Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 17:03

Jaaa dat is hem Chinas, dank je! :)

Ik heb het opgegeven in de woonkamer, zo jammer want ik ben er zo verliefd op en het zijn huisdiervriendelijke planten.
Ze houden van een hogere luchtvochtigheid. Je kan elke dag even sproeien (regenwater, anders krijg je kalkafzet op de bladeren) om de Calathea goed te houden, dat deed ik ook maar zodra de klad erin kwam ging het mis.
Alleen mijn Orbifolia en Maranta Red bleven het redelijk doen in de woonkamer. Nu staan ze op zolder met een luchtbevochtiger. Luchtvochtigheid is daar nu rond de 70%

Wat je ook nog kan doen is in de pot een laagje kiezels te leggen en daar een laagje water in te zetten en daarop de binnenpot. Binnenpot moet dan op de kiezels staan en het water wat lager.

Verpotten om de 2 jaar is sterk aan te raden voor de Calathea, anders wordt de kans op uitdroging van de wortels groter.

Het is per plant beetje zoeken hoeveel ze nodig hebben, zelfs tussen Calathea's is mijn ervaring maar ze willen allemaal geen droge grond.
De Warscewiczii die ik heb staan is best dorstig en geef nu 1 keer in de week een scheut regenwater. mijn Orbi om de anderhalve week.
Mijn Philodendrons sla ik nu zo 2 tot 3 weken over, dat kan met een hogere luchtvochtigheid en hun luchtwortels.

Ik geef in de herfst winter geen voeding, maar met rond de 17 graden op zolder groeien ze ook niet en hebben ze er ook niks aan.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 22:04

Oepsie O:)

Afbeelding

Vandaag kwamen deze kleintjes binnen, verschillende aasbloemen (Huernia sp., Stapelia sp., Orbea sp.), een peyote cactus, Dioscorea elephantipes en een freebie waar ik nog niet achter ben wat het precies is. Blij mee :D

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 10:02

Wat een bijzondere planten! Zeker de middelste is erg bijzonder! Hou je die op opdezelfde manier als cactussen?

Goede tips voor de calathea's komen hier voor bij! Ik zag ze toevallig gister bij de lidl staan voor maar een paar euro, maar heb toch een philo maar weer meegenomen. Toen mijn vriend hoorde dat ik een nieuwe plant had wou hij er ook meteen een, dus moesten we ook nog naar de hornbach om even te kijken voor hem. Vind ik natuurlijk helemaaal niet erg O:). En als hij wat koopt kan ik niet achter blijven, dus toch nog maar een philo meegenomen.
Dus de philo met donkere bladeren op het kleine plankje en de philo onder in de roze pot zijn nieuw. De roze pot kreeg je bij de plant, maar die is na komend weekend niet roze meer :Y)

Afbeelding

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 10:07

Ja, een caudex behandel je in grote lijnen hetzelfde als een cactus. Ze slaan water op in de knol en hebben weinig nodig. Als ze niet actief blad produceren geef je geen water, dan rotten ze heel makkelijk omdat ze geen water verbruiken.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 10:13

Mooie aanwinsten weer!

Die Philo met dat heel donkere blad is gaaf <3 is dat een Black Gardinal?

De Caudex is ook gaaf black_klepie!

Chinas

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 12:04

Wat cool black_klepie. Kan je zoiets gewoon bij een winkel als tuinland of intratuin halen? Of zijn ze daar wat te alternatief voor? Ik wil namelijk best wel eens een poging wagen met zo'n plant.

Ik durf niet te zeggen wat voor philo het is. Zat inderdaad te twijfelen over Black Gardinal, maar ook de Imperial Red en de Congo Rojo lijken er wel erg op. Of toch de Burgundy princess? Ik zal nog eventjes kijken wat er op de kweekpot staat vanavond.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 12:12

Leuk die Dioscorea.
Die heb ik ook sinds kort. Maar bij mij zijn de caudexes nog van het formaat erwt. :')

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 12:40

Heel soms zie je nog wel eens een caudex bij een tuincentrum, maar niet vaak. Intratuin heeft een "bijzondere planten"-afdeling, daar heb ik ze wel eens gevonden. Aasbloemen heb ik er nog nooit gezien. Online kun je ze wel vinden :j

Levende steentjes (Lithops) zie je wel regelmatig bij tuincentra, ook heel leuk.
Afbeelding

Inmiddels wat gegroeid (zelfde potje)
Afbeelding

Deze had ik al, Huernia x pendurata (kruising van verschillende soorten)
Afbeelding

En Stapelia grandiflora, bij deze bloem moesten nog 3 van de 5 blaadjes los van elkaar komen.
Afbeelding

Afbeelding

Deze caudex heb ik ook al jaren en die blijft maar blad eruit gooien, erg leuke plant. Stephania cepharantha v. hayata, ofwel "aardappel" :D
Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:30

Wat gaaf die onderste bloem!

Zijn die levende steentjes een beetje makkelijk? Zo schattig <3

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 15:15

Die steentjes zijn kei leuk zeg! De caudex is ook cool. Ik zal toch eens mijn ogen open houden. Ik weet dat de tuindland bij mij ook altijd een 'bijzondere planten' collectie had. Misschien dat ik daar nog eens wat tegenkom.

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 16:09

Wat komt er weer een moois voorbij <3
En volgens mij heb ik ook zo'n Caudex/knolletje :)
Blaadjes zijn net hartjes en heel fijntjes allemaal. Maar hij gaat als een malle :=

Afbeelding
Volgens mij is dit dezelfde toch?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 16:57

Jis_ schreef:

Ja heel makkelijk, alleen niet teveel water geven, dan gaan ze wel vrij rap kapot :j

Chinas schreef:
Die steentjes zijn kei leuk zeg!

:')

Fnanne schreef:
Wat komt er weer een moois voorbij <3
En volgens mij heb ik ook zo'n Caudex/knolletje :)
Blaadjes zijn net hartjes en heel fijntjes allemaal. Maar hij gaat als een malle :=

[ [url=m/Tx6lha.jpg]Afbeelding[/url] ]
Volgens mij is dit dezelfde toch?

Lijkt er wel op ja :j Er zijn wel meer soorten met blad dat erop lijkt, maar Dioscorea elephantipes zie je redelijk veel dus dat zou ik dan denken :j

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 16:54

Misschien kunnen jullie mij wat helpen!
Ik heb vorig jaar mijn epipremnum gestekt. Hier zijn zo’n 30 stekjes uit gekomen, en enkele wil ik graag op water laten groeien. Nu doen de stekjes op water het een stuk minder goed dan de stekjes die de grond in gegaan zijn, die laatste doen het super goed! Ik merk bij de plant op water dat hij minder vlot groeit, maar ook de blaadjes worden kleiner. Mijn gok is tekort aan voeding. Maar hoe vaak moet je een plant op water eigenlijk voeding geven? En dezelfde verhoudingen als andere planten, of extra verdund? Ik verschoon t water wekelijks. Advies is welkom! _/-\o_
Edit: de bruine stukjes zijn van een incidentje waarbij de plant tegen de waterkoker aan stond :')
Afbeelding

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 13:49

Gisteren naar intratuin Lisse geweest en daar stond deze knapperd

Afbeelding
Afbeelding

Volgens mij Monstera Andansonii Monkey Mask Variegata? Wat denken jullie?

Afbeelding
En mijn Alocasia Splash heeft een baby die op eigen benen mag gaan staan :)

Klein overzicht plaatje:

Afbeelding
Fijn plekje <3

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 19:04

Hooly moses!! :oo

Ik kwam vandaag bij het tuincentrum, alweer :+
En toen stond daar deze:
Afbeelding
Hij moet nog een betere plek krijgen, maar dat komt wel :+

Dus die ging mee... En van die mooie glasbollen voor water, twee stuks voor 8,50 van echt glas. *\o/*

Afbeelding
Deze moet echt een nieuwe pot hebben, maar daar kon ik nog niks voor vinden. Heb er wel een baby bij weggehaald... Ter vergelijking... Zo kreeg ik 'm...
Afbeelding

En ik heb een vraag over mijn banaan... Die doet dit:
Afbeelding

Hij moet sowieso in een grotere pot.. Maar hij groeit omhoog, wat op zich prima is... Maar ik had meer volume verwacht... Dat krijg ik niet, maar ik krijg wel constant baby's onderaan te groeien. Die wil ik helemaal niet. En ik heb het idee dat de stam ook steeds verder omhoog komt. En ja, hij staat nu belachelijk scheef... Maarja.... :+

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 10:29

Mooi chinas!

Gave plekje Fnanne! Geen idee of het Variegata is, gaaf is hij wel!

Wow die met heel wit blad, overleefd deze zonder groen Janine?

Ik heb een stekje van de Maranta Lemon lime gekocht, kon hem via marktplaats in de buurt ophalen en deze Silver bands ook. <3

Afbeelding

Afbeelding

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 10:39

Ah Maranta’s <3 Blijven hier wel een favoriet, zo mooi!

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 11:21

Zo leuk al die planten! Ik had er nooit wat mee. Sinds een klein jaar ben ik ineens helemaal fan. Kan geen winkel voorbij lopen waar ze planten verkopen. Heb er inmiddels rond de 30. Moet gaan uitkijken dat het thuis geen jungle gaat worden haha! Elk nieuw blaadje dat ze aanmaken maakt me helemaal gelukkig <3. Elke dag worden ze nagekeken en waar nodig verzorgd.
Ik ben heel hard op zoek naar een mooie monstera half moon stek. Maar tjonge, wat een prijzen worden daarvoor gevraagd.

Een kleine greep uit de collectie:

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 11:37

Ik ben er ook gek op hilde :j

Gaaf MyChoice! Verslavend :P

black_kelpie schreef:
Jis_ schreef:

Ja heel makkelijk, alleen niet teveel water geven, dan gaan ze wel vrij rap kapot :j

Levende steentjes staat nu op mijn lijstje :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 14:22

De Scindapsus, lekker makkelijk en ook bijzonder mooi <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 14:28

Scindapsis staat hier ook nog op de lijst.
Mijn drakenklimop is toch wel een favoriet hier, ook ontzettend makkelijk en door het bonte blad ook niet teveel groen zegmaar.
Nu in de winter heeft hij vnl groen blad aangemaakt maar straks wanneer het weer lichter en zonniger wordt zijn de nieuwe bladeren bont. <3
Foto is van december, inmiddels zit er een beetje meer lengte aan:
Afbeelding

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 15:23

Die is hier ook favoriet :j Ik heb een vrij donkere kamer maar die doet het super.

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 15:55

Die is ook gaaf :j

Wat een mooie smalle mosstok black_klepie, heb ik geloof ik niet eerder gezien.

De Philodendron Brasil is ook geen moeilijke. Deze staat op de werkkamer

Afbeelding

Ik heb de lente in mijn hoofd al en ben de laatste weken een beetje aan het zoeken naar leuke stekjes.
Als het goed is komt er eerdaags een stekje van de Philo. Cream splash binnen, ik vind die nog mooier dan de Brasil.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 16:36

Het is een verlengstuk wat je ziet, de onderste stok is wel vrij dik. Misschien vertekent het ook een beetje, de hele toestand is bijna 2 meter hoog :+

Afbeelding

Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 16:40

Wauw <3