Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:59

Wat gaaaff die ton!! _/-\o_

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:55

oef ben je niet bang voor muggen daaruit? ik kieper trouw in de zomer alle emmers met water om :')

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:13

Lusten varaantjes ook muggen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 22:18

Haha nee, geen schrik voor muggen. Gestoken worden is niet leuk natuurlijk maar ook geen ramp. Wie weet eten de salamanders alles wel op :')

Maflinger: die zijn wat te klein voor hen om nog interessant te zijn :D

utopia: merci! Slepen we al mee sinds ons huurhuis, vind het echt zo'n gezellig element in de tuin <3

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:22

Ooh wat leuk gedaan! <3

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 13:29

zeker leuk gedaan met die ton, je kan hem ook ingraven een stukje kunnen de beestjes er nog wat makkelijker in ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 08:31

Bedankt dames :D

De ton ingraven gaan we niet doen, vind hem veel te mooi zo :P en steek er wel wat stokken in/rond zodat de salamanders eruit kunnen :)

Gisteren nog een stukje verder gewerkt aan de afbraak van de oude paddockomheining. Na het weghalen van de stroomdraad waren mijn armen moe :') , dus dan maar een ander klusje gaan doen.

Aan onze oprit stonden al sinds de koop van het huis van die plantenperkjes/borders, maar meer dan wat netels wegzeisen hadden we er nog niet aan gedaan. Iets met andere prioriteiten haha. Gisteren wat uren onkruid getrokken en netels uitgegraven (wat een k*twerk!) en nu hebben we zowaar iets dat op een border lijkt :D

Voor:

Afbeelding

Na:

Afbeelding

Afbeelding

De paar heidestruikjes stonden er nog, de andere planten ben ik gaan uitgraven in hetzelfde bosje als waar onze Yucca vandaan komt _O- de één z'n tuinafval, de ander z'n plantenborder... Heb nog hyacint, tulp, kerstroos, vergeetmenietjes en een onbekend plantje (maar het zag eruit als een tuinplant, dus hop, meegenomen) gevonden!

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:00

Wacht, die bakjes zaten onder alle onkruid en rommel?
Lekker opgeknapt!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 09:01

Jep :') op de 'voor' foto valt het niet zo op, maar het was echt één gigantisch netel en onnkruidparadijs. Alles echt compleet overwoekerd haha. Ik heb er ook nog wat beeldjes en andere rommel uitgehaald. Geen heksen deze keer (de vorige eigenaars hadden een obsessie met heksen) maar stenen paddenstoelen :P

SensaHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:44

Oh wauw jeetje, ik moest echt even 2x kijken of dat echt daar onder zat! :wow:
:))

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 09:54

Oo een helleborus, mooi! Wat is het al opgeknapt!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 12:09

Wauw wat een werk!! :oo Ik dacht dat onze berm verloren was.. maar als ik dit zo zie kan ik daar ook nog wel wat van maken! Wat een mooi gezicht zo :+:

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 12:51

Helleborus is mooi he <3 en zomaar gevonden in het bos.

utopia: niks dat niet met veel spierkracht en doorzettingsvermogen gefikst kan worden _O-

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 16:36

Doorzettingsvermogen ontbreekt het mij nog wel eens aan _O- Meestal zet ik 't dan op het to-do lijstje van m'n vriend _O- Die is daar iets beter in :') =:)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:45

Netjes!
De verstopte border weer teruggevonden!
Hier langs de paddock heel veel brandnetels, dat heb ik wel eens uitgegraven maar dat was niet voldoende, kwamen gewoon weer op doordat ze bij de buren staan.
Dat doe ik dus niet nog een keer. :')
Nu gaat de bosmaaier erover.

In de waterton is het wel handig idd iets te doen waardoor ze eruit kunnen vooral, muisjes vallen er ook nog wel eens in.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 10:30

Miranda, zeg dat nou niet van dat terugkeren :') dat uitgraven is echt zo'n rotwerk he, ongelofelijk hoe ver die wortels gaan! Ja, heb stokje in de waterton steken nu :j

utopia: hahaha. Ja, hier is dat omgekeerd. Mijn vriend is echt het type computer-nerd (shhht, laat het hem niet horen) en filosoof van opleiding, dus meer de denker dan de doener :D gelukkig dat papa mij en mijn zussen als halve venten heeft opgevoed :')

Gisteren een drukke werkdag met veel vergaderingen, dus tussendoor wat kleinere snoeiklusjes gedaan. Dat zijn de dingen die er normaal altijd aan inschieten door tijdsgebrek, waardoor het al jaren wat verwaarloosd is :o rechtsonder zijn stokrozen, mijn favoriete bloemen <3

Afbeelding

en de moestuin heeft z'n allereerste bewoner *\o/* één aardbeienplantje haha. De rest moet nog een beetje groeien. Onze eerste moestuin poging, ik ben zeer benieuwd. Mezelf kennende gaan we die plantjes gewoon de grond in steken en kijken wat het doet.

Afbeelding

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:10

Moestuin beginnen met jonge plantjes is makkelijker, ik zaai liefst veel voor daarom. Neem na het planten en goed inwateren wat oud hooi/stro en dek de grond eromheen daarmee af, helpt om vocht vast te houden (er verdampt veel met dit droge weer) en scheelt ook met onkruid. Als je onkruid niet wil/kan uittrekken, dan kan afknippen vlak boven de grond ook. Onkruid heeft net als alle gewenste plantjes blad nodig voor zonlicht en energie aanmaak, die afknippen maakt dat reserve in de wortels opgebruikt wordt en plant afsterft. Restje composteerd mooi ter plekke voor je groente, afgeknipte deel kan je ook laten liggen, mits er geen bloem/zaad aan zit nog.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 11:26

tamary schreef:
Moestuin beginnen met jonge plantjes is makkelijker, ik zaai liefst veel voor daarom. Neem na het planten en goed inwateren wat oud hooi/stro en dek de grond eromheen daarmee af, helpt om vocht vast te houden (er verdampt veel met dit droge weer) en scheelt ook met onkruid. Als je onkruid niet wil/kan uittrekken, dan kan afknippen vlak boven de grond ook. Onkruid heeft net als alle gewenste plantjes blad nodig voor zonlicht en energie aanmaak, die afknippen maakt dat reserve in de wortels opgebruikt wordt en plant afsterft. Restje composteerd mooi ter plekke voor je groente, afgeknipte deel kan je ook laten liggen, mits er geen bloem/zaad aan zit nog.

Merci voor de tips! Oud hooi genoeg hier, ga ik zeker doen :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 19:22

En we klussen verder :D

Begonnen aan het graven van de vijver :):) mijn vriend wou poseren voor schaal. Hij wordt nog dubbel zo breed en een stuk langer.

Afbeelding

Met de overschot van de grond maken we de overgang tussen het terras (waar we het betonnen muurtje hebben weggebroken) en de rest van de tuin wat meer glooiend. We proberen zoveel mogelijk graszoden te recupereren en de rest zal inzaaien worden.

Afbeelding

En eindelijk begonnen aan het schilderen van het plafond in mijn atelier *\o/* zo blij mee, het is nu al een pak lichter! Morgen laag twee! Met dank aan jullie tips niks afgeschuurd en meteen de primer er zo opgezet. En blij ook, mijn armspieren vonden dit al niet heel erg geslaagd :')

Voor:

Afbeelding

en na:

Afbeelding

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 08:42

Goed bezig! :D Zou nu ook wel een vijver willen graven := Ben het binnenzitten toch wel zat haha.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 13:56

Goed bezig hoor hard gewerkt weer :D maar ehhhh vijver? Weet je zeker dat je niet iemand heel onaardig hebt gevonden en zo probeert weg te werken :D 8)7 _O-

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 12:35

Haha Mer, dat zeiden we ook al tegen elkaar, lijkt net een ondiep graf zo :')

Eelmo: doen! Je kan vijverfolie ook online bestellen blijkbaar, dus wij gaan het zo doen.

Ondertussen in de tuin.....

Afbeelding

:') zucht.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:47

Whahahaha die gelakte teennagels erbij briljant :D

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 08:36

Haha, nu nog een zandkasteel!

En vereiste voor het graven van iets is wel dat je een tuin hebt :+ Hier helaas geen tuin of balkon.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 09:43

Oja, een tuin hebben kan dan wel handig zijn. Ik vermoed dat men het niet gaat appreciëren als je in een willekeurige tuin een vijver gaat beginnen graven :P

We hopen de graafwerken dit weekend af te hebben :D gisteren terug de eerste volwassen salamanders in paaikleed gespot in onze houten ton, die gaan voor nog een rondje baby's op een onhandige plaats. Hoop dat ze volgend jaar toch voor de vijver kiezen :P