dus helemaal niet van ons word
ik weet nu echt niet meer wat wij moeten doen onze hypotheek adviseur gaat het nu bij iemand anders proberen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 19:51

juval schreef:
Berdien schreef:

de notaris houdt wel de 10% aanbetaling (bankgarantie) onder zich.

Klopt, maar dat is meer aanvraagtechnisch en staat los van je uiteindelijke hypotheek :)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 19:51

jeetje wat vervelend! en wat een rot verhaal zeg!

Wij gaan vanavond niet meer verven.
mijn vriend heeft vanmiddag nog een klein beetje geverfd.
maar we hebben geen bouwlamp dus kunnen nu niet verder verven.
daar baal ik wel van, want ik had juist vanavond zin om wat te doen.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:11

ralphtdw schreef:
ik meld mij hier ook even aan ben woest :P haha

hallo,
allemaal wij zijn vanaf 14 juni bezig met een huis hier wonen wij al vanaf 1 augustus in.
-eerst kregen wij te horen er zit een agrarische bestemming op je kunt hier geen hypotheek op krijgen.
oke van alles regelen met de gemeente om er een woonbestemming op te krijgen.
het was ons beloofd dat het 1 augustus rond was.
toen kwam er weer wat tussen en werd het 1 september.
er werd on helaas van alles beloofd maar er was geen woord van waar.
toen heb ik maar eens met de gemeente gebeld van hoe het ervoor staat bel ik op krijg ik te horen dat er helemaal niks is gebeurd.

weer gespreken gehad met de gemeente makelaar, enz kregen wij in eens te horen dat de gemeente een stuk grond van ons afpakte terwijl wij dit erbij gekocht hadden.
wij waren het toen helemaal zat wel kregen wij een stuk tuin achter ons huis erbij en dit was natuurlijk weer helemaal mooi.
weer 3 koop contracten verder
toen is officieel de woonbestemming aangevraagd en eindelijk op 7 november waren er geen bezwaren gemaakt en was het rond dachten wij.
kregen wij weer te horen dat het weer 6 weken moest wachten want mensen konden nu nog bezwaar maken bij hogerrand.
20 december zal het dus rond wezen (dit ziet er ook naar uit dat dit zo is).
maar wij hebben 7 november gezegd van vraag maar gewoon de hypotheek aan heb geen zin om nog langer te wachten.
het geld lenen alles was goed (krijgen wij vandaag 18 december pas te horen dat wij niet een hypotheek krijgen omdat er een andere bestemming op heeft gezeten.
en hun zeggen het huis is het dus niet waard wij hebben het huis juist voor een heel mooi bedrag gekocht.
de taxerende makelaar heeft zelf asr nog gebeld en die zij het huis is dit meer dan waard en het huis word alleen maar meer waard en zal nooit onder dit bedrag komen wat wij voor het huis betaald hebben. nog een makelaar gebeld en mijn hypotheek adviseur ook niemand snapt er wat van mijn hypotheek adviseur doet dit al heel lang en hij is woedend want hij heeft dit nog nooit mee gemaakt zelf mijn eigen makelaar niet en de makerlaar van het huis niet.

maar nu wij zijn dus al bijna een half jaar bezig om een huis te kopen wij zijn het nu zo zat er gaat elke keer wat mis.
wij hebben ons eigen huis zelf verkocht zonder makelaar binnen 1 week tijd en nu nu zitten wij in een huis wat misschien dus helemaal niet van ons word
ik weet nu echt niet meer wat wij moeten doen onze hypotheek adviseur gaat het nu bij iemand anders proberen

Op ons huis zat ook agrarische bestemming, ook hiervoor kregen we geen hypotheek.
Gelukkig stond de kavel bij de gemeente al als woonbestemming. Dus binnen 1 dag had het kadaster het aangepast.

Je moet zorgen dat het bij het kadaster goed te boek staat.

Succes ermee!

@ Leorah, heb je ruimte voor een bak dan? Meende dat jullie iets van 2000m2 hadden? Of heb je een bak en geen weidegang voor de paarden?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:12

@Ralph: erg vervelend gelopen zo. Het verhaal is me niet helemaal duidelijk. Officieel heb je ook nog niets in de hand dat de bestemming gewijzigd is, of? Hier in de buurt stond jaren geleden ook een boerderij te koop met flink wat grond, zat ook een agrarische bestemming op, wij hebben er toen voor gebeld, maar er was al iemand mee bezig, geloof dat deze er zeker anderhalf jaar of langer mee bezig is geweest om de bestemming te veranderen naar ik meen paardenhouderij, is uiteindelijk ook allemaal niet door gegaan, geloof ik. Sterkte d'r mee, hoop dat het allemaal toch te realiseren valt.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:32

een woonbestemming aan vragen duurt officieel 2 keer 6 weken en dit is de 20ste helemaal rond en dit zit goed zeggen ze tot nu toe nog
de laaste 6 weken is alleen voor speciale redenen om bezwaren te maken als voorbeeld als je 6 weken in coma hebt gelegen en het nu past leest kan je nu dus nog bezwaar maken maar dit gebeurd in 99.9% bijna zeker van niet zegt de gemeente.
maar de ASR wil nu geen hypotheek geven want hun denken of zeggen dat het huis minder waard is dan wat wij moeten betalen dit omdat er een andere bestemming op heeft gezeten.
maar iedereen makelaar van dit huis, aankoop makelaar, hypotheek adviseur zegt allemaal dat het niet klopt wat hun zeggen wij hebben juist weinig betaald voor het huis. en het huis word alleen maar meer waard omdat het gemoderniseerd moet worden.
en onze makelaar en hypotheek adviseur snappen er niks van deze mensen doen dit werk al heel lang en hebben ze nog nooit mee gemaakt.

maar het rare was dat alles er goed uit zag qwa hypotheek en nu 2 dagen van te voren zeggen ze het in eens af
terwijl het bedrag wat wij lenen geen probleem is want kunnen nog meer op nemen maar dat willen wij niet

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 22:51

Bij onze boerderij heeft de bank een eigen expert gestuurd om het te taxeren.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 07:50

Tinkels, we krijgen een bak, een paddock en een klein stukje wei. Het is 3000 m2 (scheelt toch weer 1000 met wat je dacht :) ). Ik ga tzt nog op zoek naar een stukje wei erbij, maar eerst dit en eerst het huis zover klaar maken. Er ligt nog een klein stukje land naast de bak (550 m2) dat we erbij kunnen kopen, maar dat zou later ook nog kunnen.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 10:09

@ralphtdw wat een vervelende situatie inderdaad, maar je woont al wel in het huis, zonder het huis gekocht te hebben? Of begrijp ik dat verkeerd.

Het is dus zo, dat wij het koopcontract voor 1 januari getekend moeten hebben. Maar het is mij nog niet duidelijk of het over het voorlopige koopcontract gaat.

Over 2 uur een afspraak bij de hypotheker :), nu eens kijken op www.floorplanner.nl. Daar kun je blijkbaar je huis inrichten.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:01

Volgens mij gaat dat inderdaad om het voorlopig koopcontract Mjetterd. Als het eenmaal vastligt, zit je voor de deadline van 1 januari. Succes zometeen!!

Hier is het momenteel heel chaotisch. Het klusbedrijf is vandaag begonnen in huis, de kraan is nog bezig met het aanleggen van de bak, mijn vader en ik moeten vanmiddag de meubels naar het nieuwe huis brengen, mijn dochter heeft haar afscheid op de peuterschool vandaag (net eindgesprek gehad en mevrouwtje had gewoon op rekenen en op taal beide een AA-score op haar cito joehoewww) EN vanavond slapen we voor het eerst in het nieuwe huis.

DRUKKKKKKKKKKKKKK!!!!!!!!!!! pfff

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:26

Mjetterd schreef:
@ralphtdw wat een vervelende situatie inderdaad, maar je woont al wel in het huis, zonder het huis gekocht te hebben? Of begrijp ik dat verkeerd.

Het is dus zo, dat wij het koopcontract voor 1 januari getekend moeten hebben. Maar het is mij nog niet duidelijk of het over het voorlopige koopcontract gaat.

Over 2 uur een afspraak bij de hypotheker :), nu eens kijken op http://www.floorplanner.nl. Daar kun je blijkbaar je huis inrichten.

ja klopt dat wij er al in wonen vanaf augustus maar dit komt omdat ons huis plotseling is verkocht zonder makelaar iemand had er belang bij.
en wij moesten er uit en wij wouden dit huis kopen en dit huis staat al tijdje leeg en daarom konden wij het nu huren.
mmaar 1 januari pas tekenen voor voorlopige koopcontact? wat zijn hun hier dan laat mee,
normaal zijn ze hier heel snel mee omdat ze dan bang zijn dat de koper er misschien anders weer vanaf ziet. en als je koopcontract hebt getekend heb je nog maar 3 dagen bedenk tijd en kun je er niet vanaf tenzij je het geld niet rond krijgt of welke reden u er in heeft gezet.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:26

Leorah schreef:
Volgens mij gaat dat inderdaad om het voorlopig koopcontract Mjetterd. Als het eenmaal vastligt, zit je voor de deadline van 1 januari. Succes zometeen!!

Hier is het momenteel heel chaotisch. Het klusbedrijf is vandaag begonnen in huis, de kraan is nog bezig met het aanleggen van de bak, mijn vader en ik moeten vanmiddag de meubels naar het nieuwe huis brengen, mijn dochter heeft haar afscheid op de peuterschool vandaag (net eindgesprek gehad en mevrouwtje had gewoon op rekenen en op taal beide een AA-score op haar cito joehoewww) EN vanavond slapen we voor het eerst in het nieuwe huis.

DRUKKKKKKKKKKKKKK!!!!!!!!!!! pfff

wat goed dat je dochter het zo goed doet op school.
en spannend de eerste dag in je nieuwe huis:)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:34

ralphtdw schreef:
Mjetterd schreef:

Over 2 uur een afspraak bij de hypotheker :), nu eens kijken op http://www.floorplanner.nl. Daar kun je blijkbaar je huis inrichten.

mmaar 1 januari pas tekenen voor voorlopige koopcontact? wat zijn hun hier dan laat mee,
normaal zijn ze hier heel snel mee omdat ze dan bang zijn dat de koper er misschien anders weer vanaf ziet. en als je koopcontract hebt getekend heb je nog maar 3 dagen bedenk tijd en kun je er niet vanaf tenzij je het geld niet rond krijgt of welke reden u er in heeft gezet.

Nee, ik was niet duidelijk denk ik :Y). Voor 1 januari moeten we het voorlopige koopcontract getekend hebben en de hypotheek offerte hebben aangevraagd, dan mogen we namelijk nog gebruik maken van de oude hypotheek regeling :).

Vandaag offerte van de hypotheek aangevraagd, morgen het voorlopige koopcontract tekenen.
Overdrachtsdatum staat op 29 maart, maar die gaat waarschijnlijk nog 1 week na voren. Lang nog -O-

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:23

ralphtdw schreef:
een woonbestemming aan vragen duurt officieel 2 keer 6 weken en dit is de 20ste helemaal rond en dit zit goed zeggen ze tot nu toe nog
de laaste 6 weken is alleen voor speciale redenen om bezwaren te maken als voorbeeld als je 6 weken in coma hebt gelegen en het nu past leest kan je nu dus nog bezwaar maken maar dit gebeurd in 99.9% bijna zeker van niet zegt de gemeente.
maar de ASR wil nu geen hypotheek geven want hun denken of zeggen dat het huis minder waard is dan wat wij moeten betalen dit omdat er een andere bestemming op heeft gezeten.
maar iedereen makelaar van dit huis, aankoop makelaar, hypotheek adviseur zegt allemaal dat het niet klopt wat hun zeggen wij hebben juist weinig betaald voor het huis. en het huis word alleen maar meer waard omdat het gemoderniseerd moet worden.
en onze makelaar en hypotheek adviseur snappen er niks van deze mensen doen dit werk al heel lang en hebben ze nog nooit mee gemaakt.

maar het rare was dat alles er goed uit zag qwa hypotheek en nu 2 dagen van te voren zeggen ze het in eens af
terwijl het bedrag wat wij lenen geen probleem is want kunnen nog meer op nemen maar dat willen wij niet

Wij zitten inderdaad ook bij ASR, zij willen absoluut geen hypotheek verstrekken voor agrarische bestemmingen ;)

Blij dat we de titel er snel af kregen!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:39

iemand nog een suggestie welke verzekeringen o.i.d. ik nog meer de wijzigingen door moet geven?
Ik heb nu al:
* Vodafone
* Autoverzekering
* scooterverzekering
* Zorgverzekering (gaat automatisch GBA)
* uitvaartverzekering

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:22

Ik zit ook in de procedure om een appartement kopen. Ik heb het voorlopig koopcontract al getekend en morgen loopt de ontbindende voorwaarde af die in dat contract staat. Mocht de wereld dan vergaan, dan sterf ik in ieder geval met nog wat geld op de bank. Mijn hypotheekofferte ligt al ondertekend bij de hypotheekverstrekker maar die hebben gistermiddag aangegeven de controle op alle paperassen niet te kunnen nagaan voor het einde van dit jaar. Ik moet dus de datum van mijn ontbindende voorwaarde aan laten passen naar begin volgend jaar en dat moet dan ook met morgen als laatste optie bijkbaar...heel fijn. Het is nogal wat gestress zo op het einde van zo'n koop....pfff

@IvysToeter: Ik heb van een collega de optie http://www.verhuisvriend.nl doorgekregen om te gebruiken

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:39

Oh en nou ik toch in de ratelstand sta:
@ Caballo77: jouw verhaal over wat je er voor hebt betaald (teveel of niet) lijkt zo enorm veel op dat van mij! Ik heb meerdere huizen bezichtigd en wist meteen, zonder van te voren nou bedacht te hebben DIE dag een huis te willen gaan kopen, dat die ene 'm moest worden. Meteen de volgende dag een bod gedaan, de verkopende makelaar vroeg nog: "Weet u zeker dat u niet nog een keer wil gaan kijken?" en ik vroeg nog heel naief: "Wat moet ik dan de tweede keer zien wat de eerste keer niet duidelijk is?". Nou moest hij wel even om lachen en zei dat de meeste wel even na wilde denken en ik gaf aan dat de hele nacht al te hebben gedaan. Ik ben inmiddels een tweede keer gaan kijken en nee: dit is echt de plek waar ik me goed voel en dat voelt zo lekker!
En die vraagprijs: ik had een ander huis nooit zo mooi kunnen opknappen als deze mensen nu hebben gedaan (Zij verkopen met een behoorlijke restschuld) en ik kan er zo intrekken. Ik had touwens wel de opperbaas in de vorm van mijn vader meegenomen bij de bezichtiging, want dat ik het zo leuk vind is een ding maar dan is het handig als iemand anders er wat objectiever tegenaan kijkt. Teveel betaald, pfff, IK ga nou in wonen en ben er blij mee!

Judie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:07

Hallo!
Mag ik mij hier ook melden?
Samen met mijn vriend ben ik bezig om ons eerste huis te kopen.
We zijn dus starters en hebben het op de valreep van 2012 nog kunnen halen en is ons bod geaccepteerd :-)..
Nu nog in afwachting op de bank voor de financiering, maar dat maakt gelukkig niet uit dat het in 2013 geregeld wordt, het koopcontract is getekend.
Maar wat een geregel allemaal joh poeh!
Viel jullie dat ook tegen?

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:42

Gefeliciteerd Judie.
Bij mij waren er vorig jaar ook wel wat perikelen, maar uiteindelijk (achteraf) vond ik het niet tegenvallen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:49

Ik vond het een drama.

Al dat volk dat je nodig hebt rondom huizen zijn maar lapzwanzen die je heel veel stress bezorgen.... :o

Makelaars, hypotheekverstrekkers, tussenpersonen... ik ben er nog niet 1 tegengekomen die zijn werk gewoon prettig, vlot en netjes doet....je moet ze allemaal steeds achter de broek aan zitten anders gebeurt er niks, èrg irritant.

Enige goede ervaring is met de ING, die leken wel gewoon klantvriendelijk hun best voor ons te doen +:)+

Ik ben iemand die er best begrip voor heeft als iets wat langer duurt of dat er eens iets kwijtraakt ofzo, zulke dingen kunnen gebeuren, maar dat slampamperige gedoe waar je als huizen(ver)koper ontzettend afhankelijk van bent en dat toch al spannend genoeg is..... _-:(

Ben zoooo blij als mijn huis eindelijk verkocht is en we eindelijk van die ellende af zijn.... *droomt lekker verder* :P