Cryptocurrency

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 14:14

Relaxed schreef:
80K gezakt? Hoeveel heb je er dan wel niet inzitten? :wow:

Niet erg vinden om kwijt te raken :wow:

Needje

Re: Cryptocurrency

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 14:16

Ik zou willen dat ik dat bedrag überhaupt ooit had. :')

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 14:16

Shiloh schreef:
Relaxed schreef:

Niet erg vinden om kwijt te raken :wow:

Kan alleen maar dromen zo’n bedrag te bezitten :wow:

Texnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 14:28

Relaxed schreef:

Wil niet het precieze bedrag hier zo neerzetten haha maar voor deze drop was het tussen 3-5 ton. Wij sparen voor een nieuw huis en willen die graag met zo veel mogelijk cash kopen ipv veel moeten lenen.

Verder zijn we trouwens niet rijk ofzo. :o Crypto is meer een uit de hand gelopen hobby van mijn man waar hij vroeg genoeg mee is begonnen en geluk mee heeft gehad. We hebben bv niet 5k op onze lopende bankrekening staan iig en ik heb geen chanel tassen. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 14:35

Met meerdere tonnen in crypto vind ik je toch wel heel rijk hoor :D Maar wel voor een goed doel :j

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 15:14

Nice! Maar met zulke bedragen en zo weinig op de bank zou ik toch behoorlijk nerveus worden denk ik! Nu heeft alles zich aardig bewezen en ik denk dat deze marktcyclus voorlopig nog niet over is, dus het hersteld zich wel weer. Maar toch. Jeetje.

Ik heb de hoop dat ik mijn oorspronkelijke inzet zo kan laten groeien dat ik mijn studieschuld af kan betalen. Als dat lukt ben ik al heel gelukkig. Maar. Dat duurt nog wel even :+

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 15:24

Wij hebben er inmiddels, ook door geluk, meer dan 12 k inzitten en dan hebben we onze inleg er al uit gehaald... Maar toch, ook al voelen we dit niet direct in onze portemonee, als ik die 12 k kwijt raak, zou ik toch wel zuur zijn... Maar ja, zo als mijn moeder altijd zegt, zo gewonnen zo geronnen...

Texnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 15:30

Haha we hebben verder natuurlijk ook gewoon een spaarrekening en gewone aandelen. Als we veel verliezen is dat jammer, maar dit geld in crypto voelt voor mij niet "echt" ofzo. Dat is al jaren aan het groeien, en behalve aanvullen en meer investeren is het "don't touch" geld.

Dat BTC bv nu nog geen 50k meer waard is lijkt heel weinig, maar 1 januari was het bv nog niet eens 30k waard. En in 2016 was het nog geen 1000 dollar waard...

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 15:44

Moet zeggen dat ik toch wel baal van dat halve jaar salaris wat het hier gezakt is. Kan me niet voorstellen dat er een dag komt dat ik niet ziek zo zijn vab 80K xD

Wij zijn helaas pas in 2019 in gestapt. Hopen toch ooit op jullie bedragen te komen en meer. Mede voor hetzelfde doel ook.

Maar momenteel ben ik weer even mijn spaar rekening aan het aanvullen.

Heb je alleen BTC Texnex, of ook meer?

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 16:48

Texnex, wat een gaaf spaardoel! En leuk dat dat zo goed gaat. :D Maak het de belastingaangifte nou heel erg ingewikkeld, of valt dat mee?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 17:10

PeerAppel schreef:
Texnex, wat een gaaf spaardoel! En leuk dat dat zo goed gaat. :D Maak het de belastingaangifte nou heel erg ingewikkeld, of valt dat mee?

Crypto valt net zoals je aandelen in box 3, vermogensbelasting.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ning-2021/

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 17:39

Zo lang je het gewoon netjes op geeft in je box 3 is er geen probleem.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 18:09

c_alsemgeest schreef:
Zo lang je het gewoon netjes op geeft in je box 3 is er geen probleem.

Behalve dat je wel de belasting moet betalen. :+

Hoop dat ik ooit in de 3e schaal val.
Maar als je dus 950k aan crypto hebt staan, om te hodlen, moet je wel zorgen dat je die 4.5% belasting kan betalen.

Peildatum is 31 dec 23:59h volgens mij, of 01 jan 00:00.

Zijn genoeg mensen die dus even wat duurs kopen om vervolgens weer terug te kunnen verkopen.

Luxe problemen zullen we maar zeggen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 18:34

Ja, maar klopt, maar veroordeeld worden voor belasting ontduiking vind ik erger. :+
Ik hou er met zulke dingen wel van om het netjes volgens de regels te doen. Je krijgt er vroeg of laat toch altijd ellende mee wanneer je dat niet doet, zeker met grote bedragen.
Als je een huis wil kopen wordt het toch wel zichtbaar.
Dat is het nadeel van in Nederland wonen, belastingen zijn hoog... maar aan de andere kant hebben we ook veel voordelen hier.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 18:51

Peildatum is 1 januari :) lijkt me logisch dat je er belasting over moet betalen, het is immers vermogen....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 19:50

Dan zorg je dat je 1 januari niks aan crypto hebt staan? Maar goed, met zulke bedragen als hierboven is dat niet meer te omzeilen. Dat zijn bedragen die ik nooit zal kunnen hebben, sowieso niet en zeker niet in crypto. Tenzij ik in 2018 meer had durven inzetten op btc. Maar goed, daar hebben we nu niks meer aan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 19:56

Suzanne F. schreef:
Dan zorg je dat je 1 januari niks aan crypto hebt staan? Maar goed, met zulke bedragen als hierboven is dat niet meer te omzeilen. Dat zijn bedragen die ik nooit zal kunnen hebben, sowieso niet en zeker niet in crypto. Tenzij ik in 2018 meer had durven inzetten op btc. Maar goed, daar hebben we nu niks meer aan.

En waar ga je dat laten?
En daar buiten, ik neem aan dat je ooit wil uitcashen je hebt het niet alleen om naar te kijken toch?
En alles wat je casht wordt linksom of rechtsom ook traceerbaar zeker als het om bedragen boven de 30k gaat...
Dus dan liever eerlijk opgeven, kan je ook nooit gedoe krijgen.

Maar ik denk ook dat wij er iets anders naar kijken. Voor mijn man is het natuurlijk gewoon werk, en over je inkomsten als bedrijf betaal je ook belasting dus dan voelt het denk ik al anders.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 19:58

Ach ik kom in de verste verten niet aan dat bedrag dus geen probleem denk ik. Heffingsvrij vermogen is ook gestegen dit jaar toch?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 20:00

Klopt :j

Maar zeg nooit, nooit hè?
Met hele goede risico beperking en veel, veeeeeeeel tijd er in steken kan je ook van klein naar veel vermogen komen.

Mijn man heeft toen de "zero to hero challenge" gedaan... van 50 cent naar een hele btc in een x aantal tijd :+ dus het is mogelijk... maar vreselijk veel tijd gaat er in zitten.

Maar bijvoorbeeld ook met gewoon een keer heel dom geluk hebben, dat je net een coin hebt gekocht die daarna door een bekende gehyped wordt oid.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 21:20

c_alsemgeest schreef:
Suzanne F. schreef:

En waar ga je dat laten?
En daar buiten, ik neem aan dat je ooit wil uitcashen je hebt het niet alleen om naar te kijken toch?
En alles wat je casht wordt linksom of rechtsom ook traceerbaar zeker als het om bedragen boven de 30k gaat...
Dus dan liever eerlijk opgeven, kan je ook nooit gedoe krijgen.

Maar ik denk ook dat wij er iets anders naar kijken. Voor mijn man is het natuurlijk gewoon werk, en over je inkomsten als bedrijf betaal je ook belasting dus dan voelt het denk ik al anders.

Moet je inderdaad ook gewoon netjes in zijn. Al is het puur vermogen en geen inkomen.

Mocht ik überhaupt ooit richting bedragen gaan dat het om vermogensbelasting gaat spannen dan zou ik het er in december uithalen om mijn studieschuld mee af te lossen.

Of is dat niet nodig omdat het gaat om vermogen - schulden :)* ? nah jah....

waarschijnlijk speelt dat toch nooit. Maar ik houd er wel rekening mee dat ik ooit moet kunnen uitleggen waar het vandaan komt. Dus ik ga wel eens in de zoveel tijd de Exchanges na waar ik iets gedaan heb en maak een pdf overzicht van alle transacties. Voor het geval dat.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 21:34

Suzanne F. schreef:

En dan naar je bankrekening zeker? Waar denkt je dat, dat bedrag onder valt? Net zo goed box 3 vermogen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 21:37

Yonker schreef:
Suzanne F. schreef:

En dan naar je bankrekening zeker? Waar denkt je dat, dat bedrag onder valt? Net zo goed box 3 vermogen :')

Nou idd, het verdwijnt (gelukkig) niet als je het uit de crypto haalt :')

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 21:48

Het heffingvrije vermogen in box 3 wordt in 2021 verhoogd naar 50.000 euro. ... Vanaf 2021 gaat deze grens omhoog naar een vermogen van 50.000 euro of 100.000 euro met fiscaal partner. De groep Nederlanders die box 3-belasting betaalt, daalt hierdoor per 2021 met bijna 1 miljoen mensen.

Even opgezocht, dus zit je onder de 100k, no worries, als je een partner hebt en anders is 50k ook niet slecht toch, dus handel nog maar even door zou ik zeggen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 02:54

Bovendien betaal je 30% belasting over een fictief rendement waardoor je effectief 1.2% moet betalen. Bitcoin stijgt met honderden procenten per bull run, die 1.2% per jaar moet er dan wel af kunnen.

(Aannemende dat er weinig veranderd is in belastingen de afgelopen jaren)

Texnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 08:18

Ik woon niet in Nederland dus qua Nederlandse belasting geen idee. We betalen alleen tax wanneer we crypto verkopen. Vandaar dat Bidens plan zo'n enorme invloed heeft op crypto nu.

KellyR we hebben vooral BTC, ETH en Kin. Nog een hoop meer maar in die eerste 3 zit het meeste geld :+