[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rachel_x

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:07

Hoi allemaal, ik vraag me af hoe ik het best kan selecteren op een hypotheek adviseur. Ik zie echt enorme verschillen in prijzen. Van 1000 tot 3000 euro. Hoe hebben jullie dit aangepakt? :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:32

Geen adviseur.... haha

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:52

Ik vind een adviseur toch écht ideaal! Hij heeft álles voor ons geregeld, inclusief samenlevingscontract en testament..

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:18

Die heb ik niet, dus dat scheelt.

Mijn situatie was ook echt heel makkelijk hoor. Vast contract, eigen geld, 80% financiering, alleen gekocht, geen huis te verkopen etc...

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:21

En hoe weet je dan waar je de hypotheek moet afsluiten zonder advisieur? Sorry ben echt nog een groentje :P

Ps, hoi Rachel :D

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:23

Somebody_ staat in mijn onderschrift. Vraagprijs wordt nog veranderd.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:26

Je kunt zelf het eea nazoeken. Voorwaarden en rente tarieven zijn gewoon overal te vinden/op te vragen.

De hamvraag in mijn situatie was eigenlijk:lineair of annuïteiten. Aflossingsvrij kan niet meer (zou ik ook nooit willen) en banksparen was geen optie ivm hypotheekrente aftrek.

Om meerdere redenen wist ik al dat ik een annuïteiten hypotheek wilde. Dan is het voorwaarden, rentetarieven en opties vergelijken.
Rekenen, nadenken, met een aantal mensen over gesproken en ik was er al heel snel uit... bij het eerste vrijblijvende gesprek bij de bank heel duidelijk aangegeven wat ik wilde en de adviseur daar gaf aan dat ik er goed over na had gedacht etc...

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:42

kohtje wat een ontzettend schattig huisje zo vanaf de buitenkant zeg <3

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 09:01

Liezel1, dat had ik ook zelf gekund, maar uiteindelijk zijn er zo ontzettend veel aanbieders... Ik was wrs niet uitgekomen bij de aanbieder die ik nu heb. Bovendien is de rente die de adviseur krijgt ook nog iets lager dan de rente die je krijgt als je het zelf regelt (iig in mijn geval).

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 09:47

Hoi allemaal!

Even een algemene vraag, wellicht kunnen jullie deze beantwoorden :)
Mijn vriend en ik willen verhuizen. We hebben beide een full-time baan (in de horeca). Hij vast, ik met werkgeversverklaring, maar ook mogelijkheid tot vast.
Waar we nu in wonen is een koop-appartement van mijn vriend. Hij woont hier nu 8 jaar en heeft destijds de boel laten regelen door zijn oudere broer. Ik woon hier nu ongeveer 1 jaar bij in (heb zelf altijd gehuurd).
Nu willen we graag uit dit appartement en verhuizen naar een grotere woning met 2+ slaapkamers en een tuin(tje), maar dan beginnen alle vragen...

Naar welk bedrijf of welke adviseur kunnen wij toe om allerlei vragen over verkopen/verhuren, kopen, WOZ waarde, restschuld meenemen, mogelijkheden rondom nieuwe hypotheek, enz enz, te stellen? En wat kost zo'n adviseur ongeveer? Ik ben echt een groentje op de woningmarkt :o

Hebben jullie verder nog tips voor ons? Wat moeten we absoluut niet vergeten te vragen bijvoorbeeld?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 09:50

Lees eerst zelf even Her en der op internet. Je stelt zoveel vragen.. Dat hier gewoon compleet handleidingen voor bestaan. :) banken hebben informatie. Hypotheekadviseurs hebben informatie. Gewoon random wat zoekwoordonderzoek googlen levert ook veel op. Hier in dit topic staat ook het eea.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:23

Wij zijn voor de hypotheek adviseurs langs verschillende bedrijven gegaan om te kijken wat ze ons konden bieden en vooral hoe wij ons voelden bij de persoon in kwestie. Wij zijn uiteindelijk uitgekomen bij een zelfstandige en niet bij een grote keten. Op independer kun je ook fijn de adviseurs vergelijken en toevallig kwam deze persoon ook heel goed uit de bus. Ik ben echt heel blij dat we deze man er bij hadden, want ik had dit zelf nooit gekund. Hij onderhield ook alle contact met de notaris en zorgde dat alles van begin tot einde rond kwam.

Hebben jullie toevallig een idee van de kosten voor het plaatsen van een deur in de buitenmuur? Er zit nu een groot raam, maar omdat er geen enkel raam in de woonkamer zit dat open kan zou een extra deur toch wel erg prettig zijn :j

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:07

Eleionomae, ik zou daar echt een aannemer voor vragen. Buitenmuren zijn imo draagmuren en de kosten kunnen dan echt flink tegenvallen..

Sabini, je hypotheek adviseur kan je helpen met alles op financieel gebeid. Voor de verkoop en aankoop moet je bij een makelaar zijn :)

Lees je inderdaad even in, het zijn beide partijen die niets gratis doen en je gemakkelijk kunnen foppen als je niet goed op let.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:22

Tja, mijn HA heeft ook de overlijdensrisicoverzekering uitgezocht, de woonlastenverzekering, alle opstal- en inboedelverzekeringen enz. Naast het regelen van de hypotheek was hij zijn € 1.500 meer dan waard.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:18

Dat hoort ook bij het vak hypotheekadviseur Tink89 :) Een hypotheekadvies gaat lang niet alleen maar over 'wat kan ik lenen en wat kost dat dan', maar er komt nog zoveel meer bij kijken.

Sabini, ik neem aan dat je een intentieverklaring bedoelt? Want een werkgeversverklaring heeft iedereen nodig die in loondienst is en een hypotheek wil.

Je kunt een aantal banken bellen, bij veel (zo niet alle) kun je vrijblijvend op gesprek. Al jouw vragen kun je dan stellen. Pas als je er advies over wil (dus wat het beste is in jouw specifieke situatie) dan ga je advieskosten betalen. Je kunt ook bij 'onafhankelijke' adviseurs benaderen, of grote tussenpersonen zoals de Hypotheker.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:31

Ik ga morgen tekenen spannend!

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:42

Sammie en Eleionomae; thanks voor de tips! :)

Berdien schreef:
Sabini, ik neem aan dat je een intentieverklaring bedoelt? Want een werkgeversverklaring heeft iedereen nodig die in loondienst is en een hypotheek wil.

Je kunt een aantal banken bellen, bij veel (zo niet alle) kun je vrijblijvend op gesprek. Al jouw vragen kun je dan stellen. Pas als je er advies over wil (dus wat het beste is in jouw specifieke situatie) dan ga je advieskosten betalen. Je kunt ook bij 'onafhankelijke' adviseurs benaderen, of grote tussenpersonen zoals de Hypotheker.
Wat is een intentieverklaring? ( *gaat googelen). Een werkgeversverklaring heeft m'n vriend en ik heb sinds afgelopen week een nieuwe vaste baan, waarbij een ook een werkgeversverklaring zal krijgen/danwel vragen.
Bedankt voor de tips over het bellen van banken. Ik ben nog zo groen als gras als het hierom gaat, dus kan ik eerst alle vragen stellen die ik heb :o

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 06:24

Joepie, wij gaan vandaag ons eerste bod doen op een herenhuis(bovenwoning). Stuk lager dan de vraagprijs, maar wie weet:) we zitten er nu 12% onder

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:00

Spannend Rachel! Hoe zijn jullie tot die 12% gekomen?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:52

Damn, hoe scherp zijn de hypotheekregels aangescherpt? :oo
Wij hebben net weer even nagevraagd hoeveel we nu kunnen lenen en t.o.v. januari dit jaar zijn we er meer dan 40.000 op achteruit gegaan. Dat kan toch nooit kloppen?? :? :?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:53

In juli is nog wat veranderd, maar dat had (dacht ik) meer te maken met NHG. De volgende stap is volgend jaar januari pas weer. 100 ipv 103% lenen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:10

Dat had ik ook begrepen, nu hoeven wij ons niet zoveel zorgen te maken om die NHG maar dat je zoveel minder kan lenen nu t.o.v. januari dit jaar daar schrok ik wel even van eigenlijk. :oo

Dit jaar zit het nog op 103% geloof ik, volgend jaar 102% toch? Of gaat het dan al gelijk naar 100%??

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 14:12

uhh.. ik dacht 100, maar pin mij er niet op vast. 102 zou ook heel goed mogelijk zijn, het is al weer een tijd geleden dat ik het lijstje voor ogen heb gehad!

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 15:27

oeh das vervelend marinke.

Ik heb goed nieuws. het huisje waar ik het over had bleef ik een zere buik van hebben. Het ligt gewoon niet lekker en heb daarbij afgebeld het bleef me niet lekker zitten. Maar daarbij kwam ik een droomhuisje tegen (alsof het zo moest zijn he) en heb een bod uitgebracht die is geaccepteerd. :D dus heb een huisje gekocht :D hihi

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 15:34

Gefelicteerd Irm !

Het zou toch direct naar 100% worden bijgesteld...?