Ik heb het opgegeven in de woonkamer, zo jammer want ik ben er zo verliefd op en het zijn huisdiervriendelijke planten.
Ze houden van een hogere luchtvochtigheid. Je kan elke dag even sproeien (regenwater, anders krijg je kalkafzet op de bladeren) om de Calathea goed te houden, dat deed ik ook maar zodra de klad erin kwam ging het mis.
Alleen mijn Orbifolia en Maranta Red bleven het redelijk doen in de woonkamer. Nu staan ze op zolder met een luchtbevochtiger. Luchtvochtigheid is daar nu rond de 70%
Wat je ook nog kan doen is in de pot een laagje kiezels te leggen en daar een laagje water in te zetten en daarop de binnenpot. Binnenpot moet dan op de kiezels staan en het water wat lager.
Verpotten om de 2 jaar is sterk aan te raden voor de Calathea, anders wordt de kans op uitdroging van de wortels groter.
Het is per plant beetje zoeken hoeveel ze nodig hebben, zelfs tussen Calathea's is mijn ervaring maar ze willen allemaal geen droge grond.
De Warscewiczii die ik heb staan is best dorstig en geef nu 1 keer in de week een scheut regenwater. mijn Orbi om de anderhalve week.
Mijn Philodendrons sla ik nu zo 2 tot 3 weken over, dat kan met een hogere luchtvochtigheid en hun luchtwortels.
Ik geef in de herfst winter geen voeding, maar met rond de 17 graden op zolder groeien ze ook niet en hebben ze er ook niks aan.