[VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 18:12

Symke, helemaal geen stomme vraag! Dat is Oca. Een knolgewas uit de Andes. Het is een klaverzuring. Het blad ziet er dan ook uit als klaver en is ook te eten. Zowel de plant als de knol zijn zurig als je ze onbewerkt eet. Verhit raakt hij dat zure kwijt. Ik heb ze nu geraspt en latkes mee gemaakt. Erg lekker.

Josien, dankjewel. :) We gaan gestaag vooruit.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 18:15

Malenka schreef:
Symke, helemaal geen stomme vraag! Dat is Oca. Een knolgewas uit de Andes. Het is een klaverzuring. Het blad ziet er dan ook uit als klaver en is ook te eten.

Dankjewel voor je antwoord!
Latkes moest ik ook even opzoeken hoor :D
Maar dat ziet er lekker uit!

Eet je ze ook als normale aardappelen?
Zijn ze ook eetbaar voor de paarden? Ook altijd handig tenslotte!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 18:59

Ik verwacht dat het geen kwaad kan als de paarden er wat van zouden eten. Maar grote hoeveelheden zou ik niet aandurven in verband met het oxaalzuur dat er in zit. Al vermoed ik dat ze het ook niet heel lekker zullen vinden. En ja, je kunt er alles mee dat je ook met aardappel doet. Met als extra dat ze dus ook rauw te eten zijn.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 22:43

Ik had het recept gemaakt van De Oude Kastanje met oca, was ook goed te eten!

Petje af hoor, 7 gangen met zo weinig materiaal!!!

En zeker knap van je kachel, onze dik Geurts large heeft het vrij zwaar in onze 1973 bungalow, maar sinds 2 dagen hebben we eindelijk dak isolatie, dat scheelt al veel!

Een beter 2025 gewenst als 2024! Dat er maar veel leuke dingen die je kunt, op je pad mogen komen <3

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 22:46

Dak isolatie scheelt enorm. Wat fijn dat jullie dat er nu in hebben!

Ik zal dat recept eens opzoeken. We hebben nog zat Oca liggen. Ik denk een kilo of 5.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 23:10

Ook ik heb je topic ontdekt en vind het erg interessant en ook indrukwekkend , wat je allemaal doet.

Mooi project , zowel huis als omgeving/ paarden / ideeën. Denk dat de kinderen erg geïnteresseerd zijn in n langdurig project met de moestuin.

Wbt je paard: misschien n idee , bijvoorbeeld Pavo Fibrebeet bij te voeren?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 23:57

Leuk dat je er bij bent Getup. Hij krijgt inderdaad ook bietenpulp. Ik gaf hem ook luzerne als extra eiwit maar dat mag niet meer van de tandarts. Het blijft tussen zijn kiezen steken en kan zo juist ontstekingen veroorzaken. Ik geef hem nu dus bietenpulp, senioren muesli, olie, bergwiesen mash en balancer. Ik ga de olie opvoeren maar dan moet ik hem ook extra vitamine e bij gaan geven en dat heb ik nog niet in huis. Verder wil ik nog even kijken naar een goede eiwitbron. Ik zou bijvoorbeeld best geweekte esparcette brokken kunnen gaan voeren. Het is even zoeken. Hij is mijn eerste oude paard. En helaas al van jongs af aan erg gevoelig om mager te worden. Als 1,5 jarige kwam hij bij mij in zo'n vermageren toestand dat hij niet wilde eten en niet wilde lopen. Dat is allebei wel over gegaan. Hij eet en loopt heel graag! Maar hij is altijd aan de dunne kant gebleven.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 11:37

Lastig hé.
Ik heb een 13 jarige pony met een slecht gebit. En cushing. En veel andere probleempjes en pech. Hij is sinds een jaar te dun. Eet wel hooi , maar krijgt niet genoeg binnen.
Hooicobs van tig merken geprobeerd. Maar lust alleen fibrebeet . Dusgeef ik hem dat 3x per dag. Met hooi en wat krachtvoer voor t idee. Voordeel is , dat hij de fibrebeet niet hoeft te kauwen.
Slobber gaat er ook goed in.

T is best ingewikkeld...heb de evaring dat ze ook vaak eind van de winter echt ingeleverd hebben, dus als ze nu al niet te dik zijn...

Maar verder ben ik onder de indruk van je kennis van planten / bloemen etc . En je creativiteit. Erg leuk en leerzaam om te volgen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 17:31

Mooie update! En het is inderdaad wel even een traditie check als je je beseft dat de beestjes ouder worden. Mijn oudste kip nu is 11. En heb er zo'n 20 die tussen de 7 en 10 jaar zijn. De rest (15) is jonger. Totaal 36. Ik krijg veel Dumpertjes.

Ik heb een jonge merrie die ik niet makkelijk dik krijg, lust bijna niks zucht.... En nu met die vuurwerk stress houdt het niet over. Zucht.

Verder wens ik jullie een gezond, gelukkig en voorspoedig 2025 toe! Dat de beestjes ook gezond mogen blijven.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 18:39

Mer, dat zijn inderdaad een hoop oudjes. Veel mensen denken nog steeds dat kippen maar 4 worden oid. Dan begin je wel met een verkeerd beeld natuurlijk. Lastig ook van je merrie. Hopelijk groeit ze over dat kieskeurige heen en valt het vannacht mee.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 19:23

Leuk om nog een update te lezen Malenka!

Bij het kerstmenu kreeg ik meteen zin om weer lekker eten te maken!

Een fijne jaarwisseling en een goed 2025!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 17:11

Ik zie dat mijn autocorrectie van reality het woord traditie had gemaakt. Lekker dan, Maargoed.

Ja kipjes kunnen gewoon 12 / 13 jaar worden. Alleen de echte doorgefokte legkippen zijn genetisch zo verziekt dat ze niet vaak gezond het 4e jaar halen. Ik wil die rassen ook niet meer.

De beste wensen nog!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 22:21

En ben je nog lekker eten gaan maken Loveslimpie?

Mer, dat is ook iets dat me tegenhoudt om 'oude' legkippen te adopteren.

Momenteel ben ik aan het zoeken naar een goede droogoven. Want, nu we zonnepanelen hebben kunnen we, zeker in de zomer meer energie gebruiken om voedsel te verwerken voor de rest van het jaar. Ik vind het altijd lastig om te beslissen wat ik precies koop als het om apparatuur gaat. Maar misschien hebben jullie ervaringen en tips?

Verder ook een (kleine, ja dat was dus de bedoeling ...) update;
De jaarwisseling ging heel goed. Het was hier relatief rustig en de paarden stonden heerlijk slobber te eten op stal. Nilay was alleen maar gefocust op het voer en Roos vooral op Nilay. Dus zij heeft weer veel aan hem gehad. <3

Met alle regen liep onze vijver wel weer over en veranderende het achterste deel van de track in een volle wadi. Geen probleem gelukkig en volgens Roos ook best leuk om doorheen te waden (of te draven).

Afbeelding
En het levert best leuke plaatjes op. Ons natuurgebied.
Afbeelding

Afbeelding

Een oud collega van mij, die ook in de wijk woont, bood twee olijfboompjes aan ter overname. Die staan nu ingekuild in de compost tot ik ze hun plekje geef.

Afbeelding

Nu het nieuwe jaar is begonnen ben ik ook klussen op het terrein in kaart aan het brengen. := er is weer veel te doen...

Maar tijdens zulke rondjes sta ik dan ook even stil bij hoe veel er al ontwikkeld is. Deze kersenboom bijvoorbeeld.. die ging er eind 2020 in en was ongeveer zo dik als mijn duim. :wow:

Afbeelding

Ik mag ook wel wat aardbeien plantjes gaan oogsten. Dit zijn allemaal witte en roze aardbeien. Nog geen idee wat ik er mee ga Misschien eens proeven of het blad lekker is als thee?

Afbeelding

Een van de klusjes waar ik wel meteen mee bezig ben geweest is het leggen van karton op de paden in onze binnentuin (het gedeelte binnen de track). Wat ontzettend fijn om daar de contouren goed van te kunnen zien! Helaas heb ik nu geen houtsnippers en ook niet genoeg karton voor alle paden. Maar het doet vast iets en ik ben de stapel karton weer kwijt. Afbeelding

Het leverde wel leuke verrassingen op. Zoals deze paddestoelen.

Afbeelding
En een walnoot. _O- Ik vermoed dat een van de kraaien of eksters die hier heeft achtergelaten. Want die zijn hier veel en ik weet dat in het bos walnoten staan.

Afbeelding

Nu veel kaal is kun je ook mooi zien hoe de catalpa zaailing uit mijn moeders tuin zich ontwikkelt. Elke winter vriest hij wat in, maar daardoor heeft hij veel vertakkingen en groeit mooi compact. Ik verwacht dat het een mooie sterke boom gaat worden.
Afbeelding

Voor een ander topic naakte ik een foto van de binnenruimte met antraciet kozijnen. Het is uiteraard niet opgeruimd enzo... Maar deze foto laat wel heel goed zien wat een heerlijke ruimte dit is.

Afbeelding

Als we in het tuincentrum zijn kan ik het niet laten en kijk altijd even of er planten afgeprijsd zijn. := Al deze plantjes inclusief de bekerplant (maar exclusief de grotere cactus in de achtergrond) had ik voor minder dan €6,- *\o/* De vleesetende planten waren helemaal uitgedroogd en slap. Maar ze trekken beide goed bij. Eens zien of ze goed groeien. Het zou mooi zijn als ze ons van wat vliegen af kunnen helpen in de zomer.
Afbeelding

En weer nieuwe dieren gezien op het terrein. Een waterhoen verbleef een aantal dagen in onze vijver en dit dwerg muisje zat 's ochtends in een voerbak. <3
Afbeelding

En dan als allerlaatste... Ons huis vanuit het jonge voedselbos.
Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 22:40

Wauw wat een heerlijke ruimte in huis, ik hou van hoogte in huizen.

Je kersenboom is echt enorm gegroeid!!! Zo zie je maar wat goede grond doet. Ik heb een heel mooi vergelijk staan hier met 2 dezelfde zaailing walnoten (dus van dezelfde boom, dezelfde tijd verplant en ze staan vlak naast elkaar). Ene staat in onze arme zandgrond en is nauwelijks gegroeid, zowel in hoogte als breedte, die ernaast staat in een bult teelaarde die we hadden laten brengen, zeg een meter dik, en die is ik denk al 15cm diameter en super groot vertakt en hoog al. Die geeft ook al een paar jaar (beperkt) noten.

Tegen vliegen zou je eens kunnen overwegen om microferm aan je paarden te gaan voeren, een hoefsmid op Curaçao deed dat met zijn eigen paarden, had hij weer in België geleerd. Het viel me namelijk op dat hij gewoon zo goed als geen vliegen bij zijn paarden had.

Plus dat je er met de mest misschien ook gelijk een extra voordeel bij hebt.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 23:01

Ik heb microferm gelijk even opgezocht. Interessant. Het wordt wel gebracht als een soort wondermiddel. Dus ik wil me er nog wat verder in verdiepen voordat ik het aanschaf en probeer. Mogelijk is het ook nog echt nuttig voor Nilay.

Je walnoten experiment is ook leuk! Nu kan er tussen zaailingen sowieso wel verschil zitten natuurlijk. Maar dit klinkt als een heel groot verschil. Dus dat lijkt toch wel aan de grove te liggen. Heb je geprobeerd de eerste ook bij te voeden om te zien wat dat doet?

Over onze grond zeggen ze dat we hier bij elke boom minimaal 2 meter hoogte op de maat kunnen tellen. Dus als overal staat dat ze maximaal 6 meter hoog worden moeten we hier rekenen op zeker 8 meter. En als ik de groei hier zie denk ik ook echt dat het klopt. Het gaat gigantisch.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 23:23

Ik heb meerdere staan van die zaailingen, en die zien er allemaal ongeveer hetzelfde uit. Alleen die op de bult teelaarde is een enorm verschil.

Bij ons is het juist andersom, min 2 meter en sterke onderstam is half of laagstam :P

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 08:51

Ik vind jullie project echt zo gaaf! Bedankt weer voor de update.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 18:43

Ik had je topic helemaal in het begin al eens gelezen en was het uitbeet oog verloren. De afgelopen dagen al je posts bijgelezen. Wat is het al een mooi paradijsje, ondanks de tegenslagen, hebben jullie enorm veel al gerealiseerd. Ik kom lekker meevolgen. Hopelijk dat je mij inspireert om aankomend jaar echt bovenop de tuin te blijven qua onderhoud.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-25 21:20

Ceetje, en jij bedankt voor het lezen! Het dingen delen is ook heel leuk.

EMJ, dankjewel! Wat voor tuin heb je?

Ik heb hier vandaag wat Daslook in het bosje achteraan op het terrein geplant en een aantal bomen gesnoeid. Hopelijk krijgen we een mooi tuinjaar. Een van mijn doelen dit jaar is om veel te drogen om mijn eigen thee van te zetten. Het zou mooi zijn als ik een jaar geen thee meer hoef te kopen!

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 21:45

Ik woon in een buitenwijk van een stad. Voortuin is 10 meter diep, daar poog ik vooral veel beplanting te hebben. Heb daar een peer en een sierappeltje (hordes vogels gehad dit jaar) ik heb mijn opgegeven voor een gratis inheems boompje/heester dus die zou ook nog moeten komen. Hoop iets met zowel vruchten als bloesem voor de vogels. Probeer wel een zolang mogelijk bloeiseizoen te hebben. Achter een kleine stadstuin met kers, bramen, frambozen en veel bloemen. En nog potten en een vierkante meter moestuin. Afgelopen jaar waren dat plukbloemen en dahlia’s, maar met de slakken was het drama. Ik wissel groenten en plukbloemen een beetje af of doe het gewoon door elkaar. Wil de tuin nog een keer die berg bestrating eruit trekken en dan echt een natuurvriendelijke tuin laten aanleggen. Maar het blijft qua ruimte beperkt.
Voortuin
Afbeelding
Achtertuin
Afbeelding

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 08:40

Mooie voortuin! Toch heb ik de keuze van de planologen (?) nooit zo goed begrepen om grotere voortuinen dan achtertuinen te maken.
Als de heester die je eventueel krijgt niet doorgaat, kan ik een amelanchier (krentenboompje) aanraden, witte bloesem, zwarte krenten én een mooie herfstkleur. Die zijn niet duur en groeien goed.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 10:51

Kornoelje is ook leuk. Er zijn ook vrucht selecties als je ervan wil eten. Cornus mas is inheems.

De Siberica heeft knalrode takken in de winter. Ziet er ook leuk uit.

Meidoorn is inheems en heeft zowel bloesem als vruchten. Net als Gelderse roos (is geen roos, geen stekels).

Niet inheems maar wel heel vroeg met bloeien is een toverhazelaar. Ruikt heel lekker. Levert dus vroeg voedsel voor insecten.

Zoek anders eens op bloesemboog als je (bijna) het hele jaar door wat wil hebben bloeien.

Als je wat stenen eruit gaat halen, kun je het een beetje laten kronkelen, dan hoeft niet alles eruit.

Wat eruit komt kun je dan stapelen, voor een verhoogde border, en tussen de stenen klein beetje ruimte houden met geel zand ertussen, nest gelegenheid voor bijv bijen.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 19:23

Ja, ik had voor ook gerust iets ingeleverd om achter iets te winnen. Bedankt voor jullie hele leuke tips voor beplanting! Ik ga eens een lijstje maken voor de bloesemboog en dan kijken wat ik mis. De vorige eigenaar heeft de stenen in de voortuin in cement/beton gelegd… dus dat wordt breken en afvoeren. Wel een super plan om de stenen te gebruiken om wat te stapelen, ben dol op metselbijtjes etc. Sorry dat ik even heb ingebroken in je topic TS.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 20:47

Geen probleem! Het is leuk om te zien dat je advies krijgt dat ik je ook zou willen geven. :D En aangezien ik even geen energie heb is dat alleen maar mooi.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 11:37

Even een hele korte leuke update:
Gisteravond hebben we nieuwe kippen opgehaald. Serama en Chabo. Super klein dus en 1 met korte pootjes (de achterste in de rij).

Afbeelding

Nu hebben we ook voor het eerst een haan er bij. Een wens die we al hadden voordat we hier kwamen wonen. :D
Afbeelding

Ze lopen nu in de ren aan het huis. Dit stuk is nog niet aangepakt en dus erg rommelig. Maar wel veilig afgesloten.

En voor een idee van hoe klein de kippen zijn; Die stenen zijn standaard betonnen straatklinkers.