Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 10:56

xPabloBokt schreef:
Ik sproei extra nu want de lucht wordt inderdaad droog van de verwarming. Een bakje water of zo'n hangbakje met water aan de verwarming kan ook helpen met de luchtvochtigheid.

Doe ik beneden ook :j

_Karlijn schreef:
@Jis: ik heb dus echt geen omkijken naar de jewel orchid!

In de stolp waar die van mij in zit zit een gaatje, daardoor toch veel vochtverlies (en te weinig water gegeven) denk ik. Maar hij staat nu zonder stolp op de kamer met luchtbevochtiger, denk/hoop dat hij daar gaat opknappen

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 01:26

Ik heb meer planten dan plek in huis…..
Hoe doen jullie dat?
Ik denk aan een speciale plantentafel/ plantenrek, maar moet dat nog een beetje passend in het interieur gaan krijgen.
Dus alle (stijlvolle) ideeen zijn welkom.

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 11:43

Ophangen met mooie hang potten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 16:20

Afbeelding

Iemand interesse in het adopteren van deze plant? Kan opgehaald of verzonden worden.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 18:12

Ik zet ze sowieso eigenlijk op veel verschillende vlakken in het huis. We hebben sinds kort bijvoorbeeld een extra keukenwerkblad met opbergruimte, daar heb ik nu ook een paar plantjes staan. Op de salontafel, TV meubel, het kastje achter de bank, mijn boekenkast(en) en de eettafel. Een aantal staan ook in mijn raamkozijn. Binnenkort wil ik daarvoor deze graag halen:

Afbeelding

Mijn katten vinden het namelijk onzin om de kozijnen met de planten te delen. :') En het staat ook wat netter denk ik. Je kan deze ook aan sommige kasten monteren bijvoorbeeld, dus ik ga er dan ook een paar aanschaffen voor aan de Kallax kast. En inderdaad ophangen. :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 21:24

Ooo, wat een leukerds! Waar haal je die?

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:59

Ik heb deze plankinzet (ook wel bordverhogers genoemd) van de Ikea. Daar staan stekjes en andere kleine planten op.

Afbeelding

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 12:28

senna21 schreef:
Ooo, wat een leukerds! Waar haal je die?

Deze komt van Etsy af maar ik denk dat er wel meer shops zijn die het verkopen! Ik zoek dan gewoon op “clamp plant stand”.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 12:45

Ik heb een sidetable achter onze bank met daarboven een stang waar hangplanten aan hangen. Foto is wel te vinden als je mijn berichten in dit topic nagaan.

Ik heb helaas (alweer) last van trips. Verdacht een Philo, die was wat sneu maar ook wel droog.
En nu zijn een aantal Syngoniums aan de beurt. -O- Hopelijk kan ik die nog redden maar denk dat de Philo een enkeltje kliko krijgt.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 14:30

Help, sorry dat ik kom binnen vallen. Maar mijn ficus bonsai laat ineens bijna al zijn blad vallen. Komt omdat ik hem te lang droog liet staan en daarna een (te) grote plens water gaf.

Maar dan de hamvraag: komt het weer goed, kan ik ‘m weer tot goed leven brengen? Of is een ficus die het blad los laat einde verhaal?

De patiënt:

Afbeelding

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 15:43

Ja droogte nekt uiteindelijk het blad. Ficus kan heel wat hebben maar het is de vraag of alle takken weer groen worden. Je hebt zo te zien nog ruimte voor een grotere pot. Zodra de groei op gang komt zou ik daar gebruik van maken. En dan zou ik in akadama zetten. Dat is duur maar het beschermt tegen zowel uitdroging als verzuipen doordat het korrelig is en veel vocht opzuigt en langzaam afgeeft. Of je kan hem zonder binnenpot in hydrocultuur zetten. Daar doen ficussen het ook goed op. (Ik had er een die gewoon in goede grond stond maar altijd met z'n wortels in de onderschotel met grind zat.)

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 10:14

Hoi, ik hoop dat ik hier even binnen mag vallen voor advies.
Ik heb een tijd terug deze twee takken van mijn pachira gestekt en ze deden het een hele tijd heel goed.
Maar nu krullen de verse blaadjes helemaal sneu op en ik weet niet of ik hem nou juist te veel of te weinig water heb gegeven... De bovenkant van de potgrond is wel nog nat dus ik neig naar teveel. Maar de stam is niet zacht, waarvan ik ook las dat dat een teken van wortelrot is. En ik heb ze aan het begin wel eens teveel water gegeven waardoor de potgrond wat ingeklonken is, dus misschien daardoor wel de bovenkant nat maar komt het niet bij de wortels? Wat denken jullie?
Afbeelding

Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 12:14

:Y) Ik was jullie kwijt :oo

Hier wat foto's van mijn planten in ruil voor mijn afwezigheid :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mijn spathiphyllum wordt nooit echt blij... niet van water, nog meer water of geen water..

astrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 16:24

Als voornamelijke meelezer weet ik dat hier heel veel kennis zit.
Enige tijd geleden heb ik een partijtje kamerplanten gekocht.
Nu is er 1 bij die iets minder gelukkig is.
Weet niet hoe de plant heet kan het ook niet goed vinden op Google.
Wie kan me helpen om te voorkomen dat de plant nog meer blaadjes laat vallen.
Hij krijgt naar mijn idee genoeg water en staat licht zonder direct zonlicht.

Afbeelding

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 22:12

astrea schreef:
Als voornamelijke meelezer weet ik dat hier heel veel kennis zit.
Enige tijd geleden heb ik een partijtje kamerplanten gekocht.
Nu is er 1 bij die iets minder gelukkig is.
Weet niet hoe de plant heet kan het ook niet goed vinden op Google.
Wie kan me helpen om te voorkomen dat de plant nog meer blaadjes laat vallen.
Hij krijgt naar mijn idee genoeg water en staat licht zonder direct zonlicht.

[ [url=m/llEvb2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Volgens mij is dit een croton. Die houden van zonlicht, daardoor krijgen ze ook wat meer kleur in hun blad. Mijne ging uiteindelijk zonder aanwijsbare reden dood, heb hem wel echt jaaaaren gehad.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 23:55

Hebben jullie ook standaard makkelijke planten die jullie niet in leven kunnen houden?

Bij mij vergaan al-tijd de graslelies en augurkenplantjes... :? Zo stom.. :')

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 00:58

Lepelplant. Niet te doen :Y)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 01:17

95Ellen schreef:
Hoi, ik hoop dat ik hier even binnen mag vallen voor advies.
Ik heb een tijd terug deze twee takken van mijn pachira gestekt en ze deden het een hele tijd heel goed.
Maar nu krullen de verse blaadjes helemaal sneu op en ik weet niet of ik hem nou juist te veel of te weinig water heb gegeven... De bovenkant van de potgrond is wel nog nat dus ik neig naar teveel. Maar de stam is niet zacht, waarvan ik ook las dat dat een teken van wortelrot is. En ik heb ze aan het begin wel eens teveel water gegeven waardoor de potgrond wat ingeklonken is, dus misschien daardoor wel de bovenkant nat maar komt het niet bij de wortels? Wat denken jullie?
[ [url=m/512gfx.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Pm2bGK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je kunt hem verpotten. Zit er geen spint op de plant?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 13:13

Oh, die Stromanthe hierboven <3. Ik houd echt van die plant.

Misschien dat ik ook weer een poging waag nu ik meer ruimte heb.

Gisteren heb ik een Monstra opgehaald. Werkelijk waar een monsterlijk grote plant :=. Ik had me er een beetje op verkeken, haha.

Anywho, ik heb m opnieuw opgebonden, want hij stond alle kanten op en hing half op de grond. Ik hoop dat hij z'n plekje naast de tuindeuren op het noorden en in de buurt van een groot raam op het westen prettig gaat vinden. Via de tuindeuren kan ie makkelijk naar buiten voor een douche.

Afbeelding

De pot zat er al om, en hoewel deze niet mijn smaak is per se, laat ik m er voorlopig om zitten.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 17:30

Gaaf hé!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 10:53

Mooi San!

Ik heb moeite met mijn pannenkoekenplanten goed te houden in de winter. Ik vind het zo’n leuk plant dus ik blijf stug volhouden. Vorig jaar zomer trokken ze weer bij hopelijk dit jaar weer

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 12:42

Ja he, ben er ook zo blij mee! Dat formaat kost normaal toch aardig wat in de winkel.

Afbeelding
Zo is ie nu, hij begint al meer te vormen.

Wat gebeurt er met je pannenkoek, Jis? Ik moest mijne extra sproeien in de winter.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 13:44

Blad valt af. Geef nu niet veel regenwater en staat op een kamer met luchtbevochtiger. Moet zeggen dat de grond vrij hard is geworden, dit voorjaar eens in nieuwe aarde zetten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:59

foutje, verkeerde topic

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 20:57

ik heb een (zuil)cactus met een waterhoofd.
het ziet er niet uit en het is topzwaar.
kan ik deze cactus dieper in de pot zetten zodat het er weer netjes uitziet. Of kan een cactus daar niet tegen? Moet ik de kop misschien stekken?