[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Re: [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 11:21

Nee, zeker niet de max aan hypotheek genomen, we willen ook nog kunnen leven.
En in je achterhoofd ook dat we de hypotheek kunnen betalen als de aftrek vervalt.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 11:35

Bedankt voor jullie antwoorden allemaal! De meesten lenen dus niet maximaal, of wel maximaal, maar die hebben andere omstandigheden, waardoor het toch niet helemaal 'maximaal' is. Dat is wel verstandig denk ik, al heb je natuurlijk niet altijd de keus. En goed dat de meesten van jullie de kk en zelfs hele verbouwingen al gespaard hadden! Dat kunnen soms best flinke bedragen zijn.

Wij hebben onlangs ook een droomhuisje gekocht, een klein boerderijtje met plek voor 2 paarden. Ook wij hebben gelukkig niet maximaal hoeven lenen, daar zou ik me niet prettig bij voelen. Wij komen ook uit een huursituatie, alleen is ons koophuis zeker niet goedkoper dan de huurprijs was helaas! := Maar gelukkig krijgen we er veel voor terug.

Wij gaan ook nog wel aardig verbouwen. Nieuwe badkamer en de deel verbouwen. Ook de indeling van de bovenverdieping gaat op de schop. En natuurlijk moet buiten alles voor de paarden. Rijbaan, hekwerk, stallen en schuilstal. Vrees dat het spaargeld van jaaaaren er heel snel doorheen gaat O:) :$ Maar goed, daar was het dan ook voor bedoeld!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:55

Ik zit wel aan mijn maximale maar dat moest wel in mijn eentje anders kun je niks. Ik niet tenminste Gelukkig veel eigen geld kunnen inleggen en ruim 100 euro goedkoper uit dan de goedkoopste huurwoning

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:42

Wij zitten ook aan de max. Niet mijn voorkeur maar anders zou het voor ons bijna onmogelijk te zijn om te kunnen kopen. Ik heb het echter wel zodanig berekend dat we alles gewoon kunnen betalen zonder de rente aftrek erbij, dat zien we dus als extraatje wat op de spaarrekening gaat.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:49

Phylos schreef:
Ik zit wel aan mijn maximale maar dat moest wel in mijn eentje anders kun je niks. Ik niet tenminste Gelukkig veel eigen geld kunnen inleggen en ruim 100 euro goedkoper uit dan de goedkoopste huurwoning

Ik heb ook alleen gekocht en als ik minder zou lenen zou ik in zo'n jaren 60 flatje komen, daar had ik ook niet zo'n trek in.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:41

Ik heb ook maximaal geleend. Ook alleen gekocht. Maar toch ruim 150 goedkoper dan wat ik toen huurde

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 16:51

Ons dossier is inmiddels opgemaakt door de notaris. Ze zijn druk bezig met de overdrachtsakte. Ook de bank is bezig met onze hypotheek aanvraag en ook met de overlijdensriciso verzekering. Het is dus allemaal in volle gang!
De overdracht staat nu ook officieel op 12 december. Zo snel al!
Ik kreeg wel weer een brief met een formulier van de notaris die we moeten invullen waar ik weer niks van snap :') dus maandag ga ik die even samen doorlezen en invullen met onze adviseur.
Nu gaan we bezig aan een samenlevingscontract, hoe willen we het hebben en wat moet er in staan. Dan kunnen we dat ook meteen bij dezelfde notaris regelen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 17:32

Wij hebben niet maximaal geleend deze keer, maar de maandlasten vind ik hoog genoeg.

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 23:15

Ik kom ook graag meepraten. Mijn vriend en ik zitten middenin het proces van een huis kopen. Eerste gesprek met hypotheekadviseur gehad, bouwkundig rapport is opgemaakt, koopakte is bijna getekend en vervolggesprek voor de hypotheek is deze week gepland. Het kan mij allemaal niet snel genoeg gaan, maar de overdracht staat ivm de hypotheek wel pas midden januari helaas.

Wij hebben ook niet maximaal geleend. Wel iets meer dan ik eigenlijk voor ogen had, maar voor dit huis was het de moeite waard. We kunnen er in principe zo in, op wat smaakverschillen na, dus dan spaar je het ook wel weer uit. En na de kosten koper heb ik het ook even niet zo breed meer.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 04:54

Hier absoluut niet maximaal geleend. We wilden niet aan dat plafond zitten. Ik geloof dat we iets meer dan een ton onder zaten.

Voorheen huurden we via een particuliere woonstichting en onze nieuwe huurprijs zou over de 1000 euro per maand gaan :wow:
Kopen was daarom gewoon veel voordeliger. Onze maandelijkse kosten zijn nu hoger, maar de hypotheek zelf is lager en het is een investering in de toekomst.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 06:00

Hier ook niet max. We zitten er 65k onder.

Onze hypotheek is ook bijna rond. Gister bouwtechnische keuring en taxatie gehad. Die waren helemaal prima.

Vandaag hopelijk het financiële plaatje rond bij de bank.
Dan nog naar de notaris en dan zou het geregeld moeten zijn *\o/*

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 22:19

Wij zitten ook midden in proces, huis gekocht (moeten nog tekenen). Deze week naar hypotheekadviseur, maar voorzie geen probleem.

Wel spannend allemaal! Ging opeens heel snel dus eigen huis moet nog in verkoop, volgende week komt makelaar dus al mooi aan opruimen .

Op Wat voor percentage van koopsom kwam jullie kosten koper uit? Lees hele verschillende percentages op Google.

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 00:01

Bij ons zit ie op 4,53%. Dit is 2% overdrachtsbelasting, taxatiekosten, notariskosten en €2000 voor de hypotheekadviseur.

Edit: ik ben nog even gaan googlen en zie dat ik de aankoopmakelaar en bouwkundige keuring er ook in moet rekenen. Dan is het 5,2%.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 06:12

Onze KK is 3.6%.

Maar we hebben geen goedkoop huis.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 07:27

Doordat hypotheekadvies vrij duur is en een vaste prijs ongeacht of je huis een ton of een miljoen kost is de kosten koper (of eigenlijk alle bijkomende kosten) voor een goedkoop huis (100.000-150.000) wel 5 tot 6% :) (denk aan 8.000 euro)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 08:32

Wij moesten 4.88% betalen, best veel dus..

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 09:53

Bij ons 3.5%, maar wij kregen ook gratis hypotheekadvies van mijn vader.anders had het rond de 5% gezeten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:58

Waarom wil je het % weten? Je kunt beter kijken naar wat de kosten werkelijk zijn. De % zijn bij iedereen anders zoals je ziet.

Even terug in het topic staat vrij uitgebreid aan welke kosten, met bijbehorende prijzen, je ongeveer moet denken.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:37

Waar moet ik dan zoeken Prairy? :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:41

Dat weet ik zo ook niet, 10-20 pagina terug ofzo? :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:09

Ik zal ook terugzoeken naar die info, als iemand het eerder vind hoor ik graag welk paginanr het is.

Ik begin ook aan een huizenjacht, mag ik meepraten? :) Ik heb gister een huis bezichtigd (1e bezichtiging) en nu is er een eerste biedingsronde aankomende vrijdag.
Ik dacht dat je tot bieden overging na een 2e bezichtiging evt incl aankoopmakelaar, en dan pas tot bieden overgaat, of ben ik nu ouderwets?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:16

Ligt er een beetje aan in welke regio je zit. Als het daar erg snel gaat allemaal, dan heb je waarschijnlijk geen tijd voor een 2e bezichtiging.

En zo te zien zit je een beetje in die regio als ze met bieding rondes werken. :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:24

Voor Groningen geldt dat zeker, maar ik dacht dat het in Assen niet zo nodig was. Maar wellicht trekt Assen aan nu de huizenmarkt in groningen overspannen is.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:19

Upendo, dit kon ik terugvinden wat ik zelf ooit heb gepost :)
Op pagina 297 (x_spekkie_x @ [HTT] [Info] Bokkers op de woningmarkt deel III)

x_spekkie_x schreef:
Ik reken bij kosten koper even alles mee waar je mee te maken krijgt, officieel valt niet alles onder de noemer kosten koper :) Sommige kosten zijn aftrekbaar van de belasting bij de aangifte inkomstenbelasting.

Ik ga even uit van een huis van 200.000 euro, dit heeft namelijk effect op de kosten van de overdrachtsbelasting, aanvraagkosten NHG en de bankgarantie.

Notaris: eigendomsakte/leveringsakte (en inschrijving kadaster) - 400 euro - niet aftrekbaar
Notaris: hypotheekakte - 400 euro - wel aftrekbaar
Overdrachtsbelasting (2%) - 4000 euro - niet aftrekbaar
Advieskosten hypotheek - variërend van 800 tot 3000 euro - wel aftrekbaar
Aanvraagkosten NHG (1%) - 2000 euro - wel aftrekbaar
Bankgarantie (1% van de 10% aanbetaling) - 200 euro - niet aftrekbaar
Taxatie - 350 euro - wel aftrekbaar
Bouwkundige keuring - 350 euro - wel aftrekbaar

Totaal: 9700 euro (gerekend met 2000 euro hypotheekadvies)(van dit totaalbedrag krijg je ongeveer 2000 euro terug van de belasting)

Op degoedkoopstenotaris.nl kun je een notaris zoeken die het voor dit bedrag doet, de bodemprijs is zo'n 700 euro, maar bedragen van 1200 euro zijn ook geen uitzondering.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:42

F_Orumster schreef:
Ik zal ook terugzoeken naar die info, als iemand het eerder vind hoor ik graag welk paginanr het is.

Ik begin ook aan een huizenjacht, mag ik meepraten? :) Ik heb gister een huis bezichtigd (1e bezichtiging) en nu is er een eerste biedingsronde aankomende vrijdag.
Ik dacht dat je tot bieden overging na een 2e bezichtiging evt incl aankoopmakelaar, en dan pas tot bieden overgaat, of ben ik nu ouderwets?

Hangt ervan af hoeveel vraag/aanbod er is.

Huis wat wij nu gekocht hebben stond al lang te koop, ze zijn een heel stuk gezakt met de prijs, en opeens was er wel de nodige belangstelling voor.
Wij hebben dus ook na een bezichtiging een bod uitgebracht.

In de regio die wij wilden en met onze specifieke wensenlijst was er niet zo heel veel te koop.