Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 11:14

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:34

Oké dan doe ik dat. Bedankt! +:)+

Janine1990

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 14:26

Afbeelding

Nou ik heb er ook maar eentje :') Een Reginae natuurlijk...

Heb maar een kleintje gedaan in het kader van, eerst zien of hij mij overleeft :') en voor 4 euro mag hij eventueel ook dood gaan. :+ Ik vond 'm vrij droog staan bij het tuincentrum, ik begrijp dat ze juist relatief nat moeten?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 15:08

Oh dat zijn best robuuste plantjes!

Je moet hem idd niet droog laten vallen en ik zou ook regelmatig sproeien tegen het opkrullen van het blad.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:30

Hier ook een Reginae, die houdt van zon en water. Ben nog niet helemaal achter de behoeften, dus speel er al bijna een jaar mee, maar plant is heel vergevingsgezind en tot nu toe makkelijk.

Ik neig er altijd naar om planten te droog te laten staan, ben er altijd bang voor dat ze te nat komen.

Sinds vorige week heb ik twee baby’s erbij, een Syngonium Pink Splash en een Calathea White Miracle/Fusion. Ze zijn echt te leuk, maar ik vrees niet makkelijk := Wij hebben in huis alleen maar superzonnig of heel weinig licht, dus soms lastig daar de juiste planten bij te vinden.

Afbeelding
Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 18:48

Succes alex!

Leuk zijn ze hilde <3

Hier een Nicolai sinds zomer vorig jaar en gaat heel goed met minder water in een koele kamer van rond de 17 graden. In de lente naar zomer ga ik de watergift flink opschroeven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 11:10

Wat een geruststelling over de Reginea! Hij begint idd al wel wat te krullen, komt dat omdat mijn kamer zo droog is? De calathea heeft er zelfs minder last van...

@Hhilde, die Calathea <3 Heel erg mooi!

Nog een vraagje... ik heb lange tijd terug deze plant gekocht:

Afbeelding
Maar wat is het in vredesnaam? :') Hij stond bij de VT wonen collectie en doet het heel erg makkelijk. Het is sowieso geen Calathea, maar volgens Google is het dat wel... :')

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 11:39

Ik kom net dit topic tegen, wat heerlijk! Ik heb sinds een jaartje toch een kleine kamerplanten verslaving ontwikkeld O:). Zeker nu ik naast de Hornbach woon die toch wel regelmatig erg leuke planten heeft. Heb er inmiddels aardig wat, en op werk sta ik ook bekend als die collega met alle planten op haar kantoor...

Wat een prachtige planten Hilde! Ik heb ook al een tijdje een calathea white fusion op het oog, maar durf het nog niet aan. Ben bang dat ie binnen een maand overleden is. Hoop dat het jou beter af gaat :')

Janine, dat is een philo birkin! Prachtige plant, heb er zelf ook eentje.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 11:54

Chinas schreef:
Ik kom net dit topic tegen, wat heerlijk! Ik heb sinds een jaartje toch een kleine kamerplanten verslaving ontwikkeld O:). Zeker nu ik naast de Hornbach woon die toch wel regelmatig erg leuke planten heeft. Heb er inmiddels aardig wat, en op werk sta ik ook bekend als die collega met alle planten op haar kantoor...

Wat een prachtige planten Hilde! Ik heb ook al een tijdje een calathea white fusion op het oog, maar durf het nog niet aan. Ben bang dat ie binnen een maand overleden is. Hoop dat het jou beter af gaat :')

Janine, dat is een philo birkin! Prachtige plant, heb er zelf ook eentje.

Mijn dank is groot! _/-\o_

Vervelende winkel, die Hornbach :P

Enneuh... foto's natuurlijk!

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:01

Janine1990 schreef:
Mijn dank is groot! _/-\o_

Vervelende winkel, die Hornbach :P

Enneuh... foto's natuurlijk!

Haha hele vervelende winkel inderdaad. Afgelopen weekend daar deze Philo ring of fire gekocht. Erg benieuwd hoe die gaat uitgroeien en hoe de kleuren gaan worden (als ik hem levend weet te houden :') )

Afbeelding

Verder ben ik momenteel kei blij met mijn Sanseveria, die afgelopen november ineens begon met het geven van bloemen voor het eerst in de 3 jaar dat ik die nu heb.

Afbeelding

En ik hoef denk ik niet uit te leggen waarom dit mijn favoriete hoekje van mijn huis is <3

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 13:31

Wat een heerlijke plek Chinas! En gaaf dat je Senseveria bloeit :wow:

Ik weet dat de Scindapsus pictus krullend blad krijgt bij te droog staan Janine maar misschien zijn er planten die anders reageren op te droge lucht maar ik weet dat een te lage luchtvochtigheid iig bruine randen/vlekken op bladeren geeft.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 17:30

Mijn dochter en ik gingen even planten kijken vandaag en toen kwam ik een Philodendron tegen die ik nog niet eerder gezien had. Mooi frisgroen gemêleerd blad en opvallend rode stelen <3 Er staat Philodendron “mec sa”. Best groot en duur dus ging online zoeken voor kleiner exemplaar maar kon helemaal niks vinden over deze plant dus toch maar meegenomen O:)

Iemand die hem kent onder een andere naam misschien?

Afbeelding

Afbeelding

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 17:41

Philodendron Paraiso Verde misschien?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 18:45

Is hem niet maar wel gaaf ook zeg! :wow: Heeft donker groene vlekjes en het blad is wat fijner zo te zien.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 20:59

Zo hè wat een mooie! Blijf me toch altijd verbazen over hoe veel prachtige Philo variaties er zijn. Kan het een domesticum zijn misschien?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 21:22

Die ken ik, heeft als ik goed heb geen rode stelen.

Ben erg fan van de Philodendron :j

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 21:38

Philodendron Painted Lady :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 10:57

Ja dat is het! Wat cool thanx Fnanne! :D

Prijs was best oké als ik dat online vergelijk

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 21:49

Wat een gave Jis!

Ik zag vandaag een alocasia met fluweelachtige bladeren. Op het verlanglijstje denk ik maar :o

Maar daar kwam ik niet voor, ik had alleen hydrokorrels en potgrond nodig. Moest deze maar eens verpoten...
Afbeelding

Daar zat hij nog zeer ruim in het blad, maar hij werd wat lelijk. Geen idee wat ik er nog meer aan moet doen. Dus ik dacht, nieuwe pot mag na een jaar of 2, 3 ook wel eens.
Maar die zijn zo duur, dus heb ik de action hack gedaan die in bijna elke Nederlandse huiskamer staat nu.

Afbeelding

Hopelijk wordt het hier beter, hij stond behoorlijk droog aangezien de oude pot enorm is gaan lekken en mijn vloer heeft geruïneerd. Daarna durfde ik niet meer zo royaal water te geven.

Als jullie nog tips hebben, hoor ik het graag!

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 09:14

Bij mijn calathea werkt het echt perfect om water te geven met zo’n bol die je vult.
Zodra ik zie dat ie ‘s avonds niet meer sluit, vul in z’n bol en de dag erna is het weer prima.
Water loopt er ook langzaam uit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 09:47

Jis_ schreef:
Mijn dochter en ik gingen even planten kijken vandaag en toen kwam ik een Philodendron tegen die ik nog niet eerder gezien had. Mooi frisgroen gemêleerd blad en opvallend rode stelen <3 Er staat Philodendron “mec sa”. Best groot en duur dus ging online zoeken voor kleiner exemplaar maar kon helemaal niks vinden over deze plant dus toch maar meegenomen O:)

Iemand die hem kent onder een andere naam misschien?

[ [url=m/n2uolc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/cwRa80.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een beauty <3.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 10:40

Dank je San en Janine!

Geef je hem nu wel weer meer water Janine? Hopelijk trekt hij weer bij

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 13:48

Ben weer op pad gegaan :D had al een Calathea Orbifolia en de Warscewiczii maar wil meer Calathea's <3

Volgens mij een Setosa gray star

Afbeelding

Welke dit is ? kan het niet vinden

Afbeelding

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:41

Ah de Calathea Helen Kennedy is dat (volgensmij)!
Hoe houden jullie je calathea's levend? Ik heb er inmiddels al meerdere laten sneuvelen, maar wil nog wel eens een poging wagen. Ik heb ook de tendency om mn planten eerder te weinig water te geven dan te veel water. Volgensmij niet echt een goede combi met calathea's.. Maar als ik ze meer water gaf gingen ze ook dood :')

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 14:53

Hier doen ze het of goed of ze sterven. :+
Ik zet ze met de kweekpot in een teiltje water tot de aarde boven op ook nat is en de pot zwaar aanvoelt bij het optillen.
En herhaal het pas als de aarde weer droog is en de pot licht is bij het optillen.
Verder 1x per maand wat plantenvoeding toevoegen aan dat teiltje water, tussen november en maart 1x per 3 maanden ofzo.