Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Soepblik

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 12:17

Jongens, ik kwam er gisteren achter dat de ruimte onder mijn vloer kennelijk vruchtbaar genoeg is voor een plant om te groeien, help? :')

Ik wilde mijn monstera gaan verpotten maar kwam erachter dat hij uberhaupt helemaal niet meer in de pot vastzat. In plaats daarvan had hij een paar (hele lange) luchtwortels gemaakt die via een kier onder de vloer verdwenen. Zaten best vast, dus ik heb ze een beetje (shame on me) los moeten wrikken. Niet afgebroken, maar wel kwam ik erachter dat ze ook echt vochtig waren enzo; kennelijk kon hij zichzelf via de luchtwortels die god knows what onder mijn vloer hebben aangetroffen.

Help? :') Heb ik nu een zwam of een biohazard ofzo? Ter informatie: ik woon twee hoog, dus daar is geen kruipruimte ofzo.

Ik ben bang.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 13:01

Ik knip die luchtwortels altijd af voordat ze de grond bereiken, om een totale overname door de monstera te voorkomen :D

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 14:46

Of hij wilde ongezien wegsneaken

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:32

Klinkt of het leidingwerk onder je vloer naar de knoppen is. Misschien eens bij de onderburen informeren of er weleens lekkage is. Kan nog een dure grap worden.

Krtek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 13:41

Even jullie hulp gevraagd, deze plant is een erfenis van mijn oom. Hij is nu zo groot dat hij bijna tegen het plafond komt. Kan ik de top eruit knippen? Durf het niet zomaar te doen omdat ik bang ben dat ik dan iets verkeerd doe…
Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 14:57

Schefflera, ik weet niet of je die kunt snoeien.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 18:58

Dat kan in mijn ervaring zeker. Ik heb dezelfde staan, heb ik anderhalf jaar terug ook gesnoeid omdat ik 'm wat had verwaarloosd. Hij groeit nu mooier terug :j Zijn hele duurzame planten, kunnen veel hebben.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 02:07

heeft iemand ervaring met Crazy Keiki Cloning Pasta?

Ik wil nieuwe takken aan een bonsaiboom laten groeien. Ik dacht er aan om stekpoeder of andere plantenhormonen onder de bast te aan te brengen in de hoop dit voor elkaar te krijgen. En dit product belooft expliciet de groei van nieuwe takken bij bonsai te stimuleren.

Citaat:
improve the shape of a bonsai by stimulating branch production.

https://www.123zaden.nl/crazy-keiki-cloning-pasta#product_tabs_description_tabbed

Heeft iemand dit al eens gebruikt?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 00:04

Ik heb voor het eerst trips (ontdekt). Gelukkig maar 1 plant die al in de badkamer stond omdat hij het niet best deed. In de woonkamer tot dusver nog niet in een andere plant gevonden... De betreffende plant ook maar gelijk weggedaan, want bestrijding kost de helft van de nieuwprijs van de plant. Wel echt stom, was de eerste calathea die ik enigszins in leven leek te houden, behalve nu met die trips dan. :')

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 23:06

Ik wis graag zelf een mosstok maken. Weet iemand waar ik betaalbare materialen vandaan kan halen?

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:27

Het nieuwe blad van mijn Strelitzia variegata is uitgerold *\o/* Ben heel benieuwd wat hij hiervan gaat maken. Mijn ervaring met deze plant is ook dat de variegata soms pas zichtbaar is wanneer het blad volwassen is.

Afbeelding

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:54

Wat een gave plant! <3

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 17:39

Ik ga t toch vragen... Ik heb een muur op het zuiden, met een groot raam (160 breed), in de ene hoek staat een Strelitzia. In de andere hoek een grote fles, maar daar wil ik graag een grote plant.

Zou een Alocasia Zebrina daar gelukkig worden...? Foto voor het idee:

Afbeelding

De Sanseveria is er inmiddels weg, het gaat dus om de rechter hoek waar de trap en de grote fles staat. Hij zal niet volledig in de zon staan, maar wel eens direct licht hebben.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 11:37

Gaaf Westhof! :wow: Die had ik nog niet eerder gezien.

Sinds ik een Mojito pannenkoek <3 had gekocht maar toch niet (zie je niet meer terug op het nieuwe blad -O- ) durf ik zulke planten niet meer aan te schaffen

Volgens mij is dat een prima plek San. Ochtend of middagzon is top. Deze groeit erg naar het licht toe ook. Die van mij staat op ongeveer 2 meter van een raam op het zuiden

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:49

Jis_ schreef:
Gaaf Westhof! :wow: Die had ik nog niet eerder gezien.

Sinds ik een Mojito pannenkoek <3 had gekocht maar toch niet (zie je niet meer terug op het nieuwe blad -O- ) durf ik zulke planten niet meer aan te schaffen

Volgens mij is dat een prima plek San. Ochtend of middagzon is top. Deze groeit erg naar het licht toe ook. Die van mij staat op ongeveer 2 meter van een raam op het zuiden

Top, dan ga ik het proberen :D. Ik vind Zebrina's zo mooi <3.

Ik durf de variegata's ook niet aan. Ze zijn prijzig, en ik denk dat ik het ga vernaggelen, haha.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:03

Ja ook één van mijn favorieten. De alocasia jacklyn vind ik ook geweldig.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:27

Ik kan dus echt géén alocasias in leven houden?! Echt heel vervelend want ik vind de zebrina en vooral de frydek heel erg mooi.

Dit is mijn jewel orchid, na aankoop deze zomer en nu. Ik geef hem bijna nooit water omdat hij onder een stolp staat.

Afbeelding

Afbeelding

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:04

De zebrina is ook geen makkelijke volgens mij?
Ik heb een olifantsoor en die doet het juist heel goed, staat op een plek waar hij van twee kanten licht heeft maar ook wel wat (minimale) tocht kan hebben. Hij is erg happy zo lijkt het met z’n negen bladeren :)

Hier nog een leuk filmpje van mijn ‘levende’ plant :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 20:10

Ja, zijn ze moeilijk? Ik moet vooral geen dramaqueens hebben, daar heb ik geen tijd voor :=.

De Olifantsoor vind ik ook heel gaaf <3.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 21:41

Die van mij is juist ongelooflijk makkelijk. Groeit als kool en maakt per zomer denk ik wel 7-8 bladeren bij. Hoef er niks mee te doen behalve wekelijks een plens water. Het zijn wel zuipers. Maar regelen een eventueel overschot aan water ook wel zelf met guttatie.

Ik heb wel dan weer andere soorten Alocasias gehad en die waren wel moeilijk. Maar de zebrina staat hier nu drie jaar, is al drie keer van plek gewisseld omdat hij zo monsterlijk groot is geworden en staat nu op zijn definitieve plekje naast de TV-kast. :+

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:42

Er zijn planten die ik lastiger vind. De Alocasia mag niet te droog staan maar toch is het geen probleem als de grond kort opgedroogd is maar daarna moet je de grond wel goed nat maken.

De verwarming weer aan in de herfst is voor aardig wat planten best lastig. En veel planten doen het niet zo goed op kraamwater. Hier alleen water uit de regenton.

Allebei een nieuw blad maar geen verwarming op deze kamer en 16 graden nu dus de groei staat even stil.
Afbeelding

Afbeelding

Mijn nieuwste aanwinst en één van mijn favorieten, in de keuken heb ik al een paar jaar een grotere <3 deze is makkelijk goed te houden :j

Afbeelding

Wat gaaf dat filmpje van de bewegende Calathea. Zulke mooie leuke planten <3

Wat houdt jij je juweel orchidee mooi Karlijn, daar heb ik best moeite mee, zelfs onder een stolp

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:11

Ik sproei extra nu want de lucht wordt inderdaad droog van de verwarming. Een bakje water of zo'n hangbakje met water aan de verwarming kan ook helpen met de luchtvochtigheid.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 15:25

@Jis: ik heb dus echt geen omkijken naar de jewel orchid!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:11

Heeft iemand hier misschien ervaring met het afzagen van een drakenbloedboom, en dat hij weer netjes uitloopt daarna?
Ik heb er een die inmiddels topzwaar is omdat de onderste bladeren langzaam maar zeker af zijn gestorven. Hij is bijna 2 meter hoog O:)
Ik vind het heel zonde als hij dood gaat, maar ik moet hem nu stutten en dat vind ik ook geen gezicht... Help

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 18:29

Sintara schreef:
Heeft iemand hier misschien ervaring met het afzagen van een drakenbloedboom, en dat hij weer netjes uitloopt daarna?
Ik heb er een die inmiddels topzwaar is omdat de onderste bladeren langzaam maar zeker af zijn gestorven. Hij is bijna 2 meter hoog O:)
Ik vind het heel zonde als hij dood gaat, maar ik moet hem nu stutten en dat vind ik ook geen gezicht... Help

Als ik het me goed herinner stekken ze makkelijker dan dat ze op kale takken uitlopen.