Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 20:42

Suzanne F. schreef:
Dan een vast bedrag instellen wat direct naar je spaarrekening gaat. Dat kan je als opdracht instellen in je bank app.

Maar dan kan ik het nog altijd terugboeken..
Gaat mij er juist om dat ik er met mijn fikkies van afblijf.
Soort van zilvervloot voor volwassenen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 20:59

Er zijn ook rekeningen waar terugboeken een aantal dagen duurt als ik het goed heb. Dat beperkt impulsaankopen al een stuk.

denice

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 21:04

Maak maar naar mij over dan, ik bewaar het wel voor je }:)

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 21:19

Prairy schreef:
Waar/bij welke bank heb jij die Faelynn, en goede ervaring ermee als je ook wat terug wil boeken?

Ik persoonlijk zou momenteel trouwens niet langer als een jaar mijn geld vast zetten, je weet nooit wat er gebeurt en een jaar is nog te overzien. Zeker nu de rentes nog steeds stijgen.

Ik heb ook een jaar maximaal, en doe het over verschillende potjes en periodes, zodat er een paar keer per jaar een deel van t geld vrij komt voor het geval dat.
Heb nu twee kleine potjes lopen bij Inbank en Klarna.

Aanmelden en goedkeuring van identificatie duurde wel vrij lang, maar eenmaal geregeld vind ik de app en t overzicht wel heel helder.
Terug boeken gaat ook makkelijk, gaat wel een paar dagen overheen voordat t weer op je reguliere rekening staat.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-23 22:33

Citaat:
Maak maar naar mij over dan, ik bewaar het wel voor je }:)
:')

Hier met zoonlief uit eten geweest en ik werd door hem getrakteerd :Y) _/-\o_
Het was echt knetterdruk in de stad... (Rotterdam), je zou zeggen dat mensen minder uit eten gaan maar konden nog maar net een plaatsje krijgen en ook andere tenten zaten ramvol :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 22:47

Dat idee hebben wij ook VHU! Wil je ergens wat eten of drinken, dan is het proppen geblazen wil je een fijn plekje.

Ik wil geld overschotten ook wel een nieuwe bestemming geven, kom maar door :))

In BE is er al een tijdje een programma Tiny house battle. Ik vraag me intussen af of dat onder echt een woning valt, of eerder onder een (sta)caravan?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 23:19

Faelynn schreef:
Mocht iemand trouwens van plan zijn een Raisin rekening te openen, ze hebben zo’n vertel een vriend bonus, dan krijg je volgens mij beide €50 als extra’tje alleen dan moet je t dus via een link doen die ik je dan evt kan sturen :j

Waarom heb je die niet gevraagd aan mij >;) Jammer ..

Ik heb ook de link voor anderen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 23:55

Fitzroy schreef:
Faelynn schreef:
Mocht iemand trouwens van plan zijn een Raisin rekening te openen, ze hebben zo’n vertel een vriend bonus, dan krijg je volgens mij beide €50 als extra’tje alleen dan moet je t dus via een link doen die ik je dan evt kan sturen :j

Waarom heb je die niet gevraagd aan mij >;) Jammer ..

Ik heb ook de link voor anderen.

Omdat ik dat natuurlijk pas kon zien nadat ik adhv jou tip een Raisin rekening geopend heb haha.
Had leuk geweest als ik van te voren wist dat jij mij een link kon sturen inderdaad, dan had ik zelf ook €50 gehad met openen, nu niet helaas. Vandaar dat ik t er nu ook bij zet.

(Of heb je dat wel verteld en heb ik er toen overheen gelezen dat jij een link had? In dat geval sorry, dan is t mij ontgaan, ook balen voor mezelf dan :') )

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 23:59

Nielojram schreef:
Suzanne F. schreef:
Dan een vast bedrag instellen wat direct naar je spaarrekening gaat. Dat kan je als opdracht instellen in je bank app.

Maar dan kan ik het nog altijd terugboeken..
Gaat mij er juist om dat ik er met mijn fikkies van afblijf.
Soort van zilvervloot voor volwassenen :D

Tja daar komt een een stukje discipline om de hoek kijken denk ik. Kunt toch moeilijk al je spaargeld vastleggen in een deposito, dan ben je het tijdelijk kwijt en dat lijkt me niet handig.
Maak spaarpotjes op de spaarrekening zodat je voor spelen kunt sparen, misschien scheelt dat.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 15:57

Die spaarpotjes binnen je spaarrekening werken toch echt ook al wel als een soort buffer. Ik baal enorm als ik 'moet' overmaken van de ene naar de andere rekening.
Het werkt toch een beetje psychologisch...

Net de WOZ aanslag gehad. Als de gemeente morgen komt en zegt mevrouw we kopen uw woning voor de WOZ waarde was het dus direct verkocht. Ik begrijp dat ze de WOZ 2023 baseren op de geschatte waarde januari 2022 maar dan nog :roll: zeggen ze dat de verrekeningsfactor naar beneden is gegaan maar als ze dan vervolgens alle woningen zo hoog inschatten schiet je daar als burger nog niets mee op ...

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 16:39

Ik weet nog niets van de woz, ik ben er eigenlijk wel benieuwd naar want misschien kunnen we dan qua hypotheek door de schuld-marktwaardeverhouding een stapje maken zodat de rente zakt.... Zou fijn zijn.
Daarnaast wil ik het dan weer niet weten, want misschien gaat het dan als het huis zoveel hoger wordt ingeschat nog een flinke klap geld kosten bij de gemeentelijke belastingen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 16:47

Ik had met herfinancieren wel baat bij een hogere WOZ..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 17:14

Ik vrees wel voor de woz waarde. Ik heb dik overboden om dit appartement te kunnen kopen.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 17:31

Woz waarde is eigenlijk altijd lager dan wat je betaalt.
Bij mijn huidige huis is het verschil bijna 100k.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 18:48

Klopt, dat die WOZ vaak lager is dan wat je betaalt als je een huis koopt. Bij de gemeente waar ik woon zit bij de aanslag ook een aantal andere gemeentelijke belastingen. De WOZ is plm 1/3 van de totale jaaraanslag in mijn geval dan.
Maar hoe dan ook die aanslag gemeentelijke belastingen vind ik altijd wel een soort hick up hoor zo aan het begin van het jaar ^)

En het kan handig zijn als je je hypotheek wilt veranderen, verhogen, omzetten whatever. Maar ik ben momenteel niet meer zo goed op de hoogte van alle hypotheek regels ivm die hogere rente zullen de verhoudingen toch ook weer anders komen te liggen denk ik?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 19:47

Ik vergeet ook ieder jaar weer dat je dat ook nog moet betalen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 19:50

Dat is altijd vies veel geld inderdaad. Ik laat het tegenwoordig maandelijks afschrijven. Anders kreeg ik telkens zo’n verzakking. Want eerst komt deze (Gemeente OZB) maar daarna komt er nog eentje voor waterschap/wegenheffing/zuiveringsheffing enzo. En die is ook heel hoog. Geen grapjes meer. Dus liever nu maandelijks in termijnen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 20:16

Ja dat is ook altijd zo'n tegenvaller.
Elk jaar weer he. Dat je denkt oja... }:0
Als het lukt probeer ik het in één keer te betalen en zo niet in maandelijkse termijnen. Of dat ik het eerst in maandelijkse termijnen doe en als ik een meevaller heb dat ik het in een keer voor de rest betaal.
Toen ik minder te besteden had had ik op een gegeven moment zoveel dingen die ik per maand betaalde dat je amper wat overhield om van te leven... da's ook niet handig... dan lukt sparen ook niet, zit je in zo'n vicieuze cirkel.
Blij dat dat al weer een aantal jaar achter de rug is :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 20:23

Ik heb bewust een potje onverwacht en hoewel deze kosten natuurlijk elk jaar zijn veranderen ze wel steeds dus daar spaar ik op voor dat en voor de riolerings/afvalstoffenheffing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 21:30

Ik heb info ingewonnen voor bijberoep en ik ga het wel doorzetten, maar nu eerst nog even afwachten hoe het zit qua vaste job. In geval van nood, mocht ik een eind zonder werk blijven, kan ik altijd nog opteren onder een gunstige btw-regeling om het als hoofdberoep op te starten.

Deze middag boodschappen gedaan en eens echt vergeleken tussen 2 winkels. Ze bedotten je waar je bij staat... Volgens de folder is witlof volgende week in promotie aan €1,99/kilo bij Lidl. Bij de andere supermarkt vond ik enkel voorverpakt en flink duurder, dus idee was afwachten voor witlof tot maandag.
Lijstje gemaakt met wat waar te halen. Kom ik aan bij Lidl, is het witlof aan -30% en 0,99/kg! Ja hop, 2 kg de kar in hoor. En dan bij ieder item de app van de andere supermarkt ernaast gehouden. Melk was ook 1l bij A aan 0,99/l en bij B 1,09/l. Geraspte kaas was bij B dan weer fiks goedkoper. Samen met 2 stuks bloemkool, 2 stuks broccoli, 4L melk, wat andere spullen had ik aan €29.

Alleen jammer van het gehakt. Bij Lidl laten liggen omdat daar de prijs 7,99/kg was, en bij de ander een promotie van 2x 500gr aan €4,75 samen. Kom ik daar aan, helaas niks van die promotieverpakking te vinden. Dus maar de grootverpakking meegenomen aan de normale prijs. Maar jeetje zeg, iets meer dan 2kg tikte €16 af aan te kassa. Met een zakje aardappelen van 2kg en nog wat vleeswaren stond de teller op €53. Was er even niet goed van.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 22:36

Luxorvalkje schreef:

Nou dat gaat echt niet op als om je heen de huizen veel duurder verkocht gaan worden. Dan stijgt de WOZ waarde behoorlijk.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 22:58

Dat is inderdaad bij mij in de wijk (al jaren) aan de gang. Prijzen gingen maar omhoog omhoog omhoog. Nu zie je wel dat het minder snel gaat en de huizen wat langer te koop staan. Maar echt dalen doet het niet hoor.

Dat is bewust inkopen @Varekaj.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 00:55

Het scheelt alles bij elkaar hooguit een paar euro, maar goed. Als je dat elke week doet tikt het aan.

Intussen heb ik met de helft van het gehakt en witlof, 500gr geraspte kaas en 1L van de melk alvast voor 5x een 1-persoons witlof ovenschotel kunnen maken. De rest is voor vrijdag.

Enige nadeel aan dat ter plekke vergelijken is dat je er immens veel tijd mee verliest. Heb haast 1,5u nodig gehad terwijl ik anders op een kwartier weer buiten sta.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 08:14

Dat is wel een erg grote tijdsinverstering en zou voor mij niet opwegen tegen een paar euro.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 08:32

Luxorvalkje schreef:

Maar ik vraag me wel af hoe ze dat doen als ze de officiële verkoopprijs zien in het kadaster. In mijn vorige gemeente werd de waarde per 1 januari een halve ton hoger gezet dan waar ik het eind februari van hetzelfde jaar voor had gekocht. Daar heb ik toen wel succesvol bezwaar tegen aangetekend.