Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Krtek

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 19:40

Heel mooi! Blijven katten er goed vanaf? ( neem aan dat dat plankje en hangmat voor de kat(ten) zijn?

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 19:47

Ja gelukkig wel, heb bewust ook geen planten aan de bovenkant die ze graag eten, zoals de graslelie.
Die staat wel ergens anders in huis voor ze dus daar kunnen ze hun lol op wanneer nodig :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 08:24

xTammyy schreef:
Vind jij die bloemetjes van de Hoya ook zo nep lijken van een afstandje Black_kelpie?
Toen ik die voor het eerst in het echt zag dacht ik dat het een nep plant was _O-

[ [url=m/9F4PJi.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijn Plantenmuur heeft een kleine upgrade gehad :D nu kan de hele muur begroeid raken :))

Die bloemetjes zijn echt zo cool

Heel gaaf die plantenmuur <3

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 13:10

Hopelijk mag ik mijn vraag hier stellen! Ik ben namelijk een beetje aan het twijfelen over plan van aanpak, en dacht misschien heeft iemand hier tips! :o
Ik heb een Euphorbia Trigona Rubra (Afrikaanse Melkboom), maar hij moet hoognodig gesnoeid en overgepot worden.
Hij is ondertussen al zo lang dat ik bang ben dat die om gaat vallen/breken. Had hem jaren geleden gekregen en ben er wel gehecht aan geraakt dus ik moet echt even actie ondernemen haha!
Het lijkt me handig om hem eerst te snoeien, want het word een hele klus om hem over te potten omdat die al zo groot is.
En ik twijfel ook een beetje waar ik hem moet gaan snijden, hij heeft namelijk een hele ´dunne´ plek.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? :D

Afbeelding
Afbeelding

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 14:46

Euphorbia's produceren een wit melksap. En mijn ervaring met dergelijke planten is dat ze snel doodbloeden. := Maar dat hoeft niet voor allemaal te gelden.
Als hij zich wel laat snoeien zou ik op dat dunne stuk snoeien en het uiteinde proberen te stekken.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 15:03

Ik zou het doen in de lente. Wordt hij alleen maar mooier van en steviger :j het bloeden stelpen met keukenpapier, handschoenen aan want het sap is giftig. De toppen na een weekje drogen in de grond zetten. Grond beetje nat sproeien af en toe voor nieuwe wortelgroei van de toppen

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 15:07

Jis_ schreef:
Ik zou het doen in de lente. Wordt hij alleen maar mooier van en steviger :j het bloeden stelpen met keukenpapier, handschoenen aan want het sap is giftig. De toppen na een weekje drogen in de grond zetten. Grond licht nat sproeien af en toe voor nieuwe wortelgroei van de toppen

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:31

Het 'bloeden' kan je ook stoppen door er kaarsvet op te druppelen/in kaarsvet te dopen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:44

Alocasia regal shield, Heb niet echt de perfecte plek voor hem maar hopelijk blijft hij het goed doen en komen er flinke bladeren <3

Afbeelding

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 20:58

Ben hier op zoek naar leuke kruiden plantjes. Heeft iemand een tip hoe ik daaraan kan komen? Liefst omgeving Rotterdam.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 20:42

Intratuin had Jewel Orchids <3 Dus mijn collectie is uitgebreid! Ga ze snel in een stolp maken.
Afbeelding

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 21:22

mystery1980 schreef:
Ben hier op zoek naar leuke kruiden plantjes. Heeft iemand een tip hoe ik daaraan kan komen? Liefst omgeving Rotterdam.

Tuincentra hebben meestal wel kruiden. Al vrees ik dat de intratuin tot half februari alleen plastic kerstbomen en andere troep verkoopt. Maar zaden van tuinkruiden zijn wel te krijgen.

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 07:19

Westhof schreef:
Intratuin had Jewel Orchids <3 Dus mijn collectie is uitgebreid! Ga ze snel in een stolp maken.
[ [url=m/K95Hg0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh wauwwwwww <3

Zo'n beetje alle planten die ik bij de Intratuin koop gaan dood -O-

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 11:25

Oh wauw, dat heb ik eigenlijk nog geen enkele keer meegemaakt. Heb altijd wel goede ervaringen gehad met Intratuin plantjes. Wel hebben hun aardbeien zaden me geen aardbeien gegeven dit jaar, maar ik heb hoop op volgend jaar. :+

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 16:07

Mooie aanwinsten, Jis en Westerhof!!

Mystery1980, misschien bij Dille & Kamille?

Gisteren even bij het tuincentrum geweest, nog een paar leuke potjes gescoord.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 12:35

Westhof schreef:
[ [url=m/K95Hg0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oeeeh gaaf! Wat kosten ze?

Edit: ik zie in je profiel dat je in Gelderland woont, welke intratuin had deze? Mag ook per pb.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 12:47

_Karlijn schreef:

Edit: ik zie in je profiel dat je in Gelderland woont, welke intratuin had deze? Mag ook per pb.

Ze kostten €14,99 per stuk en ik heb ze gekocht bij Intratuin Apeldoorn :) Ze stonden bij de speciale kamerplanten vlakbij de kassa’s.

Ze hebben wel vaker de Macodes Petola in kant-en-klare stolp, maar dit is de eerste keer dat ik ze daar ook los andere Jewel Orchids zag verkopen. Waren er niet veel meer over vrijdag, maar hopelijk vullen ze ze aan.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 12:58

Westhof schreef:
_Karlijn schreef:

Ze kostten €14,99 per stuk en ik heb ze gekocht bij Intratuin Apeldoorn :) Ze stonden bij de speciale kamerplanten vlakbij de kassa’s.

Ze hebben wel vaker de Macodes Petola in kant-en-klare stolp, maar dit is de eerste keer dat ik ze daar ook los andere Jewel Orchids zag verkopen. Waren er niet veel meer over vrijdag, maar hopelijk vullen ze ze aan.

Ah thanks ;)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 10:13

Leuk Puera!

Gaaf zijn ze Westhof!

Intratuin in Duiven hadden ze er woensdag maar 2 van staan, wel wat grotere.

En er stonden ook 2 Alocasia Frydek Variegata's, afgeprijsd naar 70 euro.

Ik heb een Alocasia Jacklyn gekocht daar <3

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 13:22

Mag ik even inbreken met een vraag? :o
Twee weken terug dit ontdekt bij mijn bromelia ontdekt:
Afbeelding
Dit moet in een week zo gebeurt zijn, want het was me eerder niet opgevallen. Plant direct weggezet in de garage en al meerdere keren besproeid met water en neemolie, alle andere planten preventief ook besproeid met neemolie. Kan op internet niet echt vinden wat het is, lijkt het meest op spint, maar toch ook niet helemaal.

Nu zag ik op mijn calathea wat rare bladeren, even goed onderzocht en ook daar wat gele stipjes:
Afbeelding

Wat voor iets is dit? En wat kan ik er tegen doen? -O-

Ik heb een tijdje terug wel een plant die ook in dat gebied stond weggegooid omdat die hardnekkige wolluis had die ik niet weg kreeg.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 21:26

Pff ik zou niet weten wat het is Yvanka.. zo rot altijd die beestjes. Ik heb in de winter altijd rouwvliegjes.. doe overal kaneel bij en laat de grond zoveel.mogelijk uitlekken maar mag niet baten.. sterkte hopelijk gaan de beestjes weg.

Ik heb ook even een vraag. Ik had denk ik zo'n 1,5 of 2 jaar geleden een klein blaadje van de stippenbegonia gestekt en toen geplant. Inmiddels is het een best hoge plant geworden al. Maar hij is zo kaal aan de onderkant :') hij groeit wel aan de bovenkant, regelmatig nieuwe bladeren, maar onderin laat ie de oude blaadjes vallen. Toch zie ik op internet plaatjes van hele mooie volle begonia's..wat doe ik verkeerd?

Afbeelding

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 09:16

Yvankaxx schreef:
[ [url=m/IiITVn.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit moet in een week zo gebeurt zijn, want het was me eerder niet opgevallen. Plant direct weggezet in de garage en al meerdere keren besproeid met water en neemolie, alle andere planten preventief ook besproeid met neemolie. Kan op internet niet echt vinden wat het is, lijkt het meest op spint, maar toch ook niet helemaal.

Nu zag ik op mijn calathea wat rare bladeren, even goed onderzocht en ook daar wat gele stipjes:
[ [url=m/jZ6CvI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb een tijdje terug wel een plant die ook in dat gebied stond weggegooid omdat die hardnekkige wolluis had die ik niet weg kreeg.

Die calathea, ligt het erop of is het verkleuring van het blad zelf? (Weet niet wat het is, maar die info zou helpen met zoeken)

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 09:28

J0anieke schreef:
Yvankaxx schreef:
[ [url=m/IiITVn.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/jZ6CvI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die calathea, ligt het erop of is het verkleuring van het blad zelf? (Weet niet wat het is, maar die info zou helpen met zoeken)

Volgens mij is die “waas” gewoon stof :=

Afbeelding
Hier zie je het stipje beter (flink ingezoomd), die kun je eraf halen. Ik zie ze niet lopen zoals met trips en ze zitten bovenop het blad en niet eronder.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 12:12

Het zit er dus los op. :j (ik had het ook niet over de waas, maar over de stipjes)
Ik zat te zoeken naar laesies, maar dat heeft dan weinig zin.
Ik zou de bladeren/plant even afspoelen onder de douche en kijken of het later terug komt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 18:33

Fearn, volgens mij knippen heel veel mensen m regelmatig af aan de bovenkant. Maar daar zou ik denk ik tot de zomer mee wachten. Als je de hele naam vd planten samen met termen als cutting en pruning googelt vind je denk ik wel wat meer how to.