[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:17

5% of 6% geloof ik :j

Hier nog steeds wachten... word er gek van. Is niks voor mij :')

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:19

Maartje_M schreef:
Vandaag veel gezien en nu even aan het rekenen, maar even een vlugge vraag: welk percentage wordt berekend voor kosten koper?

Volgens mij 6%

Hier is het ook stil :(

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 21:22

Hier heb je voor minder dan een ton een appartement in een slechte buurt of misschien een hele kleine tussenwoning in een nog slechtere buurt..

De fijnere huizen zitten minimaal boven de 180.000 euro.

In het dorp waar wij naar toe verhuizen zijn kleine appartementen al bijna 2 ton en woningen vind je niet onder de 220.000 euro. Desondanks gaan de huizen daar als warme broodjes := .

Sjimmy

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 22:24

Hoe zit het als je tussen 102 en 103 % leent. En als dit dan door verbouwing (nieuwe taxatie veel hoger) bijv. 90 % wordt kun je dan om renteherziening vragen? (Na n jaar hypotheek)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 09:22

Maartje_M schreef:
Vandaag veel gezien en nu even aan het rekenen, maar even een vlugge vraag: welk percentage wordt berekend voor kosten koper?

Ik dacht 6% :)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 09:23

Wij gaan vanmiddag ook weer een huis bezichtigen :)

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 09:45

Wij gaan zeer onverwacht dinsdag al kijken naar een huis.
We zouden wachten op loonsverhoging van mijn vriend, maar een paar dagen terug stond er een prachtig huis op, wat ons helemaal aanspreekt voor een leuke prijs, we konden het gewoon niet zomaar voorbij laten gaan. Het is voor zover we kunnen inschatten zo'n 20000 goedkoper dan andere huizen van hetzelfde kaliber.
Nou zijn we natuurlijk wel een beetje achterdochtig daarover... We gaan dus goed kijken of we kunnen ontdekken waarom het zo veel voordeliger is. Het enige wat we nu kunnen bedenken is dat het iets kleiner is dan veel andere huizen. Maar wel met genoeg slaapkamers voor ons en zoals de mensen het op de foto's hebben ingedeeld ziet het er ruim zat uit allemaal. Maar mss valt dat in het echt, zonder groothoeklens, erg tegen. Of dat ze mss omhoog zitten vanwege bvb scheiding en er gewoon snel vanaf moeten.
Wij hebben erg de neiging om als het net zo mooi is als we denken bij de bezichtiging, meteen de vp te bieden in dit geval. Dit is wel meteen ook onze max (omdat we dus eigenlijk op dat nieuwe contract van vriend moeten wachten, dan zouden we een stukje meer ruimte hebben om te onderhandelen). Maar we denken dat dat onze enige kans is waarin ze mss zoiets hebben van prima vp: Verkocht, ipv dat we in de biedingen terecht gaan komen, waarvan we verwachten dat die boven de vp zullen gaan en waarin we dus gewoon niet meekunnen.
Onze troef is dat we nu nog huren en dus erg flexibel kunnen zijn omdat we niet eerst een huis moeten verkopen...
Nouja eerst de bezichtiging maar eens afwachten. Erg balen, we waren de eersten die belden en de eersten die mochten bezichtigen op maandag. Maar nu is maandag ongeveer de enige dag van het jaar dat mijn vriend echt geen vrij kan krijgen en ook niet later kan beginnen. Nu is het helaas dus dinsdag en zijn er al kijkers voor ons.
Denk niet dat het wat zal worden, maar iig een goede oefening voor volgend jaar en niet geschoten...

Omdat het zo plotseling op ons pad kwam zijn we eigenlijk nog niet zo goed voorbereid. We hebben wel een hypotheekadvies bij de hypotheker gehad een tijdje terug, maar verder nog niets. Is het verstandig om de hypotheker te raadplegen voordat we het bod uitbrengen (we weten wat voor bedrag zou moeten lukken). Of gewoon een bod doen onder voorbehoud van financiering en pas als dat serieus wordt erachteraan.
Als dit niets wordt, wat een grote kans is, wachten we wss wel tot volgend jaar, maar dan moeten we al die tijd de hypotheker betalen denk ik (zon abbo gaat lopen vanaf dat ze voor je in actie komen toch?)...

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 09:53

@ cerilene er zijn genoeg andere hypotheekverstrekkers die niet met een abonnement werken zoals zorgeloosch qaar berdien werkt.
Ik zou langs gaan, bod onder voorbehoud v financiering doen maar niet meteen de vp.
Daarna kun je event zorgeloosch meteen bellen voor een afspraak als het huis bevalt en jullie een bos hebben gedaan.
Wij kiezen niet voor ja zeker de hypotheker juist ivm het abonnement en de prijs van de hypotheekaanvraag.

JenniferU schreef:
woensdagavond (toen ik op wedstrijd was) belde de makelaar, dus heb me vriend terug laten bellen.
De verkoper moet nog het 1 en ander uit zoeken wat betreft restschuld/bankgarantie en nhg maar zijn zeker positief over ons bod.
We zijn onder voorbehoud in onderhandeling?!?
Krijgen vandaag ( donderdag. Gister dus) een reactie op ons bod.

Hier nog steeds geen nieuws.
Ik neig er naar om de verkoopmakelaar te bellen dit ook omdat me vriend niet heel veel begreep van het gesprek

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:04

Kosten koper is niet meer zo in een percentage uit te drukken, wij zaten veel lager dan 5%.
Het is 2% overdrachtsbelasting, en dan de notariskosten, die laatste zijn grofweg 1250-1500 euro.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:06

Sjimmy schreef:
Hoe zit het als je tussen 102 en 103 % leent. En als dit dan door verbouwing (nieuwe taxatie veel hoger) bijv. 90 % wordt kun je dan om renteherziening vragen? (Na n jaar hypotheek)

Dat ligt eraan, onder welke voorwaarden en bij welke bank je je hypotheek afsluit. Als je onder NHG hebt afgesloten, dan heb je het NHG tarief. Bij de meeste banken maakt het niet uit of je 100% leent of 50%, het NHG-tarief is één tarief. Leen je op de banknormen, dan wordt de rente bepaald op basis van het verstrekkingspercentage. Oftewel, hoeveel leen je ten opzichte van de waarde van de woning. Leen je minder, dan kun je inderdaad in aanmerking komen voor het verwijderen van een bepaalde opslag. Of dat ook daadwerkelijk gebeurt is afhankelijk van de 'schalen' die de bank gebruikt. Er zijn banken die <75%, >75-100% en >100% hanteren, en er zijn banken die stappen van 5% hanteren (ING doet dit bijvoorbeeld). Daar kan het al verschil maken of je 96% leent of 94%, om maar iets te noemen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:17

Interessant. Wij hebben een behoorlijke verbouwing op de planning staan, die we zelf financieren. Dat is wel een waardevermeerdering uiteindelijk. Als onze vastgelegde periode afloopt zitten we in een lager rentetarief, maar het kan dus wel nog beter uitpakken als we tegen die tijd opnieuw laten taxeren?
De verbouwing gaat over het uitbreiden van de garage, en een overkapping. Niet iets wat dus modernisering is.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:31

Ja, de bank rekent namelijk bij het verlengen van de rente met de waarde van de woning die bij hen bekend is. Is de woning op dat moment meer waard (stel hij was bij aankoop € 400.000, en door de verbouwing is hij € 475.000), dan kan je inderdaad een lagere rente krijgen.

Waardevermeerdering is niet zozeer modernisering, maar kan ook zijn door uitbreiding van de woning. Dus als je weet wat de waarde is die de bank hanteert, en je weet dat de woning op het moment van het vervallen van je rentevaste periode meer waard is, dan lever je een taxatierapport in bij de bank en dan kan je rente aangepast (verlaagd) worden :j

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:25

Thx! Waarschijnlijk is het huis dat gister er boven uit stak net te duur :\ of We moeten heel gunstig verkopen en kunnen onderhandelen

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:59

Tnx Berdien wij lenen onder nhg dus dan heeft t geen zin :)

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 17:45

Ik heb een echt prachtig huis gevonden wat in mijn budget past maar met een aantal nadelen.
Het staat ten eerste in de verkeerde stad, de stad waar ik werk, dat maakt de prijs wel haalbaar.
En er moet ontzettend veel aan gebeuren, er zitten nog schrootjes aan de muren zeg maar. Maar ik zie er wel mogelijkheden in.
Het gaat om dit huis:
http://www.funda.nl/koop/almelo/huis-48 ... raat-47-a/

Daarnaast zag ik ook nog dit huis, wat wel in mijn buurt staat en ook spotgoedkoop is eigenlijk, overweeg een bezichtiging te plannen. Het spreekt me minder aan dan het andere huis, maar staat in de goede stad en er hoeft weinig te gebeuren.
http://www.funda.nl/koop/hardenberg/hui ... rstraat-4/

Ben benieuwd wat jullie van beide huizen vinden.

Hier verschillen de prijzen ontzettend, in het dorp waar ik woon is 200.000 voor een huis in de rij heel normaal, uitzonderingen zoals hierboven daargelaten. Dat zijn de mazzeltjes. Ik werk 30 km verderop, en daar koop je voor veel minder hetzelfde huis. Het overwegen waard, gezien mijn budget.

@maartje, balen van het huis!
@Berdien, ideaal een hypotheekadviseur in het topic, heel leerzaam.
@cereline, succes bij de bezichtiging!
@bloem, hoe was de bezichtiging?
@flore & Jennifer, succes met wachten!

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:03

Maai_ke het eerste huis kan je denk ik iets heel leuks van maken. Heeft ook wat meer sfeer ondanks het aparte kleurgebruik :')

Het 2e huis heeft ook veel mogelijkheden volgens mij. De woonkamer staat bijvoorbeeld errug volgepropt. Dat oogt rommelig en ongezellig (vind ik) misschien kun je een open keuken maken? De tuin vind ik ook leuk :)

Ik zou bij beide gewoon gaan kijken als dat mogelijk is. Foto's kunnen ook heel erg vertekenen.

Hier nog steeds geen nieuws te melden. Na de open dag geen kijkers meer gehad (wel 1 iemand via de onderbuurman, maar daar verwacht ik niets van)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:10

Bezichtiging was positief, we hebben een bod neergelegd :-)

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:17

Spannens bloem !
Taxateur is vandaag bij de woning geweest. We hebben niks ervan gehoord. Sturen die dat regelrecht naar de hypotheekadviseur ? Iemand enig idee ? Ik heb vandaag niet de mogelijkheid gehad om te bellen/mailen.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 20:29

Maai_ke, ik vind het eerste huis veel leuker dan het tweede huis, maar ik hou juist van die oude elementen. Daar kun je echt iets moois van maken!

BloemBloem, spannend!

Sannert, wij kregen dat 5 jaar geleden volgens mij via de verkoopmakelaar te horen en een paar dagen later per post het taxatieverslag.

Cerilene, als je een bod doet zit je er nog niet aan vast hoor. Je tekent daarna eerst een koopcontract en daar kun je binnen 3 dagen ook nog onderuit zonder opgaaf van reden. Daarna heb je gemiddeld nog zo'n zes weken om de financiering rond te krijgen. Lukt dat niet dan wordt de koop alsnog ontbonden maar dan moet je wel 2 of 3 afwijzingen van geldverstrekkers kunnen overleggen. Je kunt dus gerust een bod doen als het huis je bevalt en daarna pas verder met de hypotheekadviseur.

Angelaa2, wat jammer dat er geen kijkers meer zijn geweest. Misschien iets zakken in prijs of is dat geen optie? Dat van ons stond eerst voor 205000 euro te koop en we zijn toen gezakt naar 199500 om de mensen die tot 200000 zoeken ook mee te pakken. We kregen gelijk veel meer kijkers en nog geen maand later was het verkocht (nou ja.. dat moet nog even blijken nu dus :') )

Gisteren van onze makelaar gehoord dat we midden of eind volgende week horen of onze kopers een hypotheek gaan krijgen of niet. Maar aanstaande woensdag verstrijkt dus de financieringstermijn. Wat kunnen we dan het beste doen? Ik dacht zelf aan uitstel geven tot aanstaande vrijdag 16:00 uur en dat we dan willen horen of het een ja of een nee gaat worden. Bij een ja willen we wel een paar weken uitstel geven maar bij een nee houdt het voor ons op. Dan gaat het weer opnieuw de verkoop in.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:35

We zijn al gezakt.. 8.000 euro, dus best veel vind ik zelf.. Helaas komen we daarmee niet in een andere zoek range op funda.

Nog even spannend dus bij jullie! Hopelijk is alles snel rond!

Spannend Bloem! :)

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 07:00

Gister een woning voor de 2e keer bezichtigd, nog steeds leuk. Hoop dat ik begin volgende week even een bouwkundige de boel kan laten bekijken en dan een bod uitbrengen. :)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:18

Is het al maandag? O:)

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:45

Helaas Bloem.. nog even geduld :(:)

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 08:12

Bijnaaaa... :D

mirim