We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

linoleum

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 18:55

Oja ik moest nog opzoeken hoeveel geboorte postzegels ik nog heb en hoeveel erbij moeten komen, dan bestel ik ze alvast even. Volgend jaar 8 cent per stuk duurder, dat tikt aan als je zo’n 80 kaartjes verstuurd.

Ik reken in mijn excel sheet nog steeds met m’n loon van begin dit jaar, zonder reis-/thuiswerkvergoeding. Maar tweemaal loonsverhoging gehad en maak soms nog best wat zakelijke kilometers. Dus ook deze maand was mijn loon weer bijna 400 hoger dan ik mee gerekend had. Dat gaat maar gelijk door naar de spaarrekening voor nieuwe auto *\o/*

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 00:15

Dat is letterlijk jezelf rijk rekenen hahaha. Grappig.
Heb je al enig idee voor wat voor auto je aan het sparen bent?

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 08:23

Een auto waar twee kinderstoelen + dubbele wandelwagen in past _O- momenteel doen we het nog met m’n kleine Peugeot 206, dat wil met één stoel en een enkele kinderwagen. Maar met twee kinderen in april gaat dat echt niet lukken.
Dus ik gok dat er iets van een Renault, Peugeot of Opel station voor terug komt.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 08:59

Gisterenavond een nieuwe zorgverzekering afgesloten voor volgend jaar.

Scheelt €30 per maand met het aanbod van mijn huidige verzekering!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 09:10

JudithO schreef:
Ik heb vorige week voor een maand lang boodschappen gedaan. Ik heb geen zin in die kerstgekte (met toeristen).
Besparing, minder impulsaankopen door de rest van de maand niet te gaan :D

Ik heb er gelijk een challenge van gemaakt hoe lang we het zo redden. Al denk ik dat we begin januari wel weer moeten omdat we zelf brood bakken en meel en gist er wel aardig vlot doorheen gaat. Plus dat je op een gegeven moment wel weer vers groente en fruit wil ipv ingevroren spul.

Ik vroeg me inderdaad af hoe je dat dan met fruit doet, dat is vaak de reden dat ik weer naar de supermarkt moet. Ik maak soms wel smoothies van diepvriesfruit maar dat is toch wat meer werk dan even een banaan pakken :P wij halen eens per week of anderhalve week boodschappen maar dan hebben we soms al een paar dagen geen fruit meer

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:09

Ik moet ook echt nog even de dekking van mijn zorgverzekering aanpassen, ik ga mijn aanvullende pakket eruit gooien. Maar mijn man moet nog even onze dochter op zijn verzekering zetten en dat vergeet hij steeds. Ik zal hem vanavond nog eens aan z'n mouw trekken.

Sinds vorige maand ben ik begonnen met sparen in potjes, ik wil dat eens een jaar proberen en kijken of dat verschil maakt. Ik heb per uitgave categorie een budget opgesteld wat ik mag uitgeven, gebaseerd op de uitgaven die ik gemiddeld dit jaar heb gehad per die categorie. Daarnaast voor doelen waar ik langer voor moet sparen (eigen risico zorg, onderhoud + APK auto) een vast maandbedrag. Tot nu toe lijkt het goed te werken en ben ik een stuk kritischer met wat ik uitgeef! Tot nu toe zat ik hele jaar op zeker 800 euro of meer in totaal voor mijn 'vrije uitgaven', tot nu toe zit ik op 75 euro voor deze maand en verwacht op zo'n 200 in totaal uit te komen!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:12

Appels in de koelkast (eventueel na de eerste week ivm koelkastruimte) en sinaasappels blijven best een tijd houdbaar. Diepvriesfruit voegt ook veel toe en groene kiwis beginnen vaak pas sowieso na 1.5 week eetbaar te zijn. Bananen moeten wel op binnen een week en ook peren hebben een korte houdbaarheid is mijn ervaring, Hoewel ik die nog nooit in de koelkast heb gelegd. Ook aanvullen met gedroogd fruit (rozijnen, abrikozen, dadels, etc) helpt met langer met je verse fruit doen. Ik heb meerdere keren in het verleden een maand of langer zonder boodschappen gegaan en het is ook qua fruit goed te doen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:43

Roodvos schreef:
Gisterenavond een nieuwe zorgverzekering afgesloten voor volgend jaar.

Scheelt €30 per maand met het aanbod van mijn huidige verzekering!

Van en naar welke verzekering ga je RV?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:23

moonsparkle schreef:
JudithO schreef:
Ik heb vorige week voor een maand lang boodschappen gedaan. Ik heb geen zin in die kerstgekte (met toeristen).
Besparing, minder impulsaankopen door de rest van de maand niet te gaan :D

Ik heb er gelijk een challenge van gemaakt hoe lang we het zo redden. Al denk ik dat we begin januari wel weer moeten omdat we zelf brood bakken en meel en gist er wel aardig vlot doorheen gaat. Plus dat je op een gegeven moment wel weer vers groente en fruit wil ipv ingevroren spul.

Ik vroeg me inderdaad af hoe je dat dan met fruit doet, dat is vaak de reden dat ik weer naar de supermarkt moet. Ik maak soms wel smoothies van diepvriesfruit maar dat is toch wat meer werk dan even een banaan pakken :P wij halen eens per week of anderhalve week boodschappen maar dan hebben we soms al een paar dagen geen fruit meer

Onze keuken heeft het tussen de 10 en 12 graden, dus in feite is het gewoon een soort koeling ;)
Ik bewaar appels en sinaasappels in de koelkast, daar blijft het prima een maand goed. Mandarijnen zijn nu ook in het seizoen, die houden het ook prima zolang vol. En verder diepvriesfruit. Ik haal er 's avonds uit en eet het dan 's ochtends door mijn yoghurt. Los fruit eten doe ik niet zo heel vaak eigenlijk, eigenlijk altijd ergens doorheen (maar dan wel gelijk lekker veel).

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 17:44

Bananen kan je ook prima invriezen. Ik eet meestal een halve banaan bij mijn ontbijt en de andere helft gooi ik dan in de vriezer. Verkleurt iets, maar door de kwark zie je dat toch niet.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 18:25

Bananen uit de vriezer gebruik ik meestal voor bananenbrood of bananenpancakes :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 20:04

Nicecream :9 Bevroren banaan met rood fruit en wat siroop of suiker in de blender (heel kort zachter laten worden buiten de vriezer van tevoren) en na blenderen kort terug in de vriezer. Heerlijk!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 20:45

8nnemiek schreef:
Nicecream :9 Bevroren banaan met rood fruit en wat siroop of suiker in de blender (heel kort zachter laten worden buiten de vriezer van tevoren) en na blenderen kort terug in de vriezer. Heerlijk!

Dat ga ik proberen!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 21:52

PSvanLot schreef:
Van en naar welke verzekering ga je RV?

Ik ga van VGZ, waar ik wat voordelen had via mijn voormalige (failliete) werkgever, naar Zilveren Kruis. Daar heb ik dan via mijn huidige werkgever wat voordelen op het aanvullende pakket. Met name wat extra fysiotherapie.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 13:00

Iemand ervaring met Bunq die mij wellicht kan helpen?

Ik heb een tijdje terug een gratis Easy Savings account aangemaakt en vandaag eindelijk geverifieerd (iets met lui zijn en uitstellen) en het eerste bedrag vanuit mijn ABN Amro rekening overgeboekt naar dit Bunq account. Nu wil ik een automatische incasso instellen vanuit mijn ABN rekening naar het Bunq account, maar dit lukt niet. ABN herkent het rekeningnummer van mijn Bunq spaarrekening niet en zegt dat dit geen geldig rekeningnummer is. Vanuit de Bunq ondersteuning wordt ik niet veel wijzer.

Jullie ideeën?

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 14:31

Birgit__ schreef:
Iemand ervaring met Bunq die mij wellicht kan helpen?

Ik heb een tijdje terug een gratis Easy Savings account aangemaakt en vandaag eindelijk geverifieerd (iets met lui zijn en uitstellen) en het eerste bedrag vanuit mijn ABN Amro rekening overgeboekt naar dit Bunq account. Nu wil ik een automatische incasso instellen vanuit mijn ABN rekening naar het Bunq account, maar dit lukt niet. ABN herkent het rekeningnummer van mijn Bunq spaarrekening niet en zegt dat dit geen geldig rekeningnummer is. Vanuit de Bunq ondersteuning wordt ik niet veel wijzer.

Jullie ideeën?

Ik kan dit ook niet vinden, volgens mij kan je gewoon niet direct naar een spaarrekening storten. Ik zet inmiddels iedere maand gewoon een vast bedrag die kant op via een Ideal via de Bunq app.

nuevo_mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 14:52

De 13de maand en overuren uitbetaald gekregen.
Ik ga kijken of er bij Raisin nog een aantrekkelijk rente staat!

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 15:39

nuevo_mien schreef:

3 maanden 4% in Italië

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 17:20

Kerstpakket was hier met lekkere streekproducten. Ik een mooie 13e maand en mijn vriend €500 cash.

Mooi begin vd kerst.

nuevo_mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 17:30

OleJon schreef:
nuevo_mien schreef:

3 maanden 4% in Italië

Die kan ik zo niet vinden...
Ik ga wel alleen voor de AAA.
Ben niet zo'n durfal.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 19:43

[/quote]

3 maanden 4% in Italië[/quote]

Die kan ik zo niet vinden...
Ik ga wel alleen voor de AAA.
Ben niet zo'n durfal.[/quote]

Banca Progetto.
Waar kun je die AAA zien?

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 20:59

PSvanLot schreef:
Kerstpakket was hier met lekkere streekproducten. Ik een mooie 13e maand en mijn vriend €500 cash.

Mooi begin vd kerst.

Hier ook, twee kerstpakketten zelfs! Heel erg dankbaar voor, omdat ik in de WIA zit heb ik geen werkgever wat toch vreemd voelt na jarenlang wel voor een werkgever gewerkt te hebben. Wel heb ik op twee plekken vrijwilligerswerk gedaan, en was een grote verrassing dat ik bij beiden plekken ook wat leuks kreeg. Geeft me veel moed!

En hopelijk een goed begin van het nieuwe jaar want na een hele tijd ziektewet/WIA mag ik in januari op gesprek komen voor hopelijk mijn eerste baan weer nadat ik uitviel! Spannend! Gaat financieel ook veel schelen hopelijk.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:23

Dat is leuk dat er ook goed aan vrijwilligers gedacht wordt!

Succes in januari!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:44

13de maand is hier ook gestort. Kerstboodschappen gedaan, wonder boven wonder viel het nog mee qua prijs.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:46

Ik had woensdag al wat kerstboodschappen opgehaald. Alles kon in de koelkast en is nog goed voor de 26e, scheelt me dit weekend toch weer gedoe in de drukte. Moet zondag nog wel wat afhalen.

Heb mijn broer om €100 gevraagd haha. We vieren eerste kerstdag altijd bij mij thuis met ouders en broer. Wij koken dan en halen ook altijd de boodschappen. Vond dat dit jaar t broertje eens mee kon betalen, die heeft t zat haha.