Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Phylos schreef:Ik zit wel aan mijn maximale maar dat moest wel in mijn eentje anders kun je niks. Ik niet tenminste Gelukkig veel eigen geld kunnen inleggen en ruim 100 euro goedkoper uit dan de goedkoopste huurwoning
x_spekkie_x schreef:Ik reken bij kosten koper even alles mee waar je mee te maken krijgt, officieel valt niet alles onder de noemer kosten koperSommige kosten zijn aftrekbaar van de belasting bij de aangifte inkomstenbelasting.
Ik ga even uit van een huis van 200.000 euro, dit heeft namelijk effect op de kosten van de overdrachtsbelasting, aanvraagkosten NHG en de bankgarantie.
Notaris: eigendomsakte/leveringsakte (en inschrijving kadaster) - 400 euro - niet aftrekbaar
Notaris: hypotheekakte - 400 euro - wel aftrekbaar
Overdrachtsbelasting (2%) - 4000 euro - niet aftrekbaar
Advieskosten hypotheek - variërend van 800 tot 3000 euro - wel aftrekbaar
Aanvraagkosten NHG (1%) - 2000 euro - wel aftrekbaar
Bankgarantie (1% van de 10% aanbetaling) - 200 euro - niet aftrekbaar
Taxatie - 350 euro - wel aftrekbaar
Bouwkundige keuring - 350 euro - wel aftrekbaar
Totaal: 9700 euro (gerekend met 2000 euro hypotheekadvies)(van dit totaalbedrag krijg je ongeveer 2000 euro terug van de belasting)
Op degoedkoopstenotaris.nl kun je een notaris zoeken die het voor dit bedrag doet, de bodemprijs is zo'n 700 euro, maar bedragen van 1200 euro zijn ook geen uitzondering.
F_Orumster schreef:Ik zal ook terugzoeken naar die info, als iemand het eerder vind hoor ik graag welk paginanr het is.
Ik begin ook aan een huizenjacht, mag ik meepraten?Ik heb gister een huis bezichtigd (1e bezichtiging) en nu is er een eerste biedingsronde aankomende vrijdag.
Ik dacht dat je tot bieden overging na een 2e bezichtiging evt incl aankoopmakelaar, en dan pas tot bieden overgaat, of ben ik nu ouderwets?