Permacultuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-22 14:38

Hopelijk smaken de groentjes ook goed!! Was heel leuk om jullie bij ons te hebben. We genieten nog na.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 15:59

Wij hebben tuinbonen, waar in het midden een zwart randje zit.
Afbeelding

Kun je deze gewoon eten?
En kun je de ook invriezen, gewoon blanceren?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 10:26

pien_2010 schreef:
Hopelijk smaken de groentjes ook goed!! Was heel leuk om jullie bij ons te hebben. We genieten nog na.

We hebben nu al een paar keer heerlijke tomaten gegeten, morgen maak ik als we weer thuis zijn courgette soep :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 12:02

Mijn wilde tomaatjes waren een goede keus. Ze zijn wel echt heel klein (zoals een bes) maar ze zijn vroeg rijp en komen met massa‘s te gelijkertijd en smaken heel vol. Omdat ze zo klein zijn kan je ze zo overal zonder snijden ingooien en dat ziet er grappig uit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 12:17

Lekker Sizzle. Succes Jes met de courgette soep. Wij hebben de hele week van onze groentes gegeten die we mee hadden genomen. Morgen kijken we of we dat weer kunnen doen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 22:07

Ik blijf meelezen. De mooie nieuwe planten beginnen er de brui aan te geven dus ik heb de moed opgegeven.
Maar een kijkje bij een ander is altijd leuk.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 23:09

balance schreef:
Ik blijf meelezen. De mooie nieuwe planten beginnen er de brui aan te geven dus ik heb de moed opgegeven.
Maar een kijkje bij een ander is altijd leuk.

Water blijven geven, zou best kunnen dat ze nog bijtrekken als ze in de volle grond staan. Ik geef ze altijd nog een tweede jaar kans, als ze het dan nog niet doen gaan ze eruit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 10:18

Hoe gaat het met iedereen? Ook zo druk bezig met alles verwerken voor de winter?

Op dit moment eten wij 100% uit de tuin. Ik vind het ontzettend lekker, zowel de groentes als de kruiden.

De frambozen struiken zijn huge geworden, maar alles is in de groei gegaan dus volgend jaar krijgen we frambozen, dit jaar vrijwel geen.
We waren op vakantie en de tuin heeft wel wat geleden. Is in leven gehouden en verder niets, dus gelijk zie je dat. Nu we terug zijn , doet mijn man zijn uiterste best met water geven etc om alles weer op het hoge niveau te krijgen.

Van de week weer 15 potjes courgette jam gemaakt. Helaas is er geen oogst van ander fruit in de Limousin daar het 7 april opeens zo vinnig vroor terwijl alles in bloei stond. Dus dit jaar moeten we het doen met de courgette jam en in de winter maak ik dan nog marmelade bij .

VAndaag ben ik druk met pasta saus maken. Ik gebruik daarvoor alles uit de tuin (tomaten, egyptische ui, knoflook, frisse citroen tijm, oregano, 2 soorten peterselie, wat salie en basilicum). Dit hoop ik over een week nog eens te kunnen doen, net als dat ik hoop nog eens courgette soep te kunnen maken voor de winter op voorraad (vriezer).
Dus het is heel druk, want manlief had ook nog wat kleine behandelingen in het ziekenhuis, het gaat allemaal tussendoor en alleen Polie bezoek schiet er bij in. Gelukkig staat ze in de kudde en heeft ze me niet nodig.

Hieronder 2 fotootjes

Voorbeeld van voorgerecht (cherry tomaatjes met wat basilicum en meloen uit de tuin)

Afbeelding

En voor vandaag alle ingrediënten voor de pasta saus maken

Afbeelding

Vrijdag ga ik voor onze gasten een aubergine schotel maken (Turks recept dat ik heb gehad van bokker Boras en haar Turkse man <3 ) want ik heb plenty kleine rijpe aubergines en ze lijken me erg lekker.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 10:21

Wil je het recept met aubergines delen Pien, wij hebben ook heel veel kleine aubergines.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 10:25

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 10:28

Heerlijk Pien.

Ik weiger veel water te geven en dat merk ik aan het gebrek aan groei van sommige planten. Ook de druk van 'onkruid' beperkt de ontwikkeling van een aantal planten
Andere zijn laat of zelfs afwezig vanwege vraat in het voorjaar. De bonen zijn bijvoorbeeld pas aan het bloeien. Dus binnenkort kunnen we die gaan oogsten, maar eigenlijk hadden we ze nu al moeten hebben.

Het laat wel weer goed zien dat diversiteit echt heel belangrijk is. Heel veel jonge pompoen en courgette planten hebben het niet overleefd door vraat. Maar doordat ik veel en veel verschillende heb geplant hebben we uiteindelijk wel een mooie hoeveelheid pompoenen voor de winter denk ik.

Tomaten beginnen nu ook goed te ontwikkelen. Binnenkort kan ik denk ik dagelijks oogsten.

Verder eet ik wel courgette, snijbiet, kruiden en aardappel uit de tuin. De peultjes zijn net op en de Japanse wijnbes is ook op zijn eind aan het raken. De aardperen doen het fantastisch. Dat gaan er ook ruim voldoende zijn voor de winter denk ik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 10:30

Dat klinkt toch wel erg goed Malenka. Hier is het snikkend heet (+40 graden) dus geen of weinig water geven, dan moet je eigenlijk niet aan een groente tuin beginnen. Is zonde van al dat zaaien, poten etc.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 10:33

Dank. Ik zag mezelf al een levensvoorraad baba ganoush maken.

Groentetuin (en fruitbomen, omdat ze afgelopen winter aangeplant zijn) krijgt hier 2x per week water. Wel gericht, met druppelberegening. Rest eromheen is nu een dooie bende. We maaien niet en de ervaring leert dat als je maait vlak voordat het gaat regenen je binnen no time weer een glanzend groene kruiden/grassen/bloemenmat hebt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 10:45

Ik merk heel duidelijk verschil tussen dingen die in de zon staan en dingen die meer in de schaduw staan.

Zowel bij de aardbeien als nu bij de Japanse wijnbes is dat echt goed te zien. Hetgeen dat vol in de zon staat is duidelijk eerder als wat er in de schaduw staat, waardoor mijn oogst seizoen verlengd wordt. De wijnbes op de verhoging is nu klaar, en die in de schaduw staat is eigenlijk pas net een week geleden begonnen. Die in de schaduw zijn wel aanmerkelijk kleiner overigens, maar hebben denk ik ook minder water gehad. De pompoen planten groeien enorm, verder zijn we niet echt uit de tuin aan het eten. Ik zit nog steeds niet goed genoeg in mijn vel om het bij te houden helaas.

Mijn man is bezig om een grote tunnelkas die we tweedehands hebben gekocht (wel nieuw folie besteld) te monteren, hele grote pallet bakken komen erin, zodat ik kan gaan stekken en zaaien. Ook willen we er aquaponics in gaan doen. Kas wordt ongeveer 6x9,5 meter, flink ding dus.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 10:53

Dat watergeven wil ik inderdaad ook beperken (behalve dan voor nieuwe vaste planten die nog niet geworteld hebben) zolang we nog geen grote regenwatertank hebben. Uitzondering maak ik voor mijn tomaten, maar dat is ook maar 1m2.
Tot die tijd groeit wat tegen droogte kan en wat niet heeft pech. De pompoenen hebben zich er niet door laten beperken, die zijn gigantisch. Ze zijn eigenlijk ook veel te vroeg rijp, maar dat vind ik niet erg.
Ik ben teleurgesteld in de zonbestendigheid van de cranberry, die is vrij letterlijk verbrand, daar zet ik wat anders neer. De appelbes kan duidelijk wel tegen schroeiende hitte, vind het niet te eten trouwens maar dat is secundair voor mij.

Het is hier ook al 1,5 maand steeds rond de 30 graden trouwens. Niet zo erg als in Frankrijk maar heet genoeg.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:03

Japanse wijnbes is al lang klaar en gesnoeid hier.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:13

Ik heb even een rondje gelopen en collages gemaakt voor een impressie. Net als Prairy kom ik niet toe aan goed onderhoud. Toch gaat het best leuk.

Afbeelding
Afbeelding

De Quinoa en Amarant gaan ook goed. Dus ik kan dit jaar mooi zaad oogsten en dan volgend jaar genoeg zaaien om er van te kunnen eten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:51

We hebben trouwens dit jaar voor het eerst een mini nashipeer gegeten, gered van de wespen. Was lekker :)

En zo met een paar rijpe peren een crumble maken om vanavond mee te nemen naar vrienden.

We geven het voedselbos wel regelmatig water met het irrigatie systeem, zonde om alles dood te laten gaan. Van de herfst gaan we aan de slag met de zwemvijver denk ik. Dan komen er ook nog wat extra boompjes in het voedselbos die nu langs de poel staan.

Hebben gemerkt dat het echt belangrijk is om in de winter dingen te planten en dat maart gewoon echt te laat is.

De olijfwilgen zitten ramvol, ik geloof dat die eind augustus rijp zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 12:31

Gaaf je foto's malenka.

Klinkt goed Prairy. Zonde van de granberry Sizzle.

Nee, wij geven water, zo nee gaat alles kapot. Het mag ook. De sierbloemen water geven is verboden, net als zwembad vullen, veel douchen etc, maar de groentetuinen mogen niet gesproeid worden maar wel met de tuinslang cq gieter water krijgen. Als je dat niet doet hier, kun je er beter niet aan beginnen en dat weet de overheid ook. Wel hoop ik volgend jaar put water te hebben.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:41

Geluk pien. Hier mogen de groentetuinen nu ook geen water meer krijgen, tenzij het opgevangen regenwater is en dan nog alleen tussen 20 en 8 uur.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 13:09

Tussen 20 en 8 uur is bij ons ook. In de haute viene leven echt arme mensen die volkomen zelf voorzienend zijn en amper of niets in de winkel kopen. Als het drinkwater eraf gaat dan ook de groentetuinen. Is echt het laatste.

Pasta saus is klaar mijn hele keuken ruikt naar italiaanse kruiden. Zo lekker. Alles is uit de tuin op het zeezout na, en de pastasaus is lekker kruidig met een beetje pit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 14:06

Dat is een flinke voorraad. Heerlijk!

Misschien ook wel leuk om te vertellen dat ik heb besloten een border te maken langs onze oprit. Hier liggen de mutsen onder dus ik wil er geen vaste planten zetten. Maar eenjarigen en knollen kunnen natuurlijk wel! Een stukje gebruik ik dit jaar voor Dahlia's en verder heb ik er gewoon het een en ander gezaaid als experiment. Het doet het super en dat in pure paardenmest!

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 14:15

Het ziet er allemaal super uit, Malenka en Pien!

Hier kan ik ook een hoop oogsten, ik zal eens vergelijkings fotos maken met een paar maanden terug. We eten hier niet 100% groenten uit eigen tuin, maar we komen een heel eind. Ik heb ook een grote voorraad dahlias gezet. Niet alle soorten bloeien al, maar het is zo'n feestje om langs alle verschillende soorten te lopen. :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 14:41

Je foto's zien er goed uit Malenka. Alleen wat zijn "mutsen" die er onder liggen? Nog nooit van gehoord nl.

Vind ik leuk loveslimpie als je foto's plaatst. Met Dahlia's heb ik een wat vreemde verhouding, dus ik zie er graag foto's van hoe het staat.
Mijn moeder vond ze Dahlia's afschuwelijk. Dat heb ik dus als kind altijd moeten horen. Ooit kreeg ze dahlia's cadeau van vrienden, die ze met een waarschuwende blik (zwijgen jullie zei die blik!) op ons, aannam , hartelijk dankend, en toen die vrienden de deur uitgingen, gingen ze onmiddellijk naar de spreekkamer van mijn vader (hahaha), want dat was zijn terrein en daar kwam zij toch nooit.
Dus ik weet n iet wat ik er zelf van vind. Iedere keer als ik ze zie, dan schiet ik in de lach en denk aan mijn allang geleden overleden moeder.

Manlief is inmiddels begonnen met opnieuw sla zaaien en andere plantjes. Hij heeft de pompoenen geoogst (hopelijk niet te vroeg), dus daar hebben we ook een grote voorraad van en hij was die grote" reuzen" zat in de tuin. 2 Flespompoen zijn inmiddels ook al geoogst. Dus liggen ook in de garage/ utility room op de schappen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 14:55

Dat had nutsen moeten zijn. De water, stroom en glasvezel leiding liggen er dus onder. Maar de autocorrect past het gelijk aan op mijn telefoon.