Fun-da deel 2!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 09:35

Ibbel schreef:
Naath86 schreef:
Wat ik me ook af vraag wat er gebeurt als over een aantal jaar de huizenmarkt weer compleet in stort. Want dat gaat een keer gebeuren.. hoeveel mensen hebben hun huis dan niet mega onderwater staan.


Dat speelt alleen maar bij 'ik moet m'n huis verkopen' vanwege scheiding/werkeloosheid etc. Dat je huis minder waard is maakt zolang je de hypotheek kunt blijven ophoesten niets uit. Pas als je móet verkopen en je huis minder opbrengt dan je hypotheek heb je een probleem. En aangezien banken sinds de bankencrisis geen tophypotheken meer verstrekken en sowieso veel kritischer zijn geworden...


Maar dat is natuurlijk iets wat in tijden van crisis nogal vaak zou kunnen opspelen. Mensen verliezen hun baan, kunnen de hypotheek niet meer ophoesten en moeten hun huis noodgedwongen verkopen. En dan ook nog eens ver onder de waarde waar de woning ooit voor is verkocht! Ik denk echt dat dit in de toekomst voor grote problemen kan zorgen, waar mensen nu niet over nadenken door mekaar als gekken te overbieden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Fun-da deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 09:59

Nou idd, jammer dat een makelaar zichzelf zo een slechte reputatie bezorgd!
Maar wat nou als hij de makelaar blijkt van je droomhuis? :=

Ibbel

Berichten: 49311
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Fun-da deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:06

Dan is de kans vermoedelijk sowieso vrij groot dat het biedingen vér boven waar jij hypotheek voor kunt krijgen uit stijgen en wordt het dus toch niets.

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:08

Ibbel schreef:
Dan is de kans vermoedelijk sowieso vrij groot dat het biedingen vér boven waar jij hypotheek voor kunt krijgen uit stijgen en wordt het dus toch niets.

Als je zelf ook een overwaarde hebt is dat niet perse een probleem. Of ouders die helpen bij starters zie ik ook veel.

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:09

Cayenne schreef:
Nou idd, jammer dat een makelaar zichzelf zo een slechte reputatie bezorgd!
Maar wat nou als hij de makelaar blijkt van je droomhuis? :=


Gelukkig koop je het huis en niet de makelaar :)) die ben je zo weer vergeten gelukkig.
De verkoop makelaar van ons huis was ook echt een draak. Enige gevolg ervan is dat ik jaren later een baan bij ze heb afgeslagen toen ze me benaderden hahahaha

Ibbel

Berichten: 49311
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:10

Naath86 schreef:
Maar dat is natuurlijk iets wat in tijden van crisis nogal vaak zou kunnen opspelen. Mensen verliezen hun baan, kunnen de hypotheek niet meer ophoesten en moeten hun huis noodgedwongen verkopen. En dan ook nog eens ver onder de waarde waar de woning ooit voor is verkocht! Ik denk echt dat dit in de toekomst voor grote problemen kan zorgen, waar mensen nu niet over nadenken door mekaar als gekken te overbieden.


Maar de grens van overbieden ligt wel op wat je van de bank kunt lenen plus wat je zelf aan eigen geld hebt.
En de banken gaan niet verder meer dan 70% financieren. Dus als de markt instort en jij je baan kwijt raakt is het eerste wat je kwijtraakt 30% eigen geld die in die stapel bakstenen zit. Jammer, maar daar ga je niet failliet aan. Pas als de markt meer dan die 30% instort kom je met een restschuld te zitten.

Ibbel

Berichten: 49311
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:12

manzano schreef:
Ibbel schreef:
Dan is de kans vermoedelijk sowieso vrij groot dat het biedingen vér boven waar jij hypotheek voor kunt krijgen uit stijgen en wordt het dus toch niets.

Als je zelf ook een overwaarde hebt is dat niet perse een probleem. Of ouders die helpen bij starters zie ik ook veel.


Ook inclusief eigen geld zit er een plafond aan wat je kunt bieden. Je weet (mag ik tenminste hopen) tot op de laatste cent wat het maximale bedrag is dat je aan een huis kunt uitgeven. Inclusief nog een bedragje achter de hand voor verbouwen (of desnoods niet, dan doe je dat pas later), maar érgens is er een grens. Pa en ma kunnen best 50.000 bij willen dragen, maar geen 150.000 over het algemeen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34877
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:16


manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:17

Daarom zie je ook dat mensen tegenwoordig vaak zoeken onder hun budget en vanuit daar gaan over bieden.
Net als dat vroeger mensen hoger zochten en uitgingen van een onderhandeling van zo'n 10%

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:23

Wij hebben ook verkocht voordat het op internet kwam, aan een toevallige voorbijganger toen ik de ramen aan het wassen was. Heb wel de makelaar de onderhandelingen laten doen, want ik ken de kopers, en ik wilde geen scheve ogen. Maar alsnog boven de vraagprijs gekregen, dat is voor ons ook prima. Geen 10% erboven ofzo, maar alles meer dan de vraagprijs was voor ons al akkoord. En nu hebben we deze mensen aan een droomhuis geholpen, want het was het enige huis waar ze ooit naartoe zouden willen verhuizen. Dus we zijn allebei blij :) .

Ze hadden als clausule wel dat er bij de bouwkundige keuring maximaal €10.000,- euro directe kosten naar boven zouden mogen komen. Maar daar kwam een luttele €615,- uit, hahaha. Niet slecht voor een huis van 105 jaar oud al zeg ik het zelf :)) .

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Fun-da deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:30

Als je allebei tevreden bent prima toch.

Ik kreeg laatst ook zo'n bouwkundig rapport van een boerderij met 500 aan kosten. Ding moest van top tot teen geschilderd worden. Doe mij een schilder die dat voor 300 doet (dat stond in het rapport). Was schandalig.
Die makelaar gebruikt steeds dat bouwkundig bedrijf met dit soort rapporten onder het mom van "het is al gekeurd, dus hoeft u niet meer te doen".
Ik zag zo al voor duizenden euro's aan achterstallig werk.

Ibbel

Berichten: 49311
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Fun-da deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:36

Het is net als met paarden kopen: eigen DA mee als je laat keuren :))

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:38

Ibbel schreef:
Het is net als met paarden kopen: eigen DA mee als je laat keuren :))

Precies!! Maar dat keuringsbedrijf staat nu iig op m'n zwarte lijst haha

Anoniem

Re: Fun-da deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:52

Slechte reclame voor je bedrijf.. die makelaar mag wel flink goed betalen voor zulke rapporten..

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Fun-da deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:54

De koper had die bouwkundige keurder laten komen, dus het was niet eens onze eigen opdracht :)) . Voor €300,- kan ik behoorlijk wat schilderen, maar wij kunnen alles zelf :)) .

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 11:00

Rinske schreef:
De koper had die bouwkundige keurder laten komen, dus het was niet eens onze eigen opdracht :)) . Voor €300,- kan ik behoorlijk wat schilderen, maar wij kunnen alles zelf :)) .

Ja maar een keurder keurt niet op basis dat je dingen zelf doet natuurlijk. En om eerlijk te zijn. Ik heb laatst een pot verf gehaald van goede kwaliteit en die was al 100 euro. Daar kom ik op een grote boerderij niet ver mee hoor.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 11:16

Nee weet ik, maar hier ging het over een boeiboord wat ooit over een oud boeiboord heen is gezet, dat was eigenlijk het enige. Dat zit al 10 jaar prima zo, maar dat was eigenlijk de enige opmerking. Wat eronder zat was prima, maar zaten nopjes op van een plant en dat vonden we geen mooi aanzicht, daar hebben we een nieuw Trespa deel overheen gezet.

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Fun-da deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 11:39


Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 11:42


Ibbel

Berichten: 49311
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Fun-da deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 11:59

Goeie hemel. Categorie: nalezen niet nodig, ram maar op 'plaatsen', komt wel goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:07

Zag net nog een andere foto van het huis van Guus.. vind 'm daar veel beter passen qua kleur. De foto hier lijkt wat grijzig, maar daar was het een stuk donkerder. Ben eigenlijk wel heel benieuwd naar de andere zijde, die schijnt dan geheel open te zijn.

Ik weet hier in de buurt wel lelijkere blokkendozen te vinden :')

Qimm

Berichten: 15219
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Fun-da deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:08

Ik kreeg een crematorium vibe van dat ding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:18


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:20


Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:30

Cayenne schreef:
idinn schreef:
Ik weet hier in de buurt wel lelijkere blokkendozen te vinden :')


Over blokkendozen gesproken.... :D
https://www.funda.nl/koop/almere/huis-4 ... merbos-38/
Ik ben er nog niet over uit wat ik hier van vind :=

Stuk beter dan het crematorium van Guus wat mij betreft!