[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juffie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:02

IvysToeter schreef:
Wij krijgen vandaag de sleutel!

spannend en veel plezier!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:22

Mjetterd schreef:
Nou de makelaar heeft ons bod afgewezen, hij vond dat we een te laag bod plaatsten. Er zat zeker wel speling in bij de koperd maar dit niet.
Bij ons zit er ook zeker speling in, maar wij verwachten sowieso een tegenbod. Nu moeten we al gaan bieden richting onze max.

Ik vond het bod dat ons het eerste gedaan werd ook veel te laag, heb ook gezegd dat ik dit niet serieus nam en er geen tegenbod op zou volgen, ze kenden immers onze vp.
Laat het maar even bezinken, je kunt altijd nog een bod doen, waar dan weliswaar minder speling zal zijn, maar goed..
Succes!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:25

Mjetterd schreef:
Nou de makelaar heeft ons bod afgewezen, hij vond dat we een te laag bod plaatsten. Er zat zeker wel speling in bij de koperd maar dit niet.
Bij ons zit er ook zeker speling in, maar wij verwachten sowieso een tegenbod. Nu moeten we al gaan bieden richting onze max.

Jammer, maar zat er dik in natuurlijk...

Misschien is jullie max ook wel realistischer?

Is je max gebaseerd op vergelijkingen met andere te koop staande huizen, of is het gewoon een bedrag gebaseerd op je eigen mogelijkheden?

Als zij gewoon een marktconforme prijs willen dan zien ze het verder natuurlijk niet als hun probleem wanneer je zelf nog iets wilt gaan verbouwen dat door andere kopers wel prima gevonden wordt :)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:26

avaluna schreef:
Mjetterd schreef:

Ik vond het bod dat ons het eerste gedaan werd ook veel te laag, heb ook gezegd dat ik dit niet serieus nam en er geen tegenbod op zou volgen, ze kenden immers onze vp.
Laat het maar even bezinken, je kunt altijd nog een bod doen, waar dan weliswaar minder speling zal zijn, maar goed..
Succes!

We zijn in combinatie met eventuele verbouwplannen, prijzen op de woning markt en reacties uit de omgeving tot een bod gekomen die ongeveer 20.000 onder de vraagprijs ligt.
Veel huizen hier in de omgeving worden ver onder de vraagprijs verkocht. Zo was er een paar maand geleden een huis waar wij ook wel interesse bij hadden, binnen een week verkocht voor 20.000 onder de vraagprijs.
De makelaar heeft het bod niet eens doorgegeven aan de verkopers, en al direct het bod niet geaccepteerd.
We hebben nu een hoger bod gedaan.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:28

Zo rond 10 eronder krijg je het misschien wel...

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:29

avaluna schreef:
Zo rond 10 eronder krijg je het misschien wel...

Dat is voor ons ook echt de max wat we willen betalen uiteindelijk, al zit dat toch wel een beetje boven ons eerder bedachte maximale bod.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:31

Mjetterd schreef:
bedankt voor je reactie pmara. Bewoners hebben het huis in 2009 gekocht en hebben er 202.500 voor betaald.
Huis stond te koop voor 209.000 en ze zijn gezakt na 199.500. Het huis staat 9 maanden in de verkoop en na horen zeggen hebben ze nog geen ander huis.

We hebben gekeken na wat wij nog zelf aan willen pakken en hoeveel geld dat ongeveer zou kosten en denken dat we een bod gaan doen van 175.000.

Alle info meegenomen verwacht ik eigenlijk dat de bodem maximaal op die 190.000 euro zit...alhoewel ze daar denk ik al goed over na zullen moeten denken gezien dat nog eens 10.000 euro naar beneden is, en ze al eens 10.000 euro gezakt zijn, en dan die aankoopprijs erbij... denk dat je heel blij moet zijn als ze het voor 190.000 willen verkopen.

En ik denk dat dit ook zeker af zal hangen van vergelijkbare huizen, voor welk bedrag deze te koop staan en verkocht zijn de laatste tijd.
Gaan ze er regelmatig nog uit voor rond de 2 ton, en misschien zelfs op een wat minder leuke locatie of wat mindere staat van onderhoud of iets, dan kan ik me voorstellen dat ze (gezien geen haast met verkopen) liever nog even wachten om hun restschuld wat lager te kunnen houden.

Als koper is het dan vooral weer belangrijk om na te gaan hoe graag je dit huis wilt hebben. Kun je voor dat bedrag een ander huis vinden dat je minstens net zo leuk vindt? Hoe erg vind je het als dit huis door je vingers glipt :)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:31

@Mjetterd: je hebt nu een hoger bod gedaan, dus je zult wel zien. Is gewoon niet echt wat op te zeggen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:37

Mjetterd schreef:
We zijn in combinatie met eventuele verbouwplannen, prijzen op de woning markt en reacties uit de omgeving tot een bod gekomen die ongeveer 20.000 onder de vraagprijs ligt.
Veel huizen hier in de omgeving worden ver onder de vraagprijs verkocht. Zo was er een paar maand geleden een huis waar wij ook wel interesse bij hadden, binnen een week verkocht voor 20.000 onder de vraagprijs.
De makelaar heeft het bod niet eens doorgegeven aan de verkopers, en al direct het bod niet geaccepteerd.

Waarom toch zo fixeren op die vraagprijs :?

Een vraagprijs zegt NIETS over de ruimte die er in zit. Een huis met een marktwaarde van 2 ton kan te koop staan voor 2,5 ton, voor 220.000, voor 200.000....en nog voor meer of minder. Als het dan al te koop staat voor die 2 ton, kan er dus nog niet eens 20.000 euro vanaf zoals wanneer het voor 20.000 euro meer te koop zou staan. Maar het lijkt erop dat heel veel mensen gewoonweg niet de vraagprijs willen geven en er vanuit gaan dat er altijd maar een flink bedrag af moet kunnen in deze tijd 8)7

Zou je dan, als dit huis te koop had gestaan voor 210.000 euro, wèl tevreden zijn geweest met 20.000 euro korting zodat het voor 190.000 weg mocht? Puur omdat je dan die 20.000 euro eraf had gekregen? :P

Daar lijkt het een beetje op met iedereen die elkaar gek zit te maken, dat mensen zich echt helemaal fixeren op hoeveel ze van de vraagprijs af krijgen, en daarop baseren ze dan blijkbaar of de prijs juist is, heel erg maf :P

Het gaat toch verdorie niet om de korting op de vraagprijs die je krijgt, het gaat om de koopprijs, of die realistisch is en niet te hoog ligt :)*

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:42

Ik verwacht dat een vp in eerste instantie al eens realistisch is.
Verder zal er wel vanalles geprobeerd worden in deze tijd, zoals een verkoper de eventuele verbouwingen van een koper niet hoeft te betalen, hoeft een koper ook niet op te draaien voor de eventueel veel te hoge hypotheek van een verkoper...

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:42

pmarena schreef:
Mjetterd schreef:

Waarom toch zo fixeren op die vraagprijs :?

Een vraagprijs zegt NIETS over de ruimte die er in zit. Een huis met een marktwaarde van 2 ton kan te koop staan voor 2,5 ton, voor 220.000, voor 200.000....en nog voor meer of minder. Als het dan al te koop staat voor die 2 ton, kan er dus nog niet eens 20.000 euro vanaf zoals wanneer het voor 20.000 euro meer te koop zou staan. Maar het lijkt erop dat heel veel mensen gewoonweg niet de vraagprijs willen geven en er vanuit gaan dat er altijd maar een flink bedrag af moet kunnen in deze tijd 8)7

Zou je dan, als dit huis te koop had gestaan voor 210.000 euro, wèl tevreden zijn geweest met 20.000 euro korting zodat het voor 190.000 weg mocht? Puur omdat je dan die 20.000 euro eraf had gekregen? :P

Daar lijkt het een beetje op met iedereen die elkaar gek zit te maken, dat mensen zich echt helemaal fixeren op hoeveel ze van de vraagprijs af krijgen, en daarop baseren ze dan blijkbaar of de prijs juist is, heel erg maf :P

Het gaat toch verdorie niet om de korting op de vraagprijs die je krijgt, het gaat om de koopprijs, of die realistisch is en niet te hoog ligt :)*

ik ben het helemaal met je eens, en liever had ik ook dat dat bieden etc. helemaal niet nodig zou zijn en je dus gewoon de vraagprijs betaald.
Helaas is dit niet het geval, en word een vraagprijs bepaald waarbij rekening word gehouden met dat er toch een bod er onder word gedaan.

Ik houd al een tijd de woningmarkt in mijn omgeving in de gaten, en het gebeurd heel vaak dat er huizen voor 20.000 onder de vraagprijs weg gaan.
Eerder wist ik niet hoe dit allemaal werkte, en zijn we bij een huis wezen kijken van 210.000, eigenlijk boven ons budget, maar het was openhuizendag en puur om te orienteren zijn we wezen kijken.
Verder niets mee gedaan, omdat we dachten dat het boven ons budget was, dit huis is uiteindelijk verkocht voor 189.000, terwijl de bewoners gaan nieuw bouwen in 2014 (hoefden dus niet perse het huis direct kwijt).
Jammer voor ons, want dat huis was een prachtig huis en voor dat geld hadden wij dat huis ook willen en kunnen kopen.

Helaas is dit gewoon het spel wat er gespeeld word, en ik wil niet achteraf het gevoel hebben dat we teveel hebben geboden, en dus teveel betaalden. Daarom veilig laag beginnen, waarbij er speling is voor een hoger bod.

pmarena

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:04

Natuurlijk kun je laag beginnen met bieden, gelijk heb je :j

Maar het hele idee dat er nu op elke vraagprijs makkelijk nog een 10% of meer vanaf kan en je anders teveel betaalt, dat stuit me heel erg tegen de borst.

Omdat sommige vraagprijzen simpelweg al helemaal uitgekleed zijn en er gewoon geen ruimte meer is.

Het lijkt er nu heel sterk op dat wanneer 2 exact dezelfde huizen te koop zouden staan, huis A voor 2 ton en huis B voor 220.000, dat degene die huis A voor 198.000 euro koopt gezien wordt als een sukkel die te veel betaald heeft, terwijl degene die huis B voor 2 ton koopt, het heel goed gedaan heeft :P

Of dat de verkopers van huis A niet realistisch zijn doordat ze een bod van 190.000 euro niet accepteren... dat soort dingen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:06

tja, het blijft (helaas voor de verkopers) een kopersmarkt. er zijn heel veel verkopers met het water aan de lippen die dus wel een lager bod moeten accepteren.
wie bepaalt of een vraagprijs reeël is? het blijft volgens mij allemaal natte vingerwerk.

mijn huis werd 2 jaar geleden voor 445.000 getaxeerd. de makelaar vond dus vorig jaar een vraagprijs van 425.000 reeël (was dezelfde makelaar die ook getaxeerd had).. toen zijn we met de vraagprijs gezakt tot 369.000 omdat er totaal geen reactie op kwam.
nu heeft de nieuwe makelaar gezegd dat een verkoopprijs van 300.000 meer realistisch is.
de gemeente vindt dat mijn huis 389.000,- (woz) waard is...

tja.. ik weet het ook niet meer.
de vraagprijs staat nu op 325.000,-
ik ben heeel benieuwd waar we uiteindelijk (als ooit) op uit gaan komen.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:06

pmarena schreef:
Natuurlijk kun je laag beginnen met bieden, gelijk heb je :j

Maar het hele idee dat er nu op elke vraagprijs makkelijk nog een 10% of meer vanaf kan en je anders teveel betaalt, dat stuit me heel erg tegen de borst.

Omdat sommige vraagprijzen simpelweg al helemaal uitgekleed zijn en er gewoon geen ruimte meer is.

Het lijkt er nu heel sterk op dat wanneer 2 exact dezelfde huizen te koop zouden staan, huis A voor 2 ton en huis B voor 220.000, dat degene die huis A voor 198.000 euro koopt gezien wordt als een sukkel die te veel betaald heeft, terwijl degene die huis B voor 2 ton koopt, het heel goed gedaan heeft :P

Of dat de verkopers van huis A niet realistisch zijn doordat ze een bod van 190.000 euro niet accepteren... dat soort dingen.

Ik denk niet dat er 10% af moet en ik anders teveel betaal, maar ik ben wel bang dat met de huizenmarkt op dit moment, je snel teveel betaald :).

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:11

dat denk ik niet mjetterd.
t is gewoon een kwestie van slim onderhandelen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:52

Mjetterd schreef:

Dat vind ik wel raar en niet zo netjes eigenlijk?
Anders gewoon even wachten hoor, net doen of je geen interesse meer hebt dan. Een collega heeft het ook zo gedaan en een paar weken later kwam de verkoper er ineens toch op terug. Het huis staat al 9 maanden te koop, dat is echt niet zomaar weg.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:00

t kan zijn dat de makelaar met de verkoper een minimumprijs heeft afgesproken, en dat jullie bod daaronder ligt.. zodra hij evt een tegenbod doet is hij niet meer vrij met het huis. misschien heeft hij er zicht op dat er andere geinteresseerden zijn, zodat hij wat dat betreft nog vrij wil blijven.
je zou je bod kunnen verhogen.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:01

Aha Juval, dat wist ik niet dat het zo werkte. Dan begrijp ik het inderdaad.
We hebben ons bod verhoogt :).
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 17-12-12 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Caballo77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:04

Leorah, Tinkels en Ivystoeter!! Van harte gefeliciteerd met jullie huisje *\o/* *\o/* !! En succes (en plezier) met klussen en verhuizen!!

Hier nog geen vorderingen. Het is wachten op goedkeuring van de hypotheek en de sleuteloverdracht is pas in februari 2013. Maar de voorpret is er volop. Heerlijk met de plattegrond aan de slag en kijken hoe ik het ga inrichten. Heb nog nooit zoveel uurtjes met plezier in de bouwmarkt doorgebracht :') op zoek naar (vooral de prijzen) van spullen voor verlaagde plafonds, glazen douchedeuren en wat al niet meer.

Tja wat dat bieden betreft.... Er lag een vraagprijs op tafel ver beneden de oorspronkelijke vraagprijs. Ik vond het heel moeilijk om een openingsbod op tafel te leggen. Mijn hypotheekadviseur heeft overleg gepleegd met de makelaars op zijn kantoor en dat advies heb ik opgevolgd. Daarop volgde een tegenbod van de verkopers dat maar een klein beetje onder de vraagprijs lag. Ik heb daarop weer een tegenbod gedaan maar dat werd binnen een kwartier resoluut van tafel geveegd. Het was voor de verkopers niet mogelijk om verder te zakken. Na overleg ben ik daarmee akkoord gegaan. Er lag eigenlijk al een zeer reëele prijs op tafel en veel speling was er domweg niet. En ja ik word door veel mensen voor gek verklaard want in de huidige markt zou veel meer mogelijk zijn en ben ik te snel akkoord gegaan. Volgens de hypotheekadviseur, de taxateur en de andere makelaar is het appartement het meer dan waard. De maandlasten liggen onder mijn maximale grens. En dit appartement was het eerste huisje wat echt voelt als een warme jas; en dat is toch ook wel heel belangrijk. En ja, misschien was er nog wel wat mogelijk geweest, maar ik ben helemaal in mijn nopjes met mijn appartementje.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:11

nou, dan is het toch goed Caballo! gefeliciteerd :)

ik zit natuurlijk aan de andere (verkeerde) kant, maar ik vind het fijn als me tzt niet het vel over de neus wordt gehaald hoor :)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:15

juval schreef:
nou, dan is het toch goed Caballo! gefeliciteerd :)

ik zit natuurlijk aan de andere (verkeerde) kant, maar ik vind het fijn als me tzt niet het vel over de neus wordt gehaald hoor :)

Hoezo zit je aan de verkeerde kant?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:16

ik ben verkoper.. :) geen koper.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:16

Aah, zo bedoel je ;). Ik dacht verkeerde kant van het land o.i.d.

Caballo77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:22

Bedankt voor de felicitatie Juval. En precies er komt zoveel meer bij kijken dan alleen maar een bepaald percentage van de vraagprijs af te kijgen. Maar ik krijg toch bergen kritiek over me heen van zogenaamde kenners. Natuurlijk zal er op genoeg huizen een behoorlijke speling zitten, maar er staan ook genoeg huizen te koop met een meer dan normale vraagprijs waar echt niet meer zo heel veel van af te knabbelen valt. De verkopers zijn ook naar mij toe ook zeer flexibel. Ze laten veel handige spullen achter (zonder extra kosten) en ook op andere punten komen ze mij tegemoet (wat mij dan weer wat financieel voordeel oplevert). En dat is toch ook wel wat waard!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:33

Nou, de makelaar heeft weer terug gebeld. De kopers zijn 3000 gezakt.
Wat het voor ons nog steeds boven het budget maakt.
De kopers zeiden ook: 'Weten ze wel dat we al 10.000 gezakt zijn?'
In onze ogen heeft dat er niets mee te maken, en dat is gewoon de woningmarkt waarbij alle prijzen van de woningen zakken.
De makelaar was het daar inderdaad mee eens, en ook met het feit dat de prijzen volgende jaar alleen nog maar verder zullen zakken.
Ik ga zo even naar mijn vriend toe om te overleggen voor wat wij er maximaal voor willen betalen, en gaan dat bedrag doorgeven aan de makelaar. Gaan de kopers hier niet mee instemmen, dan is het voor ons einde verhaal en gaan we op zoek na een huis wat wel binnen ons budget valt.