[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 18:26

Anna79 schreef:
Zo, weer even bezig geweest in ons nieuwe stulpje. Ben er zooo blij mee! Ik vond dat eerst best spannend omdat we het al na één bezichtiging gekocht hebben maar het voelt helemaal goed, word er steeds blijer mee <3

Wat fijn dat het zo goed voelt!! *\o/* Jeetje wat snel al! We waren tegelijk met het aanvragen van de hypotheek en wij krijgen de sleutel helaas pas in April. -O-

Anna79

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 20:00

Wow dat duurt inderdaad nogal even Lessie! Wij hebben de sleutel vrijdag gekregen, we hadden het 1e week augustus gekocht.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 20:58

Voor ons nog 10 nachtjes tot de sleutel *\o/*
Echt bizar en onwerkelijk gevoel :D

We hebben vrijdag samen met de aannemer een dakpan uitgekozen en wat dingen doorgesproken. Zijn wel even van die momenten dat je even een inzicht krijgt in de overgang van de theorie "er moet wel een nieuw dak op" naar de realiteit van heel dak eraf en paar weken bouwvakkers om het huis :+

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 10:42

@ Dondon, nieuwbouw is inderdaad meestal VON, vrij op naam, dus zonder kosten koper. Er is geen overdrachtsbelasting van toepassing, wel BTW, maar die betaald de verkoper vaak.

Alleen voor je hypotheek(akte) moet je altijd de notaris zelf betalen, daar heeft de verkoper immers niks mee te maken. Deze kosten zijn wel aftrekbaar van de belasting.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 18:34

anneve schreef:
@ Dondon, nieuwbouw is inderdaad meestal VON, vrij op naam, dus zonder kosten koper. Er is geen overdrachtsbelasting van toepassing, wel BTW, maar die betaald de verkoper vaak.

Alleen voor je hypotheek(akte) moet je altijd de notaris zelf betalen, daar heeft de verkoper immers niks mee te maken. Deze kosten zijn wel aftrekbaar van de belasting.

Nee, je moet als eindgebruiker de btw betalen. Maar de prijzen die ze 'v.o.n.' aanbieden zijn prijzen inclusief btw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 19:43

Haaai! Ik meld me hier ook (weer).
Wij wonen op zich best heel prettig, maar nu krijgen wij volgend jaar een groot bedrag ter beschikking, waarmee we misschien willen investeren. Willen jullie eens meedenken of dat haalbaar is?

Wij hebben 5 jaar terug ons huis gekocht voor een schijtprijs van €116.500.- := 116 m2, op een rente van 3,85%. We wonen hier dus prima, maar omdat we de gift krijgen(ergens tussen de 50.000 en 75.000 euro), willen we kijken of we voor een ander huis kunnen gaan.
Geschat wordt, dat we nu rond de €160.000.- zeker kunnen krijgen voor dit huis.

We wonen hier prima, groter hoeft niet perse, maar we zitten te kijken om een nieuwer huis te vinden. Nu is de spoeling vrij dun hier, hebben we al gemerkt.

Wat zouden jullie doen? De investering doen? Blijven zitten waar we zitten, en het geld op een andere manier investeren? Ik wilde het gewoon weg zetten voor 10 jaar, maar dat schijnt niet voordelig te zijn :=

Idee van ons huis. Foto's ff in spoiler, anders nemen ze zoveel ruimte in.
Spoiler:
Afbeelding

Dubbele uitbouw achter :j
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:04

Waarom koop je niet iets om te verhuren als je goed zit waar je zit? Als je goed koopt en je hypotheek van je investering en het huis waar je woont niet al te hoog zijn, kunnen ze met de huur (grotendeels) betaald worden. En dan kun je weer sparen voor een volgende investering bijvoorbeeld.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 23:02

Ga eens met een financieel adviseur van de bank praten. Als je investeert in vastgoed kun je niet meer aan het geld komen, dan staat het echt vast. Zelf vorige week een gesprek gehad, en de hele financiële situatie is bekeken, ook met pensioen en dergelijke. Wij wilde zoveel mogelijk aflossen en het dus in de steenbult zetten, maar nu blijkt dat dat eigenlijk niet zo gunstig is voor onze situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 23:04

Neonlight schreef:
Ga eens met een financieel adviseur van de bank praten. Als je investeert in vastgoed kun je niet meer aan het geld komen, dan staat het echt vast. Zelf vorige week een gesprek gehad, en de hele financiële situatie is bekeken, ook met pensioen en dergelijke. Wij wilde zoveel mogelijk aflossen en het dus in de steenbult zetten, maar nu blijkt dat dat eigenlijk niet zo gunstig is voor onze situatie.

Ja dat gaan we sowieso doen natuurlijk. We kunnen het geld ook aflossen op de hypotheek natuurlijk. We moeten gewoon kijken wat voor ons het meeste voordeel heeft. Op zich hoef ik hier ook niet weg, tenzij we echt tegen iets bijzonders aanlopen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 23:10

Zeker omdat je eigenlijk niet weg wilt kun je misschien beter kijken of je het op een andere manier kunt investeren of het splitsen en op verschillende manieren investeren, zodat er wel geld blijft waar je onmiddellijk aan kunt komen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 23:17

Als je blij bent met je huis, en het groot genoeg is, zou ik in deze overspannen markt lekker blijven zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 23:21

Abiola schreef:
Als je blij bent met je huis, en het groot genoeg is, zou ik in deze overspannen markt lekker blijven zitten.

Ja, daar heb je ook een punt. We gaan er qua grootte sowieso weinig op vooruit hebik al gezien, en er is maar weinig aanbod. Daarnaast denk ik ook niet dat je een winstgeving kan halen uit je huis, gezien de prijzen nu heel hoog zijn. Je gaat er op lange termijn denk ik weinig winst op maken, of zie ik dat verkeerd?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 23:33

Ik vind winst maken op je huis secundair. Uiteraard wil je er geen verlies op maken, maar voor mij staat woongenot op nummer 1.
Tuurlijk heeft iedereen die een jaar of vijf geleden gekocht heeft nu dikke "winst" , allen moet je die winst ook investeren in dat nieuwe huis, want dat is net zo hard in waarde gestegen.
Dus maar de vraag of je er op vooruit gaat. Als je niet blij bent, of groter, andere plek oid wilt, dan kun je het overwegen. Maar als je gewoon lekker woont en geen reden hebt om te gaan, zou ik lekker blijven zitten.

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 09:17

Hoi!
Zijn er hier toevallig bokkers die zijn verhuist naar een kleiner huis (bewust)? Wij zijn momenteel aan het onderhandelen m.b.t. het kopen van een appartement (87 m3) op een hele mooie plek, 8 jaar oud. Op dit moment wonen wij al 5 jaar in een 2-onder-1-kap woning waar we eigenlijk een ton in zouden moeten investeren om het helemaal naar ons zin te maken (van boven tot beneden isoleren, vloer er uit en opvullen, uitbouw, nieuwe keuken, nieuwe plafonds, overal dubbel glas etc.) maar het grote probleem is dat wij beiden geen klussers zijn en we allebei geen zin hebben om dit te gaan aanpakken. Dus vandaar dat ik benieuwd ben naar ervaringen van anderen m.b.t. kleiner gaan wonen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 09:31

Qua praktisch
Begin alvast met ruimen
Dus ruimte voor ruimte alles Rens goed uitzoeken en heel kritisch alles wat je niet perse wil hebben/houden het huis uit werken
Ik ben hier al langer mee bezig uit verschillende overwegingen
- ik ben de bende beu en wil alleen nog maar spullen in huis die ik echt mooi vind en waar ik echt wat mee en
En dit voer ik door van onderbroek tot bestek
-we moeten hier dus ook nog met de beneden verdieping aan de gang qua verbouwen
Dus hoe minder rommel hoe meer plek we hebben om gewenste spullen op te slaan tijdens verbouwen

En reden drie , als dit huis af is word het uiteindelijk verkocht en willen we kleiner gaan wonen
Dus uiteindelijk minder plek voor zooi

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 10:28

Ik ben van een grote vrijstaande woning (ongeveer 150m2) bij mijn toen vriend in getrokken (ongeveer 85m2) en hij had ook al een vol huis. We zaten dus met 1,5 huis in een niet al te grote eengezinswoning.

Daarna zijn we verhuisd naar onze vakantiewoning van 56m2. en daarna naar een loft met ongeveer 70m2. Dit was te klein, maar dat kwam vooral omdat we geen plek hadden om dingen op te slaan.

En nu wonen we op 120m2 met een grote garage en staat nog steeds alles vol, ook al hebben we ontiegelijk veel weggegooid.

Ik vind het veel fijner om in een kleiner huis te wonen als in een groot huis heb ik gemerkt. De 120m2 die we nu hebben is ruim voldoende merk ik, en dan gebruiken we de bovenverdieping (2 kamers en een toilet) alleen voor logees, opslag en nog in te richten werkkamer. Dus effectief ongeveer 90m2. Ik merk wel dat ik het erg fijn vind dat de keuken en woonkamer met elkaar verbonden zijn en dat het een grote open ruimte is. Dat was ook in onze loft en vakantiehuis, dat hebben we nu doorgetrokken in het huis waar we nu wonen (was allemaal dicht en kleine hokjes). Ook in een nog te bouwen huis over een jaar of 5-10 komt er een grote open ruimte voor woonkamer en keuken samen.

(ik ben dus in 4 jaar tijd 5x verhuisd, 1 woning staat er nog niet eens tussen...)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:03

Wij zitten nu officieel op een 90 m2
Maar de zolder is inmiddels ook gewoon m2 woonoppervlak en na de verbouwing komt er ook weer bij door verhogen plafond van de aanbouw en bijkeuken
Dus dan zouden we eerder naar de 120 gaan voor 2 personen
Ik wil terug naar een slag kleiner
We hebben nu een zolder en een slaapkamer over
En beneden kunnen we ook met minder toe

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:04

@Sonja, hier zijn we ook al mee gestart ja! We hebben nu een vrij grote garage en een tuin, dus als we naar het appartement gaan dan zullen we een hoop spullen weg moeten doen. Afgelopen weken alle kasten leeggehaald en een hoop verkocht/weggebracht. We willen daarbij ook echt een nieuwe start maken, dus we hebben het voornemen om te gaan investeren in een nieuwe keuken op korte termijn, een nieuw bed en überhaupt nieuwe meubels. Ook om het allemaal nog meer eigen te maken.

@Prairy, wat leuk om te horen! ik denk dat wij wel kunnen wennen aan de kleinere ruimtes, op dit moment gebruiken we onze extra slaapkamers eigenlijk niet (enkel voor opslag). Maar of het echt gaat bevallen ben ik heel benieuwd naar..

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:04

Wij zijn van ruime eengezinswoning (met grote zolder en hele grote garage) naar een chalet gegaan. Voor een chalet relatief ruim (90m2), maar door de onpraktische indeling amper opslagruimte.

Wij hebben ook echt énorm veel spullen weggedaan en gegeven. En merkte dat dit mij zo goed beviel dat we ook na de verhuizing alsnog best veel dingen alsnog weggedaan hebben.

Het huis dat we nu gekocht hebben is weer wat groter en weer een grote zolder. Inpakken gaat deze ronde een stuk sneller :D En insteek blijft wel dat we niet weer allemaal troep willen gaan verzamelen. Liever minder spullen die we echt mooi vinden van goede kwaliteit...

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:14

Ik ga ook een stuk kleiner wonen.
Woon nu in een ruime eengezinswoning met twee flinke slaapkamers een wat kleinere slaapkamer en een grote zolder.
Het huis wat ik gekocht heb heeft een redelijk grote slaapkamer en twee kleinere, heb daar geen zolder meer.
Moet dus ook flink ruimen, heb nu een zolder vol met troep en een van de slaapkamers staat vol met troep :+

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:21

Wat leuk dat er ook anderen zijn die kleiner gaan wonen! In onze omgeving vind men het heel raar dat wij deze stap willen gaan nemen (kleiner ipv groter).

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:29

Ik heb nu een sociale huurwoning en eigenlijk is het ook veelste groot in mijn eentje :')
Ik heb sinds ruim een jaar een beter betaalde baan en zal daarom flink omhoog gaan met de huur en betaal al bijna 700 euro p.m.

Heb in eerste instantie ook naar koopwoningen gekeken die wat ruimer waren.
Maar toen ik in het huis ging kijken wat ik uiteindelijk ook gekocht heb voelde het heel goed ondanks dat ik toch wat ruimte ga inleveren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:52

Eleadoras schreef:
Wat leuk dat er ook anderen zijn die kleiner gaan wonen! In onze omgeving vind men het heel raar dat wij deze stap willen gaan nemen (kleiner ipv groter).

hier word er door sommigen ook vreemd gekeken
maar serieus, wij zijn met twee en hebben twee honden (uitsterfbeleid btw, we zijn gek op ze, maar na deze twee even een paar jaar zonder) en een paard in doe het samen pension
wtf moet ik met 4 slaapkamers en zeer ruime benedenverdieping ?
het halve huis staat dalijk leeg en dat gaat ook niet gevuld worden met kinderen of wat dan ook
maar je moet de hele bende wel bijhouden :evaw:
liever een stuk minder huis, meer grond en liefst zo min mogelijk buren :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:53

Sonja_vR schreef:
Eleadoras schreef:

het halve huis staat dalijk leeg en dat gaat ook niet gevuld worden met kinderen of wat dan ook

Dat dus :P Precies de reden waarom wij het huis met grond hebben gekocht wat we nu hebben :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:57

Prairy schreef:
Sonja_vR schreef:

Dat dus :P Precies de reden waarom wij het huis met grond hebben gekocht wat we nu hebben :D

sinds we in dit huis wonen ben ik een buren allergie gaan ontwikkelen ...als we hier straks weg kunnen doe ik een dansje...misschien wel 2....0f 100 , kan ook nog