[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 10:39

Misschien dat bokker Berdien je er het e.e.a. over kan vertellen BridgetF? Klinkt wel ingewikkeld overigens. :+

Wij hebben het gisteren nog over die woningen gehad waar we een oog op hebben en onze ouders zijn eigenlijk best wel enthousiast ook... Terwijl we nog geen eens een bezichtiging hebben gehad.. := :')

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 11:19

bridgetF schreef:
Wij overwegen om ons huis te verkopen en te verhuizen naar een dorpje verder op.
Nu overwegen wij om zelf ons huis te verkopen, om zo te besparen op makelaars kosten.
We zijn ons nu flink aan het inlezen op de bijkomende kosten, om te kijken wat uiteindelijk dan qua geld over zou kunnen blijven voor de koop van een nieuw huisje.

De bedoeling is dat we een huisje terug kopen, dat een lagere vraagprijs heeft, dan de verkoopprijs van ons huidige huis. We hopen dat we van het verschil de kosten koper kunnen betalen. We willen de huidige hypotheek mee nemen. De huidige hypotheek heeft hele goede voorwaarden en we hebben het nooit ergens voordeliger kunnen vinden. We hebben daar ook al zo'n 10% in afgelost. En we verwachten dat de verkoopprijs van het huis 10% hoger is dan onze hypotheek.

Is er een bokker die een beetje verstand van zaken heeft en ons een beetje kan vertellen of het inderdaad allemaal wel mogelijk is, zodat we achteraf niet er achter komen dat we toch veel geld moeten bijleggen en een ander huisje helemaal niet kunnen betalen, door de bijkomende kosten van verkoop oud huisje en aankoop nieuw huisje.

Want is er bijvoorbeeld nog extra geld af te trekken van de belasting, als we de zelfde hypotheek houden? Uiteraard kunnen we de hypotheek adviseur dit vragen, maar die staat gelijk de hand op te houden en de factuur te schrijven. Om dit te kunnen moeten we natuurlijk zo veel mogelijk geld besparen.

Kun je niet beter eerst je huis verkopen, kijken wat je overhoudt en dán een ander huis kopen?

Sonja_vR

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 11:30

Orienterende 1ste gesprekken zijn gratis trouwens.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 11:44

BridgetF, mijn ervaring met zelf verkopen is dat je veel te weinig animo krijgt. Puur en alleen omdat je vaak niet op Funda staat met je woning en dat toch de website is waar mensen als eerste gaan kijken.

Als je een aantal makelaars uitnodigd ( op een dag achter elkaar, dta ze elkaar net zien 8-) ) dan kun je vaak een stuk onderhandelen over de prijs. Zelf vai zelfverkopen.nl is als je op Funda wil nog behoorlijk prijzig dat de meerwaarde die een makelaar bied die paar honder euro vaak wel waard is.

Wij zijn na een half jaar zelf in de verkoop ook overgeschakeld naar een verkoop makelaar en het was met 2,5 maand verkocht in een hele moeilijke markt. ( Zolang je de prijs maar juist hebt)

Ik weet niet wat voor woning je hebt of het een gewilde locatie is of een bijzondere woning. Maar verkijk je nog steeds niet op de woningmarkt. Er wordt meer verkocht, maar verkopers hebben de afgelopen maanden als je de vraagprijzen van woningen volgt als je het mij vraagt ook wel in de buidel getast qau vraagprijzen. Zelf zou ik eens beginnen om je eigen woning te koop te zetten en te verkopen alvorens je daadwerkelijk officiele dingen vast gaat leggen bij een andere woning.

K.K. dekken via de verkoop en aankoop prijs zou nog wel een optie zijn, maar vaak heb je toch wel wat onverwachtte kosten bij een nieuwhuis die je vooraf niet kon voorzien. een spaarpotje meer als de k.k. is altijd prettiger als compleet in de piepzak te komen zitten omdat er te weinig middelen zijn.

Zo meeleessteen weer over me heen :')

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 12:24

Mag ik me hier ook melden? Mijn huis staat te koop.
Omdat het niet een heel gewoon kavel is denk ik dat het best even kan duren.
Ik hoop uit dit topic ook wat tips te halen voor verkoop en koop nieuw huis.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 13:25

om even op verschillende mensen een reaktie te geven:
**Er staan in onze buurt niet zo heel veel huizen (nu stuk of 7) te koop, gemiddeld zijn ze binnen 4-6 maanden weg. Vorige maand is er nog één verkocht binnen 3 weken. :) Wel verschillende prijsklasse en die van ons valt in de zo-weg-prijs-cattegorie, tenminste dat lijkt er op. We hoeven niet op stel en sprong weg, we hebben de tijd.

**we willen uiteraard eerst ons oude huis verkopen, maar het is wel van belang dat we van te voren goed weten hoeveel we over gaan houden voor de koop van een ander huisje. Want stel dat we veel te veel geld te kort komen, dan is er geen weg terug en zijn we dakloos :(

**we hadden gezien dat er via digimakelaar en e-makelaar e.d. je zelf je huis kunt verkopen, incl vermelding op funda en jaap en huislijn.

Cotedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 16:10

Sorry ik val even binnen als dat mag.

Tijdens onze zoektocht kwam ik het volgende huis tegen. Erg mooi plekje, moet nog afgebouwd worden. Je kan er echt je droomplek van maken. Helaas boven ons budget op dit moment. Maar wie weet is het iets voor één van jullie. Je moet er even doorheen kijken maar genoeg ruimte en mogelijkheden, helemaal voor 'ons paardenliefhebbers'.

http://www.funda.nl/koop/nagele/huis-49 ... -13/fotos/

Gaat weer in meeleesmodus :o

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 18:52

Wat een verhaal Somebody! Bizar hoe die mensen dat hebben aangepakt, ben benieuwd wat voor staartje dat nog heeft.
Verder niet echt bijgelezen, hoop daar van de week even tijd voor te hebben!

Hier ondertussen een eind met klussen, maar het gaat me toch niet snel genoeg. 'S avonds na mijn werk heb ik echt weinig puf om nog een kwast te pakken. Gelukkig komt mijn vader van de week helpen met wat klusjes zodat het hopelijk over een week of 2 in de verkoop kan.

Heeft er iemand ervaring met onderhandelen over makelaarscourtage? We hebben er nu 2 gesproken, die zaten rond hetzelfde bedrag, maar allemensen wat een geld zeg!
Ben daar nooit zo goed in, weet niet wat "gepast" is en wil natuurlijk wel dat hij zijn stinkende best doet mijn appartement zo snel mogelijk te verkopen :+

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 19:32

Wij hebben een aankoop makelaar en geen verkopende. Dit was via via en daardoor hadden we best n mooie prijs. Deze prijs is over gegaan naar onze nieuwe aankoop makelaar omdat we een woning gekocht hebben die van onze eerste makelaar was haha. Zij heeft toen in overleg met ons deze makelaar onder de zelfde voorwaarden geregeld (was weer de makelaar van een woning waar we ook gekeken hebben en dat was zo'n aardige kerel haha). Maar ik denk dat de prijzen verder wel ongeveer gelijk liggen :j

We hebben vandaag een zoektocht gehad naar een nieuwe eettafel en stoelen. Morgen als we de sleutels hebben alles nog even na meten en dan bestellen!

Deze hebben we wel vandaag al meegenomen :
Afbeelding
We waren er beide direct verliefd op haha. Hij is 80x80cm

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 11:26

Als het mag val ik hier ook even binnen :D Ik heb al heel wat pagina's terug gelezen om eens te kijken wat jullie "problemen" zijn. Wou toch even mijn verhaal kwijt misschien heeft iemand hier ook ervaring mee.

Ik heb vorige week een leuk huisje bekeken, was net te koop en verkoop via de bank vanwege faillissement van de personen. volgens de makelaar was het huisje erg in trek en dit mede door de prijs neem ik aan want er is nog zo veel te doen aan het huisje. Nou overleggen en meer overleggen want er werd door de makelaar gezegd als de vraagprijs wordt geboden is die "onder voorbehoud van financiering" verkocht en zouden de overige kijkers worden afgebeld. Dus vorige week dezelfde dag toch besloten om de vraagprijs te bieden. kreeg toen van een collega te horen dat waarschijnlijk het huis niet van internet af zou gaan en ze iedereen zouden laten komen. Dus nu hebben ze nog tot donderdag kijkers en vrijdag ben ik de eerste voor de tweede bezichtiging.

mm baalde toch wel hard voornamelijk door het niet houden aan de afspraken. en nu is eigenlijk het huis veranderd van vraagprijs naar hoogst biedende..

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 11:51

Dat is zeker niet netjes van de makelaar maar gebeurd toch wel vaker eigenlijk. Nu kan hij zeggen dat de vraagprijs al is geboden en een volgende mogelijke koper dus wel hoger moet bieden dan de vraagprijs als hij het huis graag wil hebben. Dat i.c.m. een beetje druk uitvoeren, geen onbekend trucje van makelaars eigenlijk. Maar netjes is het zeker niet! Hij heeft met jou een mondelinge afspraak gemaakt dat als de vraagprijs word geboden het huis onder voorbehoud van financiering verkocht zou zijn en een mondelinge afspraak is net zo bindend als een schriftelijke alleen moeilijker te bewijzen dat die gemaakt is.

Ligt een beetje aan hoe graag je het huis wil hebben en hoeveel je het waard vind, wil je er meer voor geven dan de huidige vraagprijs of vind je de huidige vraagprijs hoog zat voor de woning? Dat is een afweging die je zelf moet maken, wil je er ook meer voor betalen kun je mee gaan in het spelletje van de makelaar en kijken of je er als hoogste bieder uit komt. Zou hem dan nog wel zeggen dat je het alles behalve netjes vind gaan zo. Of je gaat op je strepen staan, afspraak is afspraak. Makelaar op bellen en hem attenderen op de gemaakte afspraak en dat het huis eigenlijk al verkocht is aan jou onder voorbehoud van financiering, dat er dan nog kijkers komen prima maar de verkopers mogen er dan niet mee in onderhandeling! Mocht de makelaar het daar niet mee eens zijn zou ik het bod in trekken, jammer dan..

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:06

Nou ik vind het zelf echt een heel leuk huis. dat is het probleem ook anders had ik allang gezegd mazzel.
Vorige week ben ik wel op mijn strepen gaan staan dat ik het absoluut niet netjes vond hoe dit allemaal ging, dat we een afspraak hadden (anders had ik wellicht wel minder geboden en kon ik ook lekker afwachten). Ik denk dat het nog wel iets meer waard is en ik zou ook nog wel iets meer willen betalen maar tja geld is geld he. Voor een paar duizend euro kan ik ook het huisje mooi opknappen.

Hoop aan de ene kant dat andere kopers het teveel werk vinden.. :o maarja stom afwachten tot donderdag maar.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 14:04

Wat rot lrm... Vind ik echt vreselijk.
Bij ons hebben ze wél alle bezichtigingen afgebeld na akkoord van ons bod (en die naar huis gestuurd die al voor de deur stonden). De makelaar zei dat het geen 'veiling/openbare verkoop' was. Was ik het mee eens.
Nadien heeft ze wel gezegd dat ze dit nooit meer ging doen op die manier (en dus wel de andere bezoeken ging laten doorgaan). Zou ik echt niet fijn vinden. Maar hoor hier ook dat dit in bepaalde (gegeerde) regio's vaker voorkomt...

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 14:30

Tjah, om mensen dan maar naar huis te sturen terwijl ze er al zijn... Da's ook zoiets.

Dan maar eerlijk vertellen dat het verkocht onder voorbehoud is, maar dat ze mogen kijken voor het geval het toch niet door blijkt te gaan.

Hier gingen bezichtigingen ook door. Voor hetzelfde geld kreeg ik de financiering niet rond en hadden ze in die acht weken nog een bak bezichtigingen kunnen hebben. Zo lang je eerlijk bent, moet dat toch gewoon kunnen?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 15:47

Ik snap ook heel goed dat makelaars bezichtigingen wel gewoon door laten gaan hoor, het is toch een onder voorbehoud van. Maar aangezien het bod op dat punt al wel geaccepteerd is mogen ze {voor zover ik weet, correct me if i'm wrong} niet in onderhandeling met een andere partij. Dat mag dan pas wanneer de huidige verkoop toch niet door gaat.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:02

Wij hebben vandaag de sleutels gekregen! Nu dus hard aan de klus en vervolgens zo snel mogelijk verhuizen :)

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:04

Succes Eleionomae!! Gaan jullie veel doen aan het huis?
Wij kunnen 9 september al de sleutels ophalen :D

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:10

Valt mee. Voornamelijk schilderen en vloer leggen

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:56

Ja dat vind ik anders dat gebeurd ook wel eens bij de verkoop van paarden. Andere mensen mogen ook wel kijken maar nu is het huis gewoon veranderd in bied maar de hoogste krijgt het. tja dan denk ik meer aan een veiling. -O-

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 08:00

Succes Eleionomae met klussen!
En 9 september schiet ook al op babe :D

Ik kruip onder de meeleessteen vandaan. Wij gaan vanaf vandaag ook de huizenmarkt op, op zoek naar ons eerste koophuis. Ons oog is o.a. gevallen op een 'bieden vanaf'-huis, heeft iemand daar ervaring mee? De bieden vanaf prijs en iets daarboven is namelijk wel binnen budget, maar de prijs waarvoor het huis bijna een jaar geleden oorspronkelijk te koop is gekomen niet.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 08:17

Vriendin van mij heeft ook op een bieden-vanaf-huis geboden. Haar zus heeft dit bij een ander huis ook gedaan en daar is zelfs een bod onder de bieden-vanaf prijs geaccepteerd. Bij die vriendin is dat dus ook geprobeerd maar daar begon het bieden dus ook echt pas vanaf die prijs, en hebben de verkopers echt nog geprobeerd om (veel) hoger uit te komen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:38

Hier staat het bord zins gisteren in de tuin! En nu maar afwachten. Ben hard aan het opruimen zodat als er kijkers komen ik niet veel hoef te doen.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 17:09

Het kan dus inderdaad alle kanten op Kirstenn, wat ik al dacht :') We hebben gewoon een bezichtiging gepland en we zien het wel!

Spannend kohtje!

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:36

Ja het kan echt alle kanten op. Uiteindelijk is het bij die vriendin dus ook gestrand omdat de verkopers minimaal 6000 boven de vanafprijs wilden. Waarom zet je m dan voor zo'n vanafprijs vraag ik me dan af...

Succes met de bezichtiging! Spannende tijden :D

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:04

Zo, even snel een beetje bijgelezen. Als ik iemand vergeet, excuus!

@Saskiaatje: Ben je al wat wijzer over je vervolgstappen? Wel of niet doen qua kosten, etc?
@Eleionomae: Jullie hebben inmiddels ook de sleutel he. En al lekker op weg? Hoe zit het met de verdere planning? Eettafel ook gevonden? Bijzonder plaatje hebben jullie gekocht, haha!
@kohtje: succes met de verkoop. Heb je een linkje?
@Irm: dat is wel vreselijk balen. Lijkt me ook erg vervelend als je de vraagprijs hebt geboden en ze gaan er nog niet op in. Vindt het ook wel gewaagd om de vraagprijs te bieden...
@Targaryen: Succes met de zoektocht. Het is erg leuk!! Bieden vanaf vind ik een drama, maar ik zou nooit meteen die prijs bieden.