Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 12

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ontherun

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 14:27

Die ‘ouderwetse’ van de Ikea, de grote, daar past precies zo’n PMD zak in :D en hier dan een kleintje voor restafval erbij van die. Ik had eerst die grote PMD buiten liggen en deed daar telkens de kleine van de prullenbak in.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 14:46

Maar het feit dat je (veelal) gratis PMD zakken van de gemeente krijgt houdt niet in dat je ze vol moet doen :)
Wij hebben ook een afvalbak in de keuken staan voor plastic en papier, maar de PMD zak gaat maar half vol in die bak. En vaak ben je dan blij dat ie 'vol' zit, want hij gaat dan al aardig ruiken.
Hetzelfde geldt voor de GFT-bak overigens.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 14:48

DubbelDun schreef:
Maar het feit dat je (veelal) gratis PMD zakken van de gemeente krijgt houdt niet in dat je ze vol moet doen :)
Wij hebben ook een afvalbak in de keuken staan voor plastic en papier, maar de PMD zak gaat maar half vol in die bak. En vaak ben je dan blij dat ie 'vol' zit, want hij gaat dan al aardig ruiken.

Spoel jij bakjes en pakjes niet om voor je ze daar in doet dan? :\

Ik doe in mijn eentje in iets van 2,5 week zo'n zak vol... En er ruikt helemaal niks aan hoor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 14:51

Nee, dat doen wij niet. We bewaren de deksels dus ze gaan gewoon dicht en met 3 personen is die met 2 a 3 dagen vol.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 14:53

Omspoelen zou ik al een dagtaak aan hebben denk ik :o die zak vult zich snel hier, doen een week met eentje. Maar ik gooi dus echt alle plastic erin wat er in mag. Maar wij hebben sowieso veel afval in vergelijking met anderen, vraag me niet hoe.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 14:57

Liever even afspoelen dan dan het "al aardig gaat ruiken" in mijn keuken. En niet alleen voor het ruiken, geen ontbindingsprocessen in mijn keuken graag.

Wij gebruiken ook de ouderwetse vuilnisbak van Ikea. De zakken passen daar meestal goed in, hoewel de kwaliteit in onze gemeente nogal kan wisselen. Soms passen ze net niet, zeer irritant is dat. Afval even snel afspoelen, in de vuilnisbak in de bering en deksel erop. Geen stand of viezigheid in huis.

Afvalemmers in de keuken horen iedere dag geleegd te worden. Wel zo hygienisch.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 14:59

DubbelDun schreef:

Ik heb een hekel aan zakken halfvol weg moeten hangen
Voelt voor mii als verspilling van grondstoffen , dus hier gaan ze gewoon echt vol
Verpakkingen schoon of dicht er in en je ruikt niets :n

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:00

Hmm, ik zoek alleen iets waarbij in 1 bak alles behalve papier gaat en 1 voor papier. Want hier moet het afval in de ondergrondse container gegooid worden, dus je kunt geen plastic van biologisch afbreekbaar afval scheiden. Maar er zijn wel aparte papierbakken dus dat zou ik wel willen scheiden :)

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:01

Nu we containers hebben die worden opgehaald kunnen we dat doen ja, elke dag wisselen. In het appartement moesten we echter alles in de ondergrondse deponeren a €1 per keer. Dan ga niet elke dag je zakje daarin gooien kan ik je vertellen. En berging/bijkeuken hadden we niet. Alleen een open keuken.
Kwaliteit van die zakken wisselt inderdaad wel, vooral die trek banden eraan zijn hier slecht de laatste tijd.

Edit: voor papier gebruik ik eigenlijk gewoon alle dozen of die grote papieren tassen waar ik alles in verzamel en dan zo aan de straat kan zetten. Of ik nam mijn kratje mee en gooide dat in die papiercontainers
Laatst bijgewerkt door ontherun op 30-08-20 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:02

Gelukkig ‘hoort’ er niets en is er geen afvalpolitie. Iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt.
Ik heb mijn afvalbakken in de bijkeuken en spoel ook niets af. Zo’n zak zit er bij mij gerust een week in. Ik heb allen gft in de keuken en ook dat zit er een aantal dagen in. Bij mij vooral veel koffieprut en dat ruik je niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:02

Door de kleine hoeveelheid in de emmer valt het best mee met dat ruiken, de deksel sluit alle geurtjes goed af.

Wij zijn dan waarschijnlijk maar niet hygiënisch, maar hier gaan ze weg als ze vol zijn of als het buiten 30+ graden is en ze ruiken. :) Overigens is er nog niemand hier ooit ziek van geworden :)
Al die waterverspilling om alles af te spoelen vind ik veel meer zonde en nodeloze vervuiling.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:04

IsaCalixa schreef:
Hmm, ik zoek alleen iets waarbij in 1 bak alles behalve papier gaat en 1 voor papier. Want hier moet het afval in de ondergrondse container gegooid worden, dus je kunt geen plastic van biologisch afbreekbaar afval scheiden. Maar er zijn wel aparte papierbakken dus dat zou ik wel willen scheiden :)

Je woont in Groningen-stad?

Hier (dorpie vlak bij Friesland) wordt papier ook opgehaald door de milieuboer (en eventueel schillen), allemaal gescheiden.

Maar ik bewaar mijn papier meestal voor de volleybalvereniging. In de meeste omliggende dorpen wordt het oud papier opgehaald door een vereniging. Dat is helemaal win-win toch? :D

Papier bewaar ik in bananendozen of andere grote dozen die ik van mijn werk meeneem.
In mijn geval gaat de doos dus ook mee bij het papier. Maar je kan ook zeggen; ik hang een decoratieve tas ergens op voor het papier, of een mooie mand... Tilt ook makkelijk naar de OG.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:11

Piepiekuiken schreef:
Bedankt nog voor jullie meedenken! Ik heb er denk ik wel iets aan. Goede kennis en interieurstylist komt zodra ik de sleutel heb even langs om mee te denken. Zal jullie ideeen ook zeker meenemen, want zelf kom ik er gewoon niet uit. Ik vind een kleur gewoon snel saai haha. Als ik het zelf zou kiezen maak ik er waarschijnlijk een circus van haha.

[ [url=m/cSaxtB.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XUpf1d.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/q0AKZl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou dan oprecht voor die middelste kleur kiezen. Niet voor de hele kamer maar voor een wandje. Maar deze kleuren had ik in gedachte om even te testen vóórdat ik deze bank uitkoos haha. Maar ik kan hem niet loslaten :') Het is trouwens fresh fruit van Flexa.

Ik vind de linker en de middelste kleur allebei heel mooi passen.
En vergeet niet, een muurtje is zo geschilderd. Ik ben zelf nogal veranderlijk, hou van kleur maar kan ook weer uitgekeken raken op een kleur. Gemiddeld krijgt mijn slaapkamer en mijn muur achter de bank eens in de 2 jaar een andere kleurtje, gewoon omdat het daar dan tijd voor is.

Maar 1 tip, als je zo veranderlijk bent als ik...kom nooit in de verleiding je raamkozijnen of je plafond een keer een speciaal kleurtje te geven... want een muur is zo overgeschilderd...maar kozijnen of plafonds....helse klus om die weer wit te krijgen. NOOIT MEER

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:12

oji schreef:
Maar 1 tip, als je zo veranderlijk bent als ik...kom nooit in de verleiding je raamkozijnen of je plafond een keer een speciaal kleurtje te geven... want een muur is zo overgeschilderd...maar kozijnen of plafonds....helse klus om die weer wit te krijgen. NOOIT MEER

Ik wil hier aan toevoegen dat je ook stopcontacten niet moet meekleuren... :7

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:13

Heeft er al eens iemand wat gedaan met glitter verf? Ik zie een hoop verschillende voorbij komen, maar ook een hoop slechte reviews

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:18

Ik vind het zonde om die zakken niet vol te maken, in mijn prullenbak raakt die zak niet eens voor de helft vol, eerder richting een kwart. Dat staat me toch tegen dan hoor. Dan zou ik beter elke keer naar de schuur kunnen lopen, maar dat is ook irritant met van slot halen. Hond zijn eten zit in plastic en verder heb ik blijkbaar erg veel wat erin mag en weinig normaal afval. Er gaan wel 1 tot 1,5 zakken voor plastic doorheen per week en ik ben alleen.
GFT gaat allemaal direct in de container buiten(daar heb ik containerzakken voor die meemogen met gft). Maar ik leeg de prullenbak in de keuken niet elke dag hoor, heeft weinig met hygiene te maken, maar na 1 dag zit er bij mij bijna niets in en helemaal geen etensresten. :')

Nu moet ik ook zeggen dat ik weinig plek heb voor prullenbakken, 1 plekje in de keuken direct naast de achterdeur en verder eigenlijk niet. Ik moet nog een oplossing vinden om het allemaal op te slaan tot het opgehaald wordt, want dat papier en karton ligt in een gedeelte van schuur (en neemt soms wel de helft in := ). Zonde van de ruimte, samen met de zakken plastic. Wij hebben geen papiercontainer hier, wordt gewoon 1 keer per maand aan de weg gezet om opgehaald te worden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:19

DubbelDun schreef:
Door de kleine hoeveelheid in de emmer valt het best mee met dat ruiken, de deksel sluit alle geurtjes goed af.

Wij zijn dan waarschijnlijk maar niet hygiënisch, maar hier gaan ze weg als ze vol zijn of als het buiten 30+ graden is en ze ruiken. :) Overigens is er nog niemand hier ooit ziek van geworden :)
Al die waterverspilling om alles af te spoelen vind ik veel meer zonde en nodeloze vervuiling.

Ik ken de cijfers
De paar dingen die ik af moet spoelen kosten minder water dan de productie van een zak :)
Het meeste gaat er gewoon leeg zonder afspoelen in
Behalve zaken als vleesverpakkingen
Maar in de praktijk komt dat neer op de verpakking van het kvv van de honden :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:21

Haha Sonja, inderdaad. De verpakkingen voor de honden worden afgespoeld, de rest hangt er vanaf of het afgesloten kan worden of niet en hoe vuil het is. In de zomer wil ik die verpakkingen van de honden nog wel eens in de vriezer gooien als ik nog 2 weken moet wachten tot het opgehaald wordt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:24

manonutjuh schreef:
Heeft er al eens iemand wat gedaan met glitter verf? Ik zie een hoop verschillende voorbij komen, maar ook een hoop slechte reviews

Ik durf het niet zo goed. Heb er hele mooie dingen mee gezien, maar ook wel hele slechte dingen.

Ik wilde hier de kozijnen en deuren donker maken, maar ik denk dat het niet past bij het huis en inderdaad, een muur doe je sneller overnieuw dan een kozijn. Stopcontacten en schakelaars zijn hier gedeeltelijk of helemaal mee gekleurd, omdat degene die ging verven geen zn had om te tapen. Verschrikkelijk, ik probeer er elke keer 1 schoon te maken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:27

Janine1990 schreef:
oji schreef:

Ik wil hier aan toevoegen dat je ook stopcontacten niet moet meekleuren... :7

Ha ha, idd. Die even netjes losschroeven en er weer opzetten als je uitgeschilderd bent... :D

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:31

MyWishMax schreef:
manonutjuh schreef:

Ik durf het niet zo goed. Heb er hele mooie dingen mee gezien, maar ook wel hele slechte dingen.

Ik wilde hier de kozijnen en deuren donker maken, maar ik denk dat het niet past bij het huis en inderdaad, een muur doe je sneller overnieuw dan een kozijn. Stopcontacten en schakelaars zijn hier gedeeltelijk of helemaal mee gekleurd, omdat degene die ging verven geen zn had om te tapen. Verschrikkelijk, ik probeer er elke keer 1 schoon te maken.

Tapen wordt ook niet mooi. Gewoon even met een schroevendraaiertje het plastic kapje loshalen en na het verven terugzetten. Appeltje eitje. Ook handiger voor het schoonmaken, gewoon er even afhalen en de verf verwijderen ipv zitten priegelen op de muur. (ze kunnen ook in de vaatwasser maar weet niet of alle verf er daarmee afgaat)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:32

manonutjuh schreef:

Wat is 'wat'?

Ik ben er wel nieuwsgierig naar, maar een hele muur is me wat veel van het goede :')

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:36

Janine1990 schreef:
manonutjuh schreef:

Wat is 'wat'?

Ik ben er wel nieuwsgierig naar, maar een hele muur is me wat veel van het goede :')

Ik zou 1 muur willen doen op de slaapkamer van ons dochtertje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:37

manonutjuh schreef:

Ik weet niet of het onder 'glitter' valt, maar ik heb de kozijnen in de douche en de spiegelachterwand van mijn vitirinekast met zilverkleurige verf gedaan; https://d1xtbrx6upk6bd.cloudfront.net/f ... slag-1.jpg
Die geeft een bedekte 'glim' met een leuk motiefje :)

Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:45

oji schreef:
MyWishMax schreef:

Tapen wordt ook niet mooi. Gewoon even met een schroevendraaiertje het plastic kapje loshalen en na het verven terugzetten. Appeltje eitje. Ook handiger voor het schoonmaken, gewoon er even afhalen en de verf verwijderen ipv zitten priegelen op de muur. (ze kunnen ook in de vaatwasser maar weet niet of alle verf er daarmee afgaat)

Eraf halen hadden ze ook niet gedaan iig. _O- Ik haal ze er wel af met schoonmaken, ja. Daarom ook maar 1 voor 1. Heel stom, maar wat hier het beste werkt zijn van die kant en klare schoonmaakdoekjes/allesreiniger doekjes. Die halen de verf er echt heel snel en goed af, kwam ik per toeval achter.

Wie heeft er hier wel eens meubels opnieuw geverfd die van dat geperste hout zijn met een laag erop? (ik weet niet meer hoe het heet, gelamineerd?) Ik wil een tv meubel een andere kleur geven, eigenlijk gewoon wit. Kan dat en waar moet je aan denken?