Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 00:21

Prima te doen hoor luxorvalkje :j ik heb al 13 jaar naast mijn fulltime job (eerder 50 dan 40u) een bijbaantje van 6u per week. Mijn ervaring is dat het enorm opbrengt en als je het leuk vindt ook niet lastig is. Ik betaal er elk jaar 1 reis van. Ga er nu mee stoppen wegens de studie en ga het zo missen.

Prairy: fijne plannen. Ik hoop over 15 jaar te emigreren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 08:23

Welke regio ga je verkennen Prairy?
Ik moet vandaag mailen naar de gemeente van het vakantiehuisje dat we op het oog hebben, paar dingen checken.
En dan eens bekijken wat het meest interessante is, alles cash leggen (kunnen we perfect) of toch ergens 1 van ons (of samen) er een stukje voor lenen.

Ik ga stilaan mijn kast op stal leegmaken. Paar hoofdstellen de deur uit, waaronder dat van de Tinker. Mijn overblijvende paard heeft niks aan een maatje cob helaas. Het vliegendeken en regendeken kan ik wel behouden. Dat laatste is klein tikje billen bloot voor mijn grote, maar om zomerbuien te doorstaan nog helemaal prima. Wat bitjes online gooien ook. En dan een keer kijken welk dressuurzadel de verkoop in kan.

Prairy

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 09:00

Ga je het verhuren? Dan is het wellicht wel interessant om een deel te lenen (dan maak je rendement op geleend geld) en kun je met het andere deel wellicht nog een 2e kopen voor de verhuur of eigen gebruik (dat je dan betaalt met de opbrengsten uit pandje 1).

Ik ga naar Zuid West Frankrijk, beetje tussen Bordeaux en Toulouse in. Is ook de regio die we op het oog hebben om iets te gaan kopen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 10:27

@Varekaj sterkte met het opruimen wat een ellende is dat om te doen :(:)

Ik ben erg fout bezig want heb een shopafspraak bij de Bijenkorf gepland voor vandaag. Twee uur mag ik naar binnen. Neem daar normaal nooit de tijd voor dus ben benieuwd *\%/* _O-
Wat ik echt nodig heb (naja echt, wat is echt) zijn:
- zomerschoenen voor onder jurkje/rok
- verjaardagscadeau
en als er uitverkoop is (zal toch wel?) kijk ik even wat ik tegenkom, wil eigenlijk graag nog paar zomerdingetjes, shirtjes, broek en jurkje :o en leuk kettinkje of zoiets... [&]

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:49

Sterkte Varekaj!

Soms wel eens leuk toch, shoppen. Als je van te voren weet wat je wilt en je daaraan houd is het prima toch.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:00

Dat vind ik zo handig met met potjes werken. Dan weet ik altijd of ik het kan uitgeven of niet :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 15:23

Nou ben alleen met het cadeautje thuisgekomen :))

Mag dus nog een keer van mezelf :+
Komt voornamelijk ook omdat ik gewoon geen leuke zomerschoenen zag, wel leuke badkleding, maar goed dat heb ik nog. Ook leuke sportkleding, maar dat heb ik ook niet nodig. Waren ook geen echt leuke jurkjes. Toch heerlijk geshopt, was zo lekker om gewoon zonder tijdsdruk even rond te hobbelen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:32

Even struinen is wel leuk.
Ik ga morgen kunstmest halen. Als ik het in voor verpakte zakken koop, ben ik voor hetzelfde gewicht 63 euro duurder uit. Dan dat ik het terplekke in zakken laat vullen. Dat is makkelijk verdiend. Morgen komt het loon weer.
Varekaj veel sterkte met spullen uitzoeken. Is een moeilijke klus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 18:17

Nou, met Tinker zijn zadel gereden op andere paard en gohja, de boom is iig te breed maar verder ligt het wel goed eigenlijk. Ga eens kijken met de frontraiser die ik nog heb liggen en contact opnemen met de passer, of zij me verder kan helpen met eventueel aanpassen. En anders wordt het beide zadels verkopen (Erreplus en symbion) en een passend in de plaats. Want een breder kussenkanaal heeft écht wel effect in positieve zin, dus denk dat ik daar iig niet onderuit ga kunnen.

Qua besparen: wij kopen ook rijst maar losse verpakking, en gieten die dan over in een katoenen zakje. Scheelt plastic builtjes (minder afval) en is ook weer goedkoper dan per portie verpakt.
En nu ik geen 2 paarden meer hoef te vervoeren kan er op termijn ook een andere auto komen. Met 2000-2200 trekvermogen heb ik nu voldoende ipv 2500 minimaal.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:43

Met welke auto rij je nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 20:20

Mitsubishi Pajero sport :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:01

Das al een serieuze bak ja. Niet te zuinig ook zeker?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 21:22

O ja dat kost wel wat inderdaad.
Ik heb een Toyota aygo. :D
Maar ik hoef ook geen trailer te trekken, heb ook geen E rijbewijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 08:29

Zuinig, bwoah. Ik vind het meevallen, als ik wat oplet en ik doe geen autostrade (wat ik sowieso amper hoef te doen) dan haal ik met een tank van 65L toch 650-730km. Als de auto leeg is. Helaas zit die vaak bomvol :P Dit jaar heb ik amper de trailer er achter gehad, andere jaren is dat jaarrond 2-3x/week. Dan haal ik met 1 tank gemiddeld 550km. Het is wel een diesel, omdat ik dat nog steeds het aangenaamste vind rijden. Vorig jaar had ik die 4x4 ook echt nodig, ivm trailer de weide op sleuren met hooi, de parkeerplaats op lrv-wedstrijden zijn altijd op graspleinen, stoppelvelden of aardappelvelden. Dan is het wel fijn als je zelf weg kan, zeker als alles zeiknat ligt en de enkeldiep in de blub zakt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 08:39

O ik vind ook dat je voor een trailer echt een zware auto moet zetten. Sommige combinaties brrr nee laat maar. Het is niet omdat het mag dat het ook een goed idee is.
Ik ga nu zelf weer benzine rijden maar rij eigenlijk met alles wel weg. Als er maar een beetje power in zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 08:57

Ik hou ook wel van een stoere bak, of dat nu mijn mitsu is of de Porsche in de garage. Beetje power kan inderdaad nooit kwaad 8-) maar de kans is wel groot dat we de Porsche na de zomer te koop zetten.
Op termijn zouden we kijken om van 2 auto's naar 1 te gaan. Dat kan dan nog steeds een terreinwagen worden, maar even goed een fijne gewone auto die 2000-2200 kan en mag trekken. Ik heb mijn E en ik kan de trailer indien nodig laten terugkeuren zonder problemen te krijgen voor laadvermogen van 1 paard.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:17

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 09:52

Welkom! Moest wel even lachen dat je dankzij je goed sparen een paard hebt kunnen kopen. Poef weg spaargeld :D maar leuk wel :j

Zelf heb ik een app met potjes. Potje voor eten en drinken, leuke dingen, kledij, paard, sparen, etc. Elke maand verdeel ik mijn inkomen over de potjes en op=op. Ik laat potjes wel eens oplopen (als er nog geld van vorige maand inzat toch het maandelijkse bedrag erbij) dan kan ik af en toe iets echt duur doen met dat potje. En ik sluis ook regelmatig geld van het ene naar het andere potje. Jaarlijks kijk ik wat de uitgaves per potje waren en pas ik de bedragen aan waar nodig.

Ik maak nogal een omslag in mijn loopbaan nu dus moet ook weer even bijsturen. Voorlopig heb ik er vertrouwen in! Vooral meer opletten met eten/drinken (iets met een voorkeur voor echt goede wijn en champagne en heel graag de stad ingaan haha), kledij iets goedkoper kopen, en ja ik zal toch echt even minder sparen. Mijn reispotje blijft zo goed als ongewijzigd, daar gaat bij mij echt veel geld heen. Nu met Corona zit daar ook echt veel in dus dat zijn mooie vooruitzichten.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 10:36

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 13:51

Ik heb goodbudget. Per potje zie ik ook of op schema zit of niet voor die maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:26

Ik heb mijn eerste maand met minder inkomsten overleefd en het ging opzich prima. Moet wel iets meer opletten en minder kleding kopen maar het is te doen. Ik geniet echt enorm van mijn extra vrijheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:00

Pas op met paarden, da's verslavend. Voor je het weet heb je er 2 (of meer O:) )
Mijn overblijvende paard loopt geen 100% onder zijn huidige zadel. Het past nét niet ideaal zeg maar. En ik heb nu de knop omgedraaid. Zijn net niet passende erreplus en dan de symbion van mijn overleden tinker gaan beide de verkoop in, en vanuit dat budget laat ik dan een goed, nieuw en perfect passend zadel aanmeten. Normaal gezien moet ik er dan zelfs nog aan overhouden en dat gaat uiteraard de spaarboek op.

Goodbudget ga ik eens bekijken poes! Ik werk nu zonder potjes, ik gooi eigenlijk gewoon alles wat ik kan missen rechtstreeks op de spaarrekening.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:45

Zonnebloem92 schreef:
Ik heb mijn eerste maand met minder inkomsten overleefd en het ging opzich prima. Moet wel iets meer opletten en minder kleding kopen maar het is te doen. Ik geniet echt enorm van mijn extra vrijheid.

Ben je minder gaan werken?
Hoeveel uur werkte je eerst? En nu dan. Lekker extra vrije tijd

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:46

Varekaj schreef:
Pas op met paarden, da's verslavend. Voor je het weet heb je er 2 (of meer O:) )
Mijn overblijvende paard loopt geen 100% onder zijn huidige zadel. Het past nét niet ideaal zeg maar. En ik heb nu de knop omgedraaid. Zijn net niet passende erreplus en dan de symbion van mijn overleden tinker gaan beide de verkoop in, en vanuit dat budget laat ik dan een goed, nieuw en perfect passend zadel aanmeten. Normaal gezien moet ik er dan zelfs nog aan overhouden en dat gaat uiteraard de spaarboek op.

Goodbudget ga ik eens bekijken poes! Ik werk nu zonder potjes, ik gooi eigenlijk gewoon alles wat ik kan missen rechtstreeks op de spaarrekening.

Dat zou fijn zijn Varekaj

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-21 18:25

Citaat:
Ik merk dat ik het maandbudget voor algemene uitgaven lastig vind bijhouden/inschatten. In mijn bank app kan ik dat allemaal heel goed bijhouden, visualiseren etc, maar merk bij mijzelf dat het best wel alles of niets is: of ik zit de hele maand op mijn handen en koop bijna niks, of ik let niet meer op want ik ben het overzicht toch al verloren.
Herkent iemand dit misschien?

Zeker heel herkenbaar. Even niet opletten, online wat dingen kopen (Afterpay) beetje los gaan bij de dagelijkse boodschappen en hoppa daar gaat je budget }:0

BIj mij werkt een dagbudget erg goed. Ik reken uit wat ik per dag mag uitgeven en dat is het. Daar moet ik me aan houden. Zo niet, dan kan ik een paar dagen minder of niets uitgeven. En liever andersom, wil ik iets, dan moet ik me een paar dagen of langer inhouden als het niet gebudgetteerd staat, anders mag ik het van mezelf niet kopen. Scheelt ook weer impuls aankopen.

Deze maand de uitdaging om het te gaan doen zonder de kindalimentatie omdat zoonlief op kamers is gegaan. Natuurlijk heb ik ook minder uitgaven omdat hij de deur uit is maar de alimentatie voorzag ook in een bedrag voor huisvesting (zeg zo'n 150 Euro per maand) en dat ben ik nu ook kwijt. En heb de huisvesting uiteraard wel gewoon, ik bedoel die kamer etc is niet zomaar weg of zoiets }:0 Maar het gaat goed tot nu toe.

En ja, dat gegeven dat je denkt het gaat best lekker maar het salaris komt pas weer de 25e binnen :P :)) Hier wel zorgtoeslag en belastingteruggave maandelijks rond de 15e en 21e, dat helpt :7